Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä takia joillakin naisilla jää synnytyksen jälkeen iso maha?

Vierailija
26.06.2011 |

Siis ettei se heti palaudu,vaan näyttää siltä että siellä vielä vauva?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on tila nimeltä diastasis recti eli vatsanpeitteiden erkauma. Googlatkaa tuo sanapari, niin saatte paljon tietoa englanniksi ja suomeksikin. Linea alba, joka pitää vatsalihaksia normaalisti yhdessä, on revennyt raskauden venytettyä vatsaa, eikä se palaudu takaisin ilman leikkausta. Jos vatsa on ollut iso ja vauva ollut edessä, vatsanpeitteet ovat pysyvästi revenneet ja lisäksi iho jää roikkumaan löysäksi pussiksi. Samalla vatsan sisälmykset (suolet yms.) tavallaan roikkuvat edessä siitä kohtaa, missä vatsalihasten pitäisi tukea niitä pysymään tiiviisti sisällä.

Mikään jumppa ei palauta löysää ihoa, näin se vain on. Vatsalihaksiin kyllä voi hieman yrittää vaikuttaa oikeanlaisella jumpalla, mutta esim. suoria vatsoja ei saa tehdä, ne vain pahentavat asiaa. Samoin pilateksen monet liikkeet ovat "kiellettyjä". Tuplerin tekniikkaa monet suosittelevat (tietynlaista jumppaa joka perustuu pitkälti vatsan sisään vetämiseen). Sitä olen itse vähän kokeillut, mutta ei siitä pysyvää apua ole jos tilanne on paha. 

Leikkaukseen säästän, mistähän saisi sen 6-7 tonnia...

Vierailija
22/71 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka oon mutta vatsa on kuin ryppynen rusina, oksettavaa. Leikkaukseen menisin jos uskaltaisin ja olis rahaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksestä 2v...mulla siellä on rasvaa ja toisilla varmaan elimistö palautuu hitaammin eli ne sisälmykset hakee sitä paikkaansa kun kohtu supistuu jne...

Vierailija
24/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu palautuu kokoonsa hitaasti, vararavintoa (läskiä) kertynyt vatsanseudulle, näiden yhdistelmä?

Itse olen kuullut sanottavan, että synnytyksen jälkeen maha on usein samankokoinen kuin silloin, kun olit raskaana neljännellä kuulla. Jos neljännellä kuulla mahasi on ollut jo kuin potkupallo, on se sitä varmaan synnytyksen jälkeenkin.

Vierailija
25/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo ainakaan sellasta nähnyt.

Vierailija
26/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatisi kirurgin veistä saada vatsa takaisin ennalleen :( Ja toisen lapsen jälkeen tilanne on tämä.

Vierailija
27/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kaikkien kolmen synnytyksen jälkeen palautunut sellaiseksi kun oli ennen synnytystä,jopa pienemmäksi.Painoni ennen 1. ja 2.raskautta 68kg, kolmannessa 89kg

Kiinnostaa miksi toisilla jää toisilla ei

Vierailija
28/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohdun päällä on läskiä, se jää siihen vaikka lapsi tuliskin ulos. Kohtu supistuu melko pian, joten sitä ei voi syyttää.

Läski on helppo piilottaa raskauden piikkiin, mutta jos se jää siihen vauvan jo synnyttyä, on vika kyllä jossain muussa kuin "sisäelimien palautumisessa" :)

Vierailija
29/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun taas lantion ja persustan seutu on ihan normaalia kokoluokkaa. Myös mulla on vatsalihakset erkaantuneet ja siihen ei auta muu kuin se kirurgin veitsi.

Vierailija
30/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu on lihas, joka raskauden aikana venyy. Jälkisupistukset edesauttavat kohdun palautumista entiselleen. Usein kuitenkin menee monia kuukausia ennen kuin kohtu entisellään.

Jos Ap et vain näe, että kohtusi on vielä aika iso. Nuo painot mitä annoit (en toki tiedä pituuttasi), kertoo ettet ehkä ole sieltä hoikemmasta päästä. Itse olen tosi hoikka juuri vatsan seudulta ja siinä kyllä näkyy kivasti potkupallo vielä pitkään synnytyksen jälkeen.

Vierailija
31/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektio, joka tehdään pystysuuntaisena viiltona, saattaa tehdä tuhoa vatsalihaksille jota pitää leikkauksella korjata.

Vierailija
32/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman verran kun ennen odotusta, 68kg ja mun maha on nyt niinku 3kk odotus aikana jos antaa olla löysänä. en mikään sika laiha ollut ennenkään, mut muuten paremmassa kunnossa.

Vierailija
33/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan "normi" vatsa synnytyksen jälkeen. Ihmettelin kun melkein kaikilla osastolla oli todella iso maha kunnes tajusin, että on normaalimpaa jäädä maha synnytyksen jälkeen ja se siitä vetäytyy muutamissa viikoissa sitten pois.

Sanotaanko, niin että mun mahani ei ole kuitenkaan sen näköinen kun se oli ennen raskautta, mutta rasvaton toki edelleen! Mulla on vatsalihakset siis erkaantuneet ja sen myötä napakin väärässä paikassa. En nyt muista tarkaan mitä kirurgi sanoi olevan "tuhoutunut", mutta siis olen menossa korjauttamaan tilanteen.

Nyt on vain tiukka pohdinta tehdäänkö vielä lapsi vai ei, koska turha mennä siihen leikkaukseen jos aikoo vielä raskaaksi.

Läski on läskiä ja mua ärsyttää, no jäi synnytyksestä läskiä. No ei ne läskit synnytyksessä tule! ; ) Ja mua ei haittaa muiden läskit, mutta ihme tapa naisilla on vedota raskauteen!!

Vierailija
34/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytykseen mentäessä paino oli 59 kg ja kotiin lähtiessä sairaalasta painoin 52 kg (5 päivää synnytyksestä)

Oli ihan "normi" vatsa synnytyksen jälkeen. Ihmettelin kun melkein kaikilla osastolla oli todella iso maha kunnes tajusin, että on normaalimpaa jäädä maha synnytyksen jälkeen ja se siitä vetäytyy muutamissa viikoissa sitten pois.

Sanotaanko, niin että mun mahani ei ole kuitenkaan sen näköinen kun se oli ennen raskautta, mutta rasvaton toki edelleen! Mulla on vatsalihakset siis erkaantuneet ja sen myötä napakin väärässä paikassa. En nyt muista tarkaan mitä kirurgi sanoi olevan "tuhoutunut", mutta siis olen menossa korjauttamaan tilanteen.

Nyt on vain tiukka pohdinta tehdäänkö vielä lapsi vai ei, koska turha mennä siihen leikkaukseen jos aikoo vielä raskaaksi.

Läski on läskiä ja mua ärsyttää, no jäi synnytyksestä läskiä. No ei ne läskit synnytyksessä tule! ; ) Ja mua ei haittaa muiden läskit, mutta ihme tapa naisilla on vedota raskauteen!!

Vierailija
35/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohdun päällä on läskiä, se jää siihen vaikka lapsi tuliskin ulos. Kohtu supistuu melko pian, joten sitä ei voi syyttää.

Läski on helppo piilottaa raskauden piikkiin, mutta jos se jää siihen vauvan jo synnyttyä, on vika kyllä jossain muussa kuin "sisäelimien palautumisessa" :)

Minä olen kiinteävatsainen luonnostaan, vatsa enemmänkin kuopalla. Synnytysten jälkeen vatsa todellakin oli vielä kuin potkupallo (ei nyt ehkä ihan niin iso), ja säilyi sellaisena ehkä pari viikkoa ennen kuin alkoi pikku hiljaa palautua. Kolme tai neljä kuukautta meni ennen kuin vatsa oli taas samanlainen ihan litteä ja mitään urheilua en harrastanut.

Vierailija
36/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoittumisesta sekä kudosten tiukkuudesta. Kohtu supistuu normaaliin kokoonsa jälkitarkastukseen mennessä.

Vierailija
37/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samat makkarat olleet synnytyksen jälkeen mitä ennen raskautta.Tosin ekan synnytyksen jälkeen painoin vain 66kg ja mahani ei ole koskaan ollut niin pieni.Vauvat olivat kaikki alle 4kg vatsani ei hirveän iso ollut ja painoa tuli kaikissa raskauksissa alle 10kg.

Vierailija
38/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä oli pitkään sellainen "tyhjä potkupallo" mahan tilalla - paino oli heti synnytyksen jälkeen sama kuin ennen raskautta(73 kg), mutta maha oli saman kokoinen kuin ennen synnytystä paitsi että kun kädellä painoi, siihen jäi sellainen tyhjä kuoppa. Vähitellen tasaantunut, mutta olettaisin että tässä iässä kudokset ei palaudu enää ihan helposti. Sain siis ekan 41-vuotiaana, ja odotan toista nyt 43-vuotiaana. Kauhulla (!!) odottelen millainen maha mulle jää näistä muistoksi...

Vierailija
39/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se kellään palautuu heti normaaliksi en oo ainakaan sellasta nähnyt.

Mulla oli pian synnytysten jälkeen pelkkä kuoppa vatsan kohdalla, jo sairaalasta kotiutuessa. Kyllä mun nopeaa palautumista sairaalassakin ihmeteltiin. Mulle on tehty myös kaksi sektiota, molemmat pystyviiltoon, ja ihan yhtä nopeasti vatsa litistyi sektioitten jälkeen.

Vierailija
40/71 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se liittyi varmaan jotenkin kohtuun.

Sitten kun pömppö litistyi, jäljelle jäi pilalle mennyt ihoni. Lapseni ovat nyt jo ties kuinka isoja, mutta pahoin venynyt iho on tallella eikä tule palautumaan. Ihotyyppikysymys. Jotkut ovat onnekkaita, jotkut eivät.