Mihin on kadonnut lapsiperheiden moraali?
Alkaa suututtaa, kun meiltä on viety viikon sisällä jo kaksi lelua: ensin leikkipuistossa rattaista kuorma-auto, nyt uimarannalla laukusta uimalelu. Molemmat Helsingissä.
Kumpikaan ei ollut rahallisesti arvokas, mutta suututtaa, että ihmisillä on pokkaa varastaa minun lapsiltani omilleen. Tuskin kukaan aikuinen itselleen leluja vohkii.
Onko muilta varastettu leluja?
Kommentit (82)
Olen 3- ja 5-vuotiaiden äiti. Ihan sama, onko se lapsi vai aikuinen, joka ne lelut on vienyt, mutta tuskinpa kukaan ottaa VAHINGOSSA tavaraa toisen laukusta/rattaista ja sen jälkeen vielä piilottaa sen tai vie saman tien pois paikalta.
Jos kyseessä on niin pieni lapsi, ettei tajua, että toisen laukusta tavaran vieminen on varastamista, ei se myöskään varmaan liiku yksin.
En jaksa enää vääntää samaa asiaa rautalangasta teille vahingon jankkaajille. Ei kukaan ota vahingossa toisen laukusta tavaraa.
ap
Eivät kelpuuta ketään leikkikaverikseen esim. rannalla?
Mun lapsi juuri tänään rakensi kahden vieraan lapsen kanssa hiekkalinnoitusta. Iloisen sopuisasti jakoivat kaikki ämpärit, lapiot, kaivinkoneen ym. keskenään. Toki ne lelut olivat sitten enmmän hujan hajan kuin jos lapsi olisi nyhertänyt yksinään.
Ikinä en ole tuollaiseen hauskaan yhteisleikkiin törmännyt!
Ei kukaan ole niin hölmö, että kuvittelee jonkun aikuisen (tai edes lapsen) varastavan jotain muutaman euron leluja kasseista tai rattaista.
Pienet lapset sen sijaan voivat ihan vahingossakin ottaa ja kuljetella toisten tavaroita. Taaperot eivät osaa vielä tehdä eroa omien ja toisten lelujen välille.
Tai sitte ap on jonkun vasta 1-vuotiaan äiti, eikä oikeastaan tajua vielä yhtään mitään lasten käytöksestä.
päättelit ihan itse, että kyse on muutaman euron leluista. Kyseinen iso kuorma-auto maksaa kaupassa 30-40 euroa, uimalelu oli halvempi. Pointtini aloituksessa (kun sanoin, ettei rahallinen menetys harmita niin paljon) oli se, että tuo summa ei kaada meidän talouttamme, mutta minua harmittaa periaatteen vuoksi.
ap
Tai sitten teidän seudullanne vaan on niin köyhää väkeä että niiden kannattaa jopa laukusta varasta rihkamaleluja.
Ihmettelen kyllä mikseivät vie ennemmin jostain hiekkikseltä, paljon helpompaa se lelujen vieminen silloin olisi. Leikkipuistot ja pihat kun on täynnä kaiken sortin leluja, joita kukaan ei vahdi.
Nyt sitten onkin jo monen kympin kuormuri. Kuka sellaista edes kuljettaisi mihinkään yleisille leikkipaikoille?
Pah, halpa provo kumminkin.
Tai sitten teidän seudullanne vaan on niin köyhää väkeä että niiden kannattaa jopa laukusta varasta rihkamaleluja.
Ihmettelen kyllä mikseivät vie ennemmin jostain hiekkikseltä, paljon helpompaa se lelujen vieminen silloin olisi. Leikkipuistot ja pihat kun on täynnä kaiken sortin leluja, joita kukaan ei vahdi.
Miksi ihmeessä tulisin tänne mesoamaan, jos olisin itse pudottanut lelut? Kuvitteletko, että ne saa täällä valittamalla takaisin? Taidat olla melkoinen ruudinkeksijä?
Onko sinun mielestäsi 30-40 euron arvoinen kuorma-auto rihkamalelu? Minä en ole ihan yhtä varakas.
ap
ja sitten se on jäänyt lojumaan itsekseen ja joku "isä" on sen vahingossa mukaan pakannut?
Ei kukaan varasta kenenkään kassista jotain muovileluja.
ja mä en kyllä puistossa vahdi meidän 2-vuotiaan jokaikistä liikettä jos puisto suht turvallinen.
Rannalla taas ollaan niin tiiviisti että vaikka sivusilmällä kattoo et siinä se lapsi leikkii niin ei välttämättä huomaa jos ottaa viereisestä kassista lelun. Mä ainakin vahdin rannalla vedessä olevia lapsia tarkasti, mutta hiekkakakkuja väsäävää puolisilmällä.
Nyt sitten onkin jo monen kympin kuormuri. Kuka sellaista edes kuljettaisi mihinkään yleisille leikkipaikoille?
Pah, halpa provo kumminkin.
En ole mitenkään muuttanut kertomaani kuormurin arvosta. Sinulla taitaa olla pahoja vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?
Kyllä minä kuljetan yleisille paikoille lasteni lempileluja. Olen naiivisti luullut, että muilla ihmisillä on moraali, mutta näköjään täältäkin löytyy varkaiden puolustelijoita roppakaupalla.
ap
ja sitten se on jäänyt lojumaan itsekseen ja joku "isä" on sen vahingossa mukaan pakannut?
Ei kukaan varasta kenenkään kassista jotain muovileluja.
ja mä en kyllä puistossa vahdi meidän 2-vuotiaan jokaikistä liikettä jos puisto suht turvallinen.
Rannalla taas ollaan niin tiiviisti että vaikka sivusilmällä kattoo et siinä se lapsi leikkii niin ei välttämättä huomaa jos ottaa viereisestä kassista lelun. Mä ainakin vahdin rannalla vedessä olevia lapsia tarkasti, mutta hiekkakakkuja väsäävää puolisilmällä.
Minä kyllä ihmettelisin kovasti, jos lapselleni olisi yhtäkkiä ilmestynyt iso kuorma-auto, jota ei tullessa ollut, mutta ehkä vanhemmat vaan on niin hajamielisiä...
Kiitos kuitenkin asiallisesta kommentista näiden kaikkien ap:n haukkujien keskellä. Ketjun aloittajan haukkuminen on selvästi täällä av:lla trendikästä, oli sitten kyse mistä tahansa aiheesta.
ap
kumpikaan lelu ei ollut rahallisesti arvokas. Että siitä me päättelimme että sekä kuormuri että uimalelu olivat halpoja.
Meiltä ei ole kyllä koskaan leluja varastettu. Tai en ole ainakaan huomannut :)
kumpikaan lelu ei ollut rahallisesti arvokas. Että siitä me päättelimme että sekä kuormuri että uimalelu olivat halpoja.
Meiltä ei ole kyllä koskaan leluja varastettu. Tai en ole ainakaan huomannut :)
Tarkoitin sitä, että menetys ei ollut meille rahallisesti valtava, kyseinen summa ei kaada talouttamme. En kuitenkaan missään sanonut, että kyse olisi ollut mistään "parin euron rihkamaleluista", kuten täällä on onnistuttu jo tulkitsemaan.
ap
meille kävi kerran leikkipuistossa niin että 6-vuotias poikani löysi maasta 20€:n setelin. Puistossa oli jonkun verran porukkaa mutta ei ketään siinä lähettyvillä. Ihmettelimme seteliä hetken maassa mutta sanoin sitten pojalleni että löytäjä saa pitää. Poika poimi aarteen taskuunsa.
Toimimmeko väärin? Olisiko minun pitänyt kierrellä puistossa kysymässä jokaiselta aikuiselta ( muut lapset olivat taaperoikäisiä) että onko seteli heidän?
Inhimillisiä virheitä tapahtuu ja pahemmissakin asioissa kuin lelun hukkaaminen. :(
Et ole kertaakaan sanonut että omat lapsesi saattaa olla syyllisiä myös tilanteessa, meillä on monet lippikset ja lelut hukkunut sillä että se on lapsella ja kohta se on jäänyt johonkin.
En tiedä tilannetta missä lelut on ollut (laukussa, laukun vieressä) mutta jos joku lapsi vaikka saa napattua ne ja siirtää ne kauemmas niin siinähän se "varkaus" sitten olikin.
Ja ihan hyvin joku saattaa kiireessä lähteä rannalta ajattelematta sen suuremmin oliko ne viltillä lojuneet lelut omia vai onko ne siihen vaan päätyneet.
meille kävi kerran leikkipuistossa niin että 6-vuotias poikani löysi maasta 20€:n setelin. Puistossa oli jonkun verran porukkaa mutta ei ketään siinä lähettyvillä. Ihmettelimme seteliä hetken maassa mutta sanoin sitten pojalleni että löytäjä saa pitää. Poika poimi aarteen taskuunsa.
Toimimmeko väärin? Olisiko minun pitänyt kierrellä puistossa kysymässä jokaiselta aikuiselta ( muut lapset olivat taaperoikäisiä) että onko seteli heidän?
Tietääkseni tuollainen summa tulisi viedä poliisille. Itse veisin esim. puistotädeille, että jos joku sitä kyselee.
Tässä on myös kyse hieman eri asiasta. Tuossa tapauksessa rahan pitäminen ei mielestäni ole kovin paha asia, koska omistajaa on vaikea löytää. Mutta entä, jos lapsesi olisi löytänyt leikkipuistosta 20 euron lelun? Olisiko sinun mielestäsi ollut ok pitää se? Minun mielestäni lelu tulisi jättää paikoilleen, jotta omistajalla on mahdollisuus löytää se.
ap
Inhimillisiä virheitä tapahtuu ja pahemmissakin asioissa kuin lelun hukkaaminen. :(
Et ole kertaakaan sanonut että omat lapsesi saattaa olla syyllisiä myös tilanteessa, meillä on monet lippikset ja lelut hukkunut sillä että se on lapsella ja kohta se on jäänyt johonkin.
En tiedä tilannetta missä lelut on ollut (laukussa, laukun vieressä) mutta jos joku lapsi vaikka saa napattua ne ja siirtää ne kauemmas niin siinähän se "varkaus" sitten olikin.
Ja ihan hyvin joku saattaa kiireessä lähteä rannalta ajattelematta sen suuremmin oliko ne viltillä lojuneet lelut omia vai onko ne siihen vaan päätyneet.
Leluja ei ole vielä edes ehditty ottaa käyttöön, joten ne ovat ihan varmasti olleet laukussa/rattaissa. Vahdin lapsiani sen verran hyvin, että he eivät käy itsekseen kaivelemassa laukkuja niin, etten tietäisi.
ap
synnytyssairaalasta ja mitä. Olihan siinäkin porukka vienyt vaikka mitä, pengottu joka kaappi ja laatikko ja viety mitä on irti saatu. Sai kuulemma viedä, kun ne oli niin pientä ja koska piti saada vastinetta sairaalamaksuille.
meille kävi kerran leikkipuistossa niin että 6-vuotias poikani löysi maasta 20€:n setelin. Puistossa oli jonkun verran porukkaa mutta ei ketään siinä lähettyvillä. Ihmettelimme seteliä hetken maassa mutta sanoin sitten pojalleni että löytäjä saa pitää. Poika poimi aarteen taskuunsa. Toimimmeko väärin? Olisiko minun pitänyt kierrellä puistossa kysymässä jokaiselta aikuiselta ( muut lapset olivat taaperoikäisiä) että onko seteli heidän?
Tietääkseni tuollainen summa tulisi viedä poliisille. Itse veisin esim. puistotädeille, että jos joku sitä kyselee. Tässä on myös kyse hieman eri asiasta. Tuossa tapauksessa rahan pitäminen ei mielestäni ole kovin paha asia, koska omistajaa on vaikea löytää. Mutta entä, jos lapsesi olisi löytänyt leikkipuistosta 20 euron lelun? Olisiko sinun mielestäsi ollut ok pitää se? Minun mielestäni lelu tulisi jättää paikoilleen, jotta omistajalla on mahdollisuus löytää se. ap
Ja puisto vain pieni leikkialue, ei mitään puistotätejä tms. Olimme myös ensin ainoat puistossa, ja kaikki taaperoäidit ryhmittyivät hiekkalaatikolle kauas meistä. Joten seteli oli jo siellä :)
Ja ihan hyvin joku saattaa kiireessä lähteä rannalta ajattelematta sen suuremmin oliko ne viltillä lojuneet lelut omia vai onko ne siihen vaan päätyneet.Leluja ei ole vielä edes ehditty ottaa käyttöön, joten ne ovat ihan varmasti olleet laukussa/rattaissa. Vahdin lapsiani sen verran hyvin, että he eivät käy itsekseen kaivelemassa laukkuja niin, etten tietäisi.
ap
Olemme haravoineet koko puiston/rannan läpi, joten lelut eivät vain ole "siirtyneet vähän kauemmaksi". Ja kuten sanoin: voihan olla, että vanhemmat eivät tunne lastensa leluja, mutta kyllä minä ihmettelisin, jos lapselleni olisi yhtäkkiä ilmestynyt iso kuormuri, jota ei tullessa ollut.
ap
meille kävi kerran leikkipuistossa niin että 6-vuotias poikani löysi maasta 20€:n setelin. Puistossa oli jonkun verran porukkaa mutta ei ketään siinä lähettyvillä. Ihmettelimme seteliä hetken maassa mutta sanoin sitten pojalleni että löytäjä saa pitää. Poika poimi aarteen taskuunsa. Toimimmeko väärin? Olisiko minun pitänyt kierrellä puistossa kysymässä jokaiselta aikuiselta ( muut lapset olivat taaperoikäisiä) että onko seteli heidän?
Tietääkseni tuollainen summa tulisi viedä poliisille. Itse veisin esim. puistotädeille, että jos joku sitä kyselee. Tässä on myös kyse hieman eri asiasta. Tuossa tapauksessa rahan pitäminen ei mielestäni ole kovin paha asia, koska omistajaa on vaikea löytää. Mutta entä, jos lapsesi olisi löytänyt leikkipuistosta 20 euron lelun? Olisiko sinun mielestäsi ollut ok pitää se? Minun mielestäni lelu tulisi jättää paikoilleen, jotta omistajalla on mahdollisuus löytää se. ap
Ja puisto vain pieni leikkialue, ei mitään puistotätejä tms. Olimme myös ensin ainoat puistossa, ja kaikki taaperoäidit ryhmittyivät hiekkalaatikolle kauas meistä. Joten seteli oli jo siellä :)
Mutta tosiaan aika eri asia ottaa seteli, jonka omistajaa on vaikea löytää, kuin lelu, jonka omistaja luultavasti löytää sen, jos jätät lelun paikoilleen.
ap
Ei kukaan ole niin hölmö, että kuvittelee jonkun aikuisen (tai edes lapsen) varastavan jotain muutaman euron leluja kasseista tai rattaista.
Pienet lapset sen sijaan voivat ihan vahingossakin ottaa ja kuljetella toisten tavaroita. Taaperot eivät osaa vielä tehdä eroa omien ja toisten lelujen välille.
Tai sitte ap on jonkun vasta 1-vuotiaan äiti, eikä oikeastaan tajua vielä yhtään mitään lasten käytöksestä.