Te vanhemmat jotka ette halua viettää aikaanne lapsienne kanssa:
Olen viime aikoina kummeksunut (minäkin) naapurieni käytöstä.
Pari ketjua jo aiheesta on ihan viime päivinä ollu tälläkin palstalla.
Mitä mieltä olette seuraavanlaisesta:
Naapurin 5 v leikkii oman lapsemme kanssa.
Viikonloppuna / lomalla vierailu saattaa kestää 8-10 tuntiakin. Mikäli emme lasta itse lähetä kotiinsa.
Tällä välillä lasta ei kodin toimesta kaivata.
Joskus voi olla että käy pikaisesti syömässä ja palaa hetken kuluttua.
Sinänsä meitä ei lapsen vierailu häiritse. hän syö välipalaa ja joskus ruokaakin meillä, eikä siinäkään ole meidän puolestamme mitään pahaa, voimme sen hänelle tarjota.Se ei ole nyt kynnyskysymys.
Minua ihmetyttää se, että lapsi ensinnäkin niin pitkään vieraassa paikassa viihtyy eikä kaipaa kotiinsa, oman perheen luo.
Eikä häntä tunnuta kotiinsa kaipaavan.
Koskaan ei olla meiltä kyselty esim ruokailusta, mitä on syönyt, juonut, mitä ovat leikkineet, ovatko ulkoilleet jne.
Tuntuu pahalta lapsen puolesta, kun hän jonain päivänä tajuaa tämän.
Meidänkin lapsi toki välillä vierailee kavereidensa luona.
Mielestämme pari tuntia on maksimi, joskus poikkeustilanteessa voi anoa jatkoaikaa, jos leikit ovat oikein hyvässä vaiheessa.
Meidän perheessä koetaan tärkeäksi, että voimme olla lapsen kanssa, jakaa arkeamme hänen kanssaan.
Tiedämme hänen päivänsä kulusta ja touhuista.
Siirrämme omia kokemuksiamme ja tietojamme hänelle.
Minusta tuntuisi todella pahalta, jos lapseni haluaisi olla koko päivän pois oman perheensä luota, vaikka mahdollisuus yhdessäoloon olisi.
Kommentit (17)
Ihmettelen ihan vaan, että eivätkö ne omat vanhemmat halua viettää aikaansa tämän lapsen kanssa. Puhumattakaan että itse kasvattaisivat.
vaan kyseisen lapsen vanhempien kanssa.
Ihmettelen ihan vaan, että eivätkö ne omat vanhemmat halua viettää aikaansa tämän lapsen kanssa. Puhumattakaan että itse kasvattaisivat.
Jos sinua noin ihmetyttää, niin mikset mene kysymään sen tietyn lapset vanhemmilta?
Täällä osoittelet sormella ja pönkittelet itseäsi samalla!
tai alle kouluikäiset - kulkevat ilman aikuisen läsnäoloa ulkona. Aivan outo ajatuskin. Täällä lapsista huolehditaan ja halutaan tietää, missä lapset tekevät ja välttää vaaranpaikat. Näin kaupungissa pientaloalueella.
että lapset on koko päivän "jossain" kavereiden kanssa menossa. Meillä aiankin on aamulla klo 9 ekat kaverit hakemassa ulos. "Lauma" kulkee pihoista ja taloista toiselle. Välillä käytään syömässä ja juomassa kunnes taas mennään. 6v. poika söi klo 10 ja sen jälkeen on ollut miesussa. Klo 12.30 näin heidät ja oli 2:den muun pojan kanssa menossa poimimaan vadelmia ja mustikoita lähimetsään. Jos ei klo 17 päivällisaikaan ala kuulua, isoveli käy etsimässä. Viiden äiti
tai alle kouluikäiset - kulkevat ilman aikuisen läsnäoloa ulkona. Aivan outo ajatuskin. Täällä lapsista huolehditaan ja halutaan tietää, missä lapset tekevät ja välttää vaaranpaikat. Näin kaupungissa pientaloalueella.
on ihan normaalia:) Ja tunnemme hyvin myös naapurien kanssa, vierailemme me vanhemmatkin toistemme luona, ja olemme sopineet, että pimputtamaan voi tulla.
Minua kyllä kummastuttaa. Ei ap.
kummastuttaa, ovat varmaan niiden lapsiensa kanssa, eivätkä täällä höpöpalstalla ihmettelemässä.
oli se sitten ulkona tai sisällä, ovatko he siellä 2 vai 10 tuntia.
Te, joille on ihan normaalia että ne alle kouluikäiset ravaavat isompien perässä pitkin naapureita ja metsiköitä:
Kuka on vastuussa jos jotain tapahtuu?
Vai onko uskonne niin vakaa, että luotatte suurempiin voimiin?
oli se sitten ulkona tai sisällä, ovatko he siellä 2 vai 10 tuntia. Te, joille on ihan normaalia että ne alle kouluikäiset ravaavat isompien perässä pitkin naapureita ja metsiköitä: Kuka on vastuussa jos jotain tapahtuu? Vai onko uskonne niin vakaa, että luotatte suurempiin voimiin?
että lapset on koko päivän "jossain" kavereiden kanssa menossa. Meillä aiankin on aamulla klo 9 ekat kaverit hakemassa ulos. "Lauma" kulkee pihoista ja taloista toiselle. Välillä käytään syömässä ja juomassa kunnes taas mennään.
6v. poika söi klo 10 ja sen jälkeen on ollut miesussa. Klo 12.30 näin heidät ja oli 2:den muun pojan kanssa menossa poimimaan vadelmia ja mustikoita lähimetsään.
Jos ei klo 17 päivällisaikaan ala kuulua, isoveli käy etsimässä.
Viiden äiti
Ei jaksa taas tätä
vastaa av-mamma, joka on iloinen, kun lapsi on poissa jaloista ja silmistä!
Mutta pakkohan niitä on tehdä, kun jää muuten hyvät tuet sossusta saamatta!
onneks ne saa päiväks hoitoon ja illaks sit vaikka naapuriin tai pihalle tai minne tahansa!
Mennäänkö asuntoalueilla niin että koko päivät juostaan jossain???? ja jo viisivuotiaat???
Asutaan maalla ja täällä pitää aina sopia vierailut, kun vanhemmat kuskaa. Jossain saa olla kauemmin ja jossain vähemmän aikaa. En itse haluaisi että lapseni juoksevat kylässä aamusta iltaan
näin siis vastaa tiukkis
ja ei nyt sitten tehdä tästä enää maalaiset/ kaupunkilaiset kiistaakin:D
Ei jaksa taas tätä
vastaa av-mamma, joka on iloinen, kun lapsi on poissa jaloista ja silmistä! Mutta pakkohan niitä on tehdä, kun jää muuten hyvät tuet sossusta saamatta! onneks ne saa päiväks hoitoon ja illaks sit vaikka naapuriin tai pihalle tai minne tahansa!
Juu, kaupungissa asutaan, tai oikeastaan omakotilähiössä.
Meillä käy myös muita lapsia kylässä, kaikilla muilla on lyhyemmät vierailuajat juuri siitä syystä että "nyt täytyy mennä kotiin kun meillä olkaa perheilta" tai jotain muuta vastaavaa.
Kyllä lapset kiertelevät lähialueilla myös isompina ryhminä, mutta muut eivät kyllä saa olla koko päivää lietsussa kuin erikoistapauksessa.
Olen jutellut muiden kavereiden vanhempien kanssa ja sama juttu.
hekin ihmettelevät kuinka tämä yksi voi olla koko päivän kylässä ilman että kukaan perheestä kyselee perään.
ap
Me asumme 20 000 asukkaan kunnassa ja asuinalue/taajama on 2,5 km torilta.
Täällä on ihan yleinen käytäntö että lapset kulkee porukoissa pihoilta toiselle. Mukana on muutamalla kouluikäisellä pienempiä sisaruksiakin. Minä en näe tässä mitään pahaa. Tunnen tämän asuin alueen kaikki lapset ja ainakin ulkonäöltä myös vanhemmat.