onko vauvan hoitolaukku tarpeellinen? miksi?
Itse ainakin kuljen aina käsilaukun tai vastaavan kanssa, kun jossain liikun. Ilman en osaisi lähteäkään. Sinne varmasti saa pakattua varavaipan tai kaksi mukaan+ pikkupaketin puhdistusliinoja tms. MIhin tarvitaan ns. hoitolaukkua?
Kommentit (45)
Hoitolaukussa on valmiiksi pakattuna vaihtovaatteet ja -vaipat, puhdistuspyyhkeet jne. Reissuun lähtiessä ei tarvitse kuin siepata laukku mukaan.
Oman käsilaukkuni haluan "pyhittää" ihan vain omille tavaroilleni enkä tunkea sinne vaippoja ja vaatteita.
Tietenkin jos on iso oma käsilaukku niin sitten onnistuu.
aina vaippoja, pari harsoa (peppupyyhkeeksi ja syöttämiseen), tuttipullo, korvike, varalle panadol ja ruisku, pilttipurkki ja lusikka nälän varalle, ruokalappu, nenäliinoja. Tässä siis perussetti.
En tuhlaisi sellaiseen rahojani.
Mulla on kulkenut vihreä libero-laukku monessa paikassa mukana. Sinne mahtuu aika paljion tavaraa ja sitten reppu, jos tarvii oikein paljon tavaraa.
Ja se libero-laukkukin pysyy vaunun aisassa.
Hoitolaukussa on valmiiksi pakattuna vaihtovaatteet ja -vaipat, puhdistuspyyhkeet jne. Reissuun lähtiessä ei tarvitse kuin siepata laukku mukaan. Oman käsilaukkuni haluan "pyhittää" ihan vain omille tavaroilleni enkä tunkea sinne vaippoja ja vaatteita.
vauvan varatarvikkeita omassa laukussani. Ihmettelen, kun monet vaunujen kanssa myytävät hoitolaukut on aivan järkyttävän isoja. Mihin sellaisia "matkalaukkuja" oikein tarvitsee?
Ei voi hoitolaukkua turhempaa ollakaan
Mulla on pieni käsilaukku, enkä voi sinne kovin paljoa tavaraa laittaa muutenkaan, koska mulla tulee olkapää kipeäksi, jos laukku on painava. Sen takia on hoitolaukku, jossa on aina tietyt tavarat mukana ja joka kulkee vaunujen aisassa.
Lisäksi meillä kulkee vauvan kanssa mieskin, eikä hän halua raahata mun käsilaukkua mukanani.
Luulin että se on joku vitsi laukuksi kunnes näin että joku todellakin käyttää niitä. Meillä se meni lasten lelukopan kautta roskiin.
En tuhlaisi sellaiseen rahojani.
Mulla on kulkenut vihreä libero-laukku monessa paikassa mukana. Sinne mahtuu aika paljion tavaraa ja sitten reppu, jos tarvii oikein paljon tavaraa.Ja se libero-laukkukin pysyy vaunun aisassa.
Ei siihen hoitolaukkuun tarvinnut mitään rahoja tuhlata, meillä hoitolaukku on semmoinen neutraalin näköinen canvas-kassi, joka on aiemmin palvellut muussa käytössä.
Itselläni on kaksi lasta, eikä ole koskaan tullut tarvetta hoitolaukulle.
Imetin lapsia pitkään, ei tarvinnut mitään tuttipulloja tai tutteja miettiä.
Se vaippa ja varapaita ym. tuli aina pakattua omaan kassiin.
Niitä löytyi sieltä sitten työpaikallakin :)
varmaan siis puolensa ja puolensa tälläkin asialla.
Terv. ap
On vielä isokin, emmaljungan oma laukku..
Sisältää kaiken varalle ja käytössäkin usein sen sisältö:
-Vaippoja
-Vaihtovaatteet, pitköhihasta tai kevyempää vaatetta
- esim. hattu (ei pidetä aina päässä)
- Vauvan aurinkolasit
- puklurätti
- ruokaa, lusikka, ruokalappu
- puhdistusliinapakkaus
- tutti
- maitoa, tuttipullo
- pakastuspusseja roskikseksi tai esim. lusikan suojaksi kun on syöty.. likasta vaippaa varten jos ei o heti roskista, esim. jos autossa joutuu joskus vaipan vaihtamaan..
- pieni lelu viihdykkeeksi
Mitähän vielä.. Joskus olen kuskannut rintapumppua, juu imetys ei onnistunut..
Laukku on täynnä. Mitään en ole kuskannut turhaan. kaikelle ollut käyttöä. Pulassa en yleensä ole vaikka olisin missä..
kauppiaitten keksintöä mielestäni. Itse työnsin sen varavaipan ihan vain vaunuihin sinne sisälle, ja meni sinne se varavaatekin.
Ekalle ostin vaunujen kanssa sopivan hoitolaukun mutta turha se oli ja jäi käyttämättä kahden seuraavankin kanssa. Pidän aina käsilaukkua mukanani ja tyhmää olisi kantaa kahta laukkua. Eikä meidän vauvat ainakaan paljoa mukaan tarvinneet (pari vaippaa, puhdistuspyyhkeitä, body, potkarit) ne mahtuivat käsilaukkuun. Olivat täysin rintaruokittuja eivätkä huolineet tuttia joten pullojakaan ei mukana raahattu. Vähän vanhempana sitten saattoi olla mukana ruokapurkki ja lusikka mutta nekin menivät laukkuuni ja jos vaunuilla mentiin niin vaunujen taskuihinkin mahtui. Kaverilla oli aika kiva hoitolaukku, nahkainen pienempi malli joka näytti käsilaukulta mutta siellä oli paikat pulloille jne. Ostettu jostain jenkeistä. Mutta silti ennemmin vaihdoin omia laukkuja fiiliksen mukaan. Ne perushoitolaukut, isot vaunukankaiset nyssäkät on hyytäviä.
Meillä se on aina "lähtökunnossa". Eli mukana on pullo, pari maitoa, vaippoja, vaipanvaihtoalusta (joka paikassa ei ole vauvanhoitohuoneita), puhdistuspyyhkeitä ja varavaatteet.
Mun käsilaukut on pieniä ja siroja ettei niihin mitään vaippoja ja maitoja mahtuisikaan. Lisäksi meillä kun mieskin kulkee lapsen kanssa on kätevämpää senkin napata matkaan hoitolaukku, hän kun ei kantele käsilaukkua ;) Ja joo, laukun saa sopivasti vaunujen työntöaisaan. Lisäksi mun hoitolaukku on itsessään ihan "merkkilaukku", eikä mikä tahansa Liberon jakama vihreä laukku.
Johonkin kauppareissulle kun lähdetään, laitan käsilaukkuun harson, vaipan, ja sukkikset+paidan. Pullon otan mukaan jos ei ole syönyt. Hoitolaukku on ok kun on pitempi reissu kyseessä. Ekan kanssa pakkasin aina libero-kassin tai käsilaukkuun ne mitä kuvittelin tarvivani. Hoitolaukussa on mukana vaihtoalusta, joka on mielestäni kätevä.
Eli hoitolaukku ei todellakaan ole välttämätön. Usein kaikkea turhaa...
Mut sit Vauva-lehden tilaajalahjana sai hoitolaukun, vaihdettiin siihen :D Tosin ihan vaan lähipuistoihin tms ei oteta mukaan, mulla omassa laukussa nenäliinoja ja vesipullo kulkee vaunun taskussa. Iso vauva 9kk ei tarvi koko aikaa mitään hoitotarvikkeita! Mut onhan niitä mammoja jotka ottaa vauvakinoonki muuttoauton kokosen laukun, ja sit muut ei mahu ees mestoille..
Perussetti:
* 3-4 vaippaa
* pepupyyhepaketti
* kokonainen vaihtovaatekerta
* ruokalappuja/pinemmälle pari harsoa
* kertakäyttöinen vaipanvaihtoalusta ("karmeita" olosuhteita varten = yleiset vessat)
* tuttipulloja ja maitoa (en ole jokapaikan imettäjä)
* purkki hedelmäsosetta ja ruokaa
* joku lelu viihdykkeeksi
* ja viimeisenä neuvolakortti (ennen unohtui usein kotiin, nyt on aina mukana...)
Tuota määrää en itse haluaisi tunkea mihinkään käsilaukkuun. Aina reissuun lähtiessä tykkään kuitenkin ottaa kaiken mukaan, niin ei haittaa, vaikka tulisi joku yllättävä mutka matkaan. Ja tärkeitä asioita itselleni ovat myös jo edellä mainitut kiinnitys vaunun aisaan sekä se, että peruspaketti on aina suurinpiirtein koossa heti lähdettäessä.
Lisäksi hoitolaukut ovat kivoja, kun aukeavat päältä reilusti. Tavaroita on niistä helpompi kaivella ja löytää kuin monestakaan peruskäsilaukusta.
Ikinä en ole ostanut vaunuihin kuuluvaa kallista sävy-sävyyn olevaa hoitolaukkua. Halvemmat neutraalin väriset kassit ovat sopineet minulle hyvin.
Paras hoitolaukku pitää olla kuin käsilaukku. Tyylikäs ja ajaton. Tarpeeksi tilava ja kätkeä sisäänsä monta lokeroa mihin saa sujauttaa lapsen vaipat, tuttipullon, piltit. Hoitolaukku pitäisi olla sellainen, että sitä voi käyttää myös lapsen kasvaessa isommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kuljen aina käsilaukun tai vastaavan kanssa, kun jossain liikun. Ilman en osaisi lähteäkään. Sinne varmasti saa pakattua varavaipan tai kaksi mukaan+ pikkupaketin puhdistusliinoja tms. MIhin tarvitaan ns. hoitolaukkua?
Ei tarvita, jos haluat pakata tavarat käsilaukkuusi ja laukkusi on riittävän iso ylimääräisille tavaroille. Mutta onhan se kätevämpi kuin antaa miehelle käsilaukku mukaan, kun hän menee vaihtamaan lapselle vaippaa. Isommalla lapsella voi olla myös ruoat ja juomat mukana, tekee ehkä tiukkaa saada nekin sopimaan käsilaukkuun. Sama lapsen kannalta kuitenkin onko hoitolaukku, käsilaukku vai muovikassi missä ne tavarat kulkee mukana.
mulla kulki sujuvasti vauvan tarvikkeet omassa laukussani.