Miksi monet pystyvät käymään töissä ja opiskelemaan mutta armeijassa ei pysty olemaan
Kommentit (144)
Heikkoa ainesta. Ehkä tuollaisille pitäisi olla apukoulu. Ei siirretä siviiliin vaan jonnekin jossa harjoitellaan ihmisten kanssa yhdessä oloa ja yhdessä toimimista pehmeällä alulla.
Ei intti kaikille sopinut myöskään vuonna -10 kun itse kävin armeijan. Toki 15 vuodessa on tapahtunut huomattava muutos väestössä yleisestikin.
Kun on tottunut omaan seitsemän neliön koppiin ja nyt joutuu asumaan yhdeksän muun alokkaan kanssa, ahdistuu.
Ja ap alapeukuttaa kaikki fiksut kommentit. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Heikkoa ainesta. Ehkä tuollaisille pitäisi olla apukoulu. Ei siirretä siviiliin vaan jonnekin jossa harjoitellaan ihmisten kanssa yhdessä oloa ja yhdessä toimimista pehmeällä alulla.
Minkä takia puolustusvoimien rahoja pitäisi käyttää tuohon? Heistä ei kuitenkaan olisi mitään hyötyä kriisitilanteessa.
Osalle ajatus ihmisten tappamisesta oikeasti on aika vieras ja se aiheuttaa traumoja, siis se ajatuskin. Saati sitten että joutuu tekemään sen oikeasti.
Mun poika kommentoi jo inttivuonna ja muistelee vielä näin jälkikäteenkin kuinka intti oli elämänsä parasta aikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Kun on tottunut omaan seitsemän neliön koppiin ja nyt joutuu asumaan yhdeksän muun alokkaan kanssa, ahdistuu.
Tuo on ihan totta. Monta vuotta on hakattu päähän, että etänä voi hyvin olla, ihan omassa rauhassa tässä ollaan. Se muutos on monelle liian suuri. Armeijaan mennään nykyään myös niin nuorena, että pää ei kestä sitä.
Ei 18 vuotiaat oo viel nähny kunnol työelämää edes. Te monesti unohdatte että puhutaan 18v jätkistä. Sillon on monet muut asiat mieles ku seistä rivis armeijas. Ei 18v vielä tiedä mitä järjestelmällisyys, itsekuri ja johdonmukasuus edes tarkottaa, ja ne on nimenomaa niitä asioita mitä opetetaan armeijassa vähän jopa niin ettei nuori edes tajua sitä.
Armeijassa on sääntöjä kuten että pitää seisoa asennossa eikä saa hymyillä Kaikesta rankaistaan kun mulkut komentelee armeijassa niin ei sitä jaksa kuunnella eikä totella. En suosittele armeijaa kenellekkään koska siellä ei tehä sitä mitä pitäisi eli kouluteta tappamaan venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Armeijassa on sääntöjä kuten että pitää seisoa asennossa eikä saa hymyillä Kaikesta rankaistaan kun mulkut komentelee armeijassa niin ei sitä jaksa kuunnella eikä totella. En suosittele armeijaa kenellekkään koska siellä ei tehä sitä mitä pitäisi eli kouluteta tappamaan venäläisiä.
Ei vastaa omaa kokemusta ollenkaan. Meillä oli jääkärikomppaniassa selkeä päiväohjelma ja tiivistahtinen koulutus läpi palveluksen jo 15 vuotta sitten. Ei siellä aikaa käytetty mihinkään pelleilyyn, vaan taisteluharjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Osalle ajatus ihmisten tappamisesta oikeasti on aika vieras ja se aiheuttaa traumoja, siis se ajatuskin. Saati sitten että joutuu tekemään sen oikeasti.
Minä takaan ja alleviivaan että yksikään intin keskeyttänyt ei ole pohtinut tạppamisen ongelmallisuutta. Kyllä siinä on kyse ihan pleikkaririippuvuudesta ja muusta heikkoudesta.
Venäläiset tulevat ja aikovat kạnsanmụrhata, mikä ongelma muka on tạppaa heitä? Sehän on jumalallinen velvollisuus, jopa etuoikeus.
Mä uskon että mulle kovinta olisi se oman rauhan puute. Nautin säännöistä, järjestyksestä, siitä että on selkeä rooli ja tehtävä. Mutta se että ei päivän lopuksi pääse ihan omaan rauhaan ja hiljaisuuteen, vaan läsnä on koko ajan muita ihmisiä, olisi varmasti terveydelle ja mielenterveydelle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastaa omaa kokemusta ollenkaan. Meillä oli jääkärikomppaniassa selkeä päiväohjelma ja tiivistahtinen koulutus läpi palveluksen jo 15 vuotta sitten. Ei siellä aikaa käytetty mihinkään pelleilyyn, vaan taisteluharjoituksiin.
Tuo ensimmäinen kommentoija ei selvästikään ymmärtänyt niitä alokasajan perusasioita. Jotkut ei kestä ohjeiden noudattamista yhtään.
Homeiset kasarmit joissakin paikoissa. Terve poika meni armeijaan ja sitkeästi pysyi sen 6 kk. Puhallusarvot pef tippuivat järkyttävästi armeijan aikana. Yski ja henki rupesi vinkumaan. Kuulemma terve tupa kun yritti pyytää apua. Onneksi edes vuosi myöhemmin meni ne osat käyttökieltoon kun niin huono ilma. Mutta pojan terveys kärsi tosi paljon. Edelleen toisinaan hengitys vinkuu ja yskii. Mitään tällaista ei ollut ennen armeijaa. Ja poika olisi halunnut oikeasti olla vuoden siellä. Me vanhemmat painostettiin selviytymään mahdollisimman lyhyellä ajalla.
Itse kävin armeijan 23-vuotiaana, onneksi. Olisin ollut 18-vuotiaana ihan liian epäkypsä sopeutumaan varusmiespalveluksen arkeen ja kaikkiin sääntöihin, rajoituksiin, epämukavuuksiin ja sen sellaiseen.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Puolustusvoimissa on myös alettu jotain hoksata. Ei ole järkevää kouluttaa sotilaita ja toisista nuorista ei oikein mitään. On todennäköistä, että osaavia siviilipalvelusmiehiä tarvittaisiin yhteiskunnan apuna tulevaisuudessa hyvinkin paljon. Tarvitaan enemmän monipuolisuutta. Puolustus- ja pelastusopintoja voisi olla kaikille kansalaisillle ja päiväopintoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä takaan ja alleviivaan että yksikään intin keskeyttänyt ei ole pohtinut tạppamisen ongelmallisuutta. Kyllä siinä on kyse ihan pleikkaririippuvuudesta ja muusta heikkoudesta.
Jep, ne jotka ovat pohtineet tätä ovat jo alunperin hakeutuneet siviilipalvelukseen tai ovat totaalikieltäytyjiä.
Ne ei kestä sitä, että joku muu päättää kaikista asioista. Alhainen stressinsietokyky ja huono kunto.