Suomalaisilla huono maku!
Emme me kyllä kovinkaan tyylikästä kansaa ole. Huono maku näkyy ihan kaikessa ja kaikkialla. Me ostamme rumia, huonosti istuvia vaatteita, leikkautamme hiuksemme mauttomasti, ajamme rumilla autoilla, hankimme tautointeja.
Tulimme juuri Italiasta, jossa oli miellyttävä käyskennellä passeggiatalla muiden tyyliniekkojen seurassa. Ahdistaa olla suomalainen.
Kommentit (58)
Kun ajan rajan yli omaan asuinmaahani niin johan alkaa näkyä kalliita autoja.
Kuten tuossa ylempänä osuvasti todettiinkin, ei kallis ja tyylikäs tarkoita tässäkään samaa asiaa.
---
Italiassa tyylikkyys lähtee siitä, että paino on kurissa ja vaatteet ovat sopivan kokoisia. Miesten pukeutumisessa isompi ero kuin naisissa.
Kun ajan rajan yli omaan asuinmaahani niin johan alkaa näkyä kalliita autoja.
Kuten tuossa ylempänä osuvasti todettiinkin, ei kallis ja tyylikäs tarkoita tässäkään samaa asiaa.
---
Italiassa tyylikkyys lähtee siitä, että paino on kurissa ja vaatteet ovat sopivan kokoisia. Miesten pukeutumisessa isompi ero kuin naisissa.
mielestäsi nuorten miesten Italiassa erittäin yleinen piikkitukkakampaus, aurinkolasit, korvakoru, kuluneet farkut ja valkoiset Adidaksen jäljitelmätennarit ovat suurta tyyliä? Vanhemmat miehethän pukeutuvat pukuun, kuten sadoissa muissakin maissa.
mutta moni asia on siellä paljon enempi retuperällä kuin rakkaassa kotimaassamme:)
Mutta provohan aloitus selvästi oli.
mutta Suomessa vallitsevan kateuden vuoksi niitä pitää tietenkin haukkua. Tietysti kauneus on katsojan silmissä, mutta...eipä voi puhua jostain japanilaisesta koslasta ja esim. Mersusta edes teknisiltä ominaisuuksilta samana päivänä :)
Mutta mersu ja bemari!? Eih, rumia ku mitkä. Mersun omistin, enkä muuten enää koskaan sellaista hommaa uudestaan. Bemarin olen suosiolla jättänyt välistä kun olen seurannut kaveriperheen tappelua heidän autonsa kanssa... Audin kyllä voisin hommata. Vielä ei tarvitse kylläkään suunnitellakaan autonvaihtoa :)
Googleta vaikka MB CLK 63 AMG Cabrio. Upea kuin mikä ja lähtee sellaisella pärinällä, että herää koko naapurusto kun polkasee. Eipä niitä vaan juuri Suomessa näy, miksiköhän ;)
ja suurin osa italialaisista vilistää noilla menopeleillä? Kävitkö ollenkaan liikenteessä vai ainoastaan luksushotellin/ravintolan parkkipaikalla ihastelemassa?
Et tainnut oikein pysyä keskustelussa mukana.
3,5 vuotta Italiassa opiskelleena ja työskennelleenä tiedän, että italialaiset itsekin tietävät ulkonäkökeskeisyytensä menevän jo äärimmäisyyksiin. Minusta ei ole ihailtavaa, että etenkin naisten pääasiallinen tehtävä on olla mallinukke ja naiset vieläpä itse ylläpitävät keskinäistä ulkonäkö- ja laihuuskilpailua. Ilmankos ovat hermoromahduksen partaalla.
Kiva katsella tyylikkäitä ihmisiä, siis en tarkoita merkkivaatteita, vaan ihmisiä jotka pukeutuvat omalle vartalolleen sopiviin vaatteisiin ja mielellään persoonallisesti.
Mutta ennenkaikkea on ihanaa, ettei Suomessa ole niin pahoja ulkonäköpaineita kuin monissa muissa maissa, vaan naiset saavat pukeutua niinkuin haluavat.
Itse tykkään mukavista vaatteista ja kengistä, korkkareissa mua ei näe kuin todella harvoin!
Sinne kun suuntaa niin näkee vähintääkin yhtä paljon tyylittömyyttä kuin Suomen maaseudulla/pikkukaupungeissa.
Tuohon 'ulkomaalaisten tyylikkyyden' harhaan uppoaa helposti ensimmäisillä ulkomaanreissuilla.
Sitten kun matkustelee enemmän, oppii huomaamaan että jokaisessa maassa on omat junttinsa, typeryytensä ja tyylittömyytensä.
viimeisen päälle puettuja ja tyylikkäitä. Ihan tavallisesti puettuja siellä näkee. Se ehkä on erona, että urheilumuoti ei ole siellä kaupunkiasu kuten usein Suomessa tai pelkät trikoopaidat koko kesän.
Minäkin olen kuullut monen ulkomaalaisen sanovan, että suomalaiset (naiset) erottaa heti ulkomailla kahdesta asiasta. Kengistä ja silmälaseista.
Onhan se totta, että usein näkee suomalaiset juurikin niissä sukka+sandaalit yhdistelmässä ja/tai ne sandaalit ovat niitä mitä lie mustia sporttisandaaleita. Olkoot sitten hyve vai pahe (siihen en ota kantaa), mutta muissa maissa naiset ovat sen verran turhamaisia etteivät julkisesti kaupoilla esiinnyt sporttisandaaleissa tai vaikka niissä crocseissa. Samoin suomalaiset naiset pitävät suhteessa enemmän silmälaseja kuin piilareita.
varmaan viikon siellä Italiassa tätä ihmettelemässä.
kyllä niitä homssuja ja tyylikkäitä löytyy kuule kaikkialta.
mutta totta on se, että Italiassa ihmiset (naiset) panostaa ulkonäköön, ehkä turhankin kanssa mikä aiheittaa aivan turhia paineita naisille jo lapsesta saakka.
Suomesta löytyy tyylikkäitä ja hyvännäköisiä, ihmettelen vain miksi yleensä nämä ovat nuoria, karskeasti yleistäen, 40+ joku 'rupsahdus' tai itsestänsä huolehtiminen loppuu, on sitä 'kananpersetukkaa', ei meikkiä, ei huolehdita ihosta, vaatteet eikansa eläneitä (vaikka hyvä kuntoisia, silti viime kaudelta) koska mieluummin ostetaan lapselle tai miehelle, ei itselle tietenkään...
nooh, kaikkea ei voi saada
ASun itse Englannissa ja kyllä suomalaiset voittavat niin pukeumisella kuin ulkonäöllä brittinaiset 10-0
mutta Suomessa vallitsevan kateuden vuoksi niitä pitää tietenkin haukkua. Tietysti kauneus on katsojan silmissä, mutta...eipä voi puhua jostain japanilaisesta koslasta ja esim. Mersusta edes teknisiltä ominaisuuksilta samana päivänä :)
Mutta mersu ja bemari!? Eih, rumia ku mitkä. Mersun omistin, enkä muuten enää koskaan sellaista hommaa uudestaan. Bemarin olen suosiolla jättänyt välistä kun olen seurannut kaveriperheen tappelua heidän autonsa kanssa... Audin kyllä voisin hommata. Vielä ei tarvitse kylläkään suunnitellakaan autonvaihtoa :)
Googleta vaikka MB CLK 63 AMG Cabrio. Upea kuin mikä ja lähtee sellaisella pärinällä, että herää koko naapurusto kun polkasee. Eipä niitä vaan juuri Suomessa näy, miksiköhän ;)
Kyllä se taitaa olla mauttomuuden huippu kun autollaan pitää julmettua mekkalaa... oikeeta huomion kerjäämistä vaikka ei ole mitään tarjottavaa. Googlasin myös tuon mersun enkä kyllä toista kertaa tuota vilkasis jos uutta autoa ostaisin, ei se silti ruma ole mutta esim. poikaystävän Lexus on huomattavasti kauniimpi omasta mielestäni (taitaa muuten olla japanilainen :D). On muutenki tosi hyvä auto, todella hiljanen vaikka ajais kovaakin.
LENKKAREISSA, siis juoksukengissä joita ostetaan urheilukaupasta, kuten Suomessa 90-luvulla. Tyylikästä joo :D
Mutta sen perustella voi sanoa varmaan mielipiteeni.
Ei siellä Italiassakaan nyt niin tyylikkäitä olla. Minusta on tyylitöntä huudella naisille herjoja ja käydä rintoihin kiinni kadulla, mitä jopa tällainen ei niin hemaiseva nainen sai osakseen nuorempana.
Minusta on tyylitöntä, ettei nainen voi käydä itsekseen kahvilassa tai istua puiston penkillä minuuttia ilman, että joku niljake on siinä kärkkymässä seksiseuraa.
Ihan sama, onko päällä tyylikäs puku tai frisyyri.
Vaikutelma on juntti ja moukkamainen.
Emme me kyllä kovinkaan tyylikästä kansaa ole. Huono maku näkyy ihan kaikessa ja kaikkialla. Me ostamme rumia, huonosti istuvia vaatteita, leikkautamme hiuksemme mauttomasti, ajamme rumilla autoilla, hankimme tautointeja. Tulimme juuri Italiasta, jossa oli miellyttävä käyskennellä passeggiatalla muiden tyyliniekkojen seurassa. Ahdistaa olla suomalainen.
Tatskat ovat kyllä ihan yleisiä Italiassa ja moni italialainen pukeutuu ihan helvetin mauttomasti ja vuosikymmenten takaisen muodin mukaisesti. Vai miten on italialaisten naisten/mesten hiusmuoti muuttunut esim. viimeisten 30 vuoden aikana? Italialaisten muun maailman tuntemus on heikkoa ja muutenkin yleissivistys onnetonta Suomeen verrattuna. Toki uskon ap:n ja puolisonsa olleen epätavallisen hienoja tyyliniekkoja. Italialaisista en yleistäisi ihan samaa. Vai onko mielestäsi helvetin tyylikästä esim. nuorten miesten piikkitukkakampaus, aurinkolasit, korvakoru, kuluneet farkut ja valkoiset Adidaksen jäljitelmätennarit? Siihen sitten bleiseri päälle. Huh huh. Italonaisista myös suuri osa pukeutuu pillifarkkuihin, T-paitaan ja valkoisiin jäljitelmätennareihin. Todellisia muodin edelläkävijöitä. T: Italiassa usein käynyt, lomalla ja työasioissa
Ja tässä mietiskelin että miten ne sitten pukeutuvat, jos kerran niin tyylikkäitä ovat. Mutta jos tämä on perusitalialaisen pukeutumistyyli niin pakko sanoa että aika mautonta on. Tällaisia näkee täällä kotisuomenkin katukuvassa liiankin kanssa. Miehet näyttää ällömakeilta homppeleilta ja naiset pissiksiltä. Ja on kaukana tyylikkyydestä.
Itse arvostan vaatteen mukavuutta. Kesäkuumalla puen mahdollisimman vähän, mutta en liian vähän (en lähde kaupungille bikineissä). Jos mies on jopa kaupungilla ilman paitaa kesäkuumalla niin sekin on ihan ok, varsinkin jos on hyvä kroppa, sehän on ihan ilo silmälle! Ja kengät valitsen sen mukaan, onko ne mukavat jalassa, en sen mukaan miltä ne näyttää. Mielestäni pukeudun kuitenkin ihan tyylikkäästi, värit sopii yhteen, vaatteet on sopivat eikä paljasta liikaa.
Ihan vielä mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi kaunis auto, ap? Tai missä tuppukylässä asut? Kyllä minusta täällä kohtuullisen pienessä kaupungissa on kohtuullisen uusia autoja, niitä 90-luvun alkupuolen fiateja ei enää kauheasti näy.
tekokuituvaatteita. Ei kaikilla ole varaa pukeutua villakangaspukuihin ja hyvän näköisiin ja hyvälaatuisiin vaatteisiin ja kenkiin, Italiassakaan.
ULkonäköön kiinnitetään kyllä yleensä aika tavalla huomiota, ahdistavuuteen saakka. Monet italialaiset naisystäväni ovat helpottuneita, kun Suomessa vierraillessa ei tarvitse kuulla miesten mauttomia kommentteja ulkonäöstä eikä kohdata samassa mitassa seksuaalista häirintää.
Minäkin olen kuullut monen ulkomaalaisen sanovan, että suomalaiset (naiset) erottaa heti ulkomailla kahdesta asiasta. Kengistä ja silmälaseista. Onhan se totta, että usein näkee suomalaiset juurikin niissä sukka+sandaalit yhdistelmässä ja/tai ne sandaalit ovat niitä mitä lie mustia sporttisandaaleita. Olkoot sitten hyve vai pahe (siihen en ota kantaa), mutta muissa maissa naiset ovat sen verran turhamaisia etteivät julkisesti kaupoilla esiinnyt sporttisandaaleissa tai vaikka niissä crocseissa. Samoin suomalaiset naiset pitävät suhteessa enemmän silmälaseja kuin piilareita.
Mutta virolaiset ja venäläisethän (naiset) pukeutuvat "tyylikkäästi" tilanteessa kuin tilanteessa. Olen ollut todistamassa +30 asteen helteessä Tallinnan eläintarhassa kun järjestään jokaikisellä paikallisella naisella oli korkokengät jalassa. Mahtoi olla mukava päivä, alue on todella laaja ja kuumaa riitti. Itse olen aina matkoillani panostanut mukavuuteen. Meillä on ainakin tapana kävellä matkoilla useita kilometrejä päivässä ja kyllä on paljon kivempi kävellä urheilusandaaleissa kuin korkokengissä. Enkä paljon jaksa stressata miltä jonkun tuntemattoman ulkomaalaisen silmissä näytän, jos maksan lomamatkastani pitkän pennin haluan saada siitä kaiken irti enkä vain mennä patsastelemaan johonkin torikahvilaan ja näyttämään tyylikkäältä.
Italiassa ajetaan pienillä autoilla: Minillä, Lancia Ypsilonilla tai Fiat 500:lla. Nämä kaikki ovat nimeomaan tyylillisesti saksalaisia möhköautoja edellä. Suomalainen ostaa kalliin auton, mutta kävelee markettivaatteissa. Sivistysmaissa toisinpäin.
Ja jos auton pitää olla iso, niin sitten Citroen C6 tai vaikkapa joku Jaguar. Mutta ei tyylittömiä saksalaisia kiitos.