Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta outoa, jos 14-vuotiaalla ei ole omaa pankkitiliä?

Vierailija
10.07.2011 |

Ystäväni ihmetteli, kun meidän lapsella ei ole. No, lapsemme ei käy töissä, ja vitosen viikkoraha on tähän asti säilynyt käyttämiseen saakka ihan lompakossakin.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa 40e,ei kait ikärajaa.

Vierailija
22/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä saa omia lapsilisiä käyttöönsäkään. Millaisia ovat "isommat hankinnat", joita varten lapsi tarvitsee pankkitilin ja säästää sinne itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi pankkitiliä, ja tilit on ihan kasteen jälkeen avattuja. Toinen on säästötili, josta lapset eivät tiedä, ja toinen on säästötili, joilta on ostettu mm kännyköitä, tietokone jne



Ja minusta on tärkeä kansalaistaito, että lapsi oppii säästämään pankkiin rahaa, ja suunnittelemaan omaa rahankäyttöään.



Itsellänikin oli kaksi pankkitiliä ihan pienestä alkaen, toisen sain sitten ylioppilaslahjaksi käyttööni, siisi säästötilin, ja toista hoidin itsenäisesti. 12-vuotiaana avasin kolmannen tilini itse eri pankista.

Vierailija
24/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä isompia hankintoja lapsenne ovat viikkorahoista säästäneet pankkitilillä?

Vierailija
25/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä isompia hankintoja lapsenne ovat viikkorahoista säästäneet pankkitilillä?

Vierailija
26/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen ei ole tarvinnut säästää niitä viikkorahoistaan. Minusta ne kuuluvat vanhempien hankittaviin ostoksiin. Aika kohtuuton vaatimus säästää esim. läppäri viikkorahoistaan. Jos se maksaa 500 euroa, meidän lapselta menisi sen säästämiseen kaksi ja puoli vuotta edellyttäen, että hän ei tuhlaa viikkorahoistaan senttiäkään sinä aikana. 24

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen olisi hyvä opettaa tiliä käyttämään ja vähän sinne säästääkin vaikka ei hirveästi olisi sinne rahaa laittaakaan. Ei meidänkään lasten tileillä kamalasti rahaa ole mutta säästävät pienet hilut(5, 10 ja 20sentit) possuun ja ne laitetaan tilille. Joka kerta sinne on siinä 10-15€ tullut.

Vierailija
28/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin vuonna 2003. En tiedä miten on asia muuttunut.

Pitääkö lapsen olla vastasyntynyt, vai saako kympin myös jos avaa tilin leikki-ikäiselle?

me avattiin lapselle tili synnyttyään, vaikkei ollut sinne laittaa vielä rahaa. Mutta pankki lahjoitti kympin, kun vauva sai tilin, joten tottahan toki minä ilmaisen kympin otin lapselle vastaan:D Lapsen saldo olikin aika pitkään tuo kymppi. Ihan niin pihi en kuitenkaan ollut, että olisin käynyt useammassa pankissa avaamassa tilejä:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli ihan itsestäänselvyys avata heti lapselle tili syntymän jälkeen. Sinne menee nyt automaattisesti 50e/kk säästöön. Kyllä niille rahoille on tarvetta, kun mopoikä lähestyy.

Mutta käyttötili on eri asia, varmaan yläasteikäisenä sellaista availen viimeistään.

Vierailija
30/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että viimeistään kouluiässä avattaisi tili lapselle. Minun mielestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen ei ole tarvinnut säästää niitä viikkorahoistaan. Minusta ne kuuluvat vanhempien hankittaviin ostoksiin. Aika kohtuuton vaatimus säästää esim. läppäri viikkorahoistaan. Jos se maksaa 500 euroa, meidän lapselta menisi sen säästämiseen kaksi ja puoli vuotta edellyttäen, että hän ei tuhlaa viikkorahoistaan senttiäkään sinä aikana. 24

lapselleni uutta kännykkää, koska edellinen oli hyvä ja vain vuoden vanha. Uusi oli kuitenkin saatava, joten lapsi osti sen säästöillään. Lisäksi jos lapsi haluaisi oman läppärin, niin saisi ostaa itse, koska yhden tietokoneen on riitettävä koko perheelle!

Vierailija
32/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsesi säästöt hänen viikkorahoistaan, vai kuuluuko siihen jotain muitakin rahoja vaikka lahjaksi saatuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsesi säästöt hänen viikkorahoistaan, vai kuuluuko siihen jotain muitakin rahoja vaikka lahjaksi saatuna.

Ja yksi stipendi.

31

Vierailija
34/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen ei ole tarvinnut säästää niitä viikkorahoistaan. Minusta ne kuuluvat vanhempien hankittaviin ostoksiin. Aika kohtuuton vaatimus säästää esim. läppäri viikkorahoistaan. Jos se maksaa 500 euroa, meidän lapselta menisi sen säästämiseen kaksi ja puoli vuotta edellyttäen, että hän ei tuhlaa viikkorahoistaan senttiäkään sinä aikana. 24

toisaalta tuosta voi olla hyviä seurauksia myöhemmässä elämässä. Kun jo 14-vuotiaana on pitänyt itse säästää haluamaansa kohdetta varten ja kun säästöjen kasvettua riittävän suuriksi sen kohteen on huolellisesti omien käyttötarkoitustensa ja mieltymystensä mukaisesti valinnut, niin siinä oppii väkisinkin rauhallista harkintaa ja suunnitelmallisuutta, mistä on taatusti hyötyä jatkossa. Hän voi tehdä mukavia juttuja ja hoitaa erinomaisesti omia asioitaan ja katsella ja ihmetellä sivusta muiden rahatörttöilyjä, aivan turhaan hankittuja maksuhäiriömerkintöjä ja älyttömien velkojen kehittymistä ja niissä rypemistä.

Mutta toisaalta taas... tämän lisäksi pitää sitä arjen pikku rahaa olla sen verran käytettävissä, että voi tehdä normaaleina pidettyjä asioita muiden ikäistensä kanssa.

Minun esihistoriallisessa nuoruudessani eivät 14-vuotiaat mässäilleet rahalla samaan tapaan kuin nykyään, vaikka tietysti joillakuilla viikkorahoja oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla 14-vuotiaana ollut milloinkaan sellaista tilannetta, että olisi ollut rahaa omalla tilillä ja että sieltä olisin jotain nostanut. 16-vuotiaana tilanne oli jo toisenlainen. Mutta eipä ollut 14-vuotiaana pankkikorttiakaan – ne olivat vasta pikku hiljaa yleistymässä.

Vierailija
36/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempiä juttuja ja opetella rahankäyttöä siinä. Eihän tuo riitä kuin yhteen elokuvareissuun herkkuineen tai cd-levyyn tai pariin kahvilareissuun. Tai sitten sillä voi ostaa vaikka uuden vaatteen. Tällaisia valintoja voi tehdä. Mutta että nuorella ei olisi vuosikausiin yhtään euroakaan omaa rahaa käytössään, vaan kaikki johonkin säästöön hankkiakseen jotain mitä kaikilla muilla on vanhempiensa ostamana, se on kyllä nykypäivänä ihan kamala ajatus.

Vierailija
37/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikin kännykkää ja läppärin. Yhden kännykän me olemme ostaneet, mutta kun piti hienompi saada, niin se piti itse ostaa. Rahaa on tullut viikkorahojen lisäksi lahjoina, lisäksi lapsi on isänsä apuna tehnyt töitä, joista on saanut hieman palkkaakin. Kavereihinsa verrattuna lapsella asiat ovat hyvin, hän matkustelee ulkomailla kavereita enemmän, ja hänellä on kalliita harrastuksia, jotka me vanhemmat maksamme.



Tottakai meillä olisi varaa noihin muihinkin juttuihin, mutta koska tehtävämme on myös kasvattaa lasta, kaikkea ei osteta valmiina.

Vierailija
38/58 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saa rahaa lahjaksi pankkitililleen ja voi sillä sitten ostaa jotain sellaista, mitä vanhemmat eivät suostu ostamaan.

Vierailija
39/58 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mitään tiliä. 15-vuotias saa kaikki tarvitsemansa rahat vanhemmilta käteisenä tai ostoksena. Siihen kuuluvat harrastukset, vaatteet, kännykkä, tietokone yms. Lahjarahat panee lompakkoon ja ostaa niillä sitten mitä itse haluaa, jotakin extraa, omia keräilyjuttujaan esimerksi.

Vierailija
40/58 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saa rahaa lahjaksi pankkitililleen ja voi sillä sitten ostaa jotain sellaista, mitä vanhemmat eivät suostu ostamaan.

turhaan selittämään, ei helmiä sioille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä