Mistä tässä Helsinki-vihamielisyydessä on kyse?
Mulle tuli tuosta Helsinki-angsti -ketjusta niin mieleen yksi mun kaveri, jolle on kunnia-asia olla tuntematta Helsinkiä ollenkaan. Hän on Keski-Suomesta ja matkustaa mieluumin vaikka Vantaalle tai Espooseen kuin Helsinkiin. (Hän ei tajua, että Espoo ja Vantaa on oikeastaan Helsingin lähiöitä...) Hänellä on jokin ihmeellinen antipatia maan pääkaupunkia kohtaan, vaikka hän ei ole koskaan käynyt siellä. Uskoisin, että tuossa Helsinki-raivo -ketjussa kirjoittaa hänen hengenheimolaisiaan o_O Mistä tässä ilmiössä on kyse? Miksi vihaatte Helsinkiä ja ärsyynnytte näin pirusti siitä, että n. kolmannes kansasta on kiinnostunut alueesta?
En minä ärsyynny siitä, jos täällä puhutaan Hervannasta. Jos vierailen jossain Suomen kaupungissa, niin mielelläni tutustun sen eri kaupunginosiin, niiden avulla on helpompi hahmottaa aluetta. Esim. Helsingin kaupunginosat ovat kuin pieniä kaupunkeja kaupungin sisällä, monet hyvinkin erilaisia olemukseltaan, maineeltaan, väestöpohjaltaan, arkkitehtuuriltaan jne.
Mistä tämä Helsinki-raivo? (taas)
Kommentit (46)
Ja sen syitä taas voi vain arvailla, kun puheiden perusteella maalla on kaikki paremmin ja Helsinki jostain pimeyden ytimestä. Logiikka paikallaan.
pöljiä ole. Itse asun maalla ja pyöritän yritystoimintaa joka yltää Helsinkiin asti. Kaikki on lopulta kiinni asenteista ja siitä haluaako nähdä nenäänsä pidemmälle.
Itse olen asunut puolet elämästäni maalla, viimeisimmän puolen Helsingissä. Maalaisilla on ikuinen huonommuudentunne ja luulo siitä, että helsinkiläiset kuvittelisivat olevansa parempia. Pitää siis vihata jo etukäteen. Ja onhan Helsingissä kaikkea, se on oikea eurooppalainen kaupunki. Toisin kuin moni muu, edes Tampere (Turku minusta on jo historiansakin takia). Voihan siitä olla kateellinenkin. Ne, jotka maalta "saivat aikaiseksi lähteä", olivat niitä kadehdittuja jo muinoin. Sinne jäivät luuserit. Nyt sinne jääneet joutuvat todistelemaan varmaan itselleenkin, että tämä on oikeasti hyvä juttu ja maalla ollaan niin lupsakoita. Mutta lopulta siis kyse on tuntemattomuudesta puolin ja toisin. Itse saan haukkua molempia, koska kokemusta on. Monella ei ole.
Heh heh, just nää kommentit alkaa ärsyttää. Siis missä MAALLA? Olen itse asunut koko ikäni kaupungeissa, useammassa eri kaupungissa. Siksi ärsyttää, kun pääkaupunkiseutulaisten vastakohtana nähdään maalaiset, jotka eivät ole ikinä asuneet missään muualla kuin kotitalossaan (eikä tässäkään mitään vikaa ole, mutta ei esimerkiksi minun elämääni liity mitenkään).
Minua kyllä kiinnostaa Helsinki vierailukohteena, eihän muualla Suomessa ole esimerkiksi oopperaa, balettia, isoa eläintarhaa tai Ateneumia vastavaa taidemuseota. Sen sijaan pk-seudulla asumisesta olen -valitettavasti- monilta tutuilta saanut vähemmän ruusuisen kuvan. Esimerkiksi välimatkoihin menee tosi paljon aikaa arkipäivisin. Tai sitten vaikkapa Vantaalla asuva viettää aikalailla samanlaista arkea kuin joensuulaisessa lähiössä asuva, liikutaan siinä työpaikan, päiväkodin, lähikaupan ja leikkipuiston välillä. Ihan ok sinänsä, mutta ei mielestäni kovin paljon 'kaupunkilaisempaa' kuin se Joensuun lähiössä asuminenkaan :)
koskaan kuullut yhdenkään syntyperäisen Helsinkiläisen käyttävän sanaa "Hesa"...
Siis Helsinki tai Stadi. Ja stadi viittaa sekä Helsinkiin, että Helsingin kaupungin keskustaan (erotus selviää keskusteluyhteydestä).
koskaan kuullut yhdenkään syntyperäisen Helsinkiläisen käyttävän sanaa "Hesa"... Siis Helsinki tai Stadi. Ja stadi viittaa sekä Helsinkiin, että Helsingin kaupungin keskustaan (erotus selviää keskusteluyhteydestä).
Ja tämä kommentti oli siis 18:lle
Minua kyllä kiinnostaa Helsinki vierailukohteena, eihän muualla Suomessa ole esimerkiksi oopperaa,...
Ai ei vai?
että yhdessä yössä muutuin paskapäästä ihan ok-tyypiksi, kun työpaikalla tajuttiin etten olekaan helsingistä muuttanut, vaan Espoon puolelta, 100 metriä kaupunkien rajasta ;D.