Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijoiden soluasuntoja ei muuteta yksiöiksi?

Vierailija
13.07.2011 |

Katselin tässä taas opiskelija-asuntojen hintoja. Soluhuone 11-12 neliötä 306 €/kk, yhteinen kylpyhuone ja keittiö.

Samassa talossa 27 neliön yksiö 335 €/kk. Hintaeroa siis vain kolmisenkymmentä euroa ja asumisen taso ja mukavuus on yksiössä ihan toista luokkaa kuin solussa.

Moni soluasunto olisi pienillä muutostöillä muunnettavissa yksiöiksi.

Suomi on täynnä 50-60 neliön soluasuntoja, joissa on vähän yli 10 neliön soluhuoneet ja yhteiskeittiö on 20 neliötä jne. Siinä se on kiva opiskelijan maksaa isosta keittiöstä ja asua pienessä kopissa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokranantajahan saa tupla rahan 2 henkilön solusta yksiöön verrattuna,joten miksi rakennuttaisi siitä yksiön?

Vierailija
22/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita on ainakin Otaniemessä. Käytävän varrella paljon huoneita, joissa OMA VESSA+SUIHKU ja käytävän päässä iso yhteiskeittiö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kaupungissa joudutaan rajoittamaan yksiössä asumisen aikaa koska yksiöitä on niin vähän tarjolla. Kaikki halukkaat eivät edes saa yksiötä opiskeluidensa aikana.

Yksityiset hinnat on taas usein liian kalliit opiskelijalle.

Ja se järjettömyyshän on siinä että usein solut on jopa 60-neliöisiä (2 hengen solu) ja siitä siis maksetaan 30 neliöstä eli aivan ylisuuria ja aivan turhasta joutuu maksamaan. Pieni yksiö olisi paljon järkevämpi ratkaisu.

Soluasunnon toinen asukas/muut asukkaat voivat olla myös hyvin erilaisia ihmisiä, ettei se nyt ole mitenkään varmaa että siitä solusta löytäisi kavereita.

Solussa joutuu myös kohtaamaan kaikenlaista ongelmaa. Usein solussa majailee poika-/tyttöystäviä ja huomautukset tai edes valitukset isännöisijälle ei auta mitään. Joku taas soittaa musiikkia kovaäänisesti, sotkee ja ei siivoa jälkiää jne.

Ne, jotka haluavat asua yksiössä, voivat vuorkata yksiön, vaikka sitten yksityisiltä markkinoilta. Opiskelija-asuntosäätiöiden tehtävä ei ole tuottaa halvalla yksiöitä vaan ylipäänsä mahdollistaa opiskeluajan asuminen.

Kaikki eivät halua asua yksiöissä. On valtavasti opiskelijoita, jotka muuttavat uudelle paikkakunnalle, josta eivät tunne ketään, ja suku ja kaverit ovat satojen kilometrien päässä. On iso työ luoda uudelleen kaveri-ja tuttavaverkosto, ja soluasuminen on siihen nopea tie.

Vierailija
24/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennetaan nykyisin lähinnä perheasuntoja ja yksiöitä. Peruskorjattavissa kohteissa soluja myös muutetaan mahdollisuuksien mukaan yksiöiksi.

Toisaalta soluillekin on vielä kysyntää lähinnä hintansa ja syksyn surkean asuntotilanteen vuoksi. Ei voi ajatella suoraan niin, että tehtäisiin 60 neliön solusta 3 kpl 20 neliön kaksioita, koska märkätilat ja keittiö ovat kodin kalleimmat tilat rakentaa ja ylläpitää.

Vierailija
25/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten on hyvä oppia sosiaalisuutta

Perustele! Miksi pitäisi "oppia" jotain, joka on synnynnäinen ominaisuus?

Muualla Euroopassa on ihan normaalia jopa asua kahden hengen huoneissa. Kyllä suomalainen soluasuminen on luksusta siihen verrattuna.

Vierailija
26/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla Euroopassa on ihan normaalia jopa asua kahden hengen huoneissa. Kyllä suomalainen soluasuminen on luksusta siihen verrattuna.

Miksi pitäisi pakottaa? En ymmärrä, tätä "suomalainen pitää pakottaa sosiaaliseksi"-paskaa. Olen ihan ylpeä suomalaisesta epäsosiaalisuudesta. En jaksa sitä "eurooppalaista" tyhjänpäiväistä tekososiaalisuutta.

Vierailija
27/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otetaanpa esimerkki

soluasunto 50 neliötä, kumpikin asukas maksaa 25 neliöstä

yksiö 25 neliötä, asukas maksaa 25 neliöstä

kaksi yksiötä 50 neliötä eli sama kuin solun koko

Yksiöstä vuokranantaja voi lisäksi pyytää suurempaa neliövuokraa koska asumismukavuus on parempi kuin solussa.

vuokranantajahan saa tupla rahan 2 henkilön solusta yksiöön verrattuna,joten miksi rakennuttaisi siitä yksiön?

Vierailija
28/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi pakottaa? En ymmärrä, tätä "suomalainen pitää pakottaa sosiaaliseksi"-paskaa. Olen ihan ylpeä suomalaisesta epäsosiaalisuudesta. En jaksa sitä "eurooppalaista" tyhjänpäiväistä tekososiaalisuutta.

Kyllä suomalaisten kulttuuri on se sairas elämänmuoto.

Vierailija
29/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuta pois jos noin ahdistaa.

Vierailija
30/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin kuvitella, miten kirjoittaja ahdistelee tuttaviaan jollain poskisuudelmilla... Ja tutut on lähinnä vaivaantuneita tällaisesta wannabe-eurooppalaisesta!

Vierailija
31/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin monta vuotta asukastoimikunnassa, ja aina välillä meille tuli näitä tilanteita, joissa soluasukkaiden välit olivat tulehtuneet, ja asukastoimikunta selvitti niitä. Olin hämmästynyt ja järkyttynytkin siitä, kuinka onnettomilla sosiaalisilla taidoilla osa korkeakouluopiskelijoista on varustettu. Sen sijaan, että kommunikoitaisiin sen kämppiksen (joka yleensä on ihan normaali ihminen) kanssa, luimuillaan pitkin nurkkia, yritetään ehkä avuttomasti vihjailla jotakin ja sitten kun kuppi menee nurin niin otetaan yhteyttä isännöitsijään tai asukastoimikunnan puheenjohtajaan!

Kämppikselle voi tulla täytenä yllätyksenä se, että toinen on kokenut jonkun asian näin häiritseväksi, koska hänelle ei ole asiasta koskaan sanottu. Kerrankin solussa kämppis oli ihan raivona, koska toinen ei ollut siivonnut yhteisiä tiloja kuten hän olisi halunnut. Kysyin miten hän on kertonut toiselle miten toivoo että tilat siistitään. No eipä mitenkään, tietenkään, ja hän toivoi että minä nyt jotenkin kertoisin hänelle että miten tiskipöytä pitää pyyhkiä...

Jos minä saisin päättää, joka ikisen nuoren ihmisen pitäisi asua solussa ainakin vuosi. Ja mieluiten seksolussa. Siinä oppisi, että se oma tapa elää ja olla ei tosiaan ole ainoa oikea, ja että ihmisiä ei tarvitse pelätä.

Vierailija
32/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunnot taiavat olla moninpaikoin aika vanhanaikaisia. Esim kylpyhuoneessa ei välttämättä ole paikkaa pyykkikoneelle "koska kyllä opiskelijat käyttävät pesutupaa" vaikka nykyään pyykkikoneen hankkiminen ei ole enää taikatemppu, halvimmat koneet maksavat vain muutaman satasen ja senkin saa tarvittaessa osamaksulla.

Olen itse asunut neljässä vanhassa soluasunnossa. Ensimmäinen oli 45m2 kaksio eli kahden hengen solu josta toisesta huoneesta oli poistettu ovi ja laajennettu oviaukkoa olohuonemaisemmaksi. Tässä asuimme siihen asti että esikoinen oli vuoden jolloin muutimme 50m2 kaksioon isomman keittiön ja kylppärin perässä. Tämä puhdasverinen solu joka vain vuokrattiin perheasuntona kokonaan pariskunnalle/perheelle. Käytännössä ei eronnut kaksiosta kuin että puolet vaatekaapeista oli olohuoneessa. Aivan ihana asunto, varsinkin koska oli tasoon ja sijaintiin nähden mielettömän halpa.

Kolmas oli taas kahden hengen solu, johon muutin kahden lapseni kanssa. koko asunto 40m2 ja aivan liian pieni koska oli tuollainen vanhan ajattelun opiskelijakylppäri ja keittiö.

Neljäs olikin sitten jo kolmen hengen soluasunto täysin minulle ja lapsilleni. Aivan loistava meille vaikka onkin taas kolme pikkuista huonetta joihin kaapit jaettu tasaisesti.

Aiheeseen, luulen ettei kahden (tai useamman) hengen soluja kannata remomontoida yksiöiksi, koska sellaisinaan sopivat hyvin perheasunnoiksi. Ja moni opiskelijoista muutta opintojensa aikana yhteen seurustelukumppaninsa kanssa ellei sitten ole jo valmiina perhettä. Nuo solut saa siis toimivaan käyttöön ilman suuria keittiö- ja kylppäriremonttejakin. Ja ei kait vuokrananantajan kannata muuttaa kalliilla asuntoa jolle on kysyntää sellaisenaankin?

Vierailija
33/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saisin päättää, joka ikisen nuoren ihmisen pitäisi asua solussa ainakin vuosi. Ja mieluiten seksolussa. Siinä oppisi, että se oma tapa elää ja olla ei tosiaan ole ainoa oikea, ja että ihmisiä ei tarvitse pelätä.

Nämä soluasuntojen rakennuttajat on varmaan just tuollaisia, vähän sama juttu kuin pakkoruotsin vaatijat, eli kun itse kokeenasian tietyllä tavalla, niin pitää pakottaa muut siihen oman mielensä mukaiseen ideologiaan, siis tyyliin "suomalainen pitää opettaa sosiaaliseksi, vaikka väkisin, koska MINUN mielestä sosiaalisuus on hienoa" tai "ruotsia pitää opettaa vaikka väkisin, koska MINULLE oli hyötyä ruotsista".

Vierailija
34/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan edelleen sama juttu?

Vierailija
35/37 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan edelleen sama juttu?

Vierailija
36/37 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pääkaupunkiseudulla ei tehdä yksiöitä, joista on pulaa, ja miksi ei tehdä pikkuyksiöitä, joista on todella paljon pulaa ja jotka auttaisivat monen nuoren asumisuran ja tavoitteellisen elämän alkuun?

Siksi, että pääkaupunkiseudulla kaikki kunnat haluavat rikkaita verosmaksajia. Nuoret uhrataan heidän eteensä.

Vierailija
37/37 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niistä 30e saa enemmän kuin solusta, kun ajattelee miten paljon rahaa uppoaa uusien viemärivetojen (useampi 100 000e) ja kylpyhuoneiden tekemiseen (kylppäri maksaa sen 10 000e), päälle vielä keittiötila - sekin vaatii viemäreitä talon sisällä.

Varmasti peruskorjausten yhteydessä tällaista tehdäänkin ja uusia taloja rakennettaessa, mutta vanhat talot ovat mitä ovat, halvalla pitäisi saada tuhansille opiskelijoille paikka missä säilyttää tavaroitaan ja nukkua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan