onko vauvan hoitolaukku tarpeellinen? miksi?
Itse ainakin kuljen aina käsilaukun tai vastaavan kanssa, kun jossain liikun. Ilman en osaisi lähteäkään. Sinne varmasti saa pakattua varavaipan tai kaksi mukaan+ pikkupaketin puhdistusliinoja tms. MIhin tarvitaan ns. hoitolaukkua?
Kommentit (45)
Meillä se on aina "lähtökunnossa". Eli mukana on pullo, pari maitoa, vaippoja, vaipanvaihtoalusta (joka paikassa ei ole vauvanhoitohuoneita), puhdistuspyyhkeitä ja varavaatteet.
Mun käsilaukut on pieniä ja siroja ettei niihin mitään vaippoja ja maitoja mahtuisikaan. Lisäksi meillä kun mieskin kulkee lapsen kanssa on kätevämpää senkin napata matkaan hoitolaukku, hän kun ei kantele käsilaukkua ;) Ja joo, laukun saa sopivasti vaunujen työntöaisaan. Lisäksi mun hoitolaukku on itsessään ihan "merkkilaukku", eikä mikä tahansa Liberon jakama vihreä laukku.
kyttääminen ja niiden analysoiminen...
Itse olen tykännyt käyttää. Vaunut kun ostettiin niin samalla ostettiin niihin sopiva hoitolaukku. Mun mielestä on mukava pitää laukku aina "lähtövalmiina",ja esim vaippa- ja ruokatäydennyksen teen laukkuun aina kun tullaan kotiin. Laukussa siis on perusvarastona (lapsi nyt 1v8kk eli pulloa+maitoa ei tarvii aina olla mukana) vaihtovaatteet,vaippoja,puhdistuspyyhkeitä,harso,tutti,nokkis,ruokapurkki,lusikka,nenäliinoja/servettejä (otan kahvilassa usein pari servettiä mukaan). Hoitoalusta tuli laukun mukana. Laukun ostamista puolsi sekin että siinä sai kaupanpäälle sade-,hyttys- ja pyöräsuojat vaunuihin.
Yleensä jos olen lapsen kanssa liikkeellä,en ota omaa käsilaukkua vaan laitan omatkin tavarat hoitolaukkuun. Siksikin on mukava että se on tilava.. Ja nyt lapsen kasvaessa kun tavaraa ei tarvii niin paljon (vauva-aikana oli tosiaan myös pullo+maitoa,oma vesipullo,leluja,..),ostin pienemmän laukun. Se ei ole "oikea hoitolaukku" mutta sopii hyvin siihen käyttöön.
ollut aina käytössä sellainen isompi käsilaukku, johon mahtuvat sekä mun kukkarot että vauvan tarvikkeet. Ja siellä on kaikki aina lähtövalmiina, joten ei sitä sen kummemmin tarvi pakkailla, vaikka se ei mikään massiivinen hoitolaukku olekaan.
Ja itsellä on mukana kukkaro, puhelin ja nenäliinoja. Vauvalle varapaita, harso, vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä. Eipä olla mihinkään pulaan jouduttu, vaikka ei älytöntä arsenaalia mukana raahatakaan.
Ja joka tapauksessa yhteen kassiin on kaikkien kamojen mahduttava. Kahden eri kassin kantaminen on sitten jo niin epäkäytönnöllistä, ettei siinä ole mun mielestä mitään järkeä.
tärkeimmistä. Roikkuu hyvin vaunun aisassa ja mukaan mahtuvat
- vaipat
- pullot
- harsot
- vaihtovaatteet
- kosteuspyyhkeet
- ruokapurkit ja maidot
- pieni pyyhe
- (olen kuljettanut siinä omiakin tavaroitani asiapapereista alkaen. Ei tarvitse sulloa pieneen käsilaukkuun)
ja niin edelleen. Mutta meillä on ehkä siksi aina mukana paljon tavaraa, että liikumme pitkiä matkoja, paljon ja mielellään. Kaikki tarpeellinen siis mukana.
Itse ainakin kuljen aina käsilaukun tai vastaavan kanssa, kun jossain liikun. Ilman en osaisi lähteäkään. Sinne varmasti saa pakattua varavaipan tai kaksi mukaan+ pikkupaketin puhdistusliinoja tms. MIhin tarvitaan ns. hoitolaukkua?
Jos on puoli päivää veks. Jos vie vauvan hoitoon ja pakkaa tavarat johonkin. Meillä on hoitolaukku ja sitä otetaan mukaan vaihtelevasti, eli aina ei. SIellä on sapuskaa, tuttipullo, lusikoita, kaulalappu, harsoja, vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä. Ja varavaatteet.
Yhdessä vaiheessa vein vauvan aina miehelle töihin ja hän meni siitä vauvauintiin. Hoitolaukussa oli vauvauintikamat. Olisihan ne voinut pakata mihin tahansa muuhunkin veskaan, mutta laitoin ne sitten sinne hoitolaukkuun.
Ei ole pakko ostaa mitään kallista. Itse ostin kirpparilta parilla laukun, johon mahtuu pari vaippaa, harso, puhdistuspyyhkeet, varavaatteet, eväät, juomapullo jne perusmeiningit. Saa myös aisaan ja mahtuu myös alalokeroon. Fiksu keksintö on myös aisaan kiinnitettävä verkkokassi. Oman käsilaukun voi laittaa siihen, niin ei tartte kaivella alhaalta.
Mutta siis kyllähän vauvan vermeet saa kulkemaan vaikka muovipussissa, kangaskassissa tai repussa.
kun puhutte v ain itsestänne ja käsilaukuista.
hommasin kuopuksellekin hoitolaukun, koska se on kätevä pidemmille matkoille. lokerot pulloille sun muille on hyvät samoin vaipanvaihtoalusta. en minä sitä joka paikkaan ota mukaan, auton hanskalokerossa on vaippa puhd. pyyhepkt ja kertisalusta.
käsilaukkuun laitan usein pullon ja tuttelipurkin jos käydään vain esim kaupassa. mutta hoitolaukku on kätevä jos lähtee päiväreissulle kauemmas kotoa. :)
En tuhlaisi sellaiseen rahojani.
Mulla on kulkenut vihreä libero-laukku monessa paikassa mukana. Sinne mahtuu aika paljion tavaraa ja sitten reppu, jos tarvii oikein paljon tavaraa.Ja se libero-laukkukin pysyy vaunun aisassa.
ja repusta ei saa yhtä kätevästi kaivelemalla esille tavaraa kuin eri mallisesta laukusta. Mutta ihan se ja samahan se on, vaikka olisi Vuitton hoitolaukkuna tai Tarjoustalon muovikassi. Siis jos se itselle ns. kelpaa.
Lapsia on jo neljä. Vain esikoisen kanssa käytin varsinaista hoitolaukkua.
En tiedä, kun sellaista ei ole koskaan ollut, ja lapsista vanhimmat jo aikuisia.
Toinen tarpeeton tavara oli hoitopöytä.
on edelleen, vaikka "vauva" on jo kaksivuotias :D.
Vauva-aikojen pukluliinat on jääneet pois, mutta kyllä siellä silti kaikenlaista tärkeää ja semihyödyllistä on, ja koska se on aika iso, ihan sellainen koululaukun kokoinen, sinne saa tarvittaessa muutakin tavaraa kuin vain lapsen tarvikkeet. Meillä tosin ne reissut, joille tuota laukkua otetaan mukaan, on aika samanlaisia ja toistuvia, mennään mummolle tai papalle päiväksi, mennään kylään tai uimaan muutamaksi tunniksi jne.
Sama laukku kulkee lapsen mukana hoitopaikassa, joten siellä on tiheään päivittyvä sisältö: muutama vaippa, vaihtovaatteet ja jokunen lämpimämpi vaate vuodenajasta riippuen, kampa, nenäliina, kosteuspyyhkeitä, muovipussi, joskus jotain hyvin säilyvää välipalaa, kesäisin on aurinkolasit ja -rasva, vesipullo. Taitaa olla muutama suppokin ja kyytabletti sivutaskussa, laastari, haavanpuhdistusliina ja pinsetit.
Tuo on helppo nakata autoon kun lähdetään, ja kotiin tullessa heittää kaappiin. Nykyisin jo harvemmin reissussa tarvitaan, mutta kyllä se silti mukaan tulee, ja jos ei tule, niin sillä kerralla tietenkin sitten tulee tarvetta vaihtovaatteille. Usein tuo on meidän porukan ainoa laukku, ja on minusta helpompaa että tavarat liikkuu sinne minne lapsikin, koska meilläkin saattaa yksi viedä lapsen hoitoon ja toinen hakea, viedä mummolaan ja sitten taas yksi hakee sieltä.
eikä ole hoitolaukkua meilläkään. Omaan olkalaukkuun, jossa mukana myös lompakko, kalenteri jne. pakkasin vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä, jotain ruokapurkkia ja lusikkaa jne. Nykyään (lapset 2- ja 4-vuotiaat) yhä usein mukana vaihtovaatekassi pienemmän takia, kun välillä sotkee ja voi vielä pissata housuunkin vahingossa.
Mutta hoitolaukkua ei...Välillä mietin, että sellainen pitäisi hankkia. Jäi hankkimatta, hyvin on pärjätty.
kun olisi valmiiksi pakattuna laukku, jossa olisi kaikki vauvan tarvitsemat tarvikkeet mukana (esim. vaihtobody, vaippoja, pyyhe, ruokalappu+ruokaa). Ei aina tarvitsisi pakata reppuun/käsilaukkuun/kassiin tavaroita mukaan.
Mutta ei meillä silti ole hoitolaukkua. Ja kahden lapsen kanssa olen onnistunut liikkumaan ;)
Minä haluan valita laukun omien vaatteiden mukaan.
Mitä isompi laukku sitä enemmän tulee raahattua kamaa. Riippuu reissun pituudesta tietty, jos lähikauppa ni en ota vaippaakaan, jos koko pv tai yö niin tietenki enemmän vaippoja, vaatteita, mahd ruokia jne.
Kaksi-kolme vaippaa, puhdistusliinapakkaus, pukluliina tai kaksi, vaihtovaatteet lapselle (silloin kun niskapaska yllättää niin ne vaatteet menevät taatusti pesuun), mahdollisesti pullo & maitoa jos imetys ei suju (suurimmalla osalla toki sujuu).
että sen sai roikkumaan vaunujen aisaan. Kyllä ärsytti aina kaivaa käsilaukkua sieltä alakorista. Ei mulla koskaan tavaraa niin paljon ollut mukana etteikö ne käsilaukkuu olisi mahtunut, meillä todellakin riitti vaippa ja harso matkaan.
Haluatko vaikuttaa hoitolaukun suunnitteluun?
Teen parhaillani Hämeen ammattikorkeakoulussa opinnäytetyötäni, jonka aiheena on vauvanhoitolaukun suunnittelu ja prototyypin valmistus. Etsin hoitolaukkuihin liittyvään kyselytutkimukseeni vanhempia, joilla on kokemusta hoitolaukkujen käytöstä. Osallistumalla kyselyyn pääset vaikuttamaan hoitolaukkujen suunnitteluun, ulkonäköön ja käytettävyyteen. Kysely on verkkopohjainen, täysin anonyymi ja tekemiseen kuluu muutama minuutti. Käsittelen vastaukset 10.2.2015
Linkki kyselyyn:
https://www.webropolsurveys.com/S/9EE8C8BD0D21B7FF.par">
Kiitos osallistumisestasi, jokainen vastaus on tärkeä!
Mikäli haluat lisätietoja kyselyyn liittyen, otathan yhteyttä minuun.
Ystävällisin terveisin,
Elisa Tanninen
elisa.tanninen@student.hamk.fi