13v laitetaan töihin naapuriin joka aamu klo 6. Onko oikein? Tuntipalkka on
neljä euroa. Lisäksi tämä lapsi saa tulla (joutuu) menmään töihin myös n. klo 16 ja taas tunniksi.
Mitä mieltä olette? Vierestä katsojana tämä tuntuu aivan hirveältä.
Asiallisia vastauksia kiitos, niitä kaipailen.
Perhe on ok (?) ja mietinkin kuinka vanhemmat voivat sallia tämän ja sen lisäksi kuinka joku työnantaja voi näin hyväksikäyttää lasta.
Kommentit (26)
Itse tein pieniä siivouskeikkoja, lastenhoitoa, mansikanpoimintaa ym max 20 markan tuntihintaan ja usein koko illan lastenhoidosta sovittiin joku sopiva summa esim 100mk, jolloin tuntitaksa jäi reilustikin tuon alle.
Kyllä jokin 200 mk kuussa ylimääräistä merkitsi todella paljon enemmän vapautta vapaa-ajan suunnitteluun ja huvitteluun. Noiden pikku töiden lisäksi tein tietysti kotona hommia ihan perheenjäsenenä ilman mitään palkkoja ja erityisesti kesälomilla enemmän, kun muuten oli vapaa-aikaa aamusta iltaan.
Kun aikanani menin ilman koulutusta ja kokemusta ensimmäiseen "oikeaan" työhöni 90-luvun alussa, kuukausipalkka oli noin 4000mk ja ihan aikuisia ihmisiä siellä oli töissä ja tienaamassa saman tai pikkuisen enemmän (vaativammissa tehtävissä). Joku viisaampi voi tuon halutessaan muuntaa vastaamaan nykyrahaa, jos haluaa vertailla.
on aivan normaalia ruokkia elukat klo 6. Moni ton ikäinen himoitsee esim omaa hevosta joka pitää ruokkia/hoitaa 3 kertaa päivässä joka päivä eikä siitä makseta mitään...lisäksi ratsastus ym jutut
lähinnä tuntipalkka on surkea, muutenhan tuo onnistuu kun voi aamulla käydä tunnin töissä ja palata kotiin nukkumaan.
Ja kai lapsella on viikonloput vapaana/jokin vapaapäivä, jos hänellä on lomalla jokin meno, jonne haluaisi.
Mä oon tehnyt tota jo 6-vuotiaasta alkaen. No oli siinä se ero, että jouduin tekemään sitä kotona eikä siitä maksettu palkkaa.
Eikä jäänyt traumoja lapsuudesta :-)
Kamalaa, hirveää, poliisit paikalle ja mitä vielä?
Minä jouduin kouluikäisestä asti joko auttamaan äitiä navetalla tai vahtimaan pienempiä sisaruksia ILMAISEKSI!!! Ja en valittanut,koska halusin auttaa perhettäni. Ja minulla jäi kuitenkin paljon vapaa-aikaa,ihan ok viikkoraha ja paljon vapauksia,koska olinhan lapsista se vanhin ja vastuuntuntoisin :)