35-vuotias Jutta Urpilainen haaveilee lapsista, alkaa kyllä tulla kiire
Surullista että ura on tärkeämpi kuin lapset. Vanhana varmaan harmittelee keinutuolissa jos lapset jää saamatta.
http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1357497/jutta-urpilainen-m…
Kommentit (88)
raskauduin heti ekasta kerrasta 48-vuotiaana" sikseen ja pitäydytään faktoissa niin kylmä tosiasiahan on, että biologisessa mielessä yli 35-vuotias nainen alkaa olla iäkäs varsinkin ensisynnyttäjäksi. Ja hedelmällisyys laskee, riskit kasvavat saada vammainen lapsi sekä myös raskauden riskit kasvavat. Se nyt vaan on tosiasia, luonto ei tunne armoa näissä asioissa vaikka ihminen kovasti yrittää luontoa vastaan taistella.
http://assets.babycenter.com/i/infertilitygraph.gif
Tuosta käy ilmi, että jo iästä 20 ikään 30 hedelmällisyys (vuoden sisällä raskaaksi tuleminen) alenee 86 prosentista 63 prosenttiin. 35-vuotiaalla todennäköisyys on 52 % ja 40-vuotiaalla 36 %. Tuon perusteella sanoisin siis, että hedelmällisyyden laskeminen on itse asiassa nopeampaa nuorella kuin vanhemmalla iällä - nelikymppisen hedelmällisyys on yllättävänkin korkea. Toisaalta myös mahdollisuus jäädä lapsettomaksi kasvaa selvästi juuri 30-40-vuotiailla. Tämä johtunee siitä, että jos naisella vaihdevuodet alkavat vasta yli 50-vuotiaana, on nelikymppisenäkin parempi hedelmällisyys, kun taas n. 45-vuotiaana vaihdevuotensa saava on 40-vuotiaana ehkä jo aika lailla hedelmätön.
Kyllä niitä yksittäistapauksia, jotka ei saa lasta parikymppisenä varmaan kovasti lohduttaa ajatella, että he ovat tilastollisesti tosi hedelmällisiä.
että sillä kaksi- tai kolmikymppiselläkin on toistakymmentä vuotta aikaa hoitaa sitä lapsettomuutta. Tutkimukset, läähekokeilut ja sitte mahdollinen ivf vievät aikaa. Nelikymppisellä sitä ei ole paljon, tai ainakin prosentit laskevat nopeasti. Käytännössä jos siinä 43-44 v ei ole tärpännyt, raskaaksi tuleminen on aika epätodennäköistä, vaikkakaan ei mahdotonta.
Itsellänikin muuten lapset on tehty siinä 35 vuoden molemmin puolin.
aikaa on enemmän, kun on nuori. Eräs ystäväni kärsi lapsettomuudesta heti parikymppiä ohitettuaan, sai lapsen hoidoilla ja oli sen verran rikki koettelemuksesta, että lapsi jäi ainokaiseksi. Ja rahakin näytteli jotain osaa.
Se on kyllä totta, että jos lapset ovat tärkein haave, niiden yrittämistä on turha odottaa nelikymppiseksi jos mahdollista. Mutta aina ei löydy sopivaa kumppania ns. ajoissa.
36v. sain esikoisen ja vajaa 39v. kuopuksen. Kolmatta harkitsin, mutta tuntui, etten oikein jaksa.
Nyt olen 46v. ja lapset 9v. ja 7v.
Mulla on hyvät geenit. Kahden avioparin elämän olen jo pelastanut siittämällä heille lapsen.
M36
Joskus elämässä on niin, että on tehtävä valintoja. Jutta ihan taatusti tietää faktat raskaaksitulon mahdollisuuksien jne. suhteen, ja on ne omalla kohdallaan punninnut.
Esim. Sari Tamminen ja Meiju Suvas.
Esim. Sari Tamminen ja Meiju Suvas.
Joo. Ja kuten on jo miljoonaan kertaan todettu, nämä poikkeustapaukset eivät muuta tilastoja mihinkään eli niillä ei ole tähän keskusteluun mitään lisäarvoa Kukaan ei väitä, ettei 40-vuotiaana voisi tulla raskaaksi, vaan että se on huomattavasti epätodennäköisempää kuin nuorempana.
Jos siis ehdottomasti haluaa lapsia, ei missään nimessä kannata aloittaa yrittämistä vasta nelikymppisenä, vaikka ura olisi millainen. Ei kannata ajatella, että koska Meijukin sai lapsensa sen ja sen ikäisenä, tulen minäkin heti raskaaksi 42-vuotiaana ekasta kierrosta.
Emme tietenkään voi tietää, onko Jutta yrittänyt onnistumatta vai tehnyt tietoisen valinnan olla vielä yrittämättäkään.
Hedelmällisyys hänellä on kyllä selvästi jo laskenut. Monet luulevat virheellisesti, että riittää kun aloittaa yrittämisen ennen vaihdevuosia. Naisen hedelmällisyys alkaa selvästi heikentyä n. 29-vuotiaana, ja 35-vuotiaista enää vähemmistö tulee raskaaksi vuoden sisällä yrittämisen aloittamisesta, puhumattakaan 40-vuotiaista, joista onnistuu enää hyvin pieni osa. Hedelmällisyyshoitoja toki on, mutta kyllä se totta on, että Jutalla on jo kiire.
Sinä et voi tietää kenenkään hedelmällisyydestä yhtään mitään. Joillakin naisilla hedelmällisyys voi jopa parantua iän myötä. Näin on pco:ta sairastavilla naisilla, joilla pco yleensä helpottaa iän myötä ja raskaaksi tuleminen helpottuu. Mitään selkeätä hedelmällisyyden heikkenemistä ei todellakaan tapahdu 29-vuotiaana, ja 35-vuotiaistakin suurin osa tulee raskaaksi vuoden sisällä. Yli 35-vuotiailla raskaaksi tuleminen sen sijaan on vaikeampaa kuin nuoremmilla.
sitten paikka kiertoon. Jutta voi alkaa yrittämään lasta jo vuoden päästä ja hoitaa silti ministerinhommansa loppuun asti.
Paitsi että hallitus taitaa kaatua aiemmin.
Vai soopaa. Missä väitin, ettei JOKU nainen voisi tulla raskaaksi vaikka selvästi yli nelikymppisenä tai ettei tosiaan vaikka joku sairaus voisi harvinaisissa poikkeustapaukissa jopa nostaa hedelmällisyyttä iän karttuessa? Puhuin pelkästään tilastollisista todennäköisyyksistä. Niitä on ihan turha ottaa henkilökohtaisesti tai suhtautua niihin tunteenomaisesti. Minä en sano, ettei nainen voisi tulla raskaaksi nelikymppisenä, mutta en myöskään usko, että sinä olisit valmis sanomaan lasten saamista tosi tärkeänä pitävälle satunnaiselle naiselle, että on ihan sama aloittaako raskautumisen yrittämisen vasta nelikymppisenä, todennäköisyys tulla raskaaksi on ihan yhtä hyvä kuin nuorempanakin.
Tässä edelleen niitä tilastoja, joita et voi muuksi muuttaa, vaikka ne miten ikäviltä sinusta tuntuisivat:
http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Paras+hedelm%C3%A4llisyys++20-vuoti…
Ennen kuin joku yrittää kumota tämänkin vetoamalla poikkeustapauksiin, yritän vääntää rautalangasta, että poikkeustapaukset eivät vähennä tilastollisten todennäköisyyksien arvoa. Jos Jutta ehdottomasti haluaa lapsen, viimeistään nyt kannattaa alkaa yrittää, vaikkei myöhemminkään välttämättä mahdotonta ole saada lasta.
http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/951266
Lainaus:
"Naisten hedelmällisyys laskee heidän täytettyään kolmekymmentä, varoittelevat asiantuntijat.
– Monet naiset tuudittautuvat valheelliseen olotilaan, että yli kolmikymppisenä on aivan helppo ryhtyä hankkimaan esikoista. 35-vuotiaan naisen hedelmällisyys on useimmiten puoliintunut ja heidän ehkä pitää turvautua kalliiden hedelmöityshoitojen apuun. Silloinkaan ei vauvan saaminen ole varmaa, sanoo johtava hedelmällisyystutkija, professori Bill Ledger, Mirrorille.
Useimmiten on helppo tuudittautua ajatukseen, ettei vauvan kanssa ole kiire. Etenkin kun katselee julkkisäitejä, jotka vanhemmallakin iällä tuntuvat tulevan raskaaksi ja saavan lapsia ilman mitään ongelmia. Näistä esimerkkinä mainittakoon vaikka J.Lo, 40 ja Halle Berry, 43."
ja olin jo yli 40. Ei mitään ongelmaa.
Kun näin toimii, saa kaiken. Sekä uran että lapset, eikä lapset jää uran jalkoihin, eikä ura lasten.
Hedelmällisyys hänellä on kyllä selvästi jo laskenut. Monet luulevat virheellisesti, että riittää kun aloittaa yrittämisen ennen vaihdevuosia. Naisen hedelmällisyys alkaa selvästi heikentyä n. 29-vuotiaana, ja 35-vuotiaista enää vähemmistö tulee raskaaksi vuoden sisällä yrittämisen aloittamisesta, puhumattakaan 40-vuotiaista, joista onnistuu enää hyvin pieni osa. Hedelmällisyyshoitoja toki on, mutta kyllä se totta on, että Jutalla on jo kiire.
Sinä et voi tietää kenenkään hedelmällisyydestä yhtään mitään. Joillakin naisilla hedelmällisyys voi jopa parantua iän myötä. Näin on pco:ta sairastavilla naisilla, joilla pco yleensä helpottaa iän myötä ja raskaaksi tuleminen helpottuu. Mitään selkeätä hedelmällisyyden heikkenemistä ei todellakaan tapahdu 29-vuotiaana, ja 35-vuotiaistakin suurin osa tulee raskaaksi vuoden sisällä. Yli 35-vuotiailla raskaaksi tuleminen sen sijaan on vaikeampaa kuin nuoremmilla.
Laittaisitko linkin lähteeseesi, josta tämän tiedon poimit. Minusta tieto on hyvin mielenkiintoinen, koska se on täysin ristiriidassa kaikkien lukemieni tieteellisten artikkelien ja tilastojen kanssa.
ja olin jo yli 40. Ei mitään ongelmaa. Kun näin toimii, saa kaiken. Sekä uran että lapset, eikä lapset jää uran jalkoihin, eikä ura lasten.
edes sinulla ei ole niin suurta mahtia, että pystyisit uhmaamaan tilastollisten todennäköisyyksien osoittamaa tietoa.
Sinua vain ärsyttää, että menit itse hätäpäissäsi väsäämään kakarat liian aikaisin - ja varmaan väärälle miehellekin... Ja nyt äherrät jossakin tusinapätkätyössä.
jos ei saisi lapsia?
Täällä yksi lapseton, täysin onnellinen nainen, jolle lapsettomuus on täysin tietoinen valinta. Kertaakaan en ole päätöstäni katunut, enkä tuntenut ikävää siitä, että minulla ei ole lapsia.
Sinua vain ärsyttää, että menit itse hätäpäissäsi väsäämään kakarat liian aikaisin - ja varmaan väärälle miehellekin... Ja nyt äherrät jossakin tusinapätkätyössä.
Mä olen 31-vuotias eikä mulla ole lapsia.:D
Sinua taitaa vain ärsyttää, että sinulta loppuivat oikeat asiaan liittyvät argumentit, ja piti sen takia mennä tuolle teinityyliselle henkilökohtaisuuksiinmenemislinjalle.
No, jos jatkossa törmäät tieteelliseen tilastoon jonka sisältö ei sinua miellytä, voit kuitata sen vaikka sillä että minä tai tilaston tekijä ollaan vaan katkeria milloin mistäkin. Kätevää.
Tämän keskustelun tarkoitus minulle EI ole väitellä siitä, mikä on sosiaalisessa mielessä "sopiva" tai "oikea" ikä hankkia lapsia. Sellaiset keskustelut ovat täysin turhia, koska ne riippuvat aina tapauksesta. Hyviä äitejä on monenikäisiä. Olen terveydenhuoltoalalla ja pitäydyn keskustelussa puhtaasti biologisissa faktoissa siitä, millainen on naisen hedelmällisyys missäkin iässä. Uskon, että on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin "lapsen hankkiminen liian nuorena" tai yrittämisen aloittaminen sitten, kun tilastojen valossa on enää muutaman prosentin mahdollisuus tulla raskaaksi.
jos ei saisi lapsia? Täällä yksi lapseton, täysin onnellinen nainen, jolle lapsettomuus on täysin tietoinen valinta. Kertaakaan en ole päätöstäni katunut, enkä tuntenut ikävää siitä, että minulla ei ole lapsia.
mutta Jutta itse toi haastattelussa esille toivomuksensa saada lapsia.
"sen vuoksi raskauden yrittämisen aloittamista ei kannata lykätä sinne asti, jos voi itse valinnan tehdä. Ja puhun nyt siis nimenomaan omista valinnoista, en todellakaan sellaisesta, että on oikeasti yrittänyt lasta jo vuosikaudet siinä onnistumatta."