Onko vauvallani jokin hätänä? :(
Vauva on 5 viikkoa vanha ja imetän häntä. Hän on tehnyt monta kertaa seuraavaa ja alan huolestua!
Imetän vauvaa, röyhtäytän, hän nukahtaa ja laitan sänkyynsä makaamaan selälleen. Menee jotain 30 min ja yhtäkkiä vauva tekee vinkuvia ääniä ja hänen sieraimistaan ja suustaan roiskuu paljon maitoa! Siis ihan roiskuu ympäriinsä. Vauva ei näytä hätääntyneeltä mutta minä olen :(
Onko hänellä joku vaiva tms? :(
Kommentit (30)
Laitoin nyt kyljelleen makaamaan. Ihan tyytyväiseltä näyttää :)Ei kai se vaan käänny tuosta mahalleen?
katso neuvolakorttisi takaosasta koska lapset sen yleensä keksivät. Sitäpaitsi vauva ei tukehdu vatsallaan, pienokaisen neäkin on niin kova ettei painu lyttyyn edes patjaa vasten.
Mä rullasin pienen pyyhkeen selän puolelle ja toisen masupuolelle niin ei päässyt kääntymään kummallekaan puolelle ja makoili tyytyväisenä tuettuna.
ei se vauva varmasti osaa itse kääntyä mahalleen, mutta siinä heiluessaan voi hyvinkin kääntyä vatsalleen joten tuki silläkin puolella voisi olla hyväksi. Ja tosiaan suosittelen minäkin kyljellään nukuttamisia ettei tukehdu tai vedä keuhkoihin maitoa ja saa keuhkokuumetta. Omilla lapsilla tuollaista ei ollut.
Yhden kaverin vauvalle tuli ihan toispuoleinen kun nukkui aina selällään pää hieman kääntyneenä aina samalle puolelle. Ja toispuoleinen on vieläkin vaikka lapsi jo 10 v.
Mä olen aina nukuttanut ihan pieniä kyljellään ja ei aina samalla, mutta kaksi neljästä ei suostuneet nukkumaan rattaissa/vaunuissa kun toiset kaksi taas vetelivät niissä tuntitolkulla unta selällään.
Kahdella rattaissanukkujalla on pallopäät kun taas aina kyljellään nukkujilla pidempi takaraivo.
Joka yö eri kylki ja taaksi rullattu pyyhe tms. ettei käänny selälleen.
Kuopus syntyi 2008 ja sairaalassa ei enää puhuttu kylkinukuttamisesta. Niin ne ohjeet muuttuu.
Meilläkin varsinkin esikoinen pulautti paljon ja usein nenän kautta. Hänellä todettiin myöhemmin maitoallergia.
Nykyään EI suositella nukuttamaan siltikään kyljellään. Tyynyt ym tuet selän takana tukhtumisriski. Monet käännähtävät kylkiasennosta vatsalleen joka taas haitallisempi myös pulauttelevalle. Juttelepa neuvolan terveydenhoitajan kanssa ensi viikolla
missään nimessä ei pienelle vauvalle muhkeaa tyynyä eikä paksuja peittoja sänkyyn. Vatsalleen kääntyvä pieni vauva voi haudata kasvonsa tyynyyn/peittoon eikä saa kunnolla hengitettyä...
Mutta ap:lle: Oma esikoiseni teki myös kunnon syöksypulautuksia, ihan tuo on normaalin rajoissa. Jos vauva selvästi itkuinen tms. kannattaa miettiä refluksia, mutta jos ihan tyytyväinen, niin on todennäköisesti ihan pulauttelua. Ja pulauttelu ei siis aina ole mikään maitopisara suupielessä, vaan parin metrin päähän syöksyvä maitosuihku... Sinulta varmaankin tulee reilusti maitoa, vai miten? Tuo on aika yleistä, jos äidillä ns. "suihkutissit", eli maitoa tulee sellaisella vauhdilla, että vauva hotkii maidon mukana paljon ilmaa vatsaansa, eikä kaikki millään mahdu. Ylimäärä tulee sitten pois.
Yritä röyhtäyttää useamman kerran ja alkuun voit laittaa vauvan kyljelleen nukkumaan. Käyt sitten vaikka myöhemmin (30-40 min kuluttua) kääntämässä selälleen. Nykyään ohje on nukuttaa selallään, mutta vauvan pää kannattaa silloinkin kääntää sivulle. Eli ei kasvot kattoa kohti... Ei tule lattanaa takaraivoakaan :) Vähän isompana vauva sitten itse valitsee nukkuma-asentonsa.