Aika kovia nuo yhtiövastikkeet... omakotitalossa halvempaa.
Yllätys esim .meillä oli, että kun muutimme rivarin päädystä pikkuisesta taloyhtiöstä omakotitaloon, ei kuukausikustannus noussut, vaikka piti ottaa vähän lisää lainaakin!
Ja omassa on vielä se vapaus, että saa tehdä mahdollisia remontteja ja kunnostuksia itse ja siinä tahdissa kuin haluaa (ja tämä nykyinen niin uusi että isompaa ei pitäisi olla pitkään aikaan; taas siellä taloyhtiössä olisi jo jotain varmaan saattanut tulla eteen 5-10 v. sisään).
Tosiaan taloyhtiössä joutuu yhtiövastikkeessa maksamaan kaikesta "turhasta" hallinnollisesta, ja myös naapureiden kotkotuksista.
Itse tehtiin silti talkoilla tosi paljon, ja oli ärsyttävääkin kun aina piti tehdä jotain mistä saanut edes kiitosta palkaksi.
Myös vedenkulutuksessa piti maksaa naapurien vesistä, henkilöluvun mukaan jakaminenhan kun ei välttämättä kerro mitään juuri oman perheesi kulutuksesta, jos ei ole huoneistokohtaisia mittareita.
(Ja nyt näenkin että tosi kulutuksemme on paljon pienempi kuin mistä maksoimme, eli maksoimme jatkuvasti siinäkin ekstraa.)
Harmittaa vaan ettei aikaisemmin uskaltanut tehdä ratkaisua muuttaa haaveiltuun omakotitaloon, vaan turhaan jotenkin pelkäsi sitä hankintaa.
Kommentit (68)
Näissä taloyhtiöissä kun ei monasti välitetä kuluista, kun jakajia on monta. Omakotitalossa saa omat kulut hallintaan itselle. Toki omakotitalossakin saa menemään enemmän kuin taloyhtiössä, jos elää "tuhlaillen"
nimim. OK-talo se ainoa oikea asumistapa itselleni
että kaikki ei tosiaan halua omakotitaloon eikä se ole kaikkien juttu.
Onhan siinä enemmän oltava omatoiminen.
Jos asuu tarpeeksi isossa taloyhtiössä, jossa huoltoyhtiö ja isännöitsijä hoitavat hommansa toimviasti ja naapureiden joukossa ei ole liian montaa hankalaa kusipäätä, niin silloin se on ihan kivakin asumismuoto.
Oma viimeisin kokemus esim. nyt vaan on sellaisesta missä piti tehdä itse yhtä paljon kuin omakotitalossa ja hoitaa vielä sitä hallintoakin itse naapuritkin syvältä...
ja yksi toinen kokemus sellaisesta myös, missä ei taasen oikein tehty tarvitavia korjauksia ajoissa, tai tehtiin viime tipassa tai tekohengittäen, huono sekin. Eikä naapurit niin kaksisia sielläkään.
ap
Meillä sisältyi 200 euron vastikkeeseen esim sähkö- ja vesilaskut ja lisäksi jos vaikka tuli jotain putkiongelmia, taloyhtiön palkkaama huoltomies ne korjasi.
Omakotitalossa ei mene vastiketta, mutta vaikkapa talvikuukausien sähkölaskut ovat erittäin kovia. Meillä oli kovien pakkasten aikaan 2 kuukauden sähkölasku 600 euroa. Koko talven sähkölaskut menivät hyvän matkaan yli 1000 euroa.
Kevätkesällä tarvitsee kastella ruohoa ja sekin maksaa. Meillä oli kevätkesän vesilasku liki 100 euroa. Kun nämä sähkö- ja vesilaskut ynnä mahdollisten korjausmiesten käynnit ynnää yhteen, niin kyllä siinä jo päästään aika lähelle sitä 2400 euroa, minkä kerrostalossa joutui vuodessa maksamaan. Voi olla ehkä himpun verran kalliimpaa asua kerrostalossa, mutta erot ovat korkeintaan muutamia satoja euroja.
Kyllä omakotitalossa on kalliimpaa asua kun joutuu ihan kaikesta huolehtimaan ja maksamaan ihan itse.
Taloyhtiössä sentään jotkut asiat ovat yhtiön vastuulla.
kun omakotitaloissa asuvat aina hehkuttavat tuota samaa. Oletko koskaan miettinyt, että yhtiövastike sisältää myös kiinteistön hoidon ja korjaukset?
Jos ihan oikeasti lasket asumiskuluihinne kaikki kiinteistön kuunossapidosta lähtien (pienetkin remontit ja maalaukset, työkalut ja välineet, pihan laitot yms) niin et varmasti jää plussalle verrattuna asunto-osakeyhtiössä asuvaan. Mitäpä tekee vaikka uuden aidan laitto? Tai kattoremontti, riittääkö 10 000€? Kalliita remonteja tehdään harvoin, mutta jos jaat kaikki kulut vuosittaisiksi niin kalliiksi tuo omakotiasuminenkin tulee. Ellei sitten anna talon rapistua, silloinhan sitä pääsee halvalla.
lämmityskustannukset 2000 e /vuosi
vesimaksut 500 e/vuosi
sähkölasku 1000 e/vuosi
jätemaksut 300 e /vuosi
kiinteistövero 160 e/vuosi
vakuutus 400 e/vuosi
aurauspalvelut 100 e/vuosi
tässä pikkuosa kuluista..polttopuut tehään ite,joskus ostettu nekin,300 e..kaikki rempat,jos joutuu kutsuun sähkärin,putkimiehen..
eli tästä tuli jo 376 e/kk..kattoremontit,julkisivut ym..kallista on
oudon halvat vastikkeet, onkohan jostain vuosien takaa.
Vastikkeetkin koko ajan nousseet kun esim. huoltoyhtiöiden ja isännöitsijöiden taksat nousseet palkkakehityksen myötä, ja energian hinta noussut (oli sitten sähköä, kaukolämpö...)
Kyllä aika "normaali" hoitovastike vesimaksuineen on varmaan joku 380-480 eur, riippuen perhekoosta ja yhtiön koosta ja mitä palveluita yhtiö ostaa ym.
ap
Minusta kunnolliset vaihtoehdot ovat kerrostalo ja sitten omakotitalo. Ne ovat hyviä ja selkeitä vaihtoehtoja. Toisessa tietää kulut aika hyvin etukäteen eikä tarvitse pistää itse tikkua ristiin ja toisessa taas voi omalla työllään (jos sille ei laske mitään hintaa) laskea kuluja ja toisaalta voi tulla yllätysmenoja.
Rivitalo on näissä useimmiten se tapaus, jossa on kerätty molempien huonot puolet. Poikkeuksena suuret rivitaloyhtiöt, joissa on huoltoyhtiöt ja isännöitsijät kunnollisesti hoidettu.
kun omakotitaloissa asuvat aina hehkuttavat tuota samaa. Oletko koskaan miettinyt, että yhtiövastike sisältää myös kiinteistön hoidon ja korjaukset? Jos ihan oikeasti lasket asumiskuluihinne kaikki kiinteistön kuunossapidosta lähtien (pienetkin remontit ja maalaukset, työkalut ja välineet, pihan laitot yms) niin et varmasti jää plussalle verrattuna asunto-osakeyhtiössä asuvaan. Mitäpä tekee vaikka uuden aidan laitto? Tai kattoremontti, riittääkö 10 000€? Kalliita remonteja tehdään harvoin, mutta jos jaat kaikki kulut vuosittaisiksi niin kalliiksi tuo omakotiasuminenkin tulee. Ellei sitten anna talon rapistua, silloinhan sitä pääsee halvalla.
siihen hoitovastikkeeseen.
Ei meidän yhtiössä ainakaan kuulunut. JOko ne tehtiin itse ja kerättiin materiaaleihin rahaa, tai sitten otettiin niihin lainaa jota maksettiin sitten erikseen.
Ja kuten sanottu, meillä ainakin tilanne nyt on näin, että ei ole kalliimpaa vaan jopa halvempaa näin - kai meillä oli sitten niin tuhlaavaiset naapurit tai jotain. Kalliita kunnostuksia ym., joista kalliit lisälainat.
Ja olen kyllä todella tarkkaan laskenut kaikki mahdolliset kulut tässä omassa talossa.
Se nyt tietty sitten riippuu siitä että miten vanhassa talossa asuu ja paljonko korjattavaa - mutta tosiaan harva yhtiö isosta remontista selviää ilman yhtiölainaa, eli kyllä sen joutuu ihan itse maksamaan sen remontin siellä as.oy:ssäkin.
ap
Sähkölämmitteinen, jokainen maksaa vielä oman sähkölaskunsa + veden kulutuksen mukaan.
Kaikki tehdään käytännössä itse, ei ole ulkopuolista isännöitsijää tai huoltoyhtiötä. Hiukan tuosta summasta on vuosittain varaa tehdä pienhankintoja tai pikkuremppojakin ilman että täytyisi jokaisesta erikseen maksaa lisää.
Vastikkeeseen sisältyy vesi. Huoltoyhtiö on, suurempia remontteja ei ole tulossa vuosikausiin.
En usko, että omakotitalossa asuminen olisi halvempaa. Ja kuten joku jo aiemmin mainitsi, jos tulee jotain ongelmaa, niin isännöitsijä vain paikalle ja yhtiö maksaa putkimiehet yms. Ei tarvitse huolehtia itse mistään kun huoltoyhtiö hoitaa kaikki pikku rempatkin ulkovalon vaihdosta lähtien :)
En vaihtaisi omakotitaloon.
Minusta kunnolliset vaihtoehdot ovat kerrostalo ja sitten omakotitalo. Ne ovat hyviä ja selkeitä vaihtoehtoja. Toisessa tietää kulut aika hyvin etukäteen eikä tarvitse pistää itse tikkua ristiin ja toisessa taas voi omalla työllään (jos sille ei laske mitään hintaa) laskea kuluja ja toisaalta voi tulla yllätysmenoja. Rivitalo on näissä useimmiten se tapaus, jossa on kerätty molempien huonot puolet. Poikkeuksena suuret rivitaloyhtiöt, joissa on huoltoyhtiöt ja isännöitsijät kunnollisesti hoidettu.
mutta tässä Melba on tiivistänyt kyllä minunkin ajatukset ihan just naulan kantaan!
Näin olen kanssa itse monesti miettinyt.
Että as. oy homma toimii tosiaan isoissa yhtiöissä (jotka yleensä kerrostaloyhtiöitä, voi olla myös isoja rivariyhtiööitä).
Kaikki pienemmtä yhtiöt USEIN on vaan riitojen tyyssijoja ja ei saada järkeviä säästöjä aikaan, kun ollaan liian pieni yksikkö ostamaan palveluita järkihintaan, mutta tahtoa tekemiseenkään ei usein löydy kuin muutamalta.
Itsellemme siis tällä hetkellä okt järkevä vaihtoehto, kun kerrostalokaan ei oikein houkuta monesta syystä (esim. soitinharrastus joka voisi häiritä, iso perhe ja meille riittävän isot krs-talohuoneistot on tosi harvassa, tykkäämme että on vähän omaa pihaa jne.)
Mutta jos olisin esim. yh, en ole varma pystyisinkö itse mitään taloa ylläpitämään, ainakaan vähänkään vanhempaa tai jos isot alueet lumitöitä.
Silloin miettisin just kerrostaloa TAI isommasta yhtiöstä ehkä rivaria. (Tosin olen niin paljon lukenut ja kuullut ja kokenutkin kauhujuttuja noista rivari/paritaloyhtiöistä, että olen tosi varauksellinen niiden suhteen... mutta varmasti hyviäkin on.)
ap
keiden asukkaat tunnen yhtiövastike ja sähkölasku vastaa meidän vuokraa..
niin ei tarvitse muiden vedenkäytöstä maksaa. Ja kaikkiin uusiin taloihinhan huoneistokohtaiset mittarit ovat jo pakollisia. Vain siten saadaan vedenkulutus aisoihin.
Meillekin aina appivanhemmat hokeneet, että omakotitalo on kallein asumismuoto. No, lopulta uskaltauduttiin kuitenkin vaihtamaan rivarikolmio tuplasti isompaan, upouuteen omakotitaloon, ja asumiskustannukset PIENENIVÄT! Toki appivanhemmillani asiaan vaikutti se, että heidän talonsa oli sähkölämmitteinen (ja vanha talo, vuotoja varmasti joka puolella), vuokratontilla, ja jäteautoakin käytettiin siinä joka viikko.
Meillä ainakin piti rivarissa maksaa aina ekstraa jos tuli jotain ylimäräistä, asfaltointi, väliaitojen maalaus jne jne. Aina nousi vastike, vaikka se kuulemma edullinen olikin. No, nyt jää enemmän rahaa muuhun ja on enemmän tilaakin :)
Vastikkeetkin koko ajan nousseet kun esim. huoltoyhtiöiden ja isännöitsijöiden taksat nousseet palkkakehityksen myötä, ja energian hinta noussut (oli sitten sähköä, kaukolämpö...)
Kyllä aika "normaali" hoitovastike vesimaksuineen on varmaan joku 380-480 eur, riippuen perhekoosta ja yhtiön koosta ja mitä palveluita yhtiö ostaa ym.
ap
mutta meillä nykyinen hoitovastike rivitalossa (78 neliön kolmio) on 122 euroa, eli vastike on 1,565 €/neliö, mikä on kyllä edullinen vastike. Ostimme tämän asunnon muutama kuukausi sitten, ja kun katselimme samanlaisia asuntoja lähistöltä, niin ei missään ollut vastike enempää kuin reilu 200 € kuussa. Tämä siis Oulussa ja Oulun eteläpuolen ympäristökunnissa.
Tosin meillä ei ole huoltoyhtiösopimusta ja aika paljon tehdään itse, ja isännöinnin hoitaa yksi taloyhtiön asukkaista nimellisellä korvauksella. Mutta esim. kaukolämpö kuuluu vastikkeeseen. Vesi ja sähkö maksetaan kulutuksen mukaan, ihan samalla lailla kuin omakotitalossa. Vastikkeen korottamiseen ei ole paineita, taloyhtiöllä on oma tontti ja pienia korjauksia sekä hankintoja varten on taloyhtiön kassassa ihan mukavasti rahaa.
Bonuksena meillä on mukavat naapurit ja taloyhtiössä saadaan asiat hoidettua hyvässä hengessä.
myöskin kannattaa muistaa se että minkä kokoisen asunnon vastiketta vertaa omakotitalo asumisen hintaan... Jos vertaa 80 m2 asunnon vastiketta 150 m2 omakotitalon asuin kustannuksiin, niin himan vääristää näkökulmaa.
Ei omakotitalossa asuminen ole ilmaista, mutta siellä pystyy helpommin itse omilla toimillaan vaikuttamaan asuin kustannuksiin. Esim kíerrättämiseen saa ihan uutta pontta kun konkreettisesti tulee se lasku itselle siitä jäteastian tyhjentämisestä, eli mitä enemmän kierrätät ja viet roskia kauppareissuilla keräys astiaan niin sitä harvemmin tarvii maksaa siitä pihassa olevan astian tyhjentämisestä. Tai että juu nyt tarvii tehdä itse lumi työt, mutta eipä tarvii putsata autoa lumesta kun on auto talli, eli lähtöön kuluu saman verran aikaa ja vaivaa. jne...
itse valittiin nimen omaan omakotitalo asuminen sen takia että mielummin tehdään itse kuin maksetaan muille (ruohonleikkuu, lumityöt, pinta remontiti tms)
yhtiössä HOITOvastiketta vesimaksuineen joku 3,54 eur/neliö pari vuotta sitten; tiedän että ko. yhtiössä on siitä vielä kovasti noussut vastikkeet. Ja itse piti tehdä lähes kaikki, lumitöihin otettiin jonkin verran apuja.
Jos jotain ekstraa tehtiin, maksettiin lisää.
Ja ovat ottaneet lisää yhtiölainaa.
Omakotitalossa kaikki nuo "juoksevat" kulut on 2,27/neliö.
Vaikka meillä neliöitä nyt paljon enemmän, jää kokonaissumma silti alle sen mitä olisi siellä yhtiössä.
Lainan lyhennyksiin ja korkoihin kuussa menee saman verran molemmissa; omakotitaloon otettiin lisää lainaa, mutta ei tartte maksaa enää lainaa taloyhtiön kunnostuksista.
ap
ap
ja onko taloyhtiöllä esim vuokralaisia. Helsingissä on arvotaloja, jotka ovat täysin vastiikkettomia, koska taloyhtiö on itse niin varakas.
Mulla oli siis se 200 euron vastike, kyseessä kolmikerroksinen kerrostalo Kymenlaaksossa, jossa neliöitä oli 78. Ihan normaali vastike ainakin tässä kaupungissa.
että vastikkeet voivat olla todella kalliita ja omakotitaloasuminen voi tulla hyvinkin halvemmaksi. Tästä huolimatta kaikki eivät tahdo omakotitaloon...