Pois pakkoruotsi-mielenilmaus, osallistukaa pls!
http://richardjarnefelt.puheenvuoro.uusisuomi.fi/77589-kutsu-pakkoruots…
Itse menen paikalle ja toivon, että mahdollisimman moni osallistuu.
Kommentit (36)
...ei tulisi mieleenkään osallistua.
T- äidinkieleltään ruotsinkielinen
"Tavoite ei ole mitään sen vähempää kuin pakkoruotsin ja koko valtakuntaa koskevan valhekaksikielisyyden lakkauttaminen, ja valinnanvapauden tuominen lapsille, nuorille ja opiskelijoille."
Loistavaa kun joku tekee ja saa aikaiseksi jotain. Olen todellakin mukana. Haluan lasteni saavan opiskella hyödyllisiä ja tarpeellisia kieliä!
Tekevän koulussa jotain järkevää.
Ei tuossa ruotsinkielisiä ihmisiä vastaan olla vaan halutaan kouluihin kieltenopiskeluun valinnaisuus.
Tuossahan tuo sanotaan:
Huomautan vielä, että tämä mielenilmaus ei ole mitenkään suunnattu maamme ruotsinkielistä väestönosaa vastaan, vaan vain vääriä ja epäoikeudenmukaisia päätöksiä tekeviä ja tehneitä poliitikkoja vastaan!
Jos tarkemmin mietitään, niin jokainen ruotsinkielinenkin joutuu myöntämään, että ruotsin kielen suurimmat viholliset Suomessa ovat juuri RKP ja Folktinget, koska ajamalla "pakota, valita ja vaadi" - politiikkaa he ovat itse suututtaneet aina niin suvaitsevaisen suomenkielisen kansan.
Tukholma. Kaikkien ruotsalaisten yläkoulujen ja lukioiden tulisi vuosikymmenen kuluessa tarjota kiinan opetusta, Ruotsin opetusministeri Jan Björklund sanoo. Tarkoituksena on parantaa maan kilpailukykyä.
"Haluan Ruotsin olevan Euroopan ensimmäinen maa, joka tarjoaa kiinan kielen opetusta kaikissa yläkouluissa ja lukioissa", kansanpuoluetta edustava Björklund sanoi Dagens Industri -lehdessä.
"Kaikki eivät puhu liike-elämässä englantia. Kiina tulee olemaan talousnäkökulmasta tärkeämpi kuin ranskan tai espanjan kieli", hän sanoi.
Nykyään ruotsalaisoppilaat opiskelevat vieraana kielenään yleensä englantia kuten Suomessakin. Sen jälkeen suosituimmat ovat espanja, saksa ja ranska.
Björklund myöntää, että näin suuri muutos vaatisi paljon lisäresursseja, etenkin sopivien opettajien hankkimiseen. Ministerin mukaan peruskoulussa voitaisiin opettaa kiinan kieltä vuosikymmenen kuluessa, mutta lukioissa muutos vaatisi 15 vuotta
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruotsin+opetusministeri+haluaa+kiin…
olen tuolloin jo muuttanut (työn perässä) Ruotsiin.
mutta en valitettavasti voi tulla paikalle :(
olen tuolloin jo muuttanut (työn perässä) Ruotsiin.
Kannattaa varautua siihen, että kun koitat sönköttää sitä sun muumiruotsiasi niin ne pyytää vaihtamaan englantiin. Been there, done that.
Ehtii järkätä tuolloin reissun pääkaupunkiseudulle täältä kauempaakin :)
Kannattaa varautua siihen, että kun koitat sönköttää sitä sun muumiruotsiasi niin ne pyytää vaihtamaan englantiin. Been there, done that.
Eli susta on ihan jees pistää toiset pakolla oppimaan täysin turhia kieliä, koska itseäsi se ei haittaa. Tiedätkö miksi tuollaisia kutsutaan? Alkaa K-kirjaimella ja loppuu päähän.
Eli susta on ihan jees pistää toiset pakolla oppimaan täysin turhia kieliä, koska itseäsi se ei haittaa. Tiedätkö miksi tuollaisia kutsutaan? Alkaa K-kirjaimella ja loppuu päähän.
Noin estetään, ettei muut lapset saa opiskella muita kieliä yhtä kauaa kuin omat lapset jne. Sen ajan kun muut pänttää ruotsin sanoja, omat lapset voi lukea vaikka kiinaa. Se on sitä itsekkyyttä parhaimmillaan ja sitä todellakin RKP:ssä riittää.
vastustan pakkoruotsia, mutta kadulle en lähde. Äänestäminen on oikea tapa toimia.
Yritin kyllä. Minä lähden vaikka kadulle.
vastustan pakkoruotsia, mutta kadulle en lähde. Äänestäminen on oikea tapa toimia.
Ruotsin osaamisesta on mulle ollut ainoastaan hyötyä.
t. Suomenkielinen sisämaan ruotsinkielettömästä kaupungista
Ruotsin osaamisesta on mulle ollut ainoastaan hyötyä.
t. Suomenkielinen sisämaan ruotsinkielettömästä kaupungista
Enemmän siitä on hyötyä ollut kuin jostain derivoinnista. Olen ollut Ruotsissa kesätöissä ja ruotsia kyllä sonkäsin siellä useaan otteeseen. Ja eipä siellä moni päivittäinen asia ollut englanniksi tarjolla. Ja samoin ihan kotimaassa ei se nyt hyödyttömin ole kouluaineista.
Ilmeisesti siis 6. syyskuuta Eduskuntatalon edessä.