Miksi, voi miksi vieraiden pitää mennä meidän jääkapille vaikka tarjoan 5 krt päivässä aterioita??
Siis ihan oikeesti, olenko nipo? Tarjoan runsaat ja kaikki erikoisruokavaliot huomioon ottavat aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan (siis 2 lämmintä ateriaa päivässä) vieraille eli mielestäni passaan aika hyvin.Lisäksi hedelmiä aina tarjolla. Silti, jotkut vieraat menevät tekemään voikkaireita tms omin nokin näidenkin aterioiden välissä. En tykkää yhtään että muut tunkevat jääkaapilleni -mulla saattaa esim mennä aterioiden suunnittelu poskelleen kun syövät ne etukäteen. Olen tosi hämmentynyt. Meillä ei käy paljon vieraita, onko tää nyt vaan joku uusi trendi jota en tunnista ja joka vaan vetää mulla herneen nenään?
Kommentit (63)
"Miksi jonkun äidin pitää syödä yöllä?"
Lääkityksen vuoksi. Lääkitys vetää voinnin niin huonoksi, oksettaa ja verenpaineet menevät alas (pyörrytys, horjuminen, silmissä musteneminen). On pakko syödä aina jos nousee yöllä ylös.
Kiva, jos sun lapsillesi käy Tutteli, kaikille se ei käy.
jotain mika on tarkoitettu seuraavalle aterialle, niin sano ennenkuin rupeat kokkaamaan etta hei nyt en voi ruveta laittamaan ruokaa kun te varmaan vahingossa soitte kiusaukseen tarkoitetut kinkut (tms) voileivan paalla, voisitteko kipaista kaupasta uuden paketin etta paastaan ruuanlaittoon. Ehka se pistaisi vieraat vahan ajattelemaan.
Mutta ihan oikeasti ei mullakaan ole ikina ollut vieraita jotka kayvat jaakaapilla omin nokkineen ja syovat viela sellaista mika saattaa olla ruuanlaittoon tarkoitettua. Sen ymmarran jos tehdaan teeta tms mutta ei se emannalta kysaiseminen nyt niin suuri vaiva pitaisi olla. Vierailtasi puuttuu alkeellisetkin kohteliaisuustavat. Eri asia tietysti jos on ihan lahisukulaisia tai laheisia ystavia, mutta niiden kanssa varmaan laittaisit yhdessa ruokaakin ja silloinkin kuvittelisin ettei nyt monikaan mitaan sanomatta toisen jaakaapille mene, vaikka ei sen kummemmin 'lupaa' tarvitsekaan kysya. Normaali-ihminen kylla sanoisi etta hei menen keittamaan itselleni kupillisen teeta, laitanko sullekin?
"Miksi jonkun äidin pitää syödä yöllä?"
Lääkityksen vuoksi. Lääkitys vetää voinnin niin huonoksi, oksettaa ja verenpaineet menevät alas (pyörrytys, horjuminen, silmissä musteneminen). On pakko syödä aina jos nousee yöllä ylös.
"Miksi jonkun äidin pitää syödä yöllä?" Lääkityksen vuoksi. Lääkitys vetää voinnin niin huonoksi, oksettaa ja verenpaineet menevät alas (pyörrytys, horjuminen, silmissä musteneminen). On pakko syödä aina jos nousee yöllä ylös. Kiva, jos sun lapsillesi käy Tutteli, kaikille se ei käy.
Käsittääkseni syöminen ei auta verenpaineeseen, alhaista verensokeria se sen sijaan nostaa. Ja jos lapsellasi on jokin apteekista saatava maitoa vastaava juoma, niin ei niitäkään tarvitse jääkaapissa säilyttää ennen avaamista.
jonnekin, niin ei sinne omia eväitä oteta, se on tärkeää. Sen sijaan viedään sellaista ruokaa mitä KAIKKI, myös isäntäväki saa syödä. Kummia ne joilla omat nyssäkät mukana ja niitä syödään puoli salassa omin päin milloin sattuu. Emännän tehdä ruokaa, kun on omia eväitä jo napsittu. pitkin päivää...
t. edellinen
ps. en muutenkaan tykkää itsekään, kun ja jos mennään toisten kaapeille ilman kysymättä.
Ja jos lapsellasi on jokin apteekista saatava maitoa vastaava juoma, niin ei niitäkään tarvitse jääkaapissa säilyttää ennen avaamista.
Ihan vaan tiedoksi, kaikkia erikoismaitoja ei voi säilyttää huoneenlämmössä.
Ootko oikeesti noin suppee, että kuvittelet tietäväsi kaikesta kaiken ja toisekseseen, niinkuin itsekin kirjoitit, avattuna viimeistään pitää ne maidot olla kylmässä.
Ihan ohis, jota vaan sattui ärsyttämään tämä maitokommentti
Meillä miniä ja lapsensa ovat tuollaisia
Ja jos lapsellasi on jokin apteekista saatava maitoa vastaava juoma, niin ei niitäkään tarvitse jääkaapissa säilyttää ennen avaamista.
Ihan vaan tiedoksi, kaikkia erikoismaitoja ei voi säilyttää huoneenlämmössä. Ootko oikeesti noin suppee, että kuvittelet tietäväsi kaikesta kaiken ja toisekseseen, niinkuin itsekin kirjoitit, avattuna viimeistään pitää ne maidot olla kylmässä. Ihan ohis, jota vaan sattui ärsyttämään tämä maitokommentti
säilyttää huoneenlämmössä. Kerro myös, miten se vieras ne kyläpaikkaan saa tuotua oikeassa lämpötilassa. Olisiko hänellä kylmälaukku? Ja voisiko sen yömaidon laittaa kylmälaukkuun säilöön, jotta ei tarvitse koko taloa herättää?
ja leipien tekoa, kun kerran aterioita on runsaasti tarjolla.
Mutta toki ymmärrän sen, että esim. lapsen maidot, lääkkeet, soseet ja erikoisruoka tuodaan mukana ja laitetaan jääkaappiin ja haetaan sieltä itse. Toivoisin näin vieraani tekevän enkä ymmärrä, miksi olisi minulle jokin suuri kynnyskysymys, jos sen äidin olisi syötävä yöllä jotain jääkaapistani. Voisinpa jopa laittaa jonkin voileivän valmiiksi ihan siksi, kun on kivaa, että meillä on vieraita. Kyllä meillä jääkaapin saa avata ja ottaa esim. mehua, limua, maitoa, olutta ja siideriä muulloinkin kuin MINÄ määrään. Mutta ruoka on toki sellainen asia, että en pitäisi siitä, että jääkaapistani alettaisiin kaivaa voileipätarvikkeita tms. kun olen juuri valmistamassa esim. iltapalaa. Onneksi en ole tällaisiin vieraisiin edes törmännyt.
Meillä on yökylässä ihmisiä esim. joulun aikaan ja toki ilman muuta ihmiset saavat käydä jääkaapilla esim. jouluaterian jälkeen jos jäävät nälkäisiksi. Esim. yöpalasta muistutti eräs vieraista, joka alkoi itselleen sitä väsätä jouluaterian tähteistä. En suuttunut vaan päinvastoin kiirehdin nopeasti kattamaan myös muille pöytää, kun kerran olin erikseen erilaisia juustoja, voileipäkeksejä, suolakeksejä yms. siihen varannut (ja vieras itse oli tuonut mukanaankin näitä juustoja). Mutta olisin harmistunut, jos minulla olisi ollut tarkoitus väsätä jotain suureellista ja tämä vieras olisikin napsinut sitten siinä välissä pari voileipää. Meillä onneksi kerrotaan nämä ateriat, joten vieraatkin tietävät, mitä on tulossa ja jopa milloin. Lisäksi vieraamme osallistuvat kuluihin tuomalla myös itse jotain pientä.
En ikinä menisi yökyläilemään, ellen toisi itsekin jotain mukanani esim. hedelmiä, keksejä, kahvia tai sitten ihan jopa ruokakassillisen, jos olisimme pidempään. Ilman muuta nämä olisivat sitten sellaista syötävää, joka on tarkoitettu kaikille tai pelkästään jopa isäntäväelle.
Tuttelia jääkaapista kuin aikuisten ihmisten ja isojen lapsien rohmuta päivällisaineet omin luvin jääkaapista.
Omat eväät kyläpaikkaan kellekään muulle kuin pikkulapsille on todellatodellatodella junttia. Tuliaiset ovat eri asia, mutta nehän on tarkoitettu isäntäväelle ensisijaisesti! Ja yhteisiä herkkuja voi tietty tuoda myös, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä, että sieltä muovipusseista rapistellaan niitä _omia eväitä_ eikä edes tarjota isäntäväelle!! Ihan pimeetä ja osoittaa vaan, että ei kauheasti ole sieltä kyliltä liikuttu ihmisten ilmoilla.
Ja jos pidemmästä vierailusta kyse, tyyliin viikosta, niin kai nyt muutkin kokkaa kuin kyläpaikan emäntä?? Meillä on kyllä aina pitkäaikaiset vieraat osallistuneet jokapäiväiseen ruuanlaittoon ja lisäksi tarjoutuneet tekemään jonkun ruuan alusta loppuun. Ja siivoamaan keittiön tietenkin myös.
Ihme urveloita sitä näköjään toisten nurkkiin pesiytyy..
Monta kertaa mennyt ruoat uusiksi, kun joku valopää on vetänyt leivän päällä tai suoraan jääkaapista raaka-aineet... Voi että osaa ottaa päähän, ymmärrän sinua täysin! Tänä kesänä en aio jaksaa ravata kaupassa jatkuvasti vaan sanon suoraan, että ylähyllyn tavaroihin ei kosketa, koska niistä tulee esim. päivällinen.
Jos edes osallistuisivat jotenkin ruokakustannuksiin, niin olisi minusta ok. Molemmilla 6-henkiset perheet, joten kauppalaskut pompsahtaa parin viikon aikana tähtitieteellisiksi. Varsinkin, kun yritän tehdä jotain "parempaa" ruokaa, kun meillä on vieraita.
meillä ei kukaan mene itsekseen kaapille - ei kotona, eikä kylässä. Ei meillä ole ylimääräisiä syötäviä kaappi pullollaan.
[/quote]
säilyttää huoneenlämmössä. Kerro myös, miten se vieras ne kyläpaikkaan saa tuotua oikeassa lämpötilassa. Olisiko hänellä kylmälaukku? Ja voisiko sen yömaidon laittaa kylmälaukkuun säilöön, jotta ei tarvitse koko taloa herättää?
[/quote]
joku käy jääkaapilla, niin ei varmaan kannata yövieraita pyytää. Tai vaihtoehtoisesti kannattaa siirtää oma sänky pois jääkaapin vierestä.
joku käy jääkaapilla, niin ei varmaan kannata yövieraita pyytää. Tai vaihtoehtoisesti kannattaa siirtää oma sänky pois jääkaapin vierestä.
Jos joku vieras avaa jääkapin oven, kysyn, mitä hän etsii ja sanon, että minä voin antaa, hän on meillä vieraana eikä silloin tarvitse etsiä vaan pyydetään. Ja jos vieras on niin kovapäinen, että ei ymmärrä, niin menen siihen vierelle ja sanon, että meillä ei ole tapana tonkia kaappeja. Jos tarjoilut eivät maita, on aina vapaa lähtemään pois.
Jos joku vieras avaa jääkapin oven, kysyn, mitä hän etsii ja sanon, että minä voin antaa, hän on meillä vieraana eikä silloin tarvitse etsiä vaan pyydetään. Ja jos vieras on niin kovapäinen, että ei ymmärrä, niin menen siihen vierelle ja sanon, että meillä ei ole tapana tonkia kaappeja. Jos tarjoilut eivät maita, on aina vapaa lähtemään pois.
ettei ole pakko tulla teille kylaan, kun kerran noin ehtoisa emanta olisi vastassa...
ettei ole pakko tulla teille kylaan, kun kerran noin ehtoisa emanta olisi vastassa...
en esimerkiksi turvatarkasta vieraan matkatavaroita, miksi hän siis saa inventoida jääkaapin sisällön?
joita vieraat saa ottaa vapaasti. Joillakin voi olla nälkä minun ateriarytmini ulkopuolella. Tai sitten annan luvan ottaa jääkaapista, mitä sieltä löytyy.
En pidä ongelmana.
-Osa loukkaantuu, jos vieras tuo omia ruokia. Osa ei tykkää kun vieraat syövät jääkaapin tyhjäksi.
-Osa ei tykkää, että vieraat tekevät mitään itse (ottavat ruokaa jääkaapista, laittavat tiskit koneeseen), toisia ärsyttää, kun odotetaan palvelua pylly penkissä.
Kyllä teillä on vaikea kyläillä. Teetpä niin tai näin. Lähettäkää vieraille etukäteen kirjalliset ohjeet "näin meillä kyläillään", niin ei mene pahasti pieleen. Ainakin omat ajatustenlukutaidot ovat tosi surkeat.