Minkä takia joillakin naisilla jää synnytyksen jälkeen iso maha?
Siis ettei se heti palaudu,vaan näyttää siltä että siellä vielä vauva?
Kommentit (71)
Toisen lapsen jälkeen on kiinteä pallo ja napa jäi myös ulos. Vatsalihakset pitäis olla hyvät, mutta jokin on erillai kuin ennen.
Lisäksi tunnen kädelläni kun suolissa liikkuu ilma, ne kohottaa vatsanahkaa kun makaan selälläni.
Raskaudesta jo 3 vuotta.
mahan ison näköiseksi vaikka muutoin hoikahko olenkin. Ei se nahka lähe enää pois, viime synnytyksestä 10v.
näin ainakin mulla (varmasti löytyy niitä, jotka ovat täysin entisellään kaksi tuntia viidennentoista lapsen syntymän jälkeen).
Ekan lapsen jälkeen lähdin synnäriltä entisissä housuissani. Tokan lapsen jälkeen ne housut mahtuivat minulle kuukauden jälkeen. Kolmannen lapsen jälkeen kesti puoli vuotta, että ne housut mahtuivat. Painoa ei ole tullut myöhemmissä raskauksissa juuri sen enempää kuin ekassakaan.
mutta semmonen ihoa ja läskiä sisältävä tyhjä kassi :D maha oli aivan järettömän kokonen ja maha on nyt mitä on järkyttävine raskausarpineen ja roukkuvine ulokkeineen. sektiosta 10kk.
Mulla vatsa on molemmista raskauksista palautunut n. kuukaudessa ennalleen. Jo viikossa ollut lähes litteä. En tiedä mistä johtuu. Syvän poikittaisen vatsalihaksen harjoitteita olen kyllä tehnyt vuosia selkäkipujen vuoksi, mutta en usko että selittää täysin tuon nopean palautumisen. Painoa ei muutamaa kiloa enempää ole kummassakaan raskaudessa tullut, ei vaan ole tehnyt mieli herkkuja. Syvän vatsalihaksen ja lantionpohjan harjoitteita olen tehnyt pari pvä synnytysten jälkeen.
Jos on pitkä selkä ja taaksepäin kallistunut kohtu ei vatsa näytä niin suurelta vaikka siellä olisi yli neljäkiloinen vauva. Sitten se on tietysti kudostyypistä kiinni miten vatsa palautuu. Mä olen huomannut että niillä joilla on paljon raskausarpia on myös roikkuvampi vatsa. Alatiesynnyksen ja täysimetyksen jälkeen vatsa palautuu yleensä paremmin. Näin luonto hoitaa ;)
Ei kannata treenata vatsalihaksia liian aikaisin synnytyksen jälkeen vaan parempi on tehdä pitkiä rasvaapolttavia vaunukävelyitä, treenata lantiopohjaa ja imettää.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:46"]
Mulla vatsa on molemmista raskauksista palautunut n. kuukaudessa ennalleen. Jo viikossa ollut lähes litteä. En tiedä mistä johtuu. Syvän poikittaisen vatsalihaksen harjoitteita olen kyllä tehnyt vuosia selkäkipujen vuoksi, mutta en usko että selittää täysin tuon nopean palautumisen. Painoa ei muutamaa kiloa enempää ole kummassakaan raskaudessa tullut, ei vaan ole tehnyt mieli herkkuja. Syvän vatsalihaksen ja lantionpohjan harjoitteita olen tehnyt pari pvä synnytysten jälkeen.
[/quote]
Juuri siksi sulla on litteä vatsa. Ei liikaa raskauskiloja ja synnytyksen jälkeen lantiopohjan supistelua. Ei kannata mitään istumaannousuja tehdä jopa puoleen vuoteen synnyksestä. Tai pitäisi ainakin testata ensin onko väli vatsalihasten välillä kuroutunut umpeen ennen kuin treenaa.
samaa ihmettelin synnärillä. Ekalla kerralla kuvittelin olevan synnyttämättömien osastolla, kun olin ainoa, jolla ei ollut mahaa - ei yhtään. Lähdin kotiin pillifarkuissa (joita olin käyttänyt ennen raskautta)
sama juttu toisella kerralla. Olin ainoa mahaton eli tämän perusteella vain noin 10 % maha palautuu välittömästi
Minulla ei jäänyt ylimääräistä nahkaa. Nyt on kulunut kymmenen kuukautta synnytyksestä ja vatsa on täydellinen. Vatsalihakset näkyvät, kun jännitän niitä. :) Toivottavasti seuraava raskaus ei tee tuhojaan.
Toki ikäkin saattaa vaikuttaa...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:59"]
samaa ihmettelin synnärillä. Ekalla kerralla kuvittelin olevan synnyttämättömien osastolla, kun olin ainoa, jolla ei ollut mahaa - ei yhtään. Lähdin kotiin pillifarkuissa (joita olin käyttänyt ennen raskautta)
sama juttu toisella kerralla. Olin ainoa mahaton eli tämän perusteella vain noin 10 % maha palautuu välittömästi
[/quote]
Piti vielä sanoman, että aika kateellisia kommentteja sain. Itse asiassa koko raskauden aikana kun minulla kasvoi vain maha- takaapäin ei huomannut että oli raskaana kun maha oli kuten jalkapallo edessä. Lihoin vain 6 kg ja kaikki lähti välittömästi. En ole himourheilija, päinvastoin. Mutta ilmeiseti hyvät geenit
Yhä edelleen painan 55 kg ja 50 vuotiaana olen voin 35-40 ikäisen näköinen aikankin työkavereiden kommenttien perusteella (eivät tiedä ikääni vaan kuvittelevat tuon ikäiseksi)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:46"]
[/quote]
Juuri siksi sulla on litteä vatsa. Ei liikaa raskauskiloja ja synnytyksen jälkeen lantiopohjan supistelua. Ei kannata mitään istumaannousuja tehdä jopa puoleen vuoteen synnyksestä. Tai pitäisi ainakin testata ensin onko väli vatsalihasten välillä kuroutunut umpeen ennen kuin treenaa.
[/quote]Tarkennan vielä, että syvän vatsalihaksen harjoittaminen on ihan eri asia kuin pinnallisten. Juuri noita istumaan nousuja eli pinnallisten lihasten harjoitteita ei kannata tehdä kunnes vatsalihasten rako on jälleen pieni tai ovat yhdessä. Syvää poikittaista saa harjoittaa jo lähes heti synnytyksen jälkeen esim. vetämällä napaa sisään. Nopeaan palautumiseen on varmasti vaikuttanut myös kudostyyppini. Työkaverini, fysioterapeutti myös oli raskaana samaan aikaan. Yhtä vähän liikakiloja, samat lantionpohjan ja muut harjoitteet, mutta vatsa on roikkuva. Hoikka muuten kuten minäkin. En varmasti ole mitään ainakaan enempää vatsani eteen tehnyt.
Nämä keskustelut on aina samanlaisia. Jos mulla meni näin, niin muillakin pitää mennä.
Mä näytin joka kerta synnytyksen jälkeen viimeisilläni olevalta. Iso iso pallo. Löysä taikinamaha. Ällöttävä. Siitä se on pikku hiljaa lähtenyt. Kolmannesta synnytyksestä on 1,5 vuotta ja vatsa on toki pitkään ollut litteä. Mutta se nahka! Mulla on aina ollut iso vauvamaha ja kolmannen jälkeen kaikki elastisuus on kyllä menetetty ja nahka roikkuu. 168/58, hoikka, lihaksikas kroppa. Ja vatsanahka :D Eihän sille saa mitään ilman kirurgia.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2011 klo 19:12"]
Siis ettei se heti palaudu,vaan näyttää siltä että siellä vielä vauva?
[/quote]
Joillain on kudostyyppi sellainen ettei palaudu. Nahka voi repeillä tai vatsa olla niin iso ettei palautuminen ole mahdollista.
Itsellä ollut aina (4x) pieni raskausmaha ja palautunut normaaliin heti synnytyksen jälkeen (laitokselta lähtiessä esim kuopuksen kanssa painoa vähemmän kuin raskauden alussa).
Vielä näin 50+ ikäisenäkin nahka on sileä, kiinteä ja rypytön eikä valumiakaan pahemmin. Mutta äärimmäisen harvinaista kun katsoi viimeviikolla paljon nuorempia naisia kylpylässä:(
Jos 175cm ja 68kg ei ole mielestänne hoikka, niin menkää hirttää itsenne! Eli asia jos on 160cm ja 68kg.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2011 klo 19:22"]
minulla on kaikkien kolmen synnytyksen jälkeen palautunut sellaiseksi kun oli ennen synnytystä,jopa pienemmäksi.Painoni ennen 1. ja 2.raskautta 68kg, kolmannessa 89kg
Kiinnostaa miksi toisilla jää toisilla ei
[/quote]
no niinkuin tuolla aiemmin oli, niin lihakset jäävät erilleen ja pitäisi leikata, jotta olisivat normaalisti. Joillakin, kuten minulla, on pehmeät kudokset ja rupeavat roikkumaan helposti. Kaikilla naisilla suvussani on jouduttu kohtu leikkaamaan, koska se on tipahtanut alas ja siitä tulee ongelmia. Eli raskaus muuttaa elimistöä, mahassa ei jäsenet enää palaudu kunnolla paikalleen.
Minun raskaudesta on aikaa 3 vuotta ja nyt vasta alkaa olla pömppis pois. Ei varmaan koskaan kuitenkaan litteä vatsa tule vaikka jumppaisin ja laihduttaisin.
Mulle jäi. Eikä ole liikaläskiä, olen aika hoikka 165 cm / 53 kg. Mutta vatsa on semmoinen 5 kk raskausmahan näköinen kiinteä pömppis ollut lasten saamisesta alkaen, eikä ole auttanut edes kuntosalitreeni. Enpä minä tuota niin kauheasti onneksi murehdi, käytän sitten vaan vatsanseudun peittäviä vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2011 klo 19:29"]Hätäsektio, joka tehdään pystysuuntaisena viiltona, saattaa tehdä tuhoa vatsalihaksille jota pitää leikkauksella korjata.
[/quote] kai se korjaus leikkaus tehdään kunnallisella
Toisen lapsen jälkeen on kiinteä pallo ja napa jäi myös ulos. Vatsalihakset pitäis olla hyvät, mutta jokin on erillai kuin ennen.
Lisäksi tunnen kädelläni kun suolissa liikkuu ilma, ne kohottaa vatsanahkaa kun makaan selälläni.
Raskaudesta jo 3 vuotta.