Pois pakkoruotsi-mielenilmaus, osallistukaa pls!
http://richardjarnefelt.puheenvuoro.uusisuomi.fi/77589-kutsu-pakkoruots…
Itse menen paikalle ja toivon, että mahdollisimman moni osallistuu.
Kommentit (36)
En minäkään ole sitä juuri tarvinnut, mutta miksi se pitäisi poistaa. Suomi on kuitenkin vieläkin kaksikielinen maa.
Koulussa on mahdollisuus lukea valinnaisena vaikka mitä muutakin kieltä. Siitä vaan valitsemaan.
Hyödyllisempää mulle kuitenkin on ollut ruotsin oppiminen kuin derivointi tai jotkut biologian kaavat silmien värin periytymisestä tms.
tärkeiden ja hyödyllisten kielten opiskelulta.
taidan mennä.
Pakkoruotsin aika on ohi, tilaa tarvitaan hyödyllisemmille kielille.
Minä puhun Ruotsissa ja Ahvenanmaalla aina englantia -ihan periaatteesta- ja hyvin olen pärjännyt.
eikä mene moni muukaan koska suomalaiset kyllä uhoavat kirjoituksissa ja puheissaan, mutta kun oikeasti pitäisi tehdä jotain ja vielä omalla naamalla niin eipä löydy montaakaan. Hannareita koko sakki. Ihme on, jos sata ihmistä saavat kokoon.
taidan mennä.
Pakkoruotsin aika on ohi, tilaa tarvitaan hyödyllisemmille kielille.Minä puhun Ruotsissa ja Ahvenanmaalla aina englantia -ihan periaatteesta- ja hyvin olen pärjännyt.
Aion mennä paikalle.
niin pakkoruotsi ei poistu ainakaan tällä hallituskaudelle se on varma.
Pakko tarttua nyt tähän otsikkoon :Pois pakkoruotsi-mielenilmaus, osallistukaa pls! Tuohan siis tarkoittaa, että ap haluaa pois pakkoruotsi-mielenilmauksen. Tosin tuosta väliviivasta voisi sitten päätellä, että Pakkoruotsi on tässä jonkinlainen erisnimi. Mutta jos on olemassa mielenilmaus, jonka nimi on Pois pakkoruotsi, niin tuolla muodolla ilmaistuna se menis näin: Pois pakkoruotsi -mielenilmaus.
kukahan sitä suomea oikein osaa kun ei edes suurin osa suomalaisista.
Sitä suuremmalla syyllä Suomessa pitäisi keskittyä suomen kielen opetukseen ja sen lisäämiseen - varsinkin ns ruotsinkielisille - ja tämän lisäksi englannin ja/tai muun maailmankielen panostamiseen. Turha, hyödytön ruotsi pois pakollisista! Sitä voi lukea sitten ne, jotka luulevat sitä tarvitsevan.
Ruotsalaiset ovat jo satoja vuosia pyrkineet määritelemään suomalaisen sivistyksen. Nyt vihdoin olisi suomalaisten aika itse määritellä oma sivistyksensä. Se tarkoittaa vähintään pakkoruotsin poistoa ja maailmankielien opiskelun lisäämistä pakkoruotsin kustannuksella.
Vähemmistön ei tule enää jatkossa antaa määritellä suomalaisten sivistyskäsitettä. Heidän tulee vain pitää huoli omasta sivistyksestään ja niin halutessaan oppia maan pääkieli ollakseen itse sivistynyt vähemmistö.
Ei pikkulisä sivistykseen ole koskaan pahasta. Eikä kielitaidosta ole koskaan haittaa. Höpöpuhetta mm. että se se veisi resursseja muilta aineilta. Ne jotka ei noita kieliä hallitse ei kyllä pärjäisi minkään muunkaan kielen tunneilla. Järjen määrää ei ole vain jaettu tasaisesti...
Ei pikkulisä sivistykseen ole koskaan pahasta. Eikä kielitaidosta ole koskaan haittaa. Höpöpuhetta mm. että se se veisi resursseja muilta aineilta. Ne jotka ei noita kieliä hallitse ei kyllä pärjäisi minkään muunkaan kielen tunneilla. Järjen määrää ei ole vain jaettu tasaisesti...
Mikä ihmeen tekemistä ruotsin kielellä ja sivistyksellä on toistensa kanssa? Vaikka suomenkielisiltä on aikoinaan tarkoituksellisesti kielletty koulutus suomen kielellä, niin ei se todellakaan tarkoita, että ruotsi olisi joku sivistyskieli. Ruotsin kielellä oli aikoinaan ainoa mahdollisuus kouluttautua, mutta tätä rasisimia suomen kieltä kohtaan pitäisi ennemminkin hävetä.
Ja kyllä se vie resurrseja muilta kieliltä: kas kun tunteja ei ole rajattomasti kouluissa. Ruotsi vie aina paikan joltain toiselta kieleltä.
Voiko itsekkäämpää vähemmistöä ollakaan? Missä muualla maailmassa pieni vähemmistö vaatii oman kielensä pakko-opetusta koko kansalle? Ei missään. Häpeäisitte te narsistiset ruotsinkieliset käytöstänne.
Höpöpuhetta mm. että se se veisi resursseja muilta aineilta.
Miten perustelet tämän? Resursseja = käytettävissä olevat oppitunnit, opettajat, kirjat, määrärahat näin niin kuin pikku vinkiksi. Kun et ole ilmeisesti ollut paikalla, kun yleistietoa on jaettu, sivistystä vaan on tullut.
Äänestäkää "Pakkoruotsi on poistettava" -lakialoitteen puolesta osoitteessa http://www.avoinministerio.fi/ideat/pakkoruotsi-on-poistettava . Ehkä ei tarvitse odottaa keinotekoisen kaksikielisyyden lopettamista seuraavaan sukupolveen asti. Ja pakkosuomi on otettava myös pois tasa-arvon nimissä :) eihän Ahvenanmaalaistenkaan tarvitse lukea pakkosuomea, kun eivät sitä tarvitse. Ihmiset opiskelkoon niitä kieliä, joilla pärjäävät elämänsä parhaiten läpi. Vapaa kielivalinta kaikille. Www.pakkoruotsi.net ja www.vapaakielivalinta.fi ja http://www.modeemi.fi/~no/pakkoruotsi.html .
Pakko tarttua nyt tähän otsikkoon :Pois pakkoruotsi-mielenilmaus, osallistukaa pls!
Tuohan siis tarkoittaa, että ap haluaa pois pakkoruotsi-mielenilmauksen. Tosin tuosta väliviivasta voisi sitten päätellä, että Pakkoruotsi on tässä jonkinlainen erisnimi.
Mutta jos on olemassa mielenilmaus, jonka nimi on Pois pakkoruotsi, niin tuolla muodolla ilmaistuna se menis näin: Pois pakkoruotsi -mielenilmaus.
Pakko tarttua nyt tähän otsikkoon :Pois pakkoruotsi-mielenilmaus, osallistukaa pls! Tuohan siis tarkoittaa, että ap haluaa pois pakkoruotsi-mielenilmauksen. Tosin tuosta väliviivasta voisi sitten päätellä, että Pakkoruotsi on tässä jonkinlainen erisnimi. Mutta jos on olemassa mielenilmaus, jonka nimi on Pois pakkoruotsi, niin tuolla muodolla ilmaistuna se menis näin: Pois pakkoruotsi -mielenilmaus.
kukahan sitä suomea oikein osaa kun ei edes suurin osa suomalaisista.
kun työkavereista n. 50 % tai ylikin on muita kuin ruotsalaisia.