G: Länsimaisen kirjallisuuden romanttisin rakkaustarina?
Haluan lukea jonkun hienon rakkaustarinan, mutta ei kiitos harlekiinityyppisille kertomuksille, joita kirjoittavat esim. Nora Roberts, Catherine Cookson jne.
Eli siis jotain "parempaa" kirjallisuutta hakusessa!
Kommentit (100)
Ihanaa kun huomasit listata HP:t :) Musta se vikan kirjan Severus-paljastus oli mielettömän koskettava...
Onhan Pottereiden perusjuttu Severus Snape'n onneton rakkaus Lily Potteria kohtaan. Heidän lapsuudestaan kaikki lähtee ja lopulta Severus uhraa itsensä Lilyn pojan takia...Huikeaa romantiikkaa 2000-luvulta.
Mä ainakin luen kirjan englanniksi, jos se on kirjoitettu englanniksi, ruotsiksi jos on kirjoitettu ruotsiksi ja suomeksi jos on kirjoitettu jollain muulla kielellä. Lukemiseen ei muiden kielten kielitaitoni valitettavasti riitä.
Kirjoista saa ihan eri fiiliksen eri kielillä. Olen testannut monesti lukea samaa kirjaa esim. englanniksi ja suomenkielisenä käännöksenä. Alkuperäinen on aina alkuperäinen.
Miksi kirjojen nimet englanniksi? Kaikki nuohan on suomennettu
Love in the Time of Cholera, A Farewell to Arms, Casablanca, The English Patient... nämä ainakin...
oli leffana romanttinen, kirjana todella kaikkea muuta (Emily Vaughn). Hiljaiset sillat oli romanttinen kirjana ja leffana. Joku Nicholas Sparksin kirja jossa vaimolla oli dementia ja mies kertoi tarinan oli itkettävän romanttinen, vaikkakaan muuten en Sparksin kirjoista perusta.
Moni noista olikin tuttu, mutta paljon riittää vielä luettavaakin.
ap
Carlos Ruiz Zafon, kirjoittanut kaksi kirjaa (ainakin), molemmissa rakkaustarina ja paljon muuta.
- D.H. Lawrence: Lady Chatterleyn rakastaja
- Cathy Kelly: Rakkauden kielioppi (ei niin hömppä kuin luulisi)
- Chimamanda Ngozi Adichie: Puolikas keltaista aurinkoa
- L. Tolstoi: Anna Karenina
- Nicholas Sparks: Illat meren rannalla
- Stephenie Meyer: Twilight-sarja (tosi romanttinen myös aikuiseen makuun)
- Boris Pasternak: Tohtori Zivago
- Danielle Steel: Isoäiti Dan (ainoa Steel mitä voin suositella)Nämä olen itse hyviksi havainnut ja olen aika kriittinen lukija.
Olin itse yllattynyt Twilight-sarjasta, esimerkiksi. Sieltahan loytaa sopivasti myos Ylpeyden ja ennakkoluulon, Romeon ja Julian , ja Humisevan Harjun teematasoja. Luin englanniksi, toimi oikein hyvin. En siis ole koskaan edes selannut suomeksi.
Hienoja klassikkoja tuossa listalla tietysti, Anna Karenina ja Tohtori Zivago, vaikkapa.
Tamara McKinley - Matildan viimeinen valssi. Siinä on myös hieman surullisempiakin ja rajujakin aiheita, mutta kuitenkin aivan ihana kirja :)
Seitsemän veljeksen loppu, kun kuvaillaan veljesten vaimot. Kesäyön unelma, Myrsky. Täällä Pohjantähden alla. Ronja ryövärintytär yx muunnos Romeosta ja Juliasta.
Tuulen viemää,Vettä elefanteille, Heloise ja Abelard tms.
Knut Hamsun: Viktoria, minusta jotenkin taianomainen, vaikkakin surullisensävyinen.
Tsingis Aitmatov: Dzamilja. Punahuivinen poppeli; tuossa on muistaakseni kaksi tarinaa ja tuo Dzamilja on se mitä tarkoitan.
Telkkaristakin tullut Mennyt maailma, muistaakseni Evelyn Waughn on kirjailija, on monellakin tavalla rakkauskertomus, aikansa kuvaus ja muuten vaan ihan loistava kirja.
Lisäksi minäkin suositan Bronten Humisevaa harjua ja Jane Austenin kirjoja.
Ikuinen lempparini!
Anna Karenina.
Romeo ja Julia.
Rouva Bovary...
Sininen Linna
ihana rakkaustarina
ei liian raskaskaan
Leo Tolstoin Anna Karenina. Siinähän menee kaksikin rakkaustarinaa rinnakkain, toinen traaginen ja toinen onnellinen... En paljasta enempää. Suurta maailman kirjallisuutta. Vähän sellanen must. Ihanaa kesälukemista!
suomen kielisia kirjoja.