Mistä tässä Helsinki-vihamielisyydessä on kyse?
Mulle tuli tuosta Helsinki-angsti -ketjusta niin mieleen yksi mun kaveri, jolle on kunnia-asia olla tuntematta Helsinkiä ollenkaan. Hän on Keski-Suomesta ja matkustaa mieluumin vaikka Vantaalle tai Espooseen kuin Helsinkiin. (Hän ei tajua, että Espoo ja Vantaa on oikeastaan Helsingin lähiöitä...) Hänellä on jokin ihmeellinen antipatia maan pääkaupunkia kohtaan, vaikka hän ei ole koskaan käynyt siellä. Uskoisin, että tuossa Helsinki-raivo -ketjussa kirjoittaa hänen hengenheimolaisiaan o_O Mistä tässä ilmiössä on kyse? Miksi vihaatte Helsinkiä ja ärsyynnytte näin pirusti siitä, että n. kolmannes kansasta on kiinnostunut alueesta?
En minä ärsyynny siitä, jos täällä puhutaan Hervannasta. Jos vierailen jossain Suomen kaupungissa, niin mielelläni tutustun sen eri kaupunginosiin, niiden avulla on helpompi hahmottaa aluetta. Esim. Helsingin kaupunginosat ovat kuin pieniä kaupunkeja kaupungin sisällä, monet hyvinkin erilaisia olemukseltaan, maineeltaan, väestöpohjaltaan, arkkitehtuuriltaan jne.
Mistä tämä Helsinki-raivo? (taas)
Kommentit (46)
en tunne yhtään ynseää paljasjalkaista helsinkiläistä (tunnen heitä muutaman), mutta kaverini, joka muutti Helsinkiin opiskelemaan Keski-Suomesta on todella muuttunut (eikä hyvään suuntaan). Onko vika sitten kaupungissa vai kaverissa...
joka käänteessä jaksoivat valittaa miten Tampereelta ei saa mitään ei edes hienoja vetimiä köökkiin :D menivät sitten Helsingistä sellaiset hakemaan jostain Biltemasta mikä lie. Se asenne oli kaiken kaikkiaan niin kornin ylimielinen että edelleen puistattaa ajatella heitä. joo tiedän etteivät he edusta kaikkia helsinkiläisiä mutta hyvin negatiivinen kuva heistä jäi.
Kallio-esimerkki nyt vilisee näissä tämän aiheen keskusteluissa. Itse en muista tällaisia "ongelmia" palstalta ollenkaan. Enkä edes ole helsinkiläinen. Ehkei pitäisi ärsyyntyä niin vähästä :P
mua lähinnä ärsyttää vaan se pääkaupunkikeskeisyys. Huvittaa kun palstalla toiset helsinkiläiset kuvittelevat kaikkien avausten koskevan vain Helsinkiä. Jos joku kysyy gallupissa että missä asut niin tuskin älykäs vastaa että "Kalliossa"....vai mitä sanot ap? Kun tää on maanlaajuinen foorumi ja täällä palstailee ihmisiä ympäri maata niin oletettavasti ei haeta kysymyksellä vastausta että missä päin Hesaa asut...
Ruotsissa Tukholmaa, Italiassa Roomaa, Ranskassa Pariisia jne.
Ei siinä mitään sen kummempaa ole, eikä sitä kannata jäädä miettimään sen enempää.
Terveisiä Espoosta :)
Olen itse helsinkiläinen, mutta asuin 12 vuotta elämästäni Kuopiossa. Ihan hirveästi piti tehdä töitä, että vakuutti ihmiset siitä, ettei helsinkiläiset ole ihan idiootteja. Mies aina sanoi, että älä kerro mistä olet, pääset paljon helpommalla. Tuntuu hullulta, itse en täällä pk-seudulla ikinä joudu sanomaan vierailleni, että olkaa hiljaa ettette tule tunnistetuiksi kuopiolaisiksi, siitä voi koitua harmia.
Esimerkiksi kysymykseen jonkun liikkeen sijainnista on kuopiolaisen ihan ookoo vastata helsinkiläiselle että "se on siinä haaremitaloa vastapäätä". Tämä ei siis ole sisäsiittoista tai ylimielistä vaan ookoo vastaus. Jos helsinkiläinen sanoo kuopiolaiselle että "käänny siitä ympyrätalon kohdalta vasemmalle", on omaa napaansa tuijottava tomppeli, joka luulee, että helsinki on maailman napa -- mistä ihmeestä kuopiolaiset voi kaikki helsingin talot tietää?
ja ei, en olisi ikinä uskaltanut ITSE antaa kenellekään tuon esimerkin kaltaista ohjetta, mutta itse olen monen monta kertaa jäänyt ihmettelemään veikkaustaloja (siis talo, jossa joskus vuosikymmeniä sitten oli veikkauksen konttori) ja haaremitaloja (talo, jonka katolla yläilmoissa on pienen pieni kuunsirppikoriste)...
Onneksi perhe asuu taas täällä etelässä, jossa sekä savolaishaara perheestä että helsinkiläishaara saavat rauhassa puhua omaa murrettaan ja olla niinkuin tykkäävät. Tätä mieltä on siis myös syntyperäinen savolainen (murteestaan ylpeä) mieheni ja lapset. Anoppi ja miehen veljet ovat jo kääntyneet, sisko vaan jaksaa natkuttaa siitä, kuinka kauhea paikka se helsinki on ja koska tulette takaisin "kotiin". On käynyt meillä 2 kertaa 10 vuoden aikana -- me tietenkin käymme kylässä heillä pari kertaa vuodessa. Matka on heille pitkä ja raskas vaikka heillä on vain yksi iso lapsi. meillä on 4 paljon pienempää ja meillehän kuopio on ihan naapurissa ;)
Ja vielä: kuopio on kaikesta huolimatta kesäkaupunkien ykköskastia!
mua lähinnä ärsyttää vaan se pääkaupunkikeskeisyys. Huvittaa kun palstalla toiset helsinkiläiset kuvittelevat kaikkien avausten koskevan vain Helsinkiä. Jos joku kysyy gallupissa että missä asut niin tuskin älykäs vastaa että "Kalliossa"....vai mitä sanot ap? Kun tää on maanlaajuinen foorumi ja täällä palstailee ihmisiä ympäri maata niin oletettavasti ei haeta kysymyksellä vastausta että missä päin Hesaa asut...
Älä ota niin vakavasti. En mäkään loukkaantuisi jos joku vastaisi asuvansa vaikka yllämainituissa kaupunginosissa tai vaikka sitten Iivantiirassa.
onhan se palstallakin osoitus tietynlaisesta piiri pieni pyörii-asenteesta kun joskus avauksissa ja vastauksissa todella jotkut luulevat kysymysten pyörivän vain hesalaisten ja Helsingin ympärillä. Ehkä vaan ois syytä katsoa peiliin itse kunkin?
olen vaan lähinnä huvittunut siitä pienen pienestä ajatusmaailmasta.
olen vaan lähinnä huvittunut siitä pienen pienestä ajatusmaailmasta.
että joku sanoo asuvansa Kalliossa, Hervannassa tai Nuorgamissa. Ei se mua liikuta mihinkään suuntaan.
Mutta jos siellä asuvat tosiaan ajttelevat että muualla suomessa asuvat tuntevat alemmuudentunnetta niin huh huh.
Mutta jos siellä asuvat tosiaan ajttelevat että muualla suomessa asuvat tuntevat alemmuudentunnetta niin huh huh.
No eivät tietenkään kaikki koe alemmuudentunnetta, mutta jostain syystä moni kyllä suhtautuu vihamielisesti helsinkiläisiä kohtaan. Olen asunut 15 vuotta Pohjanmaalla, 5 Savossa, 2 Karjalassa ja lyhyempiä aikoja myös Lapissa. Tiedän kyllä mistä puhun. Vihamielisyyden syyksi tuossa arvattiin alemmuudentunne, tiedä häntä siitä sitten.
sillä se vastaushan kertoo aika paljon ihmisen ajatusmaailmasta! Jos joku kysyy sinulta esim laivalla että mistä päin olet kotoisin vastaatko todella että "Herttoniemestä"? Aikuisten oikeesti? :D
sillä se vastaushan kertoo aika paljon ihmisen ajatusmaailmasta! Jos joku kysyy sinulta esim laivalla että mistä päin olet kotoisin vastaatko todella että "Herttoniemestä"? Aikuisten oikeesti? :D
Lapista kotoisin. Mutta jos joku netissä kysyisi asuinpaikkaa niin en huvittuisi jos joku vastaisi Nuorgam tai Pispala.
ihmiset siellä kyllä joskus. Ja sit tää älytön pääkaupunkikeskeisyys esim työelämässä. Minä olen menettänyt oman työni sen takia koska toiminnat halutiin keskittää Helsinkiin. Pomoni ihmetteli tätä suuresti koska työvoimakustannukset nousivat rajusti firmassa mutta minkäs teet...olivat vaan saaneet päähänsä että keskittää pitää ja juuri Helsinkiin. Aika älytön yhtälöhän se on kun ajatellaan miten jossain Rovaniemellä ammatti-ihmiset menettävät työnsä jota tehneet 30v ja toiminta siirtyy Hesaan missä työvoimakustannukset isommat ja sinne palkataan joku uusi ja kokematon työtä tekemään. EI MITÄÄN JÄRKEÄ!
asuvansa Pispalassa tai Herttoniemessä. Pitäisin ihmistä kenties vähän vajakkina jopa.
ihmiset siellä kyllä joskus. Ja sit tää älytön pääkaupunkikeskeisyys esim työelämässä. Minä olen menettänyt oman työni sen takia koska toiminnat halutiin keskittää Helsinkiin. Pomoni ihmetteli tätä suuresti koska työvoimakustannukset nousivat rajusti firmassa mutta minkäs teet...olivat vaan saaneet päähänsä että keskittää pitää ja juuri Helsinkiin. Aika älytön yhtälöhän se on kun ajatellaan miten jossain Rovaniemellä ammatti-ihmiset menettävät työnsä jota tehneet 30v ja toiminta siirtyy Hesaan missä työvoimakustannukset isommat ja sinne palkataan joku uusi ja kokematon työtä tekemään. EI MITÄÄN JÄRKEÄ!
Tässä ja kuntien kurjistamisessa ei ole mitään järkeä. Terv. helsinkiläinen, joka haluaisi työpaikkoja ja toimivia palveluita järkevästi koko maahan.
mutta mulle ihmeteltiin Sodiksessa, että "sinähän olet ihan mukava, vaikka oletkin Helsingistä" XD
Ei oiken avautunut, että miten se syntypaikka vaikuttaa siihen mukavuuteen.
- "I live in Vantaa."
- "?"
- "It is actually right next to and a part of Helsinki, the capital."
- "Oh, right."
Voit vaihtaa tuohon myös Espoon, Keravan tms.
Kyllä mä vähän ällistyisin jos jossain matkoilla kysyin että missä joku asuu ja se kertoisi asuvansa Pispalassa tai Herttoniemessä. Pitäisin ihmistä kenties vähän vajakkina jopa.
Jos Pohjanmaalla tai Lapissa saattuu kuolonkolari, kukaan ei kirjoita tänne "taas talvi yllätti pohjalaiset/lappilaiset", ja sitten heti perään joku vastaa "niin, ei ne osaa edes autolla ajaa."
Mä luulen että se inho juontaa juurensa helsinkiläisten ylimielisyydestä onhan se palstallakin osoitus tietynlaisesta piiri pieni pyörii-asenteesta kun joskus avauksissa ja vastauksissa todella jotkut luulevat kysymysten pyörivän vain hesalaisten ja Helsingin ympärillä. Ehkä vaan ois syytä katsoa peiliin itse kunkin?
ja toinen huvittava porukka on ne jotka väittävät että kuuluu yleissivistykseen tuntea Helsinkiläisiä lähiöitä, mitä ihmettä? :D