Minkä takia joillakin naisilla jää synnytyksen jälkeen iso maha?
Siis ettei se heti palaudu,vaan näyttää siltä että siellä vielä vauva?
Kommentit (71)
Mulla on aina ollut pieni raskausmaha ja palautunut tosi nopeasti, laitokselta olen lähtenyt normaalivaatteissa kotiin, pieni kumpu ollut kuukauden. Nahka vähän löysä alavatsalta muutaman viikon.
Lihaskunto, kollageenin määrä, kudoslaatu, läski, raskauskilot jne - kaikki vaikuttaa. Mä olen ollut pieni ja hoikka (alkupaino 55kg) 3 ekassa raskaudessa ja viimeisessä laihduin (alkupaino 62kg, laitokselta kotiin 60kg) ja hyvä perus-lihaskunto
Olisiko geeneissä? Itse painoin 55kg ennen raskautta ja 55kg synnärillä.
Minä olen aina ollut hoikka, ensimmäisessä neuvolassa mitat 170/52. Kaikki raskauskilot jäivät laitokselle, mutta maha ei. Vatsalihakset jäivät pysyvästi erilleen. Liikun paljon, mutta tilanne ei vaan korjaannu :(
On se naisen anatomia ihmeellinen.
Mulla palautui lähes heti synnytyksen jälkeen entiseksi eli melkeinpä vatsalihaksetkin erottuivat vaikka raskauden aikana oli tullut 20 kiloa painoa. Kyllä mä ymmärrän olleeni erityisen onnekas ja useimmiten kyllä vaatii pidemmän ajan palautua...
Kaksi vuotta jälkeenkin on iso maha? Ei se ole muuta, kuin läskiä, koska syövät herkkuja, kuin siat. Kai joku tämänkin jollain tapaa. Tunnen henkilön, joka oli lihava ja syytti aineenvaihduntaa tai jotain. Sitten hän maseentui ja paino putosi, kun ei ruoka maistunut. Nyt hän on taas terve jä läski, koska ruoka maistuu. Te monet olette selittämisen mestareita ja saatte jopa itsenne uskomaan omiin valheisiin.
Kahden lapsen jälkeen kaikki ihastelivat timmiä ja lihaksikasta vatsaani. Kolmatta ja neljättä vatsalihakset eivät enää kestäneet. Vatsalihastenkiristysleikkauksen jälkeen kirurgi tuumas, ettei aikoihin ole nähnyt noin erillään olevia lihaksia. Sekä pysty että vaaka lihakset olivat pettäneet. Tyrät vaan pullistelivat lihasten väleistä. Ei mitään tukea lihaksista, eivätkä mitkään jumpat tähän olisi auttaneet. Iho on paksu ja kimmoisa se palautui ennalleen. Lihoin kaikissa raskauksissa 20-25kg ja kaikki sain myös laihdutettua. Eli kyllä se on kudostyypistä ja raskauksien lukumääristä kiinni. Katsokaapa vanhemia naisia vaikka uimahallissa. Ovat todella laihoja, mutta alavatsa pömpöttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos 175cm ja 68kg ei ole mielestänne hoikka, niin menkää hirttää itsenne! Eli asia jos on 160cm ja 68kg.
Mitat eivät kerro mitään, kun vartalontyyppejä on erilaisia... Itse olen 173cm ja viime vuoden huhtikuussa painoin 65kg (nyt siitä lihonut ja paljon), en ollut hoikka. Edelleenkin se pömppö vatsa roikkui, joten omalla kohdallani olen hoikka luultavasti siinä 60kg kieppeillä. Ystäväni on 172cm ja painaa n. 55kg, hän on hoikka, kirjaimellisesti, mutta ei ole anorektikko vaan nimenomaan hoikka. Toiselle taas 65kg samanpituisena tarkoittaa lautavatsaa, riippuu niin omasta vartalontyypistä.
Vatsan koko raskauden aikana ja sitä myötä palautuminen riippuu myös lapsiveden määrästä. Itselläni lapsivettä oli niin paljon, että yli 4-kiloisena syntynyt vauva mahtui kääntymään mahassa vielä viikolla 40. Isosta mahan koosta oli seurauksena se, että vatsalihakset eivät palautuneet yhteen eikä ihokaan. Painoa sinänsä minulle ei tullut lisää enkä syönyt herkkuja tai roskaruokaa raskauden aikana kuten en syö muutenkaan. Eli vaikka kaikkensa yrittää - syö terveellisesti, liikkuu paljon ja synnytyksen jälkeen vielä jumppaa vatsaa päivittäin fyssareiden ohjeiden mukaan monta kuukautta, niin lopputulos voi olla tämä. Tasan eivät käy onnen lahjat. Ja ei muuta kuin rahaa säästämään leikkaukseen...
Vatsalihasten erkauma aiheuttaa ”pömppö-vatsan” raskauden jälkeen.
Erkauma paranee yleensä 1 vuodessa, kunhan ei harjoittele suoria vatsalihaksia esim.lankutusta tai istumaan nousuja, joissa vatsaonteloon tulee painetta ja erkaumaan syntyy lisä-painetta. Tällöin paraneminen hidastuu tai pahimmillaan erkauma jää ns.päälle.
Sen sijaan syviä vatsalihaksia ilman sixpäkin jännitystä voi tehdä hyvän pilates-ohjaajan tai fyssari avulla.
Monet ei välttämättä edes tunnista omia syviä vatsalihaksiaan sekä lantionpohjan lihaksiaan (jotka pitäisi toimi yhdessä), jolloin syvävatsa-treeni menee vahingossa väärille lihaksille.
Joillakin tulee niin raju jännesauman (linea alba) erkauma synnytyksessä (esim.6-10cm), että se ei itsellään parane synnytyksen jälkeen, tai edes fyssarin ohjeilla. Tällöin on mahdollista tehdä erkuman korjausleikkaus.
Kuitenkin jos on muuten hoikka, mutta omaa pömppö-vatsan raskauden jälkeen, on kyse todennäköisesti vatsalihasten jännesauman erkaumasta.
Erkaumia tavataan myös keskivartalolihavilla miehillä ja naisilla, joilla vatsalihasten jännesauman on venynyt lihavuuden takia, sekä joillain bodareilla, jotka käyttävät tuki-vyötä, jolloin vatsaontelon paine purkautuu ulospäin eikä sisäinen tuki ole käytössä.
uskotaan urpaanilekendaan että pitää syödä kahden edestä,syödään kaikkea mikä liikkuu tai ei liiku niin että on kauhea ähky päällä koko ajan.Selvähän se että liikasyömisellä on vaikutuksensa kehoon,sitten ihmetellään että miksei palauduta synnytyksen jälkeen takaisin normipainoon.