Onko minulla mahdollisuutta saada elatusmaksuja? Vuoroviikkoasuminen.
Emme anoneet erossa elatusmaksuja kummallekaan, sillä kaksi lastamme ovat joka toinen viikko minulla, joka toinen viikko isällään.
Minun bruttoni on 3400 e/kk ja isällä 4400 e/kk. Nettona minä saan 2300 e/kk ja isä 2800 e/kk. Minulla ei ollut lainaa ollenkaan ja isä joutui ottamaan ison lainan, jota hän alkoi lyhentämään n. 1000 e/kk. Ajattelimme, että tulot ovat suht tasan, eikä kummankaan tarvitse maksaa kummallekaan.
No, nyt on on uusi mies muuttamassa miehen kanssa yhteen. Näin hänen asumiskulunsa puolittuvat. En haluaisi alkaa riitelemään mistään elatusmaksuista, jos kysymys on pikkusummista. Onko minun syytä alkaa riitelemään vai ei?
Kommentit (32)
Itseasiassa pitäisi käydä sossussa laskettamassa, että jokohan alkaisi jotain tippua exältä... Exä on töissä ja asuu yksiössä yksin (+poika joka toinen viikko). Minä olen äitiyspäivärahalla ja asun kolmiossa avokin ja 2:n "uuden" lapsen kanssa (+poika joka toinen viikko). Vaikuttavatko "uudet" lapset exän elareihin?
Sinulla ei ole elatusvelvollisuutta uuden kumppanisi lapsiin.
Ainoa mikä tuossa kuviossa vaikuttaa, on se että uusi miehesi jakaa asumiskulut kanssasi, eli asumiskulusi ovat todennäköisesti pienemmät
kuin exälläsi jos hän maksaa yksiönsä kulut yksin.
Ja jos olette suht samatuloisia, tuskin elatusmaksuja siis saat.
Itseasiassa pitäisi käydä sossussa laskettamassa, että jokohan alkaisi jotain tippua exältä... Exä on töissä ja asuu yksiössä yksin (+poika joka toinen viikko). Minä olen äitiyspäivärahalla ja asun kolmiossa avokin ja 2:n "uuden" lapsen kanssa (+poika joka toinen viikko). Vaikuttavatko "uudet" lapset exän elareihin?
Sinulla ei ole elatusvelvollisuutta uuden kumppanisi lapsiin. Ainoa mikä tuossa kuviossa vaikuttaa, on se että uusi miehesi jakaa asumiskulut kanssasi, eli asumiskulusi ovat todennäköisesti pienemmät kuin exälläsi jos hän maksaa yksiönsä kulut yksin. Ja jos olette suht samatuloisia, tuskin elatusmaksuja siis saat.
että kun uusi lapsesi syntyy, se toki vaikuttaa. Olet silloin elatusvelvollinen myös toiseen lapseen,joten silloin tilanne kannattaa kyllä tarkastuttaa.
Ja vuoroviikkoasumisessa toisella on aina lasten kirjat. Silloin voidaan siis laskea elatusmaksut normaalin kaavan mukaisesti ja elatusmaksusta tehdään sitten luonapitovähennys, joka esim 7-12v lapsella, joka viettää isänsä luona 13-15 yötä/kk on 53,50€.
Luonapitovähennyksestä vuoroviikkojärjestelyssä on korkeimman oikeuden vajaan vuoden vanha päätös, jossa asumiskuluja on katsottava tapauskohtaisesti.
Ennakkotapauksessa luonapitovähennys tuplattiin, mutta se voi nousta enemmänkin.
Korkein oikeus otti kantaa luonapitovähennyksen kohtuullistamiseen nimen omaan siksi, että vuoroviikkomallissa luonapitovähennys käsitteenä on täysin riittämätön nimellistä etävanhempaa kohtaan.
Ja vuoroviikkoasumisessa toisella on aina lasten kirjat. Silloin voidaan siis laskea elatusmaksut normaalin kaavan mukaisesti ja elatusmaksusta tehdään sitten luonapitovähennys, joka esim 7-12v lapsella, joka viettää isänsä luona 13-15 yötä/kk on 53,50€.
Luonapitovähennyksestä vuoroviikkojärjestelyssä on korkeimman oikeuden vajaan vuoden vanha päätös, jossa asumiskuluja on katsottava tapauskohtaisesti. Ennakkotapauksessa luonapitovähennys tuplattiin, mutta se voi nousta enemmänkin. Korkein oikeus otti kantaa luonapitovähennyksen kohtuullistamiseen nimen omaan siksi, että vuoroviikkomallissa luonapitovähennys käsitteenä on täysin riittämätön nimellistä etävanhempaa kohtaan.
Mutta kuulostaa täysin järkeenkäyvältä.
Tosin jos tästä tulee yleinen käytäntö, surullista kuinka paljon vuoroviikkolapsia tuleekaan lisää vain sen takia että vanhemmat haluavat välttää elatusmaksut.
Kun raha on vaikuttimena lapsen asumisesta päätettäessä, lapsen etu ei juurikaan toteudu.
kannattaa mielummin maksaa elatusmaksut kuin siirtyä vuoroviikkoihin.
että raha on motiivina nimenomaan sinulla. Vuoroviikkoasuminen on vanhemmille kallein asumisjärjestely, sitä ei valita rahallisen helpotusen toivossa.
Tiedän tämän, koska noudatan mallia itsekin.
Luonapitovähennyksestä vuoroviikkojärjestelyssä on korkeimman oikeuden vajaan vuoden vanha päätös, jossa asumiskuluja on katsottava tapauskohtaisesti. Ennakkotapauksessa luonapitovähennys tuplattiin, mutta se voi nousta enemmänkin. Korkein oikeus otti kantaa luonapitovähennyksen kohtuullistamiseen nimen omaan siksi, että vuoroviikkomallissa luonapitovähennys käsitteenä on täysin riittämätön nimellistä etävanhempaa kohtaan.
Mutta kuulostaa täysin järkeenkäyvältä.
Tosin jos tästä tulee yleinen käytäntö, surullista kuinka paljon vuoroviikkolapsia tuleekaan lisää vain sen takia että vanhemmat haluavat välttää elatusmaksut.
Kun raha on vaikuttimena lapsen asumisesta päätettäessä, lapsen etu ei juurikaan toteudu.
että raha on motiivina nimenomaan sinulla. Vuoroviikkoasuminen on vanhemmille kallein asumisjärjestely, sitä ei valita rahallisen helpotusen toivossa. Tiedän tämän, koska noudatan mallia itsekin.
Mutta kuulostaa täysin järkeenkäyvältä. Tosin jos tästä tulee yleinen käytäntö, surullista kuinka paljon vuoroviikkolapsia tuleekaan lisää vain sen takia että vanhemmat haluavat välttää elatusmaksut. Kun raha on vaikuttimena lapsen asumisesta päätettäessä, lapsen etu ei juurikaan toteudu.
Oletko lukenut viimeaikaisia juttuja siitä, kuinka sosiaaliviranomaiset ovat huolissaan yleistyvästä vuoroviikkojärjestelyistä niissä tapauksissa, joissa yleensä isä haluaa vuoroviikot sen takia, ettei tarvi maksaa elatusmaksuja? Ja lapsi käy parhaillaan kahta tarhaa ja hoidatetaan kuitenkin isovanhemmilla?
Idiootit nyt tekevät mitä tahansa. Ei ehkä kannata käyttää ääriesimerkkejä perusteluina.
Jotkut äidit käyttävät suonensisäisiä huumeita odotusaikana. Kiellätkö siis raskaaksi tulemisen kaikilta?
että raha on motiivina nimenomaan sinulla. Vuoroviikkoasuminen on vanhemmille kallein asumisjärjestely, sitä ei valita rahallisen helpotusen toivossa. Tiedän tämän, koska noudatan mallia itsekin.
Mutta kuulostaa täysin järkeenkäyvältä. Tosin jos tästä tulee yleinen käytäntö, surullista kuinka paljon vuoroviikkolapsia tuleekaan lisää vain sen takia että vanhemmat haluavat välttää elatusmaksut. Kun raha on vaikuttimena lapsen asumisesta päätettäessä, lapsen etu ei juurikaan toteudu.
Kaikella kunnioituksella myös, Oletko lukenut viimeaikaisia juttuja siitä, kuinka sosiaaliviranomaiset ovat huolissaan yleistyvästä vuoroviikkojärjestelyistä niissä tapauksissa, joissa yleensä isä haluaa vuoroviikot sen takia, ettei tarvi maksaa elatusmaksuja? Ja lapsi käy parhaillaan kahta tarhaa ja hoidatetaan kuitenkin isovanhemmilla?
joudu maksamaan? Samalla logiikalla voisi väittää, että äiti haluaa olla lähivanhempi, jotta saa rahaa ja ei tarvi maksaa...
Hohhoijaa. Kyllä jos ihan raakaa työtä miettii, niin joku 200 Euroa/kk on pieni hinta siitä, että "ei tarvi" hoitaa lapsia kuin pari viikonloppua parin viikon sijaan.
Mä en ap ymmärrä sun ongelmaa. Homma toimii, lasten kúlut jaetaan, teidän palkoissa ei mittavaa eroa ja lapset saavat olla kummankin vanhemman kanssa. Miksi haluat tapella asiasta??? Onko kyse pohjimmiltaan siitä, että sua kyrsii eksän uusi nainen...?
isän motiivi on olla lasten kanssa, ei laistaa elatusmaksuissa. Kuten edellä todettiin, kyseessä on kallein tapaa järjestää asuminen eron jälkeen.
toinen toiselle ja toinen toiselle. molemmille lasketaan elatusmaksu (molemmat saa lapsivähennyksen verotuksessa) molemmille tulee yh-korotukset. voiko lapsilisät laittaa samalle tilille menemään, jotta saa korotuksen vanhemmalle lapselle? hoitomaksuissa huomioitais elarit. mitäs muita etuja siitä olis?
Itseasiassa pitäisi käydä sossussa laskettamassa, että jokohan alkaisi jotain tippua exältä...
Exä on töissä ja asuu yksiössä yksin (+poika joka toinen viikko).
Minä olen äitiyspäivärahalla ja asun kolmiossa avokin
ja 2:n "uuden" lapsen kanssa (+poika joka toinen viikko).
Vaikuttavatko "uudet" lapset exän elareihin?