Aika kovia nuo yhtiövastikkeet... omakotitalossa halvempaa.
Yllätys esim .meillä oli, että kun muutimme rivarin päädystä pikkuisesta taloyhtiöstä omakotitaloon, ei kuukausikustannus noussut, vaikka piti ottaa vähän lisää lainaakin!
Ja omassa on vielä se vapaus, että saa tehdä mahdollisia remontteja ja kunnostuksia itse ja siinä tahdissa kuin haluaa (ja tämä nykyinen niin uusi että isompaa ei pitäisi olla pitkään aikaan; taas siellä taloyhtiössä olisi jo jotain varmaan saattanut tulla eteen 5-10 v. sisään).
Tosiaan taloyhtiössä joutuu yhtiövastikkeessa maksamaan kaikesta "turhasta" hallinnollisesta, ja myös naapureiden kotkotuksista.
Itse tehtiin silti talkoilla tosi paljon, ja oli ärsyttävääkin kun aina piti tehdä jotain mistä saanut edes kiitosta palkaksi.
Myös vedenkulutuksessa piti maksaa naapurien vesistä, henkilöluvun mukaan jakaminenhan kun ei välttämättä kerro mitään juuri oman perheesi kulutuksesta, jos ei ole huoneistokohtaisia mittareita.
(Ja nyt näenkin että tosi kulutuksemme on paljon pienempi kuin mistä maksoimme, eli maksoimme jatkuvasti siinäkin ekstraa.)
Harmittaa vaan ettei aikaisemmin uskaltanut tehdä ratkaisua muuttaa haaveiltuun omakotitaloon, vaan turhaan jotenkin pelkäsi sitä hankintaa.
Kommentit (68)
Mäkin olen yllättynyt siitä, että asumiskulumme okt:ssa ovat alhaisemmat kuin useimmissa samankokoisissa asunto-osakkeissa. Kun LUULISI, että sillä joukon voimalla saisi säästöä aikaan energiakuluissa esim. Mutta tosiasia lienee se, että taloyhtiöissä tuhlataan ihan hirveästi energiaa. Talo voi olla alun alkaenkin huonosti rakennettu ja eristetty. Sitten vielä asukkaat pitävät tyyliin ikkunoita auki pakkasella ja valuttavat kuumaa vettä ihan holtittomasti. Huoltoyhtiöt ja isännöinti maksaa nykyään hunajaa ja asukkaat vielä soittavat huoltomiehen avuksi joka pikkujuttuun. Yhtiössä on huolimattomia asukkaita, joilla rikkoontuu juttuja silloin tällöin. Se taas tarkoittaa kuluja vakuutusten omavastuiden muodossa, jotka jokainen asukas maksaa kukkarostaan. Myös esimerkiksi kiinteistöverot ovat huimia asunto-osakkeilla erityisesti kaupunkialueella. Monet asunto-osakkeiden asukkaat vielä luulevat, että juuri esim kiinteistövero ei edes koske heitä, koska hehän maksavat "vain vastiketta". Aikuiset ihmiset jaksvat jankuttaa joka käänteessä, että "taloyhtiö maksaa", eivätkä sisäistä, että ihan heidän omasta pussista se menee.
Jos saan 150 euron vastikkeella
laski sitä sitten millä tavalla tahansa.
aurauksen, jätehuollon, muun huollon, isännöintipalvelut yms niin näytäpä mulle ok-talo jossa pääset samaan.
Minkä kokoinen asuntosi on? Etsitään samankokoinen okt ja sitten verrataan.
Useimmiten kyse halvassa vastikkeessa on siitä, että asunto-osakkeessa asutaan ahtaammin ja siksi myös kulut ovat alhaisemmat.
on 290 Euroa/kk ja neliöitä 137. Tekee siis 2,11 Euroa/m2. Kertokaapa taloyhtiö, jossa voi tuon edullisemmin asua poislukien sellaiset taloyhtiöt, joilla on paljon liikehuoneistoja tai muuta tuottavaa. Tuo 2,11 Euroa siis sisältää myös käyttösähkön, veden ja kotivakuutuksen, jotka maksetaan yleensä hoitovastikkeen päälle.
Mitä taas korjauksiin tulee, niin taloyhtiöiden remontit sitä kalliita onkin. Aina niihin kerätään rahat erikseen ja esim. putkiremppa on 500-700 neliöltä. Meidän talon neliöillä tulisi putkiremontin hinnaksi 68500 ja siitä ylöspäin. Me remontoimme talon: käyttövesiputket, sähköjä, kaikki pistorasiat, kaikki pinnat kattoja ja väliovia myöten, keittiö kivitasoilla ja kalliilla koneilla jne. Tässä talossa ei ole kulmaa tai listaa, jota ei olisi vaihdettu. Remonttiin meni reilut 50 000 Euroa...
edelleenkään ymmärrä.
Ei taloyhtiö maksa sähköstä, lämmityksestä, vakuutuksista tms. mitään ekstraa. Laskut tulevat käytön mukaan. Näiden osalta asuminen omakotitalossa ei ole yhtään sen halvempaa.
Se, mikä nostaa yhtiön asumiskuluja, on sitten ne erilaiset palvelut. Itse ainakin maksan mieluusti isännöintipalvelusta ja siitä, että meillä on huoltoyhtiö joka hoitaa kaikki postilaatikon korjauksesta auraukseen ja haravointiin. Omakotitalossa asuminen on ehkä halvempaa, mutta siellä teetkin sitten kaikki itse. Plus että maksat kaiken itse. Kuinka moni pitää kirjaa kustannusten osalta jokaisesta ruuvista minkä on taloon laittanut, jokaisesta lumilapiosta, haravasta, oven öljyämisestä jne. Pieniä menoeriä on paljon, me maksamme ne vastikkeessa ja te omasta pussista mutte ette silti laske niitä asumiskuluiksi.
Lisäksi yhtiössä et joudu kantamaan vastuuta yksin kaikesta. Esim. meillä on joka vuosi varattu rahaa yllättäviin remontteihin ja näillä maksetaan milloin mitäkin. Meillekkin maksettu mm. usean tuhannen remontti, putkimiehen käynti keskellä yötä jne. Ja silti meillä on hyvin kohtuullinen vastike.
Lisäksi pitää muistaa, että ei voi verrata keskenään vaikkapa juuri matalaenergiatalon ja 70-l rivitalon lämmityskustannuksia. Pitäisi verrata samanikäisiä ja -kokoisia keskenään.
Jos verrataan 70-l omakotitalon ja 70-l rivitalon kustannuksia keskenään niin kummassakohan on halvempaa? Veikkaan että rivitalossa, varsinkin jos tajuaa jyvittää omakotitalossa tehdyt remontit kaikille vuosille kuten kuuluukin ja kuten asunto-osakeyhtiössä tehdään.
aurauksen, jätehuollon, muun huollon, isännöintipalvelut yms niin näytäpä mulle ok-talo jossa pääset samaan.
minun pitäisikään maksaa mistään isännöinnistä? tuolla 150 eurolla katan jo lämmityksen, sähkön, jätehuollon ja vesimaksun.
Itse tykkää siitä, että voin työpäivän jälkeen tulla kotiin ja viettää vapaa-aikaa, samoin viikonloppuisin. Ainoa millä joudun itseäni rasittamaan, on kodin siivous.
Ei talon kunnostamista, ei pihatöitä, ei aurausta tai ruohon leikkuuta, ei mitään ylimääräistä hommaa. Jos jotain hajoaa, rasitan itseäni vain soittamalla puhelun ja kaiki korjataan puolestani.
Isännöitsijä hoitaa yhtiöllemme kaikki nämä palvelut, kilpailuttaa ne säännöllisesti ja huolehtii, että kaikki hoituu laadukkaasti ja kuten on sovittu.
Minä siis maksan vain vastikkeen ja asun. Isännöitsijä hoitaa kaiken muun.
Helppoa eikö totta?
aurauksen, jätehuollon, muun huollon, isännöintipalvelut yms niin näytäpä mulle ok-talo jossa pääset samaan.minun pitäisikään maksaa mistään isännöinnistä? tuolla 150 eurolla katan jo lämmityksen, sähkön, jätehuollon ja vesimaksun.
Itse tykkää siitä, että voin työpäivän jälkeen tulla kotiin ja viettää vapaa-aikaa, samoin viikonloppuisin. Ainoa millä joudun itseäni rasittamaan, on kodin siivous.
Ei talon kunnostamista, ei pihatöitä, ei aurausta tai ruohon leikkuuta, ei mitään ylimääräistä hommaa. Jos jotain hajoaa, rasitan itseäni vain soittamalla puhelun ja kaiki korjataan puolestani.
Isännöitsijä hoitaa yhtiöllemme kaikki nämä palvelut, kilpailuttaa ne säännöllisesti ja huolehtii, että kaikki hoituu laadukkaasti ja kuten on sovittu.
Minä siis maksan vain vastikkeen ja asun. Isännöitsijä hoitaa kaiken muun.Helppoa eikö totta?
aurauksen, jätehuollon, muun huollon, isännöintipalvelut yms niin näytäpä mulle ok-talo jossa pääset samaan.minun pitäisikään maksaa mistään isännöinnistä? tuolla 150 eurolla katan jo lämmityksen, sähkön, jätehuollon ja vesimaksun.
jokainen leikkasi oman nurmikkonsa. Talvella kävi aura-auto, mutta ihan se oma piha jäi silti kolattavaksi. Nyt meillä uusi omakotitalo, joten mitään korjattavaa tuskin tällä vuosikymmenellä ilmaantuu. Ja jos naapurilla hajoaa jotain, niin eipä mene minun pussista sekään.
Ja kuten sanottu, tämä kaikki halvemmalla kuin pulet pienemmässä rivarissa :) mutta kukin tyylillään!
Jos jotain hajoaa, rasitan itseäni vain soittamalla puhelun ja kaiki korjataan puolestani.
[
ei niitä kukaan ilmaiseksi korjaa, itse sinä siitä maksat:D
Teillä on todennäköisesti kokemusta erittäin huonosti hoidetusta yhtiöstä.
Mutta kuten jo aiemmin sanoin, meillä arvostetaan vapaa-aikaa niin paljon että olemme valmiit maksamaan siitä että töitä tehdään puolestamme.
Vai onko niin, että teillä on paitsi asuminen ilmaista, ette joudu tekemään mitään pihatöitäkään/ remontteja/ kunnostusta?
Jos laskee omalle työlleen hinnan niin voi yllättyä...
Luepa ihan ajatuksella kirjoitukseni uudestaan.
Maksan kyllä, tiedän sen. Ja ihan mieluusti maksankin. Jos lukisit viestit ennen kommentoimista niin tietäisit tämän ;D
Jos jotain hajoaa, rasitan itseäni vain soittamalla puhelun ja kaiki korjataan puolestani.
[
Mutta kuten jo aiemmin sanoin, meillä arvostetaan vapaa-aikaa niin paljon että olemme valmiit maksamaan siitä että töitä tehdään puolestamme.
Vai onko niin, että teillä on paitsi asuminen ilmaista, ette joudu tekemään mitään pihatöitäkään/ remontteja/ kunnostusta?Jos laskee omalle työlleen hinnan niin voi yllättyä...
onko taloyhtiö siis huonosti hoidettu jos asukkaat ajavat itse omalta pihaltaan nurmikon?
Luepa ihan ajatuksella kirjoitukseni uudestaan.
Maksan kyllä, tiedän sen. Ja ihan mieluusti maksankin. Jos lukisit viestit ennen kommentoimista niin tietäisit tämän ;DJos jotain hajoaa, rasitan itseäni vain soittamalla puhelun ja kaiki korjataan puolestani.
[
ja se vastike nousee koko ajan, kun sinä vaan soittelet ja korjauttelet :D mut ei siinä mitään, sun rahathan ne menee isännöitsijälle :)
ps. myös ok-talossa on luvallista soittaa korjaajia paikalle, kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
Itse tykkää siitä, että voin työpäivän jälkeen tulla kotiin ja viettää vapaa-aikaa, samoin viikonloppuisin. Ainoa millä joudun itseäni rasittamaan, on kodin siivous. Ei talon kunnostamista, ei pihatöitä, ei aurausta tai ruohon leikkuuta, ei mitään ylimääräistä hommaa. Jos jotain hajoaa, rasitan itseäni vain soittamalla puhelun ja kaiki korjataan puolestani. Isännöitsijä hoitaa yhtiöllemme kaikki nämä palvelut, kilpailuttaa ne säännöllisesti ja huolehtii, että kaikki hoituu laadukkaasti ja kuten on sovittu. Minä siis maksan vain vastikkeen ja asun. Isännöitsijä hoitaa kaiken muun. Helppoa eikö totta?
minun pitäisikään maksaa mistään isännöinnistä? tuolla 150 eurolla katan jo lämmityksen, sähkön, jätehuollon ja vesimaksun.
Mieluummin käytän tuon rahan johonkin muuhun ja teen itse.
Silloin yhtiö on kyllä aika huonosti hoidettu.
Vai onko niin, että teillä on paitsi asuminen ilmaista, ette joudu tekemään mitään pihatöitäkään/ remontteja/ kunnostusta?Jos laskee omalle työlleen hinnan niin voi yllättyä...
onko taloyhtiö siis huonosti hoidettu jos asukkaat ajavat itse omalta pihaltaan nurmikon?
unohtaa, että yhtiövastikkeeseen sisältyy paljon muutakin kun mitä on lueteltu. Esim. jonkun yllä mainitsema aita: kun rakennetaan aitoja tai uusitaan vaikka lasten leikkipaikkaa tai istutetaan kukkia/pensaita niihin menee rahaa.
Meillä ei ole koskaan ollut okt:a mutta mökki on, ja siihenkin menee joka vuosi paljon rahaa. Esim. vuosittain n.100-200€ kukkiin ja välillä tulee ostettua myös marjapensas, mansikantaimi, tomaatintaimia, joskus jopa omena- tmv. puu.
Lisäksi kaikki pikku rempat, tänä kesänä ollut mm. saunan oven maalaus, laiturista vaihdettu pari huonoa lautaa, ikkunapieliä maalattu. Noihin kaikkiin menee okt-asukkaallakin varmasti rahaa, ja on hyvä muistaa että myös se työ maksaa. Jos itse tekee (ja monihan ihan nauttii puuhialusta) niin sille ei tule laskettu hintaa, mutta jos palkkaa esim. saunan ovea maalaamaan ulkopuolisen niin hänelle pitää maksaa palkkaa +materiaalit. Ja kun vanhaa maalia hinkkaa pois jne. siihen saa aikaa menemään...
Silloin yhtiö on kyllä aika huonosti hoidettu.
nyt on vaan vielä pienemmät vaikka neilöitä tuplasti.
unohtaa, että yhtiövastikkeeseen sisältyy paljon muutakin kun mitä on lueteltu. Esim. jonkun yllä mainitsema aita: kun rakennetaan aitoja tai uusitaan vaikka lasten leikkipaikkaa tai istutetaan kukkia/pensaita niihin menee rahaa.
siksi sitä vastiketta korotetaan, tai laitetaan kylmästi lisälaskua osakkaille.
Olen asunut kolmessa asunto-osakeyhtiössä enkä ole joutunut koskaan maksamaan ylimääräisiä vastikkeita. Korotuksia on tehty, mutta vain koska kulut on nousseet.
Perusparannuksiin ja remontteihin ja varattu joka vuosi rahaa. Joka vuosi tehdään jotain pieniä parannuksia tai kunnostuksia, talojen kunto pysyy hyvänä.
Asun pk-seudulla rivitalossa, samalla alueella olevat vastaavan ikäiset talot (ovat isompiakin yleensä) ovat pääsääntöisesti halvempia mikä oman asuntoni arvo on. Meillä hoidettu yhtiö, kaikki suuret remontit tehty ja vastike edullinen kun vertaa muihin vastaavankokoisiin. Samanikäiset omakotitalot sen sijaan ovat kautta linjan täysein peruskorjattavia ulkoa ja sisältä.
siksi sitä vastiketta korotetaan, tai laitetaan kylmästi lisälaskua osakkaille.
Se mitä yritin sanoa, oli että jos haluaa omakotitalon arvon pysyvän niin se vaatii myös jatkuvaa ylläpitoa ja pientä kunnostusta. Jos haluaa asua halvalla ja säästää näistä, ei talo myöskään säilytä arvoaan.