Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta outoa, jos 14-vuotiaalla ei ole omaa pankkitiliä?

Vierailija
10.07.2011 |

Ystäväni ihmetteli, kun meidän lapsella ei ole. No, lapsemme ei käy töissä, ja vitosen viikkoraha on tähän asti säilynyt käyttämiseen saakka ihan lompakossakin.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ketään, joka sinne rahaa säästäisi niin mitä tuon ikäinen tilillä tekee, riittää, että hänellä on kukkaro satunnaisille pienehköille lahjarahoille.

Vierailija
2/58 |
11.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

korttikin meni jo vanhaksi, kun sitä ei kertaakaan käytetty. Ei hänellä ole mitään rahoja tilillä, mistä niitä sinne ilmestyisi. Joten en keksi, miten se tili opettaa säästämistä. Eri asia, jos jotkut mummot sinne laittelevat jotain rahoja merkkipäivinä jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole outoa!

Vierailija
4/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laittaa lahjaksi saamansa rahat?

Vierailija
5/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten senkin voi pitää lompakossa. ap

Vierailija
6/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, on se ehkä vähän outoa. Tuonikäisillä monilla on jo käytössä visaelectronitkin, mutta jokainen tekee tyylillään.



Voisittehan te sen tilin avata ja pikku hiljaa opetella myös näitä asioita, niin ei tulisi sitten yllätyksenä, kun lähtee aikoinaan opiskelemaan tai muuttaa pois kotoa.



Tyttöni on 5 vuotta ja hänellä on ollut oma tili, jo "ihan syntymästä asti" (kastamisen jälkeen). Joskus isovanhemmat laittavat sinne rahaa esim. synttäreiden yhteydessä. Lisäksi on säästänyt osan saamistaan kolikoista "possuun", jonka voisikin pikkuhiljaa käydä yhdessä tyhjentämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itselleni on jotenkin selvää, että lapsella on tili lähes syntymästä lähtien. Riippumatta onko siellä rahaa vai ei. Jotenkin vain olen oppinut, että sellainen "pitää" olla. Mutta eihän se toki pakko ole, jos ei tarvitse.



Minusta oli kuitenkin jo lapsena jännittävää kerätä säästöpossuun rahaa ja viedä ne pankkiin. Vaikka ei siis ollut mistään suurista rahoista kyse. Jossain vaiheessa huomasi, että yllättävän paljon sinne oli kertynyt rahaa, joka tuntui hienolta. (Siis jotain satoja tai 1000 mk, eli ei mitään oikeasti suuria summia, mutta lapselle isoja, joka innosti säästämään lisää.) Mulle siis oma tili rohkaisi myös säästämään rahaa, ei vain käyttämään.



Onhan nuo lapsesi saamat rahat vuodessa jo lähes 300 euroa, joten kyllä niitä mun mielestäni voisi kokeilla säästää pankkitilillekin.



Vierailija
8/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja jokaisella on kaksi tiliä. Ensimmäiset tilit on avattu heti syntymän jälkeen kun on ollut hetu ja nimi (nuorin taisi olla vain kolmeviikkoinen). Niille tileille säästetään rahaa. Toiset tilit on avattu, kun ovat täyttäneet 10v ja saaneet Visa Electronin. Näille tileille siirretään käyttörahaa.



Lapset nyt melkein 15v, 13v ja 11v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni eivät koskaan ole saaneet keneltäkään senttiäkään lahjaksi (eivät tosin ole vielä 14-vuotiaitakaan, joten kuka tietää...) joten rahansäilytys ei ole ollut ongelma.



Itselläni oli lapsesta saakka kyllä pankkitili, mutta se taisi liittyä siihen että halusin Postipankin kultapossu-säästölippaan. Sillä tilillä ei ollut rahaa käytännössä lainkaan.

Vierailija
10/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä hän sillä sitten ostaisi, kun tilillä ei ole mitään. Viidestä eurosta jää niin vähän säästöön viikossa, että pienemmät säästämiset (esim. joku cd) hoituvat lompakossakin. Mitään isompaa tuosta rahastahan nyt ei voi edes säästää. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksinkertaiseksi entisestä summasta. ap

Vierailija
12/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni eivät koskaan ole saaneet keneltäkään senttiäkään lahjaksi (eivät tosin ole vielä 14-vuotiaitakaan, joten kuka tietää...) joten rahansäilytys ei ole ollut ongelma.

Itselläni oli lapsesta saakka kyllä pankkitili, mutta se taisi liittyä siihen että halusin Postipankin kultapossu-säästölippaan. Sillä tilillä ei ollut rahaa käytännössä lainkaan.

mutta me avattiin lapselle tili synnyttyään, vaikkei ollut sinne laittaa vielä rahaa. Mutta pankki lahjoitti kympin, kun vauva sai tilin, joten tottahan toki minä ilmaisen kympin otin lapselle vastaan:D Lapsen saldo olikin aika pitkään tuo kymppi. Ihan niin pihi en kuitenkaan ollut, että olisin käynyt useammassa pankissa avaamassa tilejä:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen Visaelectron. Kuukausiraha maksetaan tilille. Lisäksi helppo laittaa vaateraha yms. sinne. Ja kyllä 14-vuotias tarvitsee välipalarahan ja rahaa esim. koulutarvikkeisiin.

Vierailija
14/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias on mielstäni jo teini, ja siksi tilanne on mielestäni outo.



Miten hoidatte lapsen isomman hankinnat? Lapsi ei koskaan ole halunnut mitään isompaa mihin olisi pitänyt säästää? Onko lapselle muutenkaan opetettu säästämistä tai muuta rahankäyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä tilejä availlaan tarpeen mukaan, joskin kuvittelisi, että 14-v haluisi jo oman tilin ja kortinkin siihen.



Meidän puolivuotiaalla on jo kaksi tiliä :D (pankki lahjoitti pari kymppiä tilin avaajalle ja sinne tulikin sitten ristiäislahjana niin paljon, että avattiin lisäksi määräaikaistili rahoille)



Itsellänikin oli tili alle kouluiäisenä ja siihen pankkiautomaattikortti 14-vuotiaana, 90-luvun alussa.

Vierailija
16/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalla osalla on jo monta tiliä tuossa iässä, esim on oltava, jos omistaa pörssiosakkeita tai on sijoittanut rahastoihin

Vierailija
17/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin ensimmäiset osakkeeni lapsilisärahoilla jo ennen kuin täytin 10.



Omille lapsille on avattu tilit heti kun on saatu sosiaaliturvatunnukset.

Vierailija
18/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä hän sillä sitten ostaisi, kun tilillä ei ole mitään. Viidestä eurosta jää niin vähän säästöön viikossa, että pienemmät säästämiset (esim. joku cd) hoituvat lompakossakin. Mitään isompaa tuosta rahastahan nyt ei voi edes säästää. ap

Ja monesti pyyntö tulee puhelimitse töihin (koulun jälkeen menossa johonkin). No, siirrän Electron-tilille rahaa. Joskus olen myös pyytänyt käymään kaupassa pikkuostoksilla ja kun en ole kotona antamassa rahaa, siirrän Electron-tilille.

Vierailija
19/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalla osalla on jo monta tiliä tuossa iässä, esim on oltava, jos omistaa pörssiosakkeita tai on sijoittanut rahastoihin

Vierailija
20/58 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö lapsen olla vastasyntynyt, vai saako kympin myös jos avaa tilin leikki-ikäiselle?

me avattiin lapselle tili synnyttyään, vaikkei ollut sinne laittaa vielä rahaa. Mutta pankki lahjoitti kympin, kun vauva sai tilin, joten tottahan toki minä ilmaisen kympin otin lapselle vastaan:D Lapsen saldo olikin aika pitkään tuo kymppi. Ihan niin pihi en kuitenkaan ollut, että olisin käynyt useammassa pankissa avaamassa tilejä:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme