Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NYT oikeasti joku järki niihin lasten nimiin!!

Vierailija
18.07.2011 |

Mä en oikeasti käsitä! Mikä hinku on laittaa lapselle sellainen nimi, että pitää kahdeksan kertaa kysyä että "niin mikä se oli?" kun ei oikein tiedä että kuuleeko väärin vai onko mamma pistäny lapselleen oikeasti kissan nimen!?

Erityisesti ärsyttää nämä c-kirjaimen kanssa räpeltäjät, sekä muut sellaiset, jotka väkisin vääntää lapselle nimen joka ei ole lähelläkään mitään suomalaista nimeä, Josh Michael Patric Kiviniemi ei kuulosta hyvältä.

Miettikää nyt vähän sitä lasta ja sen lapsen tulevaisuutta, se joutuu kantamaan sitä nimeään, joutuu esittelemään itsensä sillä.

Nykyään kuulee jos jonkinlaista mukahienoa nimeä ihan perus suomalaisella lapsella, jonka vanhemmat on Olli ja Kaisa.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskon lapsien nimet:

Vadelma Pulmu Mansikka

Varpu Kirsikka Suvi

Kielo Kaino Unelma

Ja odottavat nyt neljättä lastaan.

Omien tyttärieni nimet:

Sofia Isabella

Amanda Carla Serafiina

Daniel Aku Johannes

Vierailija
62/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Arttu on kamala nimi, kuulostaa ihan nartulta. Mutta nimimakunsa kaikilla tosiaan.

Mitä se sinun ja ap:n kaltaisten ääliöiden persettä kaivaa niin hirveästi, millaisia nimiä ihmiset lapsilleen laittaa. Älkää jaksako. Ihan varmasti ne teidän lastenne nimet ovat niitä tyylihuippuja, miksette toki laita niitä tähän ketjuun niin päästään arvostelemaan.

Jessica Odessa Christina Heikkinen. Toista ääripäätä edustaa sisarusparvi Kaisla, Kiela, Riemu, Sateenkaari Sinilumpeenkukka Saviaurinko Pihkatanssi. Hyi että.

En ole ap mutta samoilla linjoilla. Omat lapseni ovat Arttu Matias ja Iina Kristiina. Siitä vain arvostelemaan jos siltä tuntuu että parantaa oloa. Mielestäni ihan sopivat nimet suomalaisille lapsille, vaikka ovatkin tavalliset ja varmasti monien mielestä tylsät.

Uskallatko itse kertoa omien lapsiesi nimiä tälläisella palstalla? Samoin se joka pisti "kompsin"?

No ei ne Arttu ja Iina olleet kenenkään kirjoittajan lasten oikeita nimiä. Oli kai se nyt aika selvää, että oli vain laittavinaan lastensa nimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sisarukset eivät ole Mansikka ja Mustikka??

Oikeesti, ei Vadelma ole ihmisen nimi, korkeintaan lehmän. Eivätkä nuo nimiripsut juuri tilannetta paranna...

Sofia ja Daniel ihan ok, oikeita nimiä, mutta miksi Carla on C:llä???

Vierailija
64/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla se perussuomalainen

etunimi kuulostaa kamalalta jos perässä esimerkiksi svedusukunimi. Silloin Jessica paljon parempi...

että noissa yhdistelmissä (jos ollaan suomenkielisiä) on minusta paras vaihtoehto "kansainvälinen" nimi. Siis Anna, Sandra, Le(e)na, Johanna, Lea... Kuten muutenkin esim. ulkosuomalaisen nimenä.

Toki Jessicakin on näitä tavallaan.

Vierailija
65/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmilla on mielikuvitusta ja uskallusta keksiä ja laittaa lapsille erilaisia nimiä. Koulussakin kun samalla luokalla on viisi Aadaa ja neljä Mikkoa, niin kyllähän siinäkin miettii, että eikö mitään muuta olisi voinut keksiä?

Lapsi tai aikuinen, jolla on vähän erikoinen nimi, jää paremmin mieleen joka tapauksessa. Suomi on maa, jossa pyritään melkein epätoivon vimmalla keskinkertaisuuteen, mutta en tajua, miksi se pitää ylettää lasten nimiinkin...

Vierailija
66/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

40/43 kirjoitti:

Omien tyttärieni nimet:

Sofia Isabella

Amanda Carla Serafiina

Daniel Aku Johannes

Minusta tuo Daniel Aku Johannes on tyttärelle aika omintakeinen, mutta mikäs minä olen sanomaan.

Vierailija
67/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on c-kirjain. Nimi on lyhyt, eikä ole epäselvää että kuinka se lausutaan.

Toinen nimi on Edward. Sukunimessä on å-kirjain.

Siinäpä nimikauhistusta kerrakseen.

Voi olla että melko harva osaa kirjoittaa nimen oikein ensikuulemalta.

Löytyy c, d, w, å...

Vierailija
68/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

40/43 kirjoitti: Omien tyttärieni nimet: Sofia Isabella Amanda Carla Serafiina Daniel Aku Johannes Minusta tuo Daniel Aku Johannes on tyttärelle aika omintakeinen, mutta mikäs minä olen sanomaan.

Vierailija
69/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, ei Vadelma ole ihmisen nimi, korkeintaan lehmän. Eivätkä nuo nimiripsut juuri tilannetta paranna...

Mies halusi Carlan.Itse olisin halunnut Karlan...

Ja mun siskon esikoinen (Tämä Vadelma) on alkanut protestoida kovasti nimeään vastaan kun häntä kiusataan koko ajan nimestään.Esikoinen 7 vuotias

Vierailija
70/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan sitten lapsellinen mutta nauran vedet silmissä näille nimille.

esim. vadelma mansikka mustikka, ja kaikille muille!

Pääasia että vanhemmat tykkää antamistaan nimistä.

Ja onhan se hyvä vaan että saa minutkin iloiseksi näin tiistaiaamuna!!

Vierailija
71/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

40/43 kirjoitti:

Omien tyttärieni nimet:

Sofia Isabella

Amanda Carla Serafiina

Daniel Aku Johannes

Minusta tuo Daniel Aku Johannes on tyttärelle aika omintakeinen, mutta mikäs minä olen sanomaan.

En kerennyt kirjoittamaan loppuun kun kone sammui.

Niin siis piti sanoa että tyttärieni ja POIKANI nimet on

Sofia Isabella

Amanda Carla Serafiina

Daniel Aku Johannes

Vierailija
72/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tai aikuinen, jolla on vähän erikoinen nimi, jää paremmin mieleen joka tapauksessa. Suomi on maa, jossa pyritään melkein epätoivon vimmalla keskinkertaisuuteen, mutta en tajua, miksi se pitää ylettää lasten nimiinkin...

Kun on olemassa kuitenkin ihan kauniita ja harvinaisia nimiä. Miksi pitää väännellä niitä hirvityksiä?

Kaveriperheellä kaikkien lasten nimet on näitä uniikkeja väännöksiä ja oikeasti sellaisia että on vaikea etukäteen tietää että onko lapsi tyttö vai poika ja kenties mitä kansalaisuutta hän edustaa. Mikäs siinä, saavat vaan tavata nimeään aika kauan että menee perille.

Vierailija
73/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen joka on Angelina Francesca ja sukunimi tuiki tavallinen suomalainen nen -päätteinen nimi.

Näitä en minäkään oikeasti ymmärrä.

Mutta nyt bongasin kastetuista nimen Neve (tyttö) joka ensin tuntui todella oudolta, mutta oikeastaan on ihan kiva.

Vierailija
74/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUUURI NÄIN!!

Itse olen koko ikäni saanut tapella nimeni oikeinkirjoituksen ja ulkoasun kanssa, kun ei se kaaliin mene kenelläkään!! Sormuksiin meinattiin kaivertaa S:llä ja milloin mihinkin papereihin kirjoitellaan mitä oudoimpia kirjoitusasuja.. Helpoiten pääsee kun käskee virkailijan antaa paperi ja kirjoittaa ihan itse nimensä, aina "Ta-va-taan-ko". Ja kaikki vain siksi, että ollessani pieni piti muuttaa ulkomaille, mutta sitten jäätiin suomeen, jesjes..

Ei tule omalle lapselle missään maan nimessä vaikeaselkoista nimeä, eikä mitään missä on yhtään erikoista kirjainta. Suomalainen ja kaikkien ymmärrettävä nimi ilman luontohärpäkkeitä on AVOT.

T. Christa

Vierailija
75/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ihan sen takia, että makunsa kullakin, ja kaikki nimet ovat tietyllä tavalla ajateltuina kauniita. Jokaisella meillä on inhokkimme, ja ihan säälittää, miten täällä kirjoitetaan Nico-Pettereistä ja Janica-Jessicoista käsitteinä, vaikka kyseessä on ihan kelpo nimiä! Opettajana olen tavannut kyseisten nimien edustajia, ja tunnen suoranaista kiukkua, miten näiden lasten (ja nykyään nuorten aikuisten nimiä) kehdataan täällä riepottaa.

Itse inhoan syvästi näitä 40- ja 50-luvun nimiä, mutta en pidä näistä vanhoista, hyvistä suomalaisistakaan nimistä. Omien isovanhempieni ja sisarustensa nimiä ovat esimerkiksi Urho, Kyllikki, Hilda, Tyyne, Fanny, Gustav, Erland, Nikolai, Vendla, Amanda. Kaikki supisuomalaisista, suht varattomista perheistä. Rikkaimmasta perheestä oli Tyyne. Ei siis ruotsinkielisten nimien antamien ole mitenkään harvinaista ollut ennenkään. Sukunimet kaikilla ihan perussuomenkieliset -la ja -nen-päätteiset.

En pidä näistä isovanhempieni nimistä, enkä pidä vanhempieni nimistä. JOku toinen taas pitää ja antaa innolla lastensa nimiksi Urho ja Tyyne. Kukin tavallaan. Hyvän ystäväni nimi on Jaana Elisabeth ja perään nen-päätteinen sukunimi. Eihän se nyt minun korvaani kuulosta kauniilta yhdistelmältä, mutta jos vanhemmat ovat siitä pitäneet, niin hyvä niin. Kiva ystäväni on joka tapauksessa - ihan sama vaikka nimensä olisi ollut Jana tai Zaana.

Koirien ja kissojen nimistä höpöttävät ovat kyllä säälittäviä. Jos lapsen nimi ei ole Mirri, Pepi tai Tepsu, niin ei voi puhua varsinaisesti koirien ja kissojen nimistä. Lemmikkien nimet ovat usein ihmisten nimistä mukailtuja, lempinimiä tai ihan varsinaisia nimiä suosikkisukulaisten mukaan.

Tunnen koiran nimeltä Taavi ja kissan nimeltä Janne.

Sisu-nimi on vakiintunut nimeksi 1940-luvulta lähtien. Vuonna 1937 nimettiin jäänmurtaja Sisuksi, ja tämä laiva myös sota-aikana oli ratkaisevassa roolissa. Suomalainen sisu vakiintui jo talvisodan aikana käsitteeksi suomalaisten sitkeydestä, joten ei ole ihme, että nimi on saanut alkunsa tuolloin.

Sissi-nimi tulee Itävallan keisarinna Elisabethistä, jota kutsuttiin Sissiksi ja josta on tehty kuuluisat Siss-elokuvat 1950-luvulla. Nimeä löytyy suomalaisten keskuudessa 1800-luvulta lähtien, elihän keisarinna Sissi juuri 1800-luvulla ja oli kuuluisa kauneudestaan ja hiuksistaan.

Jos joku on nimittänyt koiransa keisarinna Sissin mukaan, sitä tuskin voi nimittää sen takia koiran nimeksi.

Menkääpä nimihaukkujat pikaisesti itseenne. Jos te ette pidä jostain nimestä, on se vain mielipide, ei yleismaailmallinen totuus, ja jos teidän koiranne nimi on Tatu, ei se merkitse, että se olisi yllättäen koiran nimi.

T. Jonnin, Nooan ja Meten äiti

Vierailija
76/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kuulee jos jonkinlaista mukahienoa nimeä ihan perus suomalaisella lapsella, jonka vanhemmat on Olli ja Kaisa.

Olli ja Kaisa eivät nimeä lastaan Jessicacsi, koska Olli ja Kaisa ovat kotoisin normaalijärkisistä perheistä, ja saaneet itsekin mukavat nimet aikoinaan.

Nico-Pärttyleiksi nimeää lapsensa Jani, Jonna, Minna, Janne, Joni, Sari, Hanna ja Mika.

Vierailija
77/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tiedän sekä tytön nimeltä Sissi ja kolme poikaa jotka ovat Sisu -nimisiä. Sisu on täällä oikea "muotinimi", kohta varmaan jo kalenterissa asti!

Vierailija
78/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ajattelevat olevansa kovinkin nykyaikaisia ja kaupungistuneita, mutta tämäkin keskustelu taas osoitti, kuinka henkisesti suomalaiset edelleen elää 1800-luvun maaseudulla körttiläishenkeen.

AV:lla taas kylän akat pelmahtaa pellon laidan orrelle juoruilemaan, kuinka "se antoi lapselleen hienostelunimen -mitä se itsestään oikein kuvittelee?"

Ulkomailla on vaikea selittää suomalaista mentaliteettia. Ja kuinka esimerkiksi nimi "Jessica" herättää varsin voimakkaita reaktioita. Muille se on vain nimi muiden joukossa, suomalaisille se on jotain aivan muuta. Se antaa oikeuden arvosteluun, irvailuun, sosiaalisen statuksen määrittelyyn ja saa jopa mammat viipymään koneen ääressä sen sijaan, että leikkisivät lastensa kanssa.

Ugh, onneksi elämä on vienyt ulkomaille.

Vierailija
79/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin aivan sama mitä te mammat ajattelette lapseni nimestä. En oikeastaan tiedä mitä se teille kuuluu? Pistäkää sitten lista sukunimistä ja oikeista etunimistä , ettei vaan tule annettua kenenkään lapselle nimeä miettivän väärää nimeä! Koska se olisi hirveää...

Vierailija
80/158 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa yks tuttu joka oikein korostaa aina miten heidän Jamien nimi lausutaan sitten JAMIE eikä mikään Dzeimi... :D :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän