Miten itsenäistyvälle nuorelle hommataan asunto pk-seudulla? Kun vaikea saada / ei rahaa paljoa.
Eli ensi keväänä II-asteen opinnot päättävälle nuorelle.
Ilmeisesti jos tekee niin, että valmistuu, ja alkaa sitten hakemaan asuntoa kunnalta tms., niin jonot on järkyn pitkät.
Olisi kuitenkin hyvä että nuori pääsisi muuttamaan pois aika pian (meillä on aika ahdasta, ja hermot kiristyy kaikilla).
Pitäisikö sitten tehdä kuitenkin niin, että hän yrittäisi saada HOASin asuntoa jo ensi vuoden aikana vielä opiskellessaan? (Vielä ei ole tietoa mitä tekee koulun jälkeen, saako töitä, saako jatko-opiskelupaikkaa, joutuuko kortistoon. Jatko-opintoja vissiin haluaisi...)
Ja sitten jos sen saisi, niin ottaisi vastaan ja muuttaisi kotoa jo ennen kuin opinnot päättyy.
Onko noita HOASin asuntoja miten vaikea saada??
Ongelma siinä vaan on se, että millä se sitten maksettaisiin... opintotukea hän ei saa kun meidän vanhempien tulot menee just siihen rajalle - toisaalta meillä ei ole kauhean paljon varaa tukea kun on paljon muutakin perhettä.
Mutta olisiko kuitenkin varmempi jonkun asunnon saamisen kannalta sitten ottaa tuo HOASin asunto ja jotenkin vaan yrittää häntä tukea minkä pystymme (ja sitten hän joutuisi myös ottamaan varmaan vähän opintolainaa), että jonkun asunnon saisi?
Kurjaa tässä vaihtoehdossa siis just tuo rahallinen pärjääminen.
(Mielestäni sitten kun II-asteen opinnot käyty, niin sitten hän jo saakin pärjätä ihan omillaan, helpompi jo saada kesä/iltatöitä, vanhempien tulot ei enää vaikuta opintotukeen jos jatkaa opintoja, voi saada työttömyyskorvausta / kait sossusta hätätilassa jotain jos ei saa töitä. Mutta jos jää tätä valmistumista odottamaan, niin sittenhän HOASin kämppää ei enää saa, jos ei pääsekään jatko-opintoihin... )
Miten muut on hoitaneet nämä nuoren poismuuttojutut, jos ei ole ylimääräistä rahaa?
Kommentit (73)
Kannattaa hakea heti, koska kesällä on aina asuntoja tyhjillään, ja yleensä vielä valinnan varaa. Sitten vaan lapsi keksimään itselleen jatkokoulutus paikkaa että saa pitää asunnon itsellään. Solut on ihan kivoja, oikeesti. Meilla on jo 3 lasta menneet maailmalle tätä reittiä, ja kaikille haettu asunto kesällä. Olet hyvä äiti ap, ja mistä ihmeestä lapsi voisi kaikki mahdolliset asiat tietää, onneksi on huolehtivia vanhempia. Eli siis suoraan Hoasin netti sivulle ja sinne se että asunnon voi ottaa vastaan heti.
että ei ihan vielä nyt syksyllä olisi muuttanut, vaan mieluiten vasta ensi kevät/kesä (tai vähän aiemmin jos tuolta hoasilta yrittää).
Jos muuttaa jo nyt niin tulee vähän ongelmaa vaan siinä, että millä koko ensi talvi rahoitetaan, kun ei uskalla ihan sen varaan laskea että saa iltatöitä / jaksaa koko talven tehdä.
Jonkun muutama kuukausi ensi keväänä siis varmaan me pystyttäisiin myös jelppimään rahallakin vähän, muttei ihan koko lukuvuotta kuitenkaan...
ja kai sitä haluaisi itsekin pitää lasta luonaan vielä, pikkuhiljaa tässä siis suunnittelemme ja totuttaudumme ajatukseen että tosiaan yksi lähtisi pesästä, vaikka sitä siis välillä molemmat odottaakin :).
ap
On ihan pakko kysyä, että tuliko tämä lähtö ihan puskan takaa? oletko tavannut vanhempiasi enää koskaan tuon jälkeen? Siis millaisia ovat muuten?
En tykkää tuontyyppisistä äideistä yhtään.
Oma lapseni muutti viime syksynä pois kotoa, kun lähti lukion jälkeen opiskelemaan. Kyllä hän asunnonhakuvaiheessa kyseli minulta neuvoja ja kyseli kaikenlaista vielä muutettuaankin. Tottakai minä neuvoin niissä asioissa missä osasin, joihinkin etsimme tietoa porukalla ja osan jutuista lapsi hoiti itse.
Ap, olet huolehtivainen äiti, joka tajuaa, milloin lapsen on hyvä itsenäistyä. Se ei käy hetkessä kuten tämä yksi häirikkö luulee.
Minä muuten muutin pois kotoa siten, että vanhempani yhtenä kertana kotiin tullessani eivät päästäneet minua sisälle vaan käskivät häipyä. Oli aika karua ruveta etsimään asuntoa rahattomana, ilman mitään omaisuutta paitsi päällä olevat vaatteet. Onneksi sain opiskelijasolusta huoneen, poikakaveri lainasi vuokrarahat ekaan vuokraan. Seuraavana päivänä kävin salaa hakemassa vaatteeni ja koulukirjani kotoani.
Ihme kettuilua olet saanut osaksesi :(
Itse lähdin maailmalle tyhjin käsin ja vanhempani auttoivat hieman.
Suosittelen lämpimästi yrittämään nuorisoasuntoliitolta asuntoa, itse olen nyt 25 vuotiaana muuttanut lapseni kanssa kyseisistä asunnoista pois.
Siellä saa asukasohjaajilta tukea ja apua elämän pulmiin ja olen kokenut sen todella hyväksi.
Hakemus netissä ja suosittelen lämpimästi soittamaan Vantaan Nuoret asujat Ry:n asukasohjaajalle. Mukava nainen ja osaa vastata kaikkii kysymyksiin ja tuolta saa melko helposti asunnon mikäli ei ole tulipalokiire. Vaihtuvuus on runsasta joten asuntojakin vapautuu tasaisin väliajoin
Toivottavasti oli jotakin apua
HOASilta saa ei-opiskelijatkin vuokrata kesäksi soluasuntoja, tietääkseni ihan pääkaupunkilaisetkin saa. Kesätyörahoilla maksaisi hyvin vuokrat ja jos saa jatko-opiskelupaikan/työpaikan voi kesän aikana katsella uutta asuntoa yms.
http://www.hoas.fi/webV2/ase_inetV2.nsf/ByID/2EE6B0A352D9C092C2256F8600…
Asunnon etsimiseen vaikuttanee myös se, että onko valmistumassa viimeinkin ammattiin vai onko tarkoitus jatkaa opintoja. Ammattiin valmistumisen jälkeenhän sitä saa samoja etuuksia, mitä muutkin aikuiset työttömät ellei saa heti töitä.
Käsittääkseni opiskelija-asuntoja voi hakea vain opiskelijana. Muuttaminen on kallista puuhaa, joten kannattaa ajatella vähän pidemmällä tähtäimellä ettei tarvitse olla jatkuvasti muuttamassa ja stressaamassa. Yksityiset vuokranantajat vaativat usein 2-3 kuukauden takuuvuokria, mikä saattaa nostaa muuttobudjetin jopa noin 2000 euroon. Kaupungin asuntoja on oikeastaan ihan turha haikailla, ellei ole erittäin hyviä perusteita, koska siellä on jonossa vuosittain parikymmentätuhatta hakijaa, joista vain pari tuhatta saa asunnon hyvällä onnella ja erittäin hyvillä perusteilla.
Eli lähinnä se on sitten etsittävä yksityiseltä vuokranantajalta. Yksiöiden vuokrataso pääkaupunkiseudulla on vähintään +500 euroa/kk.
Itse muutin aikoinaan omaan ensimmäiseen asuntooni suhteilla, kun eräs sukulainen oli muuttamassa pois pitkäaikaisesta yksityisen vuokranantajan asunnosta, joten minä muutin siihen tilalle. Tämä ei ollut tosin pääkaupunkiseudulla, vaan eräässä toisessa kaupungissa. Toiseksi muutin viimeisen opistovuoden aikana. Otin silloin opintolainaa viimeiseksi opiskeluvuodeksi siitä kuukaudesta alkaen kun muutin, silloin se oli jotain 12000 markan luokkaa, joten vastaisiko jotain 2000 euroa silloisella eurokurssilla? Ei mikään pikkusumma, jos ajattelee, että joka opintovuosi kertyisi velkaa tuon verran, joka odottaa maksamista sitten joskus hamassa tulevaisuudessa. Kotona asuessahan sitä opintolainaa ei tarvinnut nostaa, mutta omilleni muuttaessa se oli pakollista, jos halusi elää jotenkin. Onneksi valmistumisen jälkeen sain töitä muutaman kuukauden päästä ja palkka alkoi juosta, joten sain sen yhden vuoden opintolainan maksettua pois melko nopeasti, mutta se tarkoitti sitä, että töissä ollessakin piti elää ne ensimmäiset kuukaudet melkeinpä työttömän elintasolla, jos halusi hoitaa lainan pois tehokkaasti.
Tein sen viimeisen opiskeluvuoden aikana parin sadan euron (silloin se taisi olla noin 1200 mk) lisäansioiksi siivoushommaakin 6 iltana viikossa noin 3 tuntia illassa (orjapalkka todellisiin työtunteihin nähden), mutta se oli pakko lopettaa jo parin kuukauden jälkeen, koska yksinkertaisesti en jaksanut. Opiskelut olisivat kärsineet ja samoin terveys.
Minua ei siis harmita yhtään se, että päätin 16-vuotiaana mennä lukion sijaan 3 vuodeksi ammattikouluun. Tein sen ensisijaisesti siksi, että halusin olla varma siitä, että saan edes jotain tuloja viimeistään 19-vuotiaana. Lukion jälkeen kun on pakko jatkaa opintoja, jos meinaa saada yhtään mitään tukia - ainakin silloin oli se sääntö, että alle 25 v ammattikouluttamaton työtön ei saa yhtään mitään.
Eli tätä ajatellen minä kyllä kannustaisin yläasteen viimeisellä olevien vanhempia kannustamaan lapsiaan vaikka mieluummin kaksoistutkintoon (lukio+jokin ammatti) kuin pelkkä lukio, koska hyvällä onnella viimeistään 19-vuotiaana pääsee kiinni normaaliin aikuisen elämään kaikkine tukineen, jos jatko-opiskelu pidemmälle (amk, yliopisto tms.) ei kiinnostakaan siinä vaiheessa tai jatko-opiskelupaikkaa ei irtoakaan heti...
Niin minäkin otin, kun 18-vuotiaana omilleni muutin. Vanhemmat eivät asumistani maksaneet. Maksoin sitten 6 vuotta opintolainaa pois. Opetti rahan arvoa.
Hoasilta asunto ehdottomasti.
Itse muutin 18v:nä vvo:lle vuokralle. Opiskelija saa opintotukea - ja lainaa. Asumistukea myös. Tein keikkatöitä ohessa kunnes valmistuin. Ihan ok pärjää näin vähän aikaa.
että olette jaksaneet kertoa kokemuksia - taitaa tosiaan olla järkevintä hakea sitä HOASin solukämppää vaikka ensi keväänä, jonkun verran ennen valmistumista... ja jotenkin pärjäillä sitten se kevät rahallisesti ja toivoa että saa kesätöitä.
Jos jättää asunnon haun muiden kuin HOASin varaan, taitaa olla aika toivotonta / arpapeliä sitten saada mitään (ellei jotain kaveria sitten löytyisi, vaikea vissiin siltikään löytää mitään).
Tietty jos jatko-opiskelupaikan saa niin HOAS edelleen vaihtoehto, mutta sitäkään kun ei vielä tiedä.
Ja tuo joku kitkerä ihminen, taitaa olla nyt muut asiat jotka elämässä hällä nyppii, jos saat yhtään purettua pahaa oloa kirjoittamalla vettuiluja toisten ketjuihin, siitä vaan, ei maksa mitään.
ap
En tykkää tuontyyppisistä äideistä yhtään.
että antaako HOAS asuntoa jos opiskelut on pian päättymässä? Jos ap:n lapsi siis keväällä hakee asuntoa? Kun hakemukseenhan tulee opintojen aloitus ja (arvioitu) lopetuspäivä. Niin jos keväällä hakee asuntoa ja opiskelu päättymässä touko-kesäkuussa niin ei kyllä välttämättä saa asuntoa kun vain muutama kuukausi koulua jäljellä.
Ei varmana saa enää ellei ole jatko opinnoista varmuutta. Hakisin ite muilta tos vaihees.
Mun veli asui kotona 25 vuotiaaksi ja kävi ammattikoulun ja töissä. Itse muutin pois vanhempien avustuksella 20v. Musta ap on esimerkillinen vanhempi. Sellainen joka ottaa asioista selvää. Nuo inisijät on ihan täysiä paskoja äitinä! Tietty hyvä jos nuori ite selvittäisi asiansa ja hankkisi asunnon mutta kun ihmiset kehittyy eri tahtiin ja nuo haukkujat jääneet sinne ala-asteen tasolle kehityksessään.
Kannattaa hakea heti, koska kesällä on aina asuntoja tyhjillään, ja yleensä vielä valinnan varaa. Sitten vaan lapsi keksimään itselleen jatkokoulutus paikkaa että saa pitää asunnon itsellään. Solut on ihan kivoja, oikeesti. Meilla on jo 3 lasta menneet maailmalle tätä reittiä, ja kaikille haettu asunto kesällä. Olet hyvä äiti ap, ja mistä ihmeestä lapsi voisi kaikki mahdolliset asiat tietää, onneksi on huolehtivia vanhempia. Eli siis suoraan Hoasin netti sivulle ja sinne se että asunnon voi ottaa vastaan heti.