Miten ihmisillä on varaa?
Ollaan ihan tavallinen perhe, äiti, isä ja muutama lapsi. Lapset koulussa ja hoidossa, vanhemman töissä. Pärjätään joten kuten, ruoka laskut ja asuntolaina saadaan maksettua, mutta muuhun ei uuri rahaa jää. Nyt olen alkanut ihmetellä tuttavaperhetä, kaikki on viimeisen päälle, talo, autot, tavarat, käydään ulkomailla ym. En osaa edes olla kateellinen, ihmettelen vaan.
Kommentit (155)
jossa on vähiten oltu töissä. Jotain pätkätöitä ja osa-aikatöitä siellä täällä. Rahaa on matkustella 3-4 kertaa vuodessa ja perheessä on kaksi hienoa autoakin. Perintörahoja, uskoisin.
että monilla vanhemmat auttavat taloudellisesti, maksavat, laskuja, matkoja, antavat rahaa.
ja sitten käy välillä hakemassa kulutusluottoa pankista, että saa vipit maksettua. Joka kuukausi niillä menee 700 e !!! lainanmaksuun (ja asuntolaina päälle). Luotolla ostetaan kaikenlaista ja huutiksessa myydään pois, kun rahapula akuutti.
Meillä on ns. hyvät tulot (tilastojen mukaan vain alle 8 % suomalaisista tienaa saman tai enemmän) ja silti elämäntyylimme on suht "vaatimaton". Asumme vuokralla pk-seudulla, meillä ei ole autoa, katson ruoan hintoja, pyrin ostamaan vaatteet kirpparilta jne.
Samanaikaisesti tuttavat asuvat omistusasunnoissa, perheissä on vähintään yksi auto, vaatteet ostetaan uutena, kaukomatkoja tehdään jne.
Mun selitys on, että joko asunnot on ostettu "hyvään aikaan" ja niiden arvo on noussut, jonka kautta varallisuutta on kertynyt tavallisten palkkatulojen lisäksi; perheessä on perintöjä tai sitten jotkut asiat elämässä on mahdollistettu jopa suurehkolla velalla (esim. omistusasunto).
Yksinomaan palkkatulot ei kaikkea selitä, Suomessa on sen verran kova verotus. Ainakin meillä menee puolet palkasta.
kumminkin niin, että sun vanhemmat oli mukana tässä asuntokaupassa?
Olen ohis mutta mikä tuossa on ihmeellistä? Minä olin 21 kun ostin asuntoni. Ei ollut takaajia eikä säästöjä. Mies oli 24.
lainaa koko asunnon summaa ilman takaajia tai säästöjä.
t. toinen ohis
Olen ohis mutta mikä tuossa on ihmeellistä? Minä olin 21 kun ostin asuntoni. Ei ollut takaajia eikä säästöjä. Mies oli 24.
Aika monesta ihan perushommastakin tienaa nykyisin 50 000 euroa vuodessa ja muistaakseni noin 80 prosentilla suomalaisista on perintöä vähintään 75 000 euron edestä (mm. kiinteistöomistusta). Jos esim. perii jonkun talon ja tontin ja myy sen, siitä saa helposti nykyisin sellaiset 300 000 euroa ja sillähän tekee vaikka mitä jo.
Tiedän myös monia ikäisiäni (35+) joiden vanhemmat ovat aikoinaan hankkineet lapselleen osakkeita jotka on sitten voitu laittaa lihoiksi ja hankkia esim. se kadehtimasi kallis asunto. Tai sitten osakkeet tuottavat edelleen korkoina vaihtelevan määrän vuodessa.
Itse saan kiittää varallisuudestani mummoa ja pappaa, jotka hankkivat mulle osakesalkun johon santsasivat mm. Nokiaa. Kun Noksu oli vielä kurssissaan, myin sitä ja tienasin hyvät rahat. Osalla ostettiin talo ja osa sijoitettiin uudelleen. Pääomatuloni olivat viime vuonna vajaat 80 000 euroa.
Sekin on hyvä muistaa, että hyvä koulutus tarkoittaa yleensä sosioekonomisen aseman kohentumista ennemmin tai myöhemmin.
jossa on vähiten oltu töissä. Jotain pätkätöitä ja osa-aikatöitä siellä täällä. Rahaa on matkustella 3-4 kertaa vuodessa ja perheessä on kaksi hienoa autoakin. Perintörahoja, uskoisin.
ole mikään varallisuuden merkki. Millä vuosisadalla oikein elät?
lainaa koko asunnon summaa ilman takaajia tai säästöjä. t. toinen ohis
Niin olisko sitten syy tuossa miksi sulla ei ja muilla onnistui? Minä olen syntynyt vasta 80-luvulla.
Oikein ekonomimamma taas antamassa talousvinkkejä!
ole mikään varallisuuden merkki. Millä vuosisadalla oikein elät?
mulle siis matkustelu tarkoittaa ulkomaan matkaa, eikä siis tallinnan tai tukholman reissua.
Meillä menee keposasti 7000e 2 viikon kaukomatkassa perheen kanssa, joten kai aika hyvätuloinen saa olla jos tuon tekee 4 kertaa vuodessa. Siis IRL, ei palstalla :D
ohis
silti meillä uusi hieno (no, ehkei tosin mammojen mielestä...) talo, suht uusi velaton auto ja matkustellaan vuosittain. Ei tarvi kattoa hintaa mitä ostaa, kun ostaa vaan sen mitä oikeesti tarvii. Totta on, että en "hemmottele" itseäni ylenpalttisella shoppailulla, viinan vetämisellä tai ravintolaillallisilla, mutta en kyllä koe että kituutetaankaan.
alle 3000 euroa viikon Turkinmatka.
Pienet asumiskulut, kun ei ole lainaa ja kahden aikuisen normipalkka. Hyvin jää kulutukseen rahaa, mutta toisaalta, kun ei halua ostellakaan turhaa kun kaikkea on (paitsi matkustella) niin jää säästöön ihan kivasti.
kahden henkilön palkka täydeltä työajalta, on silkkaa omaa tyhmyyttä jos ei saa koottua säästöjä niin paljon että pystyy hankkimaan kaikki ap:n mainitsemat asiat. Ja sitä tyhmyyttä tässä maassa ja tällä palstalla kyllä piisaa.
kun olin 23 vee saanut lainaa ilmaan takaajia/panttia. Eli ei todella voinut ostaa asuntoa silloin kun ei opiskelijana voinut säästää. Ja vanhemmat lamasta säikähtäneinä eivät lainaa taanneet!
Pakko muuten kommentoida tota ruuasta säästämistä. Hoitovapailla yms tiukoissa taloudelissa tilanteissa olen itsekin ostanut halvan kilohinnan ruokaa. Nyt 2 palkansaajan keskituloisessa perheessä haluan tarjota lapsille mahdollisimman puhdasta ja eettisesti kestävää ruokaa. Eli joku halpa tarjousliha on yök! ties mitä hormoneja sitä kautta päätyy lasteni elimistöön.
Eli kaikesta en ainakaan ole valmis säästämään. Esimerkiksi juuri terveydestä!
alle 3000 euroa viikon Turkinmatka.
Luottokorttivelkaa (=koko laskua ei makseta joka kuukausi pois), lomamatkaluottoja, autoluottoja ja asuntolainaa niin, että sillä on tehty pihat valmiiksi ja kalustettu kämppä uusilla mööpeleillä.
Jos on ok palkka ja juoksevat menot suht normaalit, pysyy pakka kasassa ihan hyvin. Ja sitten on tietenkin tosi hyvätuloisia ja perintöjä. Mutta tutussa kaveripiirissä jossa ammatit on suunnilleen samaa tasoa ja perintöjä ei ole, on avainsana yleensä luotto. Ei välttämättä mikään pikavippi vaa ihan noi edellämainitut.
Meillä omassa tuttavapiirissämme käytettävissä olevaan rahamäärään vaikuttaa myös se, miten kukakin asuntolainaan suhtautuu. Miehelläni on tylsä spartalainen etiikka maksaa lainaa pois aina kun vaan mahdollista ja mahdollisimman suuria eriä, tavoitteena velattomuus asap. Yksi toinen tuttavaperhe lyhentää vaan ihan minimin eikä ajattelekaan että laina pitäisi jonakin päivänä olla maksettu pois (tai no ehkä joskus eläkeiässä) ja käyttää rahat elämiseen.
Meillä on vaan asuntolainaa (pihat ja kalustukset on tehty ihan säästöillä pikkuhiljaa) ja yhdestä autosta vähän velkaa ja vaikka on oikeastaan tosi hyvät tulot, ovat myös menot isot. Kolmen lapsen kalliit harrastukset vievät todella ison rahamäärän kukausitasolla ns. "ylimääräisenä" asiana. Pelkästään yhden lapsen leirit ja uudet luistimet nappaavat tänä kesänä tonnin. Lasten harrastusten hinnalla kävisimme kevyesti kunnon ulkomaanmatkalla koko perhe vuosittain, mutta nyt on valittu näin.
matkakuumeen tullessa tehdään kumpikin sen verran extrabisneksiä, että saadaan reissu rahoitettua.