Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lihotatte lapsianne kuin syöttöporsaita?

Vierailija
28.06.2011 |

Olen kauhistellut jo useamman vuoden niitä reilusti ylipainoisia lapsia. Lisää vaan herkkuja ja herkkuja poskeen että pysyvät tyytyväisinä. Ettekö äidit ajattele ollenkaan heidän parastaan ja terveyttään?

Minullakin oppilaina yksi lihava tyttö, jonka liikkuminen näyttää olevan yhtä tuskaa. Läpi talven kulkee T-paidassa kun jatkuvasti hiki. Ei jaksa liikkua muiden mukana. Ihan kamalaa katsottavaa ja sääliksi käy! Kaverit kiusaa. Miten tuollaiset muka elää sairastumatta diabetekseen ja muihin sairauksiin.

Monesti kun näkee lihavia lapsia, niin kyllä vanhemmat on ihan samasta puusta veistettyjä. Ja lisää vaa hesä ja mäkki mättöä poskeen ja jälkkärit isoimmat jäätelöt mitä kylmä altaasta löytyy.

Anteeksi vaan, mutta ettekö todellakaan rakasta lapsianne, jotka lastanne lihotatte? Ja tämähän ei ole lapsen oma vika, vaan teidän syöttäjä äitien! Hyi olkoon!

Ja turha alkaa viisastelemaan ja pönkittämään itsetuntoanne. Toivon teidän menevät oikeesti itseenne ja miettimään vielä. Normaalipainoisten lasten elämä on paljon helpompaa. Jaksaa leikkiä, liikkua, on kavereit. Tämä on totuus. Olen ollut "alalla" jo parikymmentä vuotta seuraamassa aitiopaikalla.

Kommentit (208)

Vierailija
181/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tekee sitä edelleen. Pitää vaan pitää oma päänsä, ei se onneksi siitä suutu :) Hänen kohdallaan käytös juontaa kai juurensa siitä, kun heidän perheessä oli lapsena niin köyhää ettei ruokaa ollut välttämättä edes joka päivä, oli pahasti alipainoinen yms. Ei halua että omat lapset on nälkäisiä.

Vierailija
182/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarkoitan näitä vanhempia, jotka tuputtamalla tuputtavat herkkuja koko ajan.

jollekin lapselle (tai aikuisellekaan) tarvitsisi herkkuja TUPUTTAA. Kyllä ne niitä ihan vapaaehtoisesti syövät.. Suurin osa niitä haluaa tai pyytää ihan itse.

Ja hankala on vapaaehtoisesti syödä, jos niitä herkkuja ei ole tarjolla ensinkään ; )

Tuputtaja kun kaivaa niitä herkkuja koko ajan esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä niiden syömistä tarvitse vahtia, kun niitä ei kotiin osteta kuin herkuttelupäivinä (viikonloppu, juhlat, synttärit jne.) eikä lapsille anneta turhaa käyttörahaa. Koulupäivän aikana ei tarvitse ostaa mitään, ei energiajuomia, ei sipsejä eikä suklaata. Kouluruoka ja mahd. kotoa tuotu tai koulusta saatu välipala pitäisi kyllä riittää päivän ajan.

Lapsia ei tarvitse totuttaa siihen, että suu käy koko ajan. Ruoka-aikoina syödään kunnolla ja sillä jaksaa seuraavaan ruokaan saakka. Hiilihydraatti-rasvayhdistelmällä (suklaa, sipsit, jäätelö...) insuliini- ja rasva-aineenvaihdunnan kyllä saa totutettua jatkuvaan rasvan varastointiin ja jatkuvasta syömisestä huolimatta koko ajan on nälkä, kun insuliini sahaa ylös-alas. Tää on just sitä syöttöporsaana oloa!

Kyllä vanhempia saa ja kuuluu syyllistää: vanhemmilla on valta talouden rahoista ja siitä, mitä niillä kotiin ostetaan. Vanhemmat päättävät, mitä ruokaa laitetaan ja mihin aikaan. Vanhemmat päättävät, onko lapsilla törsäysrahaa, joka käytetään koulupäivän aikana ja jälkeen turhiin ja epäterveellisiin välipaloihin, jolloin oikea ruoka ei maistu. Vanhempia saa syyllistää myös omasta lihavuudestaan ja huonosta mallista lapsille. Jos toimii väärin, siitä on syytäkin syyllistää eikä taputtaa päähän, että jatka vaan, tapat itsesi ja sairastutat myös lapsesi mutta kun se terveellinen elämä on vähän vaativampaa niin ei sun tarvi...

Mitään natsileiriä ei kotiin tarvi perustaa mutta jos oma ja lasten pötsi leviää niin kyllä se on peiliin katsottava ja otettava opiksi.

On totta, että joskus ihmisiä täytyy "herätellä" syyllistämällä, mutta yleensä sillä ei saavuteta kovinkaan positiivisia tuloksia. Ihminen nyt vaan on rakennettu niin, että se toimii paremmin rakentavassa hengessä annetun kritiikin vaikutuksesta, kuin syyllistämällä.

Harva meistä pystyy peiliin katsomaan, saatuaan hirveän nipun syytöksiä päälleen. Kyllä siinä pieni kapinahenki usealla valtaa mielen. Etenkin kun me kaikki olemme tietenkin niitä maailman parhaita kasvattajia jne. ;)

Kuinka moni av:n palstailijoistakin, olisi rehellisesti sanottuna valmis ottamaan syytökset vastaan opettajalta, vaikka hän kuinka oikeassa olisikin. Olen itsekin valmis muuttamaan mielipiteitäni jne. jos ne minulle asiallisesti perustellaan. Hyökkäys ei useinkaan "avaa kanavia" ja etenkin opettajan ammatissa se olisi suorastaan tyhmää.

Vierailija
184/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se jo todettu että pienituoisemmat kuolevat jo stressiin 12 vuotta aikaisemmin kuin hyvätuloiset joilla ei ole stressiä olla pahnanpohjimmainen ja alituinen penninvenytysprojekti menossa.

totuus on että terveellinen ruoka maksaa. en siis sano että köyhän tarvitsee olla lihava mutta voi olla laihakin sairas. toisen asemaan asettuminen ei ole helppoa mutta joskus se kannaisi.

lapsi oppiii jo mahassa mieltymyksen tietynlaisiin ruokiin, genetiikka tekee ison osan mutta ympäristö viime tingassa eniten(kaksoistutkimusten mukaan). syyllistäminen ei tutkimusten mukaan myöskään paranna tilannetta yhtään. tupakka ja viina ne pahimmat suomipojan peikot on edelleen

Vierailija
185/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvätuloisten ihmisten kansoittamalla alueella terveydenhoitajana. Täällä lapsen ylipaino on harvinaisuus, joten missä päin ap mahtaa asua, kun ylipaino on noin yleistä siellä?

Vierailija
186/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvätuloisten ihmisten kansoittamalla alueella terveydenhoitajana. Täällä lapsen ylipaino on harvinaisuus, joten missä päin ap mahtaa asua, kun ylipaino on noin yleistä siellä?

joka kuvittelee olevansa ope.

Vierailija
187/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole opettaja... ei ainakaan pätevä opettaja. Kirjoitustaidot ovat todella kehnot, valitettavasti.

Vierailija
188/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää 6v. Lapsi söisi ruokalautaselta vain nakit/lihat/yms. jäljelle jää perunat ja salaatit. Vanhemmat tukevat tätä toimintaa... otatko lisää lihaa/makkaraa... ja salaatit sekä perunat jäävät lautaselle, kun ei enää jaksa...

Herkuille jää aina tilaa... jälkiruoka maistuu aina yms.

Ennen 10v. ikävuotta neito on varmaan jo pyöreä.

Vierailija
189/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää 6v. Lapsi söisi ruokalautaselta vain nakit/lihat/yms. jäljelle jää perunat ja salaatit. Vanhemmat tukevat tätä toimintaa... otatko lisää lihaa/makkaraa... ja salaatit sekä perunat jäävät lautaselle, kun ei enää jaksa...

Herkuille jää aina tilaa... jälkiruoka maistuu aina yms.

Ennen 10v. ikävuotta neito on varmaan jo pyöreä.

Tutun perheessä taas tapana säännöstellä ruokaa, lapset tosi laihoja. Äiti sanoo, että lisää ruokaa ette ota, teistä ei tarvitse tulla mitään läskikasoja. Sairasta tämäkin.

Vierailija
190/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä aineopettajia, jotka ei välttämättä loista suomen kieliopissa.

Olen kuitenkin täsmälleen samaa mieltä kuin ap! Uskon, että viesti kirpaisi useita ja loukkasi, mutta tiedättekö mitä? Niin sen pitääkin kirpaista ja loukata! Ehkä se saa ajattelemaan asiaa muultakin kannalta, kuin "no ei se pieni pyöreys mitään haittaa" tai "on tärkeintä opettaa lapselle ettei ulkonäkö huononna ketään" tms. Haittaa se! Se haittaa lasta, lapsuusiän ylipaino on aikuisten kylvämä asia, josta lapsi niittää satoa todennäköisesti koko loppuikänsä ajan. Lapsi joutuu itse tekemään sen todella vaativan käännöksen kilojensa kanssa elintapojensa suhteen, mikäli vanhemmat eivät sitä lapsuusaikana tee. Varmaan sitten kiittävät teitä, vanhemmat, kun taistelevat dieettiensä kanssa, tai sitten "elävät tyytyväisinä pulskina", ja saavat yhtä jos toistakin kremppaa nelikymppisistä alkaen, ja mikä turhinta: raahaavat mukanaan jatkuvasti kilokaupalla turhaa kuormaa.

Ehkä joidenkin pulskien ihmisten ruumiinkuva on niin vääristynyt, etteivät he näe lapsissaankaan sitä pyöreyttä. Enemmän kuitenkin epäilen, että heistä se on vain jotenkin kotoisaa, kun lapsikin alkaa näyttää "meiltä", eli pikkuisen ylipainoiselta, paksulta, tukevalta.

Ei sen pitäisi olla ongelma, jos lapsi ei tykkää kauheasti kasviksista tms. mitä joku tuossa selitti. Sellainen ratkaistaan siten, että edelleenkään lihottavaa ruokaa EI anneta kasvisten tilalle! Jos lapsi ei syö kasviksia, jotka on lautaselle laitettu, olkoon syömättä. Mutta ei hän saa tilalle kolmea nakkia, jos jättää porkkanaraasteen syömättä. Vanhempien tehtävä on paitsi antaa lapsen liikkua (sehän käy lapselta luonnostaan), myös tarjota terveellistä ruokaa, eikä epäterveellistä, ja ohjata oikeanlaiseen annoskokoon. Lapsi ei tarvitse hevosenannosta ruokaa! Eikä hänelle jää nälkä, jos alun alkaen on syötetty terveellisessä määrin ruokaa.

En tiedä onko ap opettaja vai ei. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että kuka vain voi mennä katsomaan nykyajan alakoululuokkaa, ja laskea montako ylipainoista tai pulskaa lasta siellä on. Melko monta. Sitten voi muistella omia kouluaikojaan ja miettiä montako oli silloin. Se varmasti kertoo jokaiselle täysjärkiselle aikuiselle, missä vika piilee, jos oma lapsi lihoo.

Vierailija
191/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se jo todettu että pienituoisemmat kuolevat jo stressiin 12 vuotta aikaisemmin kuin hyvätuloiset joilla ei ole stressiä olla pahnanpohjimmainen ja alituinen penninvenytysprojekti menossa.

totuus on että terveellinen ruoka maksaa. en siis sano että köyhän tarvitsee olla lihava mutta voi olla laihakin sairas. toisen asemaan asettuminen ei ole helppoa mutta joskus se kannaisi.

lapsi oppiii jo mahassa mieltymyksen tietynlaisiin ruokiin, genetiikka tekee ison osan mutta ympäristö viime tingassa eniten(kaksoistutkimusten mukaan). syyllistäminen ei tutkimusten mukaan myöskään paranna tilannetta yhtään. tupakka ja viina ne pahimmat suomipojan peikot on edelleen

rahat tosi tiukalla, en ole huonoinakaan aikoina onnistunut lihottamaan itseäni! Miksikö? No, välttelen epäterveellisiä vaihtoehtoja ihan luonnostaan. En popsi eineksiä enkä lisäainepommeja. Jos on raha tiukilla teen kasvissosekeittoa tai puuroa.

Tosiasiahan se on (joskaan sitä ei saisi sanoa), että sivistys ja järki eivät myöskään aina asu huonostikoulutettujen päässä. Jos nyt puhutaan kärjistäen siitä ihmisryhmästä, joka on köyhää, sairasta ja lihavaa, voitaneen tehdä johtopäätös, että monella ihmisellä, jolla ei ole koulutusta, ei ole usein myöskään tiedonjanoa. eikä halua tai kykyä toimia viisaasti tai panostaa terveyteen. Ikäänkuin kaikkea mahdollista laiminlyödään. Ei harrasteta liikuntaa, vedetään röökiä ja talutetaan mäyräkoiria, lidl-limuja ja makkaroita kaupasta viimeisillä rahoilla. Ja se mitä osataan tehdä on valitus. Ja vaatimukset siitä, että itse ei tarvitse tehdä mitään, vaan kaiken on tultava valmiina, myös rahan ja terveyden.

Vierailija
192/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihava, en polta, olen

Osaatte siis hallita elämäänne pienistä tuloista huolimatta. Ikävä kyllä, valtaosa pienituloisista ei siihen kykene tai heillä ei ole mahdollisuutta/aikaa/osaamista ruuanlaittoon, marjastukseen, sienestykseen, kalastukseen jne.

Joka tapauksessa on tilastollinen tosiasia suuressa populaatiossa, että ylipaino, epäterveelliset ruokavalinnat, vähäinen liikunta, tupakointi ym. ovat yhteydessä matalaan sosioekonomiseen statukseen. Muutama hyvä poikkeus ei tätä tosiasiaa kumoa.

akateeminen ja tulot huippuluokkaa. Olenko hyvä poikkeus? :)

Pitäisikö tässä hurrata, että vaikka oletkin koulutettu ja hyvätuloinen, et siltikään kykene syömään terveellisesti ja liikkumaan tarpeeksi?

Vierailija
193/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahalla tolalla. Lisäksi syyllistäminen asiassa kuin asiassa(+ haukkuminen) ei auta koskaan asiassa eteenpäin. Lihavuudesta puhumisen pitää olla hienotunteista, jotta lapselle ei kehity syömishäiriötä, ja tämä on ihan lääkärien ohjeista. Sairaita neuvoja ketju täynnä, mm. julkiset punnitukset. Samaan aikaan myös anoreksia lisääntyy. Tuttuni(laihuushysteerikko) poika sairastui anoreksiaan, onneksi parani. Media kiinnittää liikaa huomiota lihavuuteen, koska on median ihanne olla laiha. Muistakaa myös, että pieni pyöreys ei ole haitaksi, selkeä lihavuus on, ja sen määrittelee lääkäri. Myös alipaino on vaarallista, ja anoreksiahan on tappava sairaus ja vaikeasti hoidettavissa.

Vierailija
194/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sai sitten muutkin innostumaan.

Vierailija
195/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opettajana toimii psykoottinen ja mt-ongelmainen koulukiusaaja= ap. Tosin uskon, että ap ei ole opettajakoulua nähnytkään. Hirveitä kirjoitusvirheitä ja epävakaata persoonallisuutta.

Vierailija
196/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokaa riittää ja itse olen läskipossu, mutta silti mun kahdesta lapsesta toinen on hoikka ja toinen normaalikokoinen. Miten selitätte sen? Ja käydään Mäkkärissä ja karkkia/isoja jätskejäkin lapset saavat.

Ja mua lapsena syötettiin "terveellisesti". Oli karkkipäivä (max. pussi karkkia viikossa) jne. Ja silti olin ja olen läski. Eikä johdu liikunnallisen aktiivisuuden eroistakaan.

Missä siis vika? Vai tuleeko se läski vuosien viiveellä? Miksi en ollu laiha?

Vierailija
197/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokaa riittää ja itse olen läskipossu, mutta silti mun kahdesta lapsesta toinen on hoikka ja toinen normaalikokoinen. Miten selitätte sen? Ja käydään Mäkkärissä ja karkkia/isoja jätskejäkin lapset saavat.

Ja mua lapsena syötettiin "terveellisesti". Oli karkkipäivä (max. pussi karkkia viikossa) jne. Ja silti olin ja olen läski. Eikä johdu liikunnallisen aktiivisuuden eroistakaan.

Ap oli huolissaan ja pahoillaan NIIDEN LASTEN PUOLESTA, JOTKA SYÖTETÄÄN LÄSKEIKSI! Eikö sinun ja muutaman muun mielestä ole mitään pahaa siinä, että lapsista on nykyään lähestulkoon joka toinen ylipainoinen kouluiässä? Eikö yhtään huolestuta? Ilmeisesti sinäkään et ole vielä siinä iässä, jossa ylipainon seuraukset alkavat näkyä terveydellisinä ongelmina. Se aika nimittäin vielä tulee sinullekin.

En tiedä miksi olit lihava jo lapsena. Luultavasti siksi, että syömäsi ruoka oli kuitenkin lihottavaa ja sinulle annettiin liikaa ruokaa. Ehkä olit pienestä saakka "hyvä syömään", ja otit aina lisää sitä "terveellistä makaronilaatikkoa" ja söit neljä voileipää aterialla? Itse varmaan parhaiten tiedät, tai ehkä et sittenkään. Jos on koko ikänsä esim. syönyt liikaa, ei varmastikaan tiedä itsekään mikä on se määrä, jonka pitäisi riittää.

Enkä puhu mistään nälässä elämisestä, vaan lähinnä mahan venyttämisestä epäterveellisiin mittoihin, jolloin vatsa ei tule täyteen kuin liian suuresta määrästä ravintoa.

Vierailija
198/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ilmeisesti sinä 143 et myöskään tunne vastuuta omien lastesi terveydestä, kun jutustasi saa sen kuvan, että he syövät epäterveellisesti ja liikaa, mutta eivät vain syystä tai toisesta ole lihoneet. Ilmeisesti sinusta olisi ok, että olisivat lihoneet paksuiksi kuten sinäkin? Vai olisitko sittenkin muuttanut ruokatapojanne, jos ylipainoa olisi alkanut kertyä?

Vierailija
199/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos opettajana toimii psykoottinen ja mt-ongelmainen koulukiusaaja= ap. Tosin uskon, että ap ei ole opettajakoulua nähnytkään. Hirveitä kirjoitusvirheitä ja epävakaata persoonallisuutta.

Ap on henkisesti sairas ja harrastaa vielä henkistä väkivaltaa itsekin.

Vierailija
200/208 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli huolissaan ja pahoillaan NIIDEN LASTEN PUOLESTA, JOTKA SYÖTETÄÄN LÄSKEIKSI! Eikö sinun ja muutaman muun mielestä ole mitään pahaa siinä, että lapsista on nykyään lähestulkoon joka toinen ylipainoinen kouluiässä? Eikö yhtään huolestuta? Ilmeisesti sinäkään et ole vielä siinä iässä, jossa ylipainon seuraukset alkavat näkyä terveydellisinä ongelmina. Se aika nimittäin vielä tulee sinullekin.

En tiedä miksi olit lihava jo lapsena. Luultavasti siksi, että syömäsi ruoka oli kuitenkin lihottavaa ja sinulle annettiin liikaa ruokaa. Ehkä olit pienestä saakka "hyvä syömään", ja otit aina lisää sitä "terveellistä makaronilaatikkoa" ja söit neljä voileipää aterialla? Itse varmaan parhaiten tiedät, tai ehkä et sittenkään. Jos on koko ikänsä esim. syönyt liikaa, ei varmastikaan tiedä itsekään mikä on se määrä, jonka pitäisi riittää.

Enkä puhu mistään nälässä elämisestä, vaan lähinnä mahan venyttämisestä epäterveellisiin mittoihin, jolloin vatsa ei tule täyteen kuin liian suuresta määrästä ravintoa.

ihminen syö hirveitä määriä ja epäterveellistä ruokaa, kun on ihan tutkittu, että on 2 ihmistä, toisella geeni, toisella ei, syövät samaa ruokaa, saman määrän, samaa laatua. Toinen lihoo, toinen ei. Kannattaa siis lukea muutakin kuin seiskaa ja lopettaa se syyllistäminen. Geeni(t) eivät toki yksin ketään lihota, mutta se painon kurissa on hankalampaa ja vaikeampaa kuin niillä, joilla geeniä ei ole. Ja ravintomäärä pitää geenin omaavilla olla alhaisempi, mitä ei-geenin-omaavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi