Aika kovia nuo yhtiövastikkeet... omakotitalossa halvempaa.
Yllätys esim .meillä oli, että kun muutimme rivarin päädystä pikkuisesta taloyhtiöstä omakotitaloon, ei kuukausikustannus noussut, vaikka piti ottaa vähän lisää lainaakin!
Ja omassa on vielä se vapaus, että saa tehdä mahdollisia remontteja ja kunnostuksia itse ja siinä tahdissa kuin haluaa (ja tämä nykyinen niin uusi että isompaa ei pitäisi olla pitkään aikaan; taas siellä taloyhtiössä olisi jo jotain varmaan saattanut tulla eteen 5-10 v. sisään).
Tosiaan taloyhtiössä joutuu yhtiövastikkeessa maksamaan kaikesta "turhasta" hallinnollisesta, ja myös naapureiden kotkotuksista.
Itse tehtiin silti talkoilla tosi paljon, ja oli ärsyttävääkin kun aina piti tehdä jotain mistä saanut edes kiitosta palkaksi.
Myös vedenkulutuksessa piti maksaa naapurien vesistä, henkilöluvun mukaan jakaminenhan kun ei välttämättä kerro mitään juuri oman perheesi kulutuksesta, jos ei ole huoneistokohtaisia mittareita.
(Ja nyt näenkin että tosi kulutuksemme on paljon pienempi kuin mistä maksoimme, eli maksoimme jatkuvasti siinäkin ekstraa.)
Harmittaa vaan ettei aikaisemmin uskaltanut tehdä ratkaisua muuttaa haaveiltuun omakotitaloon, vaan turhaan jotenkin pelkäsi sitä hankintaa.
Kommentit (68)
myöskin kannattaa muistaa se että minkä kokoisen asunnon vastiketta vertaa omakotitalo asumisen hintaan... Jos vertaa 80 m2 asunnon vastiketta 150 m2 omakotitalon asuin kustannuksiin, niin himan vääristää näkökulmaa.
tämän kun mammatkin muistaisivat ;D
oudon halvat vastikkeet, onkohan jostain vuosien takaa.
Vastikkeetkin koko ajan nousseet kun esim. huoltoyhtiöiden ja isännöitsijöiden taksat nousseet palkkakehityksen myötä, ja energian hinta noussut (oli sitten sähköä, kaukolämpö...)
Kyllä aika "normaali" hoitovastike vesimaksuineen on varmaan joku 380-480 eur, riippuen perhekoosta ja yhtiön koosta ja mitä palveluita yhtiö ostaa ym.
ap
mutta meillä nykyinen hoitovastike rivitalossa (78 neliön kolmio) on 122 euroa, eli vastike on 1,565 €/neliö, mikä on kyllä edullinen vastike. Ostimme tämän asunnon muutama kuukausi sitten, ja kun katselimme samanlaisia asuntoja lähistöltä, niin ei missään ollut vastike enempää kuin reilu 200 € kuussa. Tämä siis Oulussa ja Oulun eteläpuolen ympäristökunnissa.
Tosin meillä ei ole huoltoyhtiösopimusta ja aika paljon tehdään itse, ja isännöinnin hoitaa yksi taloyhtiön asukkaista nimellisellä korvauksella. Mutta esim. kaukolämpö kuuluu vastikkeeseen. Vesi ja sähkö maksetaan kulutuksen mukaan, ihan samalla lailla kuin omakotitalossa. Vastikkeen korottamiseen ei ole paineita, taloyhtiöllä on oma tontti ja pienia korjauksia sekä hankintoja varten on taloyhtiön kassassa ihan mukavasti rahaa.
Bonuksena meillä on mukavat naapurit ja taloyhtiössä saadaan asiat hoidettua hyvässä hengessä.
mikä verran euroissa on kuukausikulut? kuulostaa kalliimmalta kuin meidän kulut ok-talossa.
otat huomioon kun lasket kuukausittaisia kuluja?
mutta otan huomioon lämmityksen, sähkön, veden, jätehuollon, kiinteistöveron ja vakuutukset.
Unohtuiko mulla jotain?
mutta otan huomioon lämmityksen, sähkön, veden, jätehuollon, kiinteistöveron ja vakuutukset. Unohtuiko mulla jotain?
lämmityksen / sähkön (maalämpö), veden, jätehuollon, kiinteistöveron, vakuutukset, jopa nuohouksen.
IHmeempiä huoltotarpeita ei ole ollut vielä.
Vaikka ottaisin huomioon tekemämme ekstrat pihanlaittojutut yms. (joita todellakaan ei olisi yhtiö maksanut, jos vastaavia laitoimme / olisimme laittaneet), niin SILTI jää vielä alle sen mitä yhtiössä meni.
ap
siis sähkössä otan nykyään huomioon KOKO sähkölaskun, johon sisältyy taloussähkö ja lämmitysjärjestelmän käyttämä sähkö.
Taloyhtiössä kk-kuluun kuului tietty vain lämmitys, EI taloussähkö, jota maksettiin vielä päälle erikseen varmaan 100 eur kuussa (en tiedä miksi noin paljon mutta siellä vaan meni sähköä hirveästi; oli osia jotka piti itse lämmittää sähköllä ja ilmastointijäjrestelmä ym.)
Eli ok-talossa asuminen tulee siis vieläkin halvemmaksi kuin olen laskenut.. :)
ap
on suhteessa hurjasti alhaisempi kuin kerrostalossa!
Kyllä omakotitalossa on kalliimpaa asua kun joutuu ihan kaikesta huolehtimaan ja maksamaan ihan itse. Taloyhtiössä sentään jotkut asiat ovat yhtiön vastuulla.
Kuka/ mikä on se yhtiö? Siis sehän on ne asukkaat kaikki yhdessä, eli kyllä se asukkaisden pussista menee, ei minkään ulkopuolisen "yhtiön".
Kyllä omakotitalossa on kalliimpaa asua kun joutuu ihan kaikesta huolehtimaan ja maksamaan ihan itse. Taloyhtiössä sentään jotkut asiat ovat yhtiön vastuulla.
Kuka/ mikä on se yhtiö? Siis sehän on ne asukkaat kaikki yhdessä, eli kyllä se asukkaisden pussista menee, ei minkään ulkopuolisen "yhtiön".
Ihmiset ei tajunneet, että yhtiöllä ei ollut ylimääräistä rahaa, vaan että kaikki ekstra piti kerätä heiltä itseltään nousseen vastikkeen tai ylimääräisten vastikkeiden muodossa :).
Ja silti oltiin koko ajan huutamassa että yhtiö tehköö sitä ja tätä.
Mutta kun rahaa alettiin kerätä sitä ei ikinä löytynytkään.
Ei pelkkä käyttösähkö voi olla 100€ kuussa ellei teitä ole joku 20 henkinen perhe ja hyvin iso asunto. Herää epäilys laskutaidoistasi?!
Mutta totta myös sekin, että varsinkin jos on iso yhtiö niin remontit tulevat suhteessa halvemmaksi per huoneisto kuin omakotitalossa, ainakin yleensä.
Ihmiset ei tajunneet, että yhtiöllä ei ollut ylimääräistä rahaa, vaan että kaikki ekstra piti kerätä heiltä itseltään nousseen vastikkeen tai ylimääräisten vastikkeiden muodossa :).
Ja silti oltiin koko ajan huutamassa että yhtiö tehköö sitä ja tätä.
Mutta kun rahaa alettiin kerätä sitä ei ikinä löytynytkään.
Ei pelkkä käyttösähkö voi olla 100€ kuussa ellei teitä ole joku 20 henkinen perhe ja hyvin iso asunto. Herää epäilys laskutaidoistasi?!
ja kyllä vaan loppuaikoina todellakin oli noin paljon. Ihmettelen kyllä miksi, mutta kyllä meillä oli hyvin paljon sähköä kuluttavia juttuja (kuten laitoin, jotain aputiloja sähkölämmityksellä, paljon halogeenivalaistusta, useita tietokoneita, plasmatelkkari ja toinen telkkari, kuivausrumpua käytin paljon ja pyykkiä pestiin joka päivä ilman yösähkömahdollsiuutta, kodinkoneet ei olleet siellä energiatehokkaita, kylppäreiden lattialämmitykset, ilmastointi / liesituuletus piti olla jatkuvasti päällä... tässä jotain).
Eikä se asuntokaan tosiaan ihan pieni ollut, eikä meidän perhekään. Ja paljon oltiin kotona.
ap
kyseessä oli vain omat tuhlailevanne elintapanne.
Itse veikkaan muuten, että moni muuttaa kulutustottumuksiaan muuttaessaan omakotitaloon. Pestään pyykit yösähköllä, vähennetään kuivausrummun käyttöä, saunotaan vähemmän, pihistellään veden käytössä jne. Ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissäni olen tämän huomannut. Kun yhtäkkiä joutuukin makamaan kaikesta itse niin summat ehkä jotenkin konkretisoituvat.
ja kyllä vaan loppuaikoina todellakin oli noin paljon. Ihmettelen kyllä miksi, mutta kyllä meillä oli hyvin paljon sähköä kuluttavia juttuja (kuten laitoin, jotain aputiloja sähkölämmityksellä, paljon halogeenivalaistusta, useita tietokoneita, plasmatelkkari ja toinen telkkari, kuivausrumpua käytin paljon ja pyykkiä pestiin joka päivä ilman yösähkömahdollsiuutta, kodinkoneet ei olleet siellä energiatehokkaita, kylppäreiden lattialämmitykset, ilmastointi / liesituuletus piti olla jatkuvasti päällä... tässä jotain).
Eikä se asuntokaan tosiaan ihan pieni ollut, eikä meidän perhekään. Ja paljon oltiin kotona.ap
kyseessä oli vain omat tuhlailevanne elintapanne. Itse veikkaan muuten, että moni muuttaa kulutustottumuksiaan muuttaessaan omakotitaloon. Pestään pyykit yösähköllä, vähennetään kuivausrummun käyttöä, saunotaan vähemmän, pihistellään veden käytössä jne. Ainakin omassa ystävä- ja tuttavapiirissäni olen tämän huomannut. Kun yhtäkkiä joutuukin makamaan kaikesta itse niin summat ehkä jotenkin konkretisoituvat.
ja kyllä vaan loppuaikoina todellakin oli noin paljon. Ihmettelen kyllä miksi, mutta kyllä meillä oli hyvin paljon sähköä kuluttavia juttuja (kuten laitoin, jotain aputiloja sähkölämmityksellä, paljon halogeenivalaistusta, useita tietokoneita, plasmatelkkari ja toinen telkkari, kuivausrumpua käytin paljon ja pyykkiä pestiin joka päivä ilman yösähkömahdollsiuutta, kodinkoneet ei olleet siellä energiatehokkaita, kylppäreiden lattialämmitykset, ilmastointi / liesituuletus piti olla jatkuvasti päällä... tässä jotain). Eikä se asuntokaan tosiaan ihan pieni ollut, eikä meidän perhekään. Ja paljon oltiin kotona. ap
tätä taloussähkön osuutta niihin taloyhtiökuluihin.
Ja okt:ssä vaikka sekikn on mukana, niin SILTI sama tai oikeastaan halvempi kk-kulu kokonaisuudessaan.
Ja kyllä meillä varmasti menee jopa enemmän taloussähköä tässä kuin siellä, kun on myös ilmastointia joka koko ajan päällä, kesälle lisäilmastointi, yösähköä ei pysty usein hyödyntämään, on isompi talo, vielä enemmän halogeenivalaistusta, telkkareitakin enemmän (myös se plasma edelleen), tietokoneita enemmän...
ap
maksaa isännöitsijän palkat myös.
laski sitä sitten millä tavalla tahansa.
laski sitä sitten millä tavalla tahansa.
mitään, mutta meillä rivarissa yhtiövastike + vesimaksu (4 henkeä) on noin 3,8 € per neliö. Siihen sisältyy siis kaikki asumisen kulut (kuten vesi, kaukolämpö, jätehuolto) sekä huoltoyhtiön ja isännöitsijän palvelut. Kaikki peruskorjaukset ja huollot siis sisältyvät tuohon (poislukien talkootöinä kerran vuodessa tehdyt työt, kuten aitojen maalaus). Yhtiö on suht uusi, joten isompia remppoja ei ole vielä, mutta niistä tosiaan tulee sitten joskus lisäkuluja.
mitään, mutta meillä rivarissa yhtiövastike + vesimaksu (4 henkeä) on noin 3,8 € per neliö. Siihen sisältyy siis kaikki asumisen kulut (kuten vesi, kaukolämpö, jätehuolto) sekä huoltoyhtiön ja isännöitsijän palvelut. Kaikki peruskorjaukset ja huollot siis sisältyvät tuohon (poislukien talkootöinä kerran vuodessa tehdyt työt, kuten aitojen maalaus). Yhtiö on suht uusi, joten isompia remppoja ei ole vielä, mutta niistä tosiaan tulee sitten joskus lisäkuluja.
kuulutaan niihin joilla kulut pieneni okt-asumisen myötä. Edellisessää isossa kerrostaloasunnossa oli ihan törkeä vastike ja kun suunnittelivat putkiremppaa niin meidän osuus olisi ollut ihan tajuton summa (yli 20 000€). Ostettiin talo (jossa muuten putkiremppa maksoi himpan päälle 5000€).