Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v laitetaan töihin naapuriin joka aamu klo 6. Onko oikein? Tuntipalkka on

Vierailija
29.06.2011 |

neljä euroa. Lisäksi tämä lapsi saa tulla (joutuu) menmään töihin myös n. klo 16 ja taas tunniksi.

Mitä mieltä olette? Vierestä katsojana tämä tuntuu aivan hirveältä.

Asiallisia vastauksia kiitos, niitä kaipailen.

Perhe on ok (?) ja mietinkin kuinka vanhemmat voivat sallia tämän ja sen lisäksi kuinka joku työnantaja voi näin hyväksikäyttää lasta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kamalaa. Olen täältä AV:lta oppinut, että vähintään 10e/tunti pitää maksaa naapurin teinille, joka esim. vahtii lapsia muutaman tunnin silloin tällöin.

Vierailija
2/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkään tuollaisella naurettavalla palkalla!! Mitä lapsi joutuu tekemään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työaika on 6-7 ja 16-17 ansiota ei kerry paljon, mutta ei sitä työtäkään paljon ole. En osaa sanoa mikä olisi parempi palkka, pari euroa lisää/ tunti? Onko töissä myös viikonloppuisin ja jatkuuko työsuhde koko kesän?

Vierailija
4/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai meneekö vapaaehtoisesti tienaamaan helpot extrarahat?

Meidän 14v saa 10€ päivässä (tunteja 2-8) kun katsoo 8vuotiaan veljensä perään ja lämmittää sille lounaan. Työpäiviä 1-4/vko:ssa ja tekee "helppoamassia" kuten itse sanoo.

Vierailija
5/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai meneekö vapaaehtoisesti tienaamaan helpot extrarahat? Meidän 14v saa 10€ päivässä (tunteja 2-8) kun katsoo 8vuotiaan veljensä perään ja lämmittää sille lounaan. Työpäiviä 1-4/vko:ssa ja tekee "helppoamassia" kuten itse sanoo.

uudestaan iltapäivällä? Jos on niin tervetuloa meille, maksan 4 e/h siitä ilosta, että huolehdit meidän perheen aamutoimet. Helppoa rahaa... *huokaus

Vierailija
6/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut todellakin helppoa rahaa kun olin 13v. Nythän oli siis kyseessä teini eikä itsensä elättävä aikuinen?

Vierailija
7/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle olisi kouluaikana ollut vaikeaa nousta aikaisin töihin kello kuudeksi.

Jos kyseessä on kotityö, jota kestää aamulla vain tunnin kello 6-7, se ei minusta kuitenkaan ole paha.

Mutta jos se on työ kodin ulkopuolella ja jos sinne pitää mennä esim. pyörällä tai bussilla kello kuudeksi, sehän tarkoittaa, että nousta pitää jo viideltä, jotta ehtii hyvissä ajoin. Silloin se minusta on arveluttavaa, koska lomalla koululaisen pitää mielestäni ensi sijassa levätä edellisestä kouluvuodesta, virkistäytyä ja kerätä voimia seuraavaa kouluvuotta varten.

Koululaisen varsinainen työpaikka näet mielestäni on koulu ja opiskelu on päätyö. Kesäloma on sitä varten, että jaksaa taas yhden vuoden puurtamisen.

Tietysti asiaan vaikuttaa paljon sekin, miten lapsi itse tuon tilanteen kokee ja kestääkö työ koko kesän vai jääkö vielä lomapäiviäkin.

Vierailija
8/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap, mitä tuo 13v. tekeee työksensä?

Vierailija
9/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle olisi kouluaikana ollut vaikeaa nousta aikaisin töihin kello kuudeksi.

Jos kyseessä on kotityö, jota kestää aamulla vain tunnin kello 6-7, se ei minusta kuitenkaan ole paha.

Mutta jos se on työ kodin ulkopuolella ja jos sinne pitää mennä esim. pyörällä tai bussilla kello kuudeksi, sehän tarkoittaa, että nousta pitää jo viideltä, jotta ehtii hyvissä ajoin. Silloin se minusta on arveluttavaa, koska lomalla koululaisen pitää mielestäni ensi sijassa levätä edellisestä kouluvuodesta, virkistäytyä ja kerätä voimia seuraavaa kouluvuotta varten.

Koululaisen varsinainen työpaikka näet mielestäni on koulu ja opiskelu on päätyö. Kesäloma on sitä varten, että jaksaa taas yhden vuoden puurtamisen.

Tietysti asiaan vaikuttaa paljon sekin, miten lapsi itse tuon tilanteen kokee ja kestääkö työ koko kesän vai jääkö vielä lomapäiviäkin.

Aloitusviestissä luki, että työ on naapurissa, eli tuskin edellyttää pitkää bussimatkaa...

Vierailija
10/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap, mitä tuo 13v. tekeee työksensä?

Ettei nyt vaan olisi lehmien lypsämisestä kyse... Tai muusta maataloushommista. Nuo kellon ajat vaan täsmäisi...

Vierailija
11/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alittaa hyväksytyn minimipalkan ja eikös se pitäisi teinillekin maksaa. Jotenkin 10€/päiväkin kuullostaisi paljon paremmalta vaikka eihän sekään olisi kuin euron parennus tuntipalkkaan. Työajoissa ei sensijaan ole mitään vikaa, ihan hyvin voi aamulla käydä tekemässä hommat, tulla kotiin nukkumaan ja ehtii vielä kavereiden kanssa uimaan tai kaupungille ja taas iltapäivällä töihin. Aika helppoa minusta.

Vierailija
12/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nico-Petteri joutuu kesälomallaankin uhraamaan kallista pleikan peluu aikaansa töitä tekemällä.

Huhhuh. Olisin ollut ikionnellinen, jos olisin saanut tuon ikäisenä tehdä pari tuntia töitä ja tienata siitä noinkin hyvin. Ei aivan lehtienjakamisella yltänyt noin hyvään tuntipalkkaan, mutta kai sekin oli naapurini mielestä kauheaa katsottavaa kun tein viikossa kaksi 10 tuntista työpäivää. Not

Vierailija
13/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloitin kesätyöt kun olin 15, olin lapsenpiikana vieraassa perheessä n. 6 h/ pvä. Työmatka n. 10 km suuntaansa. Viikonloppuisin olin lapsenvahtina jos vanhemmat halusivat viihteelle. En muista enää kuinka paljon sain palkkaa. Työ ja vastuu olivat tietty pelottavia aluksi, mutta oli tosi hienoa käydä töissä ja tienata omaa rahaa. Opin itsekuria ja kaikenlaisia muita hyviä asioita, itsenäistyin.

Curling-vanhemmuus ei silloin vielä ollut rantautunut Suomeen, kukaan ei säälinyt minua ja töitäni, aamuheräämisiä tai vastuuta alle vuoden ikäisestä lapsesta. Selvisin hyvin, lapsi ei mennyt rikki enkä minäkään.

jatkoin perheessä vielä seuraavanakin kesänä, kun lapsia oli kaksi.

Eli jos 13-vuotias käy auttelemassa naapurin tilalla(?) 2 h/ pvä ja saa siitä 8 euroa, en osaa nähdä siinä mitään kauhean kamalaa. Aikaiset heräämiset ovat tuskallisia, mutta eivät kuolemaksi, varsinkaan näin kesällä.

Vierailija
14/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenvahtina... 14-vuotias ja sain nykyrahana 5E/tunti... Vuosi oli -91! Eli tod. surkea palkka Ap:n teinillä.

Vierailija
15/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenvahtina... 14-vuotias ja sain nykyrahana 5E/tunti... Vuosi oli -91! Eli tod. surkea palkka Ap:n teinillä.

Ihan mielenkiinosta, miten muunsit tuon palkkasi nykyrahaksi? Mitä kaikkia tekijöitä otit huomioon?

Vierailija
16/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v on jo teini, joten 2t/pvä ei ole liikaa. Mulle tarjottiin 3n lapsen hoitamisesta 4,50/tunti...

Vierailija
17/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 mk/ tunti - jos siis ihan mekaanisesti lasketaan. Emmekä edes tiedä mitä hän tekee.

Vierailija
18/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hieno juttu, että teini oppii vastuuta ja saa mukavasti taskurahaa

Vierailija
19/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti näin tekisi myös nyt 13-vuotias nuorin lapseni. Edellyttäen, että se ei kestä koko kesää. Jos kysymys on maksimissaan muutamasta viikosta eikä työ ole älyttömän raskasta, niin minusta tuo on 13-vuotiaalle mahtava mahdollisuus tienata vähän taskurahoja. Minusta tuntipalkkakin on ihan OK 13-vuotiaalle. 16-vuotiaani sai viime kesänä noin 6 euroa tunnilta mansikoiden poimimisesta, joka on todella raskasta työtä. Palkka oli kuitenkin täysin työehtosopimusten mukainen.

Sitten on eri asia, jos työ kestää koko kesän eikä 13-vuotiaalle jää kokonaisia lomapäiviä lainkaan.

Vierailija
20/26 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista miten kello 6 on muka "liian aikaisin". Siitähän se on kiinni, missä rytmissä elää, kello 20-21 jos menee nukkumaan niin ihan pätevä aika tuokin on.

Jos vaikka vanhemmilla alkaa työt jo aamuyöstä niin mitään ihmeellistähän ei ole siinä, että tenavatkin heräävät/herätetään samaan aikaan, nukkumaan mennään vain sitten aikaisemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä