Miksi jonkun on vaikea uskoa sitä että vanhemmatkin tarvitsevat lomaa lapsista
ollakseen parempia vanhempia lapsilleen! Ei kukaan jaksa pikkulapsiarkea ihan koko ajan, saamatta yhtään breikkiä väliin.
Kommentit (100)
vaan yhteisen ajan puuttumista.
t. olinkohan 30 vai mikä
jos se kerran on halveksuttavaa, lapsia syyllistävää ja vanhempana olemisen epäonnistumista.
sinulla on varmaan esittää hyviä perusteluja, miten sitä yhteistä aikaa on päivittäin.
- vähennetään yhteisiä iltoja kavereiden kanssa
- vähennetään harrastuksia, joiden takia on "pakko" olla poissa kotoa
- vähennetään turhaa touhuamista ja tehdään asioita yhdessä
- opetellaan nousemaan aamulla varhain ennen lasten heräämistä ja viettämään yhteinen aamukahvihetki ilman sanomalehtiä
- rajataan vanhempien aikaa tietokoneella tuntiin päivässä
-vähennetään ns. yliöitä, jotka oikeasti ovat hauskanpitoa
- ollaan yhdessä kotona tai yhteisessä harrastuksessa
- kuljetaan työmatka yhdessä (jos sama suunta)
Esimerkiksi noin saa yhteistä aikaa. Ai niin, on niin hankala luopus punttisalista ja pilateksesta ja siitä moottoripyörästä ja autojen rassaamisesta.
jos se kerran on halveksuttavaa, lapsia syyllistävää ja vanhempana olemisen epäonnistumista.
Normaali pariskunta kykenee olemaan yhdessä myös siten, että lapsia ei laiminlyödä ja unohdeta päiväkotiin kesäksi.
Arvostelu ja paheksunta on niin helppoa silloin kun itsellä menee hyvin. Suhdanteet muuttuvat, ja jokaiselle meistä tulee se aika, jolloin tajuaa, että nyt täytyy pitää suu supussa taikka sataa pskaa niskaan muilta av-mammoilta. Odottakaapa vaan, te täydellisyyden huipentumat. Joskus tekin olette heikoilla.
ihmettelen, kenellä sellaisella on edes pokkaa arvostella tai ihmetellä jonkun valintoja, joka saa säännöllisesti levätä ja itselleen vapaa-aikaa sukulaisten avulla. Tuntuu, että ne kenellä on helpointa, arvostelevat eniten.
että vanhemmat kaipaisivat välillä omaa aikaa, mutta en käsitä, miksi yhteiskunnan ja veronmaksajien pitäisi tarjota tämä vanhempien laatuaika. Vanhemmat voivat viedä lapsensa isovanhempien, kummien, omien sisarustensa tai itse maksamien hoitajien hoidettaviksi, ja saada sitä kautta yhteistä aikaa.
Päivähoitojärjestelmää ei ole luotu tätä tarkoitusta varten. Ihan itse sahaatte omaa oksaanne, kun käytätte näin törkeästi hyödyksenne yhteiskunnan ylläpitämää järjestelmää. On vain ajan kysymys, milloin subjektiivinen päivähoito-oikeus puretaan, ja nämä systeemin hyväksikäyttäjät eli virikehoidattajat ja lomallaan lapsiaan hoidattavat vanhemmat ovat tähän syypäitä.
Luulen, että lapsille paras vanhempi on lähellä.
Pidin lapset poisa jopa eskarista välillä vapaapäivinäni. Minusta lasten hoitoon vieminen ja hakeminen oli rankempaa kuin kotona oleminen
Miksi jaksava äiti on hirveä luopio, joka huijaa kaikkia väittämällä, että on ihan tyytyväinen?
Tai miksi ruikuttajat eivät järjestä elämäänsä sellaiseksi, että se on helppoa? Miksi väsätä 3 lasta vuoden välein ja sitten itkeä, että on raskasta.
Elämäänsä ei aina voi valita, mutta aina voi valita, miten siihen suhtautuu. Jos ei kykene elämään miehensä kanssa tasa-arvoista arkea, niin miten ero lapsista muka tekee elämästä yhtään helpompaa? Eikö se oikeampi ratkaisu olisi ero laiskasta miehestä?
ovat vain ottaneet iltaloman lapsistaan ja ovat kaljalasin ääressä ollakseen parempia vanhempia? Tähän asti olen luullut, että ne ovat tuoreen pillun perään, mutta asiaanhan tuli nyt ihan uusi näkökulma.
Jossain perhelehdessä oli vinkki vanhempien yhteiseen aikaan: Pitäkää vapaapäivä ja viekää lapset silti päiväkotiin. Olin niin vihreä kateudesta, koska lapsemme eivät olleet päiväkodissa.
perheen yhteistä aikaa! Kyllä on maailmankirjat sekaisin, sanon minä. Kohta av-mammat ovat vaatimassa ympärivuorokautista päivähoitoa jotta pääsevät rauhassa bilettämään viikollakin..
miten ihmeessä vanhemmat antaa lastensa 9v-12v olla näin myöhään ulkona ja yksin uimassa. Osa tupakoi ja parilla näytti olevan oluttakin matkassa.
Mutta nyt sekin selvisi. Vanhemmat tarvitsee lomaa lapsistaan ja jos lapset ei ymmärrä pysyä iltaisin ja öisin poissa niin vanhemmat ovat valmiita heittämään heidät ulos, että saavat lomailla kahdestaan.
Itse katsoin, että niin paljon hylättyjä lapsia, joista kukaan ei välitä. Mutta todellakin uusi näkökanta tähän. Vanhemmat hoitavat parisuhdetta ja lomailevat lapsistaan ja siksi niin pienet jo viettävät tupakka kädessä aikaa rannalla jengissä
minäkään ymmärrä "lomaa lapsista", mutta sen ymmärrän että vanhempi kuitenkin tarvitsee aikaa ilman lapsia joskus. Tällä tarkoitan sitä että vanhemmilla on oikeus harrastaa jotakin tai silloin tällöin käydä ilman lapsia vaikkapa ravintolassa tms. ja lapsi voi olla yhden yön yökylässä jossain muualla tai kotona silloin joku hoitaja. Ihmiset jotka sysäävät lapsensa viikoksi tai pidemmäksi ajaksi hoitoon vanhempien lomaillessa ovat uskomattoman itsekkäitä eivätkä kyllä lapsistaan juuri välitä.
sillä yleensä lapsille sekin on lomaa ja kivaa, toisin kuin päivkodissa olo ilman lomia. Olen itse päiväkodissa töissä, ja sääliksi käy ne lapset, jotka ovat siellä AINA loma-aikoina, samaan aikaan kun vanhemmat lomailevat kotona. Surullista se on, kesäpäivystys on lapsille aina rankempaa kuin normaali arki tutussa päikyssä tuttujen aikuisten kanssa.
Siinä ei mielestäni ole mitään pahaa, jos lapset ovat kesälä vaikkapa viikon mummolassa, oletuksena siis että mummolan väki heidät sinne haluaa ja lapsille ei tule siitä paha mieli. Omat lapset ovat vuodessa noin viikon mummolassa, mummo ja pappa heitä aina itse sinne pyytää ja toivoo. Mutta päiväkodin kesäpäivystykseen en ikimaailmassa veisi lastani, jos itse olisimme mieheni kanssa kotona lomalla!
miten näette maailman niin mustavalkoisena. Se ei vain aina sitä ole. Säälittävää täällä selittää miten kukaan ei tarvitse lomaa tai omaa aikaa, tai sitten on huono vanhempi. Eikä niille terapeuteille valehtelusta makseta, ihan tutkimuksiin perustuvia juttuja ne kertoo. On se hienoa, että ihmiset luulevat tietävänsä kaiken toisten elämistä, ja luulevat voivansa tuomita ja arvostella täysin vieraita ihmisiä tietämättä taustoista mitään. Se on sitä ahdasmieleisyyttä ja naurettavaa pätemistä kun luullaan olevan niitä täydellisiä vanhempia. Toivottavasti joudutte joskus itse tilanteeseen jollon joudutte turvautumaan apuun esimerkiksi lastenhoidossa, ja ymmärrätte olleenne täysiä valopäitä väittäessänne, että se tekee ihmisestä huonon isän tai äidin. Onneksi itse tiedän teitä "täydellisiä" äitejä paremmin.
-meistä ei kumpikaan vietä yhteisiä iltoja kavereiden kanssa
-kumpikaan ei harrasta mitään
-aamulla kello soi 5.30, emme oikein jaksa sitä ennen nousta viettämään aamukahvihetkiä yhdessä
-tietokoneella kumpikaan ei vietä tuntia päivässä
-ylitöitä emme tee
-työmatkaa emme pysty kulkemaan yhdessä
olisiko sinulla muita neuvoja?
Pidin lapset poisa jopa eskarista välillä vapaapäivinäni. Minusta lasten hoitoon vieminen ja hakeminen oli rankempaa kuin kotona oleminen
Sairaslomallakin pidin lapset kotona koska en jaksanut sitä aamurumbaa, saatiin kaikki maata ja nauttia kiireettömästä päivästä.
Työkaverit kauhistelivat tietysti koska kuinka voi muka sairastaa jos on lapset kotona? Itse koin sen helpommaksi.
Samoin vapaapäivinä. Pelkkä hoitoon vieminen auton lasien skrapaamisesta lasten kiukkupukemiseen -ei kiitos. Ihan kuin ennen muinoin hoitovapaalla, nautinnollisia kotipäiviä :)
sellaista, joka on halunnut viettää mahdollisimman paljon aikaa lastensa kanssa ja onnistunut hyvin siinä ja saanut kasvatettua tasapainoiset ja onnelliset lapset.
Minä olen ylpeä siitä ja todellakin tunnen itseni hiukan paremmaksi kuin nämä virikeäidit, jotka vinkuvat koko ajan väsymystä ja lappavat masennuslääkkeitä naamaansa kun ei mikään tunnu enää kivalta.
miten näette maailman niin mustavalkoisena. Se ei vain aina sitä ole. Säälittävää täällä selittää miten kukaan ei tarvitse lomaa tai omaa aikaa, tai sitten on huono vanhempi. Eikä niille terapeuteille valehtelusta makseta, ihan tutkimuksiin perustuvia juttuja ne kertoo. On se hienoa, että ihmiset luulevat tietävänsä kaiken toisten elämistä, ja luulevat voivansa tuomita ja arvostella täysin vieraita ihmisiä tietämättä taustoista mitään. Se on sitä ahdasmieleisyyttä ja naurettavaa pätemistä kun luullaan olevan niitä täydellisiä vanhempia. Toivottavasti joudutte joskus itse tilanteeseen jollon joudutte turvautumaan apuun esimerkiksi lastenhoidossa, ja ymmärrätte olleenne täysiä valopäitä väittäessänne, että se tekee ihmisestä huonon isän tai äidin. Onneksi itse tiedän teitä "täydellisiä" äitejä paremmin.
vaan he tarvitsevat lomaa siitä arjesta, jonka ovat ihan itse itselleen rakentaneet, mutta jos syyttävät lapsia.
Kannattaa olla puolisonsa kanssa yhdessä 10 vuotta ennen kuin hankkii lapsia. Silloin ehtii rakentamaan sellaisen parisuhteen, jossa lapset ymmärretään osaksi perhettä, ei parisuhdetta tuhoavaksi voimaksi.