Miten ihmisillä on varaa?
Ollaan ihan tavallinen perhe, äiti, isä ja muutama lapsi. Lapset koulussa ja hoidossa, vanhemman töissä. Pärjätään joten kuten, ruoka laskut ja asuntolaina saadaan maksettua, mutta muuhun ei uuri rahaa jää. Nyt olen alkanut ihmetellä tuttavaperhetä, kaikki on viimeisen päälle, talo, autot, tavarat, käydään ulkomailla ym. En osaa edes olla kateellinen, ihmettelen vaan.
Kommentit (155)
mankka 30 e,vanha telkka nurkassa,mutta reissussa on tullut käytyä 10 kertaa vuoden aikana!myöskin vanha auto,toimii!!ruoka laitetaan ite,tarjouksesta ostan kaikki ja pyörällä mennään aina kun mahollista.
Tienaamme mieheni kanssa yhteensä noin 6000 e netto/kk, meillä on yksi lapsi (4 vuotta). Lisäksi saamme isovanhemmilta säännöllisesti rahaa ja tavaraa (pesukone ja kuivuri, dvd.soitin ja digiboksi, lapsen pyörä, lapsen talvivaatteet jne.). Ehkä noin 5000-6000 e arvosta vuosittain noita lahjoja. Emme ole lahjoja pyytäneet, ja voisimme hankkia em. hommat myös itse, mutta koska vanhempamme haluavat auttaa, niin miksi ei.
Meille säästyvän rahan voimme hyvin käyttää matkoihin 2-3 kertaa vuodessa.
meillä on monta lasta, nettotulot alle 3000 euroa per kk, asuntolainaa, autolainaa ja opintolainaakin riittää. Kumpikaan ei ole saanut vanhemmiltaan koskaan mitään.
voi saavuttaa vaikka mitä. Mutta yksi mutta on sentään; kaikilla ei riitä rahkeet opiskella vaikka miksi. Koetettu on, mutta muisti on ihan onneton eikä kielet tai kaavat vaan jää päähän (kokeiltu myös erilaisia oppimismenetelmiä). Samoin olemus, ääni ja pärstä ei ole kelvannut kaikille työnantajille vaikka ammattiin koulutettu. Tekosytäkin riittää mahtavan uraputken katkeamiseen ennen alkamista, vanhempien sairaus ja omaishoitajuus niistä yksi.
No olen kyllä ihan tyytyväinen eläääni, enkä muuta odottanutkaan. Jopa minulle on selvää, että kaikki ei voi olla yhtä pitkälle koulutettuja (ja se, että korkea koulutus ei kuitenkaan ole sama kuin parempi ihminen.)
Nykyään esim. lapsen päiväkodissa (pk-seutu) näkee selvästi, ketkä ovat a-luokkaa ja ketkä b-luokkaa. A-luokka erottuu tällaisen taviksen silmissä tähtitieteellisen kalliilla kodeillaan ja mersuillaan, lapsetkin viimeisen päälle huoliteltuja. Se on tavikselle ihan vieras maailma ja sen selittää vain yksi asia, palkka.
Näin se jokaisella melkein on..Joka muuta puhuu valehtelee.
Osaan säästää yhdestä eurosta viisi, mutta niin taitava en ole, että tuo elintaso mitä jengi pitä ja kertoo pitävänsä selittyisi millään mulla, kun velalla velkojen päälle.. Tai venhemmilta saatavlla avulla..Ne jotka niin paljon tienaavat kun puhuvat eivät tänen palstoille ehdi..Kun palkat rupee alkaan kolmosella tai vitosella on päivät 12-16 tuntisia..Siinä saa aika motivoitunut olla jos tänne kerkee. =)
tiedän monia, jotka ovat korviaan myöten veloissa, kun pitää olla sitä ja tätä ja velkaa on sitten velan päälle ja kaikkki raha menee sitten niihin velkoihin, niin on pakko taas ottaa lissää.
parempi tulla toimeen omillaan ja vaatimattomammin.
me ostamme vaatteita äärettömän harvoin. Ostan laatua, joka kestää. Töissä molemmilla on työvaatteet. Ruoka on arkena erittäin halpaa, ravintolassa sitten kerran viikossa. Liikumme paljon julkisilla ja pyörällä, auto ainoastaan pakkotilanteissa. Matkustamme 3-4 kertaa vuodessa. Kampaajalla käyn 2 x vuodessa, pitkä tukka. Meikit laadukkaita, kestää kauan.
Ihan hypää läppää lähtee se vaan unohtuu tossa oikein valehdellessa, että pitää olla hyvä muisti. 550 000 Markan lainaan ei 50 000 markkaa riitä siihen aikaan piti olla 165 000 markkaa minimissään ;) Muuten on hauska lukea,mutta pieni raja noihin juttuihin =D
Kukaan ei myöskään (edes rikkaat) saaneet tonneja..Keskiverto 50 vuotias mies täysillä ikävuosilla tienas korkeakoulu tutkinolla kunnalisella 13 500 markkaa /kk brutto siitä jokainen laskemaan paljonko sille mukulalle annettiin kun lapaan jäi 10 000 markkaa? annettiinko 1/10 osa palkasta kun lapsia oli kolme? ja vastike 1800 markkaa? Ei annettu.
Muutenkin ei siinä mitään, että vanhemmat antaa rahaa joillekkin antaa joillekkin ei, se on huonoa hiihtokenkää jos ei rahaa saa. Itse en saanut. Ja en myöskään mitään omista. ASP-tilissä taisi olla ikäraja joku 21 tai 19,että sekin joku jo keksi...Easy trolling.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2012 klo 17:34"]
jonka arvo on vähintään 50 000 euroa
Tilastokeskus tietää.
Entistä useammat saavat ennakkoperintöjä ja muita perintöjä, eikä ne perinnöt ole enää lahoavia maitotiloja tiettömien taipaleiden takana vaan esimerkiksi pörssiosakkeita, metsää, vapaa-ajanasuntoja ja sijoitusasuntoja. Ihmisten varallisuus on kasvanut huimasti.
[/quote]
No tuohan nyt ei voi pitää paikkaansa. Heh. Tilastokeskus toteuttaa Kokoomuksen tilauksesta laskelmia joiden yhteys reaalimaailmaan on lievästi sanottuna fiktiivinen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 03:26"]
Ihan hypää läppää lähtee se vaan unohtuu tossa oikein valehdellessa, että pitää olla hyvä muisti. 550 000 Markan lainaan ei 50 000 markkaa riitä siihen aikaan piti olla 165 000 markkaa minimissään ;) Muuten on hauska lukea,mutta pieni raja noihin juttuihin =D
Kukaan ei myöskään (edes rikkaat) saaneet tonneja..Keskiverto 50 vuotias mies täysillä ikävuosilla tienas korkeakoulu tutkinolla kunnalisella 13 500 markkaa /kk brutto siitä jokainen laskemaan paljonko sille mukulalle annettiin kun lapaan jäi 10 000 markkaa? annettiinko 1/10 osa palkasta kun lapsia oli kolme? ja vastike 1800 markkaa? Ei annettu.
Muutenkin ei siinä mitään, että vanhemmat antaa rahaa joillekkin antaa joillekkin ei, se on huonoa hiihtokenkää jos ei rahaa saa. Itse en saanut. Ja en myöskään mitään omista. ASP-tilissä taisi olla ikäraja joku 21 tai 19,että sekin joku jo keksi...Easy trolling.
[/quote]
Tämä on niin totta!! Mun isä jäi eläkkeelle vuonna 81 ja hänen palkkansa oli tuolloin n 3000 mk/kk netto!! Duunari, varastohommissa. Itse sain ensimmäisessä työpaikassani 2500mk toimistohommissa, 6 vuotta myöhemmin 4200 mk/kk käteen mikä menikin suoraan lainan maksuun viimeistä penniä myöten. Lainaa oli 247tmk ja korko 16%.
Isovanhemmat auttavat paljon ainakin siskoni perhettä: he lahjoittavat aina kolmen vuoden välein sen yhteensä 8000 euroa mitä voi verovapaasti antaa lapselle. Sillä rahalla hoitaa jo paljon noita ylimääräisiä menoja, siis esim. matkakuluja yms. luksusta. Tämän lahjoituksen lisäksi antavat lapsenlapsille usein rahaa, eikä mitään muutamia kymppejä, vaan satasia, joilla sitten saakin hommattua puhelimet yms. Ja jouluna, synttäreilel yms. antavat lapsenlapislle muutaman sadan vaatelahjakortteja per lapsi. Tämä mahdollistaa hiukan paremman elintason kuin mitä palkkojen puolesta olisi mahdollista.
sillä harva niistä varmaan kylillä huutelee. Meilläkin mies sai perintöä sukulaiselta, jolla ei ollut läheisempiä perijöitä. Sukulainen olikin elellyt yllättävän kitsaasti, ja kuoltuaan alkoi löytyä pankkitili jos toinenkin, joissa jokaisessa monta kymmentä tuhatta euroa säästöjä.
Ei me olla siitä perinnöstä puhuttu kenellekään. Ihmiset niin herkästi alkaa puhumaan kaikenlaista, olemaan kateellisia ja ties mitä. Parempi pitää omana tietona vaan, niin ei tarvi selitellä omaa rahankäyttöä kenellekään.