Olin nlan lääkärillä
rv 25+5. Lääkäri teki alapään tutkimuksen ja sanoi että kyllä kohtu kiinni on mutta pehmeä. Sanoin lääkärille, että mulla on aikaisemmat synnytykset käynnistynyt viikon sisään kun on pehmentymistä ollut. Lääkäri sanoi ettei se nyt niin kauhean pehmeä ole. Sanoi että hän laittaa ruksin tähän puoleenväliin nla kortin sarakkeeseen. Soitin terkkarille samana ip ja sanoin että oisko mua tarvetta lähettää polille jos kohdun suu pehmeä. Terkkari sanoi et lääkäri oli kirjoittanut koneelle gynegologinen tutkimus/status normaali. Mulle kirjoitti loppu raskauden slomaa ja käski levätä. 2vkon kul mulla on muun asian vuoksi aika yliopistolliseen sairaalaan joka on ihan meidän vieressä. Lisäksi terkkari sanoi ettei oo hyvä tehdä gynegologista tutkimusta vähään aikaan, kun ny tehty useemmin kun ollu erilaisia kipuja. Mitä ootte mieltä lääkärin toiminnasta? Jäi vähän kurja fiilis..
Kommentit (25)
No eihän sitä normaaliksi katsota jos kohdunsuulla on tapahtunut pehmenemistä? Yleensä silloin laitetaan äitipolille.
15 viikkoa! Jos sulla ei supistelujakaan ole, niin eipä tuossa muuta voi tehdä.
rv30 oli kohdunkaula lyhentynytkin, mutta lapsi syntyi yli lasketunajan.
Mulla 3. Laitettiinko sulle äitipolille lähete?
eikä mitään lähetettä annettu mihinkään. Mulla oli kyllä sitten rv32 lähtien kovia supisteluja joiden takia sain saikkua. Mut siis silti lapsi syntyi vasta lasketun ajan jälkeen ja käynnistettiin kun lapsivesi alkoi tihkua.
Mulla 3. Laitettiinko sulle äitipolille lähete?
mitä ne siellä polilla nyt sit vois tehdä. Ottaa sairaalaan makaamaan?
Mulla on ollut tokassa raskaudessa noilta viikoilta kohdun ulkosuu sormelle aukikin ja silti poika syntyi vasta 39+5 (silloin olin kyllä pakkomakuussa kotona monta kuukautta supistelujen takia - ja oli tosi helppoa 3-vuotiaan esikoisen kanssa...) Mutta mitään lähetettä polille en saanut. En ees odottanut moista.
Myös haluaisin teidän mielipiteen siihen, että miksi lääkäri voi kirjoittaa koneelle että gynegologinen status normaali, jos sanoo minulle että kohdun ulkosuu/kaulakanava pehmea?? ai että se on normaalia vai??
Myös haluaisin teidän mielipiteen siihen, että miksi lääkäri voi kirjoittaa koneelle että gynegologinen status normaali, jos sanoo minulle että kohdun ulkosuu/kaulakanava pehmea?? ai että se on normaalia vai??
Miksi ap sai saikkua ainakin 10vkoa jos sitten lääkärin mukaan "gynekologinen tutkimus/status normaali". Mistäs syystä sitä saikkua sitten tuli?
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä että alateitse ei kannata tutkimuksia nyt tehdä jos kerran on vaara että synnytys saattaisi alkaa ennenaikaisesti. Mutta jos olisin ap niin menisin yksityiselle tässä ensi viikolla ja pyytäisin vatsan päältä tehtävää tutkimusta.
on raskauden tuossa vaiheessa pehmenemistä. Mulla oli myös ja kohdunkaula oli lyhentynyt. Silti meni yliaikaiseksi. Ja en saanut sairauslomaa. supistuksia ei kyllä ollut eikä muitakaan ongelmia.
Jopa ulkosuun raottuminen 1-2 sormelle voi uudelleensynnyttäjällä tapahtua hyvinkin aikaisessa vaiheessa. Sinulla rasti laitettu lisäksi kiinteän ja pehmeän väliin, kuten sanoit, joten kohdunsuu on pehmenTYNYT mutta ei pehmeÄ.
Jos ei sua supistele kipeästi ja paljon, niin voit olla ihan huoletta siihen äitipoliaikaan asti, ja sen jälkeenkin.
Mutta jos olisin ap niin menisin yksityiselle tässä ensi viikolla ja pyytäisin vatsan päältä tehtävää tutkimusta.
... niin mitä? Vai meinaatko ultraa? Joka vatsan päältä tehtynä ei tosin hirveesti kerro mitään kohdunsuun tilanteesta...
Eihän tässä ollut kai mitään epäilystä siitä, etteikö vauvalla olis kaikki ihan hyvin. Vai?
Oikeasti. Jos ei hirveenä supistele tms. niin MITÄ lääkärit voi tehdä? Pumpata täyteen kortisonia ihan varuiksi?
Jos ei hirveenä supistele tms. niin MITÄ lääkärit voi tehdä? Pumpata täyteen kortisonia ihan varuiksi?
Tai olisiko peräti 15:si niin kyllä, ehkä tämä olisi järkevää.
Ihan vähällä ei nimenomaan saa julkisella noin pitkää saikkua.
Mä olin saikulla 4kk supistelun takia, enkä saanut yhtään kortisonia... Pitäskö tehdä valitus?
Mulla on kuukauden ollut vihlomista emättimmeen, myös nyt vasen nivunen ja jalka, selkä särkenyt.
Tulee ihan levossakin välillä. Olen nyt makoillut ja istuskellut. ap
Tai siis mulla on ainakin ollut joka hiton raskaudessa... En tiennyt, että se olis jotenkin epänormaalia :D
Nivusiin koski liitoskivut ja issias vei jalan alta (kaikissa kolmessa raskaudessa helvetilliset hermosäryt ja ekassa raskaudessa halvaantui kuukaudeksi...)
Mutta onko niillä jotain tekemistä kohdunsuun kanssa?
Noh, mutta toisaalta. Mä laitoin aina kaikki mahdolliset ja mahdottomat vaivat aina raskauden syyksi :D
no eipä mulla ole näin pahoja vihlomisia ollut ennen, ettei pysty kauppareissua tekeen. Olen ymmärrtänyt et ne liitoskivut tulee aina liikkuessa, mutta tulee levossakin.
nyt viimesessä neljännessä raskaudessa oli ulkosuu auki just sen 1-2 sormea ja pehmeät paikat tuolta rv 27 tai jotain,en nyt muista tarkkaan. ja supisteli kyllä paljon ja tuntuivat myös jonkinverran. lääkäri kehotti kyllä ottamaan rauhallisesti ja välttämään nostamista,mut eihän se nyt ollu realistista,kun kotona oli kolme lasta ja ei kai se mieskään kokoajan ole paikalla. sillon kun oli niin isommat jutut kyl teki. mutta pakko se oli itekin heilua välillä,vaikka tuntuikin tosi epämiellyttävältä ja kipeäkin olin vähän jokapuolelta. käytännössä mulle riitti sohvalta ylösnousu supistuksen aikaansaamiseksi. jos sua eei supistele voit varmasti olla huoletta. meillä vauva syntyi laskettuna päivänä:)
Lääkärin olisi pitänyt selvemmin ottaa kantaa mikä kohdunsuun tilanne on ja mitä hän siitä päättelee ja mitä ja miksi jatkosuunnitelmaksi. Tulee tosi epäluottavainen olo siitä, että lääkäri alkaa pyörtää puheitaan kun potilas kommentoi. Prkl.
Ja millä perusteilla hän sen sairasloman kirjoitti? Ei ole "normaalia" lepäillä koko loppuraskautta?! Minä varmaan pyytäisin soittoaikaa samalle lääkärille uudestaan ja kysyisin nämä asiat uusiksi ja niin kauan että ymmärrän. Lääkäreillähän on velvollisuus hoitaa potilaitaan yhteisymmärryksesä näiden kanssa ja pitää huolta, että potilas ymmärtää tilansa.
mitä lääkäri muka teki "väärin".