Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Np-ultrassa niskaturvotusta 2,7!

Vierailija
12.07.2011 |

Nyt alkoi pelottamaan.Kävin siis tänään tuossa ultrassa rv.12+5.Jo aiemmin kävin verikokeissa,ja kun näistä tehtiin laskelma, saatiin tulokseksi 1:7.Eli kohonnut riski dawninsyndroomaan:(

Huolestuttaa myös,että nenäluuta ei löytynyt.Tämä saattoi johtua kuitenkin vain siitä,että vauva oli huonossa asennossa.Vauva liikkui niin paljon,että ultraajalla oli täysi työ saada mitattua tuo niskapoimukin.Saman tuloksen hän sai kuitenkin kahdesta mittauksesta.Hän sanoi myös,että reisiluun pituus on hyvä (9,7mm).Muutenkin vauva oli kasvanut viime ultrasta normaalisti.Edellisessä ultrassa kävin rv.9+6.

Netistä olen lukenut,että jopa 4.4mm:n turvotuksella on syntynyt terve vauva,mutta silti pelottaa..

Minulle tehtiin lähete lapsivesipunktioon,mutta vielä en ole päättänyt menenkö sinne ollenkaan.

Kertokaa millaisia mittoja teillä on ollut,ja oliko vauva terve vai ei.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 3mm ja terve lapsi. Toikin, että liikkuu vilkkaasti ei viittaa downin lapseen.

Vierailija
2/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 2,7mm rv12+3 ja meni kesken rv13+2. Vauva oli liikkuvainen ja kaikki näytti olevan kunnossa muuten. Toivottavasti teillä parempi onni. Jaksuja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 3mm ja terve lapsi. Toikin, että liikkuu vilkkaasti ei viittaa downin lapseen.

En tiennytkään,että tuosta liikkumisesta voisi jotain päätellä.

Meillä oli kuopuksella rv.12+4 1,4mm turvotusta,joten siksikin tuo 2,7mm tuntuu paljolta.

AP

Vierailija
4/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuulostaa aika hyvältä, ainahan sitä turvotusta kuuluu olla.

Vierailija
5/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä punktioon niin saat mielenrauhan tai ainakin tiedetään etukäteen josko on jotain hoitoa vaativia toimenpiteitä tiedossa.

Vierailija
6/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia itse en anna mitata mitään turvotuksia.

Vierailija
7/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai lapsen jolla kuolemaan johtava vamma.

Kyllä vaan kannattaa ultrata, mitä sitten jos olisi vamma ja sen kanssa voi elää kuin ehdointahdoin synnyttää pieni kuolemaan.

Mutta eihän se koskaan sinua koskisi.. Mutta että menet vielä muille sanomaan että saa vaan stressiä? :) Pliis.

Vierailija
8/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen avulla voidaan löytää sydänvika. Ja sillä,että tutkimus tehdään, jotta syntyvää mahdollisesti sairasta tai vammaista lasta voitaisiin mahdollisimman hyvin auttaa?

Ei. Vaan tutkimus tehdään siksi, että mahdollinen vammainen (down) lapsi löydettäisiin siinä vaiheessa, että abortti on vielä mahdollinen.

Kyllä se kertoo aika paljon yhteiskunnan asenteesta.

Vierailija
9/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan vaan, että oli tasan 0,1 mm alle sen normaalin rajan. Kauhistutti, kun täällä kaikilla oli tyyliin 1 mm :) Mutta alansa paras ultraaja kysessä ja vakuutti ettei ole mitään hätää. Terve lapsi syntyi!

Vierailija
10/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai!

Siis aborttihan on valinta ja mitä aikasemmin vammat havaitaan niin voidaan pohtia tahtooko abortin on vaan hyvä asia.

Ei sitä aborttia kenellekään tuputeta, lisätutkimuksetkin on valinnaisia niinkuin koko ultra.

Itsekin sanoit että vammojen ja vikojen havaitseminen MYÖS auttaa nopeuttamaan hoitoihin pääsyä ja niihin on hyvä valmistautua vaikkei aborttia tekisi.

8

Vierailija
11/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaisen lapsen ilmoittaessa tulostaan? Ja miksi tutkimuksista ei kerrota siinä mielessä, että niillä on mahdollista myös auttaa lasta?

Vierailija
12/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaisen kersan ehdointahdoin synnyttämisessä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
13/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ihan väärässä ole, niin niskaturvotus suhteutetaan viikkoihin nähden. Siis eri viikoilla on erilaiset normilukemat. "Oikea" lukema riippuisi siitä millä viikoilla turvotus mitataan. Näin ei muistaakseni ennen ollut vaan nykyään olisi. Toivottavasti palstalle sattuu joku neuvolan työntekijä joka osaisi valaista asiaa.

Vierailija
14/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tämä on pelastanut mun elämän... Suurin osa kuitenkin onnellisia lopputuloksia:)

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1279036-toisia…

Vierailija
15/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen sitä lapsivesipunktiota. Kävin itse siinä, ei tuntunut se vedenotto miltään. Olen piikkikammoinen ihminen joten voin sen sulle todeta.

Ja saa siinä sitten tiedot miten on asian kanssa.

Vierailija
16/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä menisin seulontaan, ihan mielenrauhanikin vuoksi. Jos suhdeluku on 1:7 on se aika iso mahdollisuus vammaisuuteen. Itselläni oli muistaakseni 1:85 ja sekin jo jännitti, vaikka hyvin päättyikin...

Vierailija
17/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on raja,jolloin riski on kohonnut. Myös ikä vaikuttaa lukuun. 1:7 on tietysti tuohon verraten suuri riski, mutta SILTI se on tosi pieni mahdollisuus, jos käännät luvun niin että 6 lasta 7:stä olisivat terveitä tämän seulonnan suhteen.

Itse pelkäsin hulluna jo etukäteen kaikkea ja sitten np-luvulla 1,7mm olin kauhuissani. 2 viikkoa piti odottaa puhelua, josko riski olisi kohonnut (eli suurempi kuin 1:250). Puhelua ei tullut mutta tuon 2 viikkoa olin täysin paniikissa. Ja ilman syytä. Pelkäsin vain kovasti.

Ja ei, en kadu seulontaa vaikka aiheutti 2 viikon pelon, minä olisin tehnyt sen ikävämmän ratkaisun, tai ainakin valmistutunut sitten sairaan vauvan syntymään.

Terve poika 1v:) (siis ainakin vielä terve...)

Ap, huolehtimiselle ei ehkä voi mitään, mutta menisit nyt vain jatkotutkimuksiin.

Vierailija
18/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydänvika ja muita vakavia leikkausta vaativia vammoja löytyi, tällä hetkellä lapsi kyllä voi hyvin ja on onnellinen pieni lapsi. Minä olen kyllä sitä mieltä että kannattaa kaikki tutkimukset käydä läpi jota juurikin mahdollinen sydänvika tai muu vamma löytyy ja lasta pystytään jo ennen syntymää auttamaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
19/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaisen lapsen ilmoittaessa tulostaan? Ja miksi tutkimuksista ei kerrota siinä mielessä, että niillä on mahdollista myös auttaa lasta?

Päinvastoin.

t: 6, joka kävi kanssa aikoinaan tuolla jonkun linkittämässä ketjussa kertomassa kokemuksestaan

Vierailija
20/25 |
12.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveen POJAN, en TERVEEN pojan...

Ja olen kamala:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan