Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

karppaus on todella epäekologista

Vierailija
23.06.2011 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

just shoot me then

Vierailija
2/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karppaaja, en syö lihaa, vain kalaa, jos tuola epäekologisuudella tarkoitat sitä, että kaikki karppaajat muka söisivät tonni kaupalla lihaa. Ei pidä paikkaansa. Mikäköhän siitä tekee muka epäekologista, jos jättää valkoiset jauhot ja sokerin pois ruokavaliosta??

Jos väität jotain, perustele, muuten olet vaan tyhmä joka ei tiedä asiasta oikeasti mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syön kahdesti päivässä lihaa, kalaa tai kanaa (kuten ennenkin).

Rajoitan maitotuotteiden käyttöä, ainoat maitotuotteet ravinnossani ovat kerma, voi ja kohtuullisesti raejuustoa tai fetaa (syön näitä vähemmän kuin ennen, paitsi voita jokapäivä).

Lopun ravinnostani muodostaa kasvikset, pähkinät, siemenet, öljyt (enemmän kuin ennen).

Kokonaan olen karsinut viljat, perunan, sokerin.

Onko se nyt sitten se lisätty kasvis, mikä tekee tästä epäekologista??

Vierailija
4/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalan syönti on ekologista. Ainoastaan järvikalan syönti on. Siirin osa myytävästä kalasta nykyään kasvatettua, ja hiilijalanjälki todella iso.

Vierailija
5/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syödä paljon lihaa ja maitotuotteita. Karjatalous saastuttaa paljon.

on korvata kotimaiset tuotteet pähkinöillä, pavuilla, siemenillä, jotka on tuotu ties mistä toiselta puolelta maapalloa.

Ekologista olisi syödä vähemmän, suosia lähiruokaa ja luomua, syödä kasviksia.

Vierailija
6/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti on myös melkolailla epäekologista.

Soija, linssit jne ei taida kasvaa suomessa?

Vierailija
7/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi huomattavasti ekologisempaa kuin karppaus tai sekaruuan syönti.

Vierailija
8/27 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi huomattavasti ekologisempaa kuin karppaus tai sekaruuan syönti.

..

Vierailija
9/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha jota syön, on luomua. Se märehtii vain heinää, sitä ei lihoteta väkirehulla. Sitä varten ei tarvitse raahata soijaa toiselta puolelta maapalloa.

Kala jota syön, polski hetki sitten lähijärvessä.

Kanaa tulee syötyä ehkä vain kerran kuukaudessa.

Pääosin kasvikseni ovat itse kasvatettuja, jatkettu talvikautena pakastevihanneksilla. Suosin myös villivihanneksia, jos tiedätte mitä tällä tarkoitetaan.

Mielestäni olen karppauksen myötä muuttanut ruokavaliotani nimenomaan ekologisempaan suuntaan, jo ihan siltäkin pohjalta, että syön nyt ihan selvästi vähemmän. Ennen puputin viisi ateriaa päivässä, nyt vain kolme. Ennen söin lihasta vain sitä paistia tai filettä, nyt menee halvemmatkin ruhonosat koska ovat rasvaisempia. Kahvia meni ennen litra päivässä, nyt ehkä pari kuppia viikossa. Alkoholi jäi kokonaan pois.

Kuinka moni virallisterveellistä tai kasvisruokavaliota noudattava voi väittää käsi sydämellä syövänsä täysin ekologista ruokaa? Tähän taitaa pystyä vain hyvin harva.

Veikkaan, että aika moni tavallinen ihminen syö epäekologisemmin kuin hyvin ruokavalionsa koostava karppaaja. Toisaalta myös karppaaja, joka ei ole kiinnostunut hiilijalanjäljestä olisi epäekologinen myös virallisterveellisellä ruokavaliolla.

Myös kasvisruokavalio voi olla hyvinkin epäekologinen, esimerkiksi proteiinin lähteenä käytetty soija ei ihan suomessa kasva. Kasvissyöjän on turha ylistää maitotuotteita tai munia proteiinin lähteenä, jos samalla tuomitsee lihantuotannon epäekologisena. Samasta lehmästä se liha tulee, mistä aiemmin se maitokin. Kanasta se munakin tulee.

Mainitkaapa muuten jokin kotoinen kasviproteiinin lähde? Ainakaan mulle ei ihan heti tule mieleen.

Kiteytettynä mun karppaus:

Lihaa kuten ennenkin.

Kasviksia reilusti enemmän, iso osa itse kasvatettuja tai luomua.

Vähemmän maitotuotteita.

Vähemmän kahvia.

Ei enää lainkaan sokeria, viljaa, perunaa.

Eikä niillä pähkinöilläkään päivittäin herkutella.

Hieman enemmän voita, öljyjä. Näilläkään ei läträtä.

Vierailija
10/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kielletään ihmisen olemassaolo ;)

Vierailija
11/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyönti on myös melkolailla epäekologista.

Soija, linssit jne ei taida kasvaa suomessa?

Valtaosa kaikesta maailman soijasta nimittäin menee karjan rehuksi.

Tästähän muuten oli Hesarissa (ikävä) uutinen, että Suomessa on lihansyönti lähtenyt kasvuun, osittain karppausvillityksen takia. En väitä, että karppaus on automaattisesti epäekologisempaa, mutta toivoisin, että söi ihminen millä tavalla tahansa, hän oppisi kiinnittämään edes hiukan huomiota myös ympäristöseikkoihin.

Vierailija
12/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos karppaaja ei tiedä, niin juuri se lehmän märehtiminen on äärettömän epäekologista. Juuri silloinhan niitä metaanikaasuja ilmaan pääse. Kai karppaajakin tämän tietää, että märehtijät ovat todella saastuttavia otuksia. Lisäksi ihan sellainen pieni juttu, että jos ihminen syö kasvin suoraan, eikä syötä sitä märehtijöille, syoödäkseen lehmän, riittäisi kasviravintoa paljon suuremmalle joukolle kuin nyt. Tämä lihakarjan kasvatus saastuttaa, aiheuttaa eroosiota ja nälkää maailmassa. Karppaus on läskien keksimä kallis ja typerä harrastus köyhien maiden kustannuksella.

Vierailija
13/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti ja ylivoimaisesti epäekologisin vaihtoehto.

http://www.animalia.fi/animalia-toimii/animalia-lehti/animalia-artikkel…

Kalojen kasvattaminen on myös erittäin epäekologista.

Vierailija
14/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja melko surkuhupaisaa on sekin että karppaus on jo lisännyt lihan kulutusta vaikkei niitä karppeja nyt suhteessa niiiin paljon ole. Kun karppien pääteesi on se ettei karppaus lisää lihan kulutusta.

Vierailija
15/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja melko surkuhupaisaa on sekin että karppaus on jo lisännyt lihan kulutusta vaikkei niitä karppeja nyt suhteessa niiiin paljon ole. Kun karppien pääteesi on se ettei karppaus lisää lihan kulutusta.

Taitaa olla niin, että aivan samalla lailla kuin ihmiset osaavat syödä väärin virallisterveellisellä ruokavaliolla, myös karppaajat voivat syödä väärin karppiruokavaliolla.

Vierailija
16/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei asu maassa, jossa niitä luontaisesti kasvaa. Samaan sarjaan menee oliiviöljy.

Vierailija
17/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole oikein asioista perillä. Myös luomunaudat ja lihakarja syövät väkirehua ja valkuaisrehua. Ne ei kasva pelkällä heinällä. Ja suomalaiset naudat syövät valkuaisrehuksi pääasiassa kotimaista rypsiä eivätkä soijaa niin kuin siat tai kanat. Minusta kaikista eettisintä ja ekologisinta on suomalaisena syödä suomalaista ruokaa ja myös niitä liha ja maitotuotteita kohtuullisesti tietenkin.

Suomalainen karjankasvatus on kuin kärpäsenpaska maailman lihantuotannossa ja maailma ei pelastu sillä että lihantuotanto lopetetaan suomesta. Päinvastoin maito ja lihantuotanto sopii näille leveysasteille koska täällä pohjoisessa paras sato saadaan nurmesta ja nurmi on nautakarjan rehua.

Melkoiset metaanipäästöt siitäkin tulisi jos se nurmi jätettäisiin pellolle mätänemään eikä sitä käytettäisi eläinten rehuksi.

Viljakaan kun ei kasva joka paikassa esim. Lapissa.

Pitää käydä välillä näille kaupungin av mammoille kertomassa tosiasioita etteivät olisi pelkkien animalia ym. kettutyttöjärjestöjen tiedon varassa.

Vierailija
18/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa kuten ennenkin.

Vähemmän maitotuotteita.

Vähemmän kahvia.

Todella ärsyttävää, että kaikki puhuu Karppauksesta , ikään kun ruokavaliossa olsisi suurtakin idoelogiaa. Ko ruokavaio ei ole karppausta.

Vierailija
19/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiteytettynä mun karppaus: Lihaa kuten ennenkin. Kasviksia reilusti enemmän, iso osa itse kasvatettuja tai luomua. Vähemmän maitotuotteita. Vähemmän kahvia. Ei enää lainkaan sokeria, viljaa, perunaa. Eikä niillä pähkinöilläkään päivittäin herkutella. Hieman enemmän voita, öljyjä. Näilläkään ei läträtä.

Todella ärsyttävää, että kaikki puhuu Karppauksesta , ikään kun ruokavaliossa olsisi suurtakin idoelogiaa. Ko ruokavaio ei ole karppausta.

Se, että ei syö ollenkaan sokeria ja on vähentänyt

ruokavaliostaan lähes kaiken viljan ja lähes kaiken muunkin mikä muuttuu kehossa sokeriksi. Eli on huomattavasti vähentänyt hiilihydraateja ruokavaliostaan tekee tästä elintavasta vähä hiilihydraatti tietoisen(LOWCARB) eli karppauksen

joka on suomennettu sanasta carb(hiili) ja muutettu vähän skarppi(tietoinen)sanaa mukaillen hiilaritietoiseksi. Joitakin ihmisiä tuntuu ärsyttävän tämä karppaus-sana, mutta olisiko sitten parempi käyttää hiilihydraattitietoista nimitysta vs. karppaus.Minusta sanan keksijä on ollut tosi fiksu.

Vierailija
20/27 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa kuten ennenkin.

Vähemmän maitotuotteita.

Vähemmän kahvia.

Jos ei edes ollenkaan viljaa syödä. Hyväkarppauksen nimellähän saa syödä täysjyväviljaakin ja täysjyväleipää.

Kiinnostavaa nyt nähdä lähivuosina että minkälaisia tutkimuksia karppaajista tulee. Pakkohan niitä on kohta tulla, kun niin moni on jo pitempään karpannut. Jos puoletkaan karppien puheista pitää paikkansa, karppauksesta pitäisi tulla positiivisia tuloksia, siitäkin huolimatta etten itse usko karppauksen olevan terveellisin mahdollinen vaihtoehto. Lienee se nyt kuitenkin sentään tervellisempää kuin se mitä ihmiset yleensä kaupan kassalle mättää. Jos karppaus ja normiruokavalio on edes samoissa, se kertoo siitä että karppaus on oikeasti ihmiselle haitallista. Koska karppauksessa edes yritetään välttää sokeria ja muuta prosessoitua paskaa mitä tavallinen tallaaja vetää käsittämättömiä määriä. Ja ainakin puhutaan kasvisten syönnistä. Eri asia on sitten mitä todellisuudessa tapahtuu. Jos karppien puheita olisi uskominen, kasvisten kulutuksen olisi pitänyt lisääntyä, ei lihan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan