Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

35-vuotias Jutta Urpilainen haaveilee lapsista, alkaa kyllä tulla kiire

Vierailija
11.07.2011 |

Surullista että ura on tärkeämpi kuin lapset. Vanhana varmaan harmittelee keinutuolissa jos lapset jää saamatta.

http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1357497/jutta-urpilainen-m…

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jutta ehdottomasti haluaa saada lapsia, hänen kannattaa aloittaa yrittäminen viimeistään nyt. Hän voi toki tulla raskaaksi myöhemminkin, mutta mahdollisuudet heikkenevät vuosi vuodelta. Emme voi tietää, kuinka tärkeää lasten saaminen hänelle on tai onko hän kärsinyt lapsettomuudesta, mutta jos hän ei ole vielä yrittänytkään ja haluaa kovasti lapsia, olisi ehdottomasti syytä aloittaa nyt. Näin sanoo biologia, jolla ei ole mitään tekemistä sosiaalisten tekijöiden kanssa.

Vierailija
62/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin sitä, miltä tuntuu olla nuori ja raikas äiti. Kun palautuu synnytyksistä kuin taikasauvan iskusta ja kroppa on nuori ja timmi. Sitä et saa, vaikka sinulla olisi minkälainen ura ja rahaa kuin roskaa.

Ja hei, moni nuorena äidiksi tullut elää 20 vuoden jälkeen onnellisessa parisuhteessa, akateeminen tutkontokin on tullut hankituksi ja lapset menetyvät elämässä. Katkeraltahan se sinusta tietysti tuntuu, mutta koita kestää.

T. Äidiksi 18-vuotiaana, nyt ikää 38 v.

ja olin jo yli 40. Ei mitään ongelmaa.

Kun näin toimii, saa kaiken. Sekä uran että lapset, eikä lapset jää uran jalkoihin, eikä ura lasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ois millään jaksanut, että tästäKIN keskustelusta tuli joku hemmetin taistelutanner siitä, mikä on oikea ikä hankkia lapset ja minkäikäiset äidit on niitä parhaita. Ja sitten vielä ruvetaan heittelemään alatyylisiä juttuja niille, jotka ovat valinneet eri tavalla kuin itse on.

Kyse kun oli pelkästään siitä, mikä on missäkin iässä todennäköisyys tulla raskaaksi.

Vierailija
64/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan sinut on tänne houkuttanut, vaikka et lapsia elämääsi kaipaakaan? Tämä on kuitenkin meidän lapsellisten temmellyskenttä. Itse en lapsettomana täällä kauaa viihtyisi.

jos ei saisi lapsia?

Täällä yksi lapseton, täysin onnellinen nainen, jolle lapsettomuus on täysin tietoinen valinta. Kertaakaan en ole päätöstäni katunut, enkä tuntenut ikävää siitä, että minulla ei ole lapsia.

Vierailija
65/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä JUtalla on muutakin muisteltavaa keinutuolissa kuin räkänokkaiset kakarat.

Tero

Vierailija
66/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero

Komppaan myös Teroa. Valtiovarainministerin pesti on huippuluokan saavutus, varsinkin ensimmäisenä naisena Suomessa. Jos Jutta on niin fiksu, että noin pitkälle pääsee, hän osaa varmaan myös hedelmällisyysasiansa pohtia ja ratkoa ilman kaikkitietävien av-kaupankassojen apua ja myös ottaa selvää faktoista vähän muualta kuin av-raadin "mä oon paras ei kun mä" -huutokilpailusta:).

Työssäni joudun päivittäin katselemaan teiniäitien kasvatustuloksia. Nelikymppinen "mummoäiti" (haloo, katsokaapa nykyajan nelikymppisiä, eivät ole kovin mummomaisia) on mielestäni ehdottomasti parempi, kypsempi ja vastuuntuntoisempi kasvattaja kuin parikymppinen bilehile. Ensisijaisesti tulisi ajatella lapsen parasta, eikä sitä mämämä haluun lapsen nyt vaikka ei ole rahaa eikä koulutusta eikä kasvatustaitoja eikä hyvää parisuhdetta lapsen kasvualustaksi.

Vierailija
67/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muta siltikin pelkkä ikä ei tee ketään paremmaksi, kypsemmäksi tai vastuuntuntoisemmaksi äidiksi. Minä joudun katsomaan työssäni nelikymppisten ikiteinien kasvatustuloksia: mammat pubissa ja lapset huostaanotettuina. Itse olen tehnyt nuorena lapsen, ja hyvin on mennyt.

Ettei se ikä autuaaksi tee. Lopetetaan yleistäminen, jooko?

Tero

Komppaan myös Teroa. Valtiovarainministerin pesti on huippuluokan saavutus, varsinkin ensimmäisenä naisena Suomessa. Jos Jutta on niin fiksu, että noin pitkälle pääsee, hän osaa varmaan myös hedelmällisyysasiansa pohtia ja ratkoa ilman kaikkitietävien av-kaupankassojen apua ja myös ottaa selvää faktoista vähän muualta kuin av-raadin "mä oon paras ei kun mä" -huutokilpailusta:).

Työssäni joudun päivittäin katselemaan teiniäitien kasvatustuloksia. Nelikymppinen "mummoäiti" (haloo, katsokaapa nykyajan nelikymppisiä, eivät ole kovin mummomaisia) on mielestäni ehdottomasti parempi, kypsempi ja vastuuntuntoisempi kasvattaja kuin parikymppinen bilehile. Ensisijaisesti tulisi ajatella lapsen parasta, eikä sitä mämämä haluun lapsen nyt vaikka ei ole rahaa eikä koulutusta eikä kasvatustaitoja eikä hyvää parisuhdetta lapsen kasvualustaksi.

Vierailija
68/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä JUtalla on muutakin muisteltavaa keinutuolissa kuin räkänokkaiset kakarat. Tero

Komppaan myös Teroa. Valtiovarainministerin pesti on huippuluokan saavutus, varsinkin ensimmäisenä naisena Suomessa. Jos Jutta on niin fiksu, että noin pitkälle pääsee, hän osaa varmaan myös hedelmällisyysasiansa pohtia ja ratkoa ilman kaikkitietävien av-kaupankassojen apua ja myös ottaa selvää faktoista vähän muualta kuin av-raadin "mä oon paras ei kun mä" -huutokilpailusta:). Työssäni joudun päivittäin katselemaan teiniäitien kasvatustuloksia. Nelikymppinen "mummoäiti" (haloo, katsokaapa nykyajan nelikymppisiä, eivät ole kovin mummomaisia) on mielestäni ehdottomasti parempi, kypsempi ja vastuuntuntoisempi kasvattaja kuin parikymppinen bilehile. Ensisijaisesti tulisi ajatella lapsen parasta, eikä sitä mämämä haluun lapsen nyt vaikka ei ole rahaa eikä koulutusta eikä kasvatustaitoja eikä hyvää parisuhdetta lapsen kasvualustaksi.

Etkös itse ole wt, kun et tuon kummoisempaan argumentointiin pysty?

Edelleen - eikö tosiaan ole muita vaihtoehtoja kuin teiniys tai raskauden yrittäminen vasta nelikymppisenä? Onko tosiaan niin, että bilettäminen kiinnostaa aina parikymppisiä, mutta ei koskaan nelikymppisiä? Ja eikö ole mahdollista saavuttaa alle kolmekymppisenä sellaista tilannetta, jossa elämäntilanne on kaikin tavoin kypsä lapsen saamiselle? Jos on esim. 25-vuotias valmis opettaja ja vakivirassa, ei voi hankkia lapsia, koska on "bilettävä teini?" Oudoksi on maailma mennyt.

Mä en ole sanallakaan ARVOSTELLUT valtiovarainministeriä enkä arvostelisi häntä siitäkään, jos hän päättäisi jättää lapset hankkimatta. Mulla ei ole vielä lapsia enkä yritä osoittaa, että joku tyyppi on toista parempi siksi että hankkii lapset tietyssä iässä. Jokainen päättää itse itselleen parhaan lastenhankkimisiän, tuliko tämä selväksi?

Mutta juuri se, että ekan lapsen hankkimisesta vasta nelikymppisenä on tullut yleisempää on johtanut siihen harhakäsitykseen, että yrittämisen voi ihan hyvin aloittaa vasta silloin ja raskaaksi tulee yhtä helposti kuin nuorempana. Moni ihan fiksu nainen oikeasti luulee näin eikä TIEDÄ tilastoista, jotka osoittavat hedelmällisyyden heikkenemisen iän myötä. Tietämättömyyden määrähän kävi ilmi tässäkin keskustelussa. En osaa sanoa Urpilaisen tietämyksen tilaa, mutta jos hänelle faktoista kerrotaan, en itse osaa nähdä sitä hänen valintojensa arvosteluna. En myöskään yritä estää naisia tavoittelemasta uraa lasten kustannuksella, mikäli he itse näin haluavat - kunhan ovat tietoisia faktoista ja valintojensa seurauksista!

Vierailija
69/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä JUtalla on muutakin muisteltavaa keinutuolissa kuin räkänokkaiset kakarat. Tero

Komppaan myös Teroa. Valtiovarainministerin pesti on huippuluokan saavutus, varsinkin ensimmäisenä naisena Suomessa. Jos Jutta on niin fiksu, että noin pitkälle pääsee, hän osaa varmaan myös hedelmällisyysasiansa pohtia ja ratkoa ilman kaikkitietävien av-kaupankassojen apua ja myös ottaa selvää faktoista vähän muualta kuin av-raadin "mä oon paras ei kun mä" -huutokilpailusta:). Työssäni joudun päivittäin katselemaan teiniäitien kasvatustuloksia. Nelikymppinen "mummoäiti" (haloo, katsokaapa nykyajan nelikymppisiä, eivät ole kovin mummomaisia) on mielestäni ehdottomasti parempi, kypsempi ja vastuuntuntoisempi kasvattaja kuin parikymppinen bilehile. Ensisijaisesti tulisi ajatella lapsen parasta, eikä sitä mämämä haluun lapsen nyt vaikka ei ole rahaa eikä koulutusta eikä kasvatustaitoja eikä hyvää parisuhdetta lapsen kasvualustaksi.

lähdit siihen "mä oon parempi"-kilpailuun, kun käytännössä leimasit kaikki alle nelikymppiset äidit vastuuntunnottomiksi bilettäviksi köyhiksi, joilla ei ole hyvää parisuhdetta. Mun on kyllä äärimmäisen vaikea ottaa vakavasti tällaisia väitteitä esittävää ihmistä.

Jos se on jotain "mä oon parempi"-läppää että toteaa raskautumisen olevan nelikymppisenä vaikeampaa kuin alle kolmikymppisenä, niin en kyl tiedä mitä enää voi sanoa ilman että se on jotain muiden valintojen arvostelua tai omaa pätemistä. Etenkin kun tässä ei kaikilla edes ole mitään ns. omaa lehmää ojassa.

Vierailija
70/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöntää, että raskaaksi on vaikeampi tulla yli kolmekymppisenä? Että riskit lisääntyvät, sekä raskaudessa, synnytyksessä että lapsen terveydessä. Ne ovat vain tosiasioita, turha niitä vastaan on kitistä.

On paljon naisia, jotka tekevät lapsia nelikymppisenä, raskautuvat kerrasta ja saavat terveitä lapsia. Ja ovat onnellisia äitejä. Sekin on tosiasia. Joten mistä tässä kiistellään?

lähdit siihen "mä oon parempi"-kilpailuun, kun käytännössä leimasit kaikki alle nelikymppiset äidit vastuuntunnottomiksi bilettäviksi köyhiksi, joilla ei ole hyvää parisuhdetta. Mun on kyllä äärimmäisen vaikea ottaa vakavasti tällaisia väitteitä esittävää ihmistä.

Jos se on jotain "mä oon parempi"-läppää että toteaa raskautumisen olevan nelikymppisenä vaikeampaa kuin alle kolmikymppisenä, niin en kyl tiedä mitä enää voi sanoa ilman että se on jotain muiden valintojen arvostelua tai omaa pätemistä. Etenkin kun tässä ei kaikilla edes ole mitään ns. omaa lehmää ojassa.

Vierailija
71/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöntää, että raskaaksi on vaikeampi tulla yli kolmekymppisenä? Että riskit lisääntyvät, sekä raskaudessa, synnytyksessä että lapsen terveydessä. Ne ovat vain tosiasioita, turha niitä vastaan on kitistä. On paljon naisia, jotka tekevät lapsia nelikymppisenä, raskautuvat kerrasta ja saavat terveitä lapsia. Ja ovat onnellisia äitejä. Sekin on tosiasia. Joten mistä tässä kiistellään?

lähdit siihen "mä oon parempi"-kilpailuun, kun käytännössä leimasit kaikki alle nelikymppiset äidit vastuuntunnottomiksi bilettäviksi köyhiksi, joilla ei ole hyvää parisuhdetta. Mun on kyllä äärimmäisen vaikea ottaa vakavasti tällaisia väitteitä esittävää ihmistä. Jos se on jotain "mä oon parempi"-läppää että toteaa raskautumisen olevan nelikymppisenä vaikeampaa kuin alle kolmikymppisenä, niin en kyl tiedä mitä enää voi sanoa ilman että se on jotain muiden valintojen arvostelua tai omaa pätemistä. Etenkin kun tässä ei kaikilla edes ole mitään ns. omaa lehmää ojassa.

Puit ajatukseni sanoiksi

Vierailija
72/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pienellä osalla hedelmällisyys laskee merkittävästi jo 30-vuotiaana. Suurimmalla osalla se säilyy hyvänä neljäänkymppiin asti.

Hedelmällisyys alkaa laskea hi-taas-ti ja 35-vuotiaalla se on edelleen käytännössä aikalailla samalla tasolla kuin 25-vuotiaalla.

ja 35-vuotiaista enää vähemmistö tulee raskaaksi vuoden sisällä yrittämisen aloittamisesta, puhumattakaan 40-vuotiaista, joista onnistuu enää hyvin pieni osa. .

Tässä suoraa lainausta:

- 20-vuotiaan naisen hedelmällisyys on parhaimmillaan 90 prosenttia.

- 20 ikävuoden jälkeen naisen hedelmällisyys laskee niin, että 30-vuotiaalla se on enää 55-70 prosenttia, 35-vuotilaalla alle 40 prosenttia ja 45-vuotiaalla noin 10 prosenttia.

- Kolmekymmentä vuotta sitten puolet ensisynnyttäjistä oli alle 23-vuotiaita.

- Kymmenen viime vuoden aikana ensisynnyttäjien keski-ikä on ollut 27,8 vuotta

- Kaikkien synnyttäjien keski-ikä on pysynyt pitkään noin 30 vuodessa.

Yli 35-vuotiaiden ensisynnyttäjien osuus nousi kuudesta prosentista kymmenen prosenttiin vuosina 1993-2003.

Lähde: hs.fi. "Hedelmällisyydellä" tarkoitetaan siis sitä, kuinka iso osa naisista tulee raskaaksi vuoden sisällä yrittämisestä.

Huom. Itse olen yli 30-vuotias lapseton nainen, joten en yritä mainostaa tässä teiniraskauksia tms enkä viedä ihmisiltä toivoa. Muistutan vain faktoista. Sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti eivätkä esitetyt tilastopoikkeamat kumoa tilastoja.

Vierailija
73/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää "tää on ihan puutaheinää"-mutut tän keskustelun ulkopuolelle.

Tässä tutkimuksia ja artikkeleita, vaikka uskonkin, että osa jättää nämä lukematta.

http://www.babycenter.com.au/preconception/activelytrying/ageandfertili… Alempaa löytyy tilasto, johon viittasin aiemminkin. Hedelmällisyys eli todennäköisyys tulla raskaaksi vuoden sisällä yrittämisen aloittamisesta on 20-vuotiaalla 86 %, 25-vuotiaalla 78 %, 30-vuotiaalla 63 %, 35-vuotiaalla 52 %, 40-vuotiaalla 36 % ja 45-vuotiaalla 5 %. Pitää siis paikkansa, että huomattavin lasku tapahtuu 40 ikävuoden jälkeen, mutta hedelmällisyys heikkenee joka tapauksessa tasaisesti jo 20 ikävuodesta alkaen ja mielestäni jo tuo 25-vuotiaan ja 30-vuotiaan välinen ero on huomattava. Tuo tutkimus ei ole suomalainen - maakohtaisia eroja on, mikä voi selittää HS:n jutun vähän erilaiset luvut.

Oma pointtini on siis edelleen pyhässä yksinkertaisuudessaan se, että jos ihmisellä on mahdollisuus valita ja lapsia ehdottomasti haluaa, lapsenteon aloittamista ei onnistumismahdollisuudet maksimoidakseen kannata lykätä kovin vanhalle iälle. Tämän pointin painoarvoa ei vähennä se, että on myös niitä, jotka onnistuvat vielä nelikymppisenä.

Toisaalta hedelmällisyyshoidot on keksitty. Tässä lainausta:

Figures for women aged 35 are similar, with 94 per cent conceiving within three years. By 38 years of age only 77 per cent of women fall pregnant within three years (NCCWCH 2004: 26).

Most women will be able to conceive naturally and give birth to a healthy baby if they get pregnant at 35. After 35 the proportion of women who experience infertility, miscarriage or a problem with their baby increases. By the age of 40 only two in five of those who wish to have a baby will be able to do so (RCOG 2011)." 40-vuotiaista siis 3/5 ei onnistu edes vuosien yrittämisellä ja hedelmällisyyshoidoilla.

Vierailija
74/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://abcnews.go.com/GMA/OnCall/women-fertility-falls-lose-90-percent-…

"Women have lost 90 percent of their eggs by the time they are 30 years old, and only have about 3 percent remaining by the time they are 40."

"Savard said women should have children earlier, if possible. Healthy women in their late 30s and early 40s who think they can postpone pregnancy may be jeopardizing their chance of conceiving, she said."

Vierailija
75/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan sinut on tänne houkuttanut, vaikka et lapsia elämääsi kaipaakaan? Tämä on kuitenkin meidän lapsellisten temmellyskenttä. Itse en lapsettomana täällä kauaa viihtyisi.

jos ei saisi lapsia?

Täällä yksi lapseton, täysin onnellinen nainen, jolle lapsettomuus on täysin tietoinen valinta. Kertaakaan en ole päätöstäni katunut, enkä tuntenut ikävää siitä, että minulla ei ole lapsia.

mistäs tiedät paljonko täällä palstailee lapsettomia? Tämä lapseton tuli alunperin palstalle, koska täällä kuulemma näkee miten ihmeellisiä tapauksia monet Suomen tulevien toivojen kasvattajat ovat. Pelottavaa ja hauskaa samanaikaisesti :D

Vierailija
76/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://health.msn.com/pregnancy/articlepage.aspx?cp-documentid=100161311

"The bad news is there's a tremendous difference between your ability to get pregnant in your early versus your late 30s. As the decade progresses, a woman's fertility goes into free fall. That's why fertility experts caution women in their 30s not to wait too long, particularly if they want more than one child."

"Every study you read or expert you consult will agree: 35 is the age of reckoning for women when it comes to having children. In your early 30s, your chances of getting pregnant are only slightly lower than in your late 20s and your risk of a miscarriage or a baby with Down syndrome only slightly higher — but at 35, that decline in fertility begins to accelerate. Age 35 is also the point when Down syndrome and other genetic abnormalities become more of a concern, so experts routinely recommend amniocentesis, chorionic villus sampling, or other detailed fetal screening during pregnancy from the mid-30s on.

Miscarriage rates also rise slowly but steadily as women age, as do pregnancy-related complications. A woman over 35 is more likely than a younger woman to have an ectopic pregnancy. Cesarean rates are also higher for women over 35: First-time mothers this age have a 40 percent chance of a c-section delivery compared to 14 percent of first-time mothers in their 20s. Experts say these increased cesarean rates are caused by pregnancy problems like fetal distress or prolonged second-stage labor, which are more common for older mothers.

Of course, every woman ages at her own pace, but experts say that at 35, a woman needs to get serious if she wants to have children."

Vierailija
77/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjalliksen ohjelmassa sanoi, ettei lapsia noin vaan saada tai hankita. Ja jotenkin muutenkin viittasi siihen tyyliin, että voisi olla lapsettomuus taustalla.

Vierailija
78/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
79/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 33-vuotias ja tulin raskaaksi heti ensimmäisestä kierrosta ilman ehkäisyä. Netin keskustelupalstat ja lääkärit olivat vain pelotelleet, että raskaaksi tulemisessa on ongelmia iän takia.

Isoäitini meni naimisiin 33-vuotiaana. Ensimmäinen lapsi syntyi 35-vuotiaana, erimunaiset kolmoset 36-vuotiaana, viides lapsi 37-vuotiaana, kaksoset 38-vuotiaana. Kahdeksas lapsi 39 vuotiaana ja yhdeksäs lapsi 40-vuotiaana. Kymmenes lapsi syntyi 44-vuotiaana. Lasten isä oli tasan 20 vuotta äitiä vanhempi! Kaikki lapset ovat terveitä ja hyvin menestyneet elämässä.

Toinen isoäitini sai ensimmäisen lapsen 35-vuotiaana, toisen lapsen 37-vuotiaana, kolmannen lapsen 39-vuotiaana, neljännen lapsen 42-vuotiaana ja viidennen lapsen 45-vuotiaana. Kaikki lapset ovat terveitä.

Että älkää aina jankuttako tuota ikäasiaa.

Vierailija
80/88 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no siis eihän 35 vuotta olisi vielä korkea ikä lainkaan, mikäli nainen olisi joku perus sossupummi, mitä tämäkin keskustelupalsta on pullollaan. Mutta ai että, kun naisella on elämänkokemusta ja työuraa 20 henkilön edestä, niin jostain kulmasta on päästävä vetämään matto jalkojen alta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän