Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyperäiset stadilaiset! Kertokaas nyt, mikä meissä maalta tulleissa eniten ärsyttää!

Vierailija
05.07.2006 |

En nyt halua lietsoa mitään riitaa tai kuulla " hauskoja" stereotypioita. Välillä vain törmään siihen, että puhutaan " oikeista" helsinkiläisistä ja maalaisista, kritisoidaan toisten käyttäytymistä jne.

terv. 10 vuotta sitten maalta tullut

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

[clip]

esim. Pohjanmaalta ja Lapista tulevat vaan kuullostavat jotenkin yksinkertaisilta

[clip]

T: Paljasjalkainen

sinä " kuullostat" yksinkertaiselta :D opettele suomen kieli, paljasjalkainen.

ja varsinaiseen kysymykseen vastatakseni: ei ärsytä mikään :) monimuotoisuus on rikkautta. sen sijaan monissa helsinkiläisissä ärsyttää juuri se, että helsinkiläisyys olisi muka jotenkin hienoa verrattuna siihen, että on kotoisin muualta suomesta. kyllä paljastuu miten pienissä piireissä on elämänsä ympyrää pyörinyt.

t. toinen paljasjalkainen

Vierailija
42/68 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä monen sukupolvet stadilainen ja kaikki aina ihmettelee miten olen niin mukava... enkä mikään lauhka joka kattoo maalaisia nenän varttaan pitkin. Olen sitä mieltä et stadiin muualta muuttaneet jotka yrittää olla stadialisia on kaikista pahimpia. Me alkuperäiset rennon letkeää väkeä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eräänä kesänä maalla paikallisessa kuppilassa vieraillessani, jouduin kertomaan olevani STADISTA eli Helsinkist. Sehän teki paikalliseen nuoreen mieheen niin suuren vaikutuksen että vaati puhumaan heti stadin slangia - no enpä osannut sen kummemmin! vaikka kaveri ei suostunut sitä millään uskomaan. Vaati ja vaati, ja totesi että stdilaiset on kaikki niin törkeen ylpeitä ja ollakseen!

Vierailija
44/68 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja selviääki et se niiden Hesa on oikeasti Kaivoksela! ;) näin on käynyt!

Eräs tyttö (itäsuomesta) muutti Mannerheimintie 567 (tai jotain?) ja mainosti sitä, valehtelematta, jokaiselle!

hyvä että oli moikka kerenny sille sanoo niin jo kerkes että

-" ainii mä asun manskulla" -" Hesas"

hehhehee... että me ollaan naurettu sille!! ;;))

Vierailija
45/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään näitä ''stadilaisia'' ole vastaan koska samanlainen kaupunki kun muutkin on mutta kyllä jotkut heistä ovat vähän nyrpeitä. Luulevat asuvansa jossain nykissä mutta kaukana siitä...

Vierailija
46/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2006 klo 21:16"]

En nyt halua lietsoa mitään riitaa tai kuulla " hauskoja" stereotypioita. Välillä vain törmään siihen, että puhutaan " oikeista" helsinkiläisistä ja maalaisista, kritisoidaan toisten käyttäytymistä jne.

terv. 10 vuotta sitten maalta tullut

[/quote]

No se, että kuvitellaan, että muualta tulleissa joku ärsyttäisi. :D

Ihan oikeasti. Ei ketään kiinnosta mistä olet kotoisin. 

Vierailija
47/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmannen polven helsinkiläinen eikä minua ärsytä muualta tulleet. Heitä on suurin osa Helsingissä asuvista. Murteet ovat ihan OK, itsekin puhun helsinkiläisittäin. Totta kai keskustelukumppanin mukaan välttelen slangisanoja, jos ne eivät ole tuttuja.

Ainoa havaitsemani piirre on monien pieneltä paikkakunnalta tulleen tottumattomuus ottaa muita huomioon. Pysähdytään yht'äkkiä keskelle jalkakäytävää ja ihmetellään kun "töykeät hesalaiset" törmäävät selkään. Kaikkein huonoin paikka jäädä empimään suuntaa on liukuportaiden pää. Siinä on mahdoton olla tönimättä kun konevoima työntää päälle ja takaa tulee sata muuta. Eivät muutkaan ole aina varmoja suunnasta, mutta oikeaa kaupunkilaisuutta on väistää sivuun pohtimaan seuraavaa siirtoa. Tätä taitoa ei tietenkään pienessä kylässä opi, koska sille ei ole mitään tarvetta.

Vierailija
48/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en arvostele muualta tulevia heidän asuinpaikkansa perusteella, joten odottaisin heiltä samaa minua kohtaan. Muutin yliopisto-opintojen perässä Itä-Suomeen, ja huh heijakkaa millaista herjaa siellä sai välillä kuulla, kun kertoi olevansa Helsingistä. Ihan oikeasti, ei tulisi mieleenkään alkaa vaikkapa nyt Helsingissä tamperelaisen tavatessani alkaa kovaan ääneen toitottaa, kuinka hirveä paikka Tampere on tai kuinka kamalia ihmisiä siellä asuu (pelkkä teoreettinen esimerkki, oikeasti minulla ei ole mitään Tamperetta tai sen asukkaita vastaan).

Joten miksi tällainen käytös on helsinkiläisen kohdatessa ihan okei? Olen saanut kuulla muun muassa, etten tiedä Suomen maantiedosta mitään (ihan jokaisessa Suomen maakunnassa on tullut käytyä), varmasti vihasin asua tuppukylässä Helsingin jälkeen jne. Usein sai myös kuulla kommentteja siitä, kuinka oli joskus kerran tullut käytyä Helsingissä Rautatieaseman ympäristössä, ja siellä oli niin kamalaa ja meluisaa. Helsinkiläiset ovat töykeitä ja kamalia, eikä siellä helvetin esiasteessa haluaisi kukaan asua vapaaehtoisesti.

Ja auta armias, jos joskus itse sanoi jotakin positiivista kotipaikkakunnastaan. Se jos jokin otettiin heti muiden kaupunkien mollaamisena ja ylimielisyytenä. Kyllä minä voisin ihan hyvin asua Tampereella tai Jyväskylässä, mutta miksi minä sinne muuttaisin, kun 90% lähisuvustani ja ystävistäni asuu pk-seudulla? Tai ehkä minä vain pidän Helsingistä, olenhan asunut siellä suurimman osan elämästäni, ja ihan kiva kaupunki se on.

Vierailija
49/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 22:14"]

Minä olen kolmannen polven helsinkiläinen eikä minua ärsytä muualta tulleet. Heitä on suurin osa Helsingissä asuvista. Murteet ovat ihan OK, itsekin puhun helsinkiläisittäin. Totta kai keskustelukumppanin mukaan välttelen slangisanoja, jos ne eivät ole tuttuja.

Ainoa havaitsemani piirre on monien pieneltä paikkakunnalta tulleen tottumattomuus ottaa muita huomioon. Pysähdytään yht'äkkiä keskelle jalkakäytävää ja ihmetellään kun "töykeät hesalaiset" törmäävät selkään. Kaikkein huonoin paikka jäädä empimään suuntaa on liukuportaiden pää. Siinä on mahdoton olla tönimättä kun konevoima työntää päälle ja takaa tulee sata muuta. Eivät muutkaan ole aina varmoja suunnasta, mutta oikeaa kaupunkilaisuutta on väistää sivuun pohtimaan seuraavaa siirtoa. Tätä taitoa ei tietenkään pienessä kylässä opi, koska sille ei ole mitään tarvetta.

[/quote]

Samaa mieltä. Joskus tuntuu että muualla asuvat haluavat että me helsinkiläiset inhoamme heitä. Ei ollenkaan, enemmänkin harmittaa kun kotimaan matkailu on niin kallista ja varsinkin ilman autoa, ei oikein pääse tutustumaan muihin paikkoihin,  erilailla kun lapsena mökkeillessä. 

Tulipa outo lause, toivottavasti ymmärrätte:)

Vierailija
50/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun ukko ja lapsi naureskelee mulle välillä kun ovat stadilaisia ja mä olen syntyjäni tuolta maalta, Espoosta.

Vierailija
51/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Stadilaiset on suvaitsevaista porukkaa

Vierailija
52/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä uskokaan että niitä suunnattomasti ärsyttäisi mikään. Sen sijaan voin kertoo että esim näinkin pienen "metropolin" silmissä ne on vain suomalasia. Siinä se stadilaisten hienous lähti. Mutta mä uskonkin että ne tajuaa sen.

T. keski-suomalainen Tukholmasta.

Vierailija
53/68 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä mikään!

Enkä ole ikinä koskaan pitänyt itseäni hienona?! (luuleeko muutkin kun suuren metropolin tukholmalainen, että tunnemme itsemme jotenkin hienoiksi?)

Vierailija
54/68 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että todella harva helsinkiläinen röyhistelee rintaansa helsinkiläisyytensä vuoksi. Helsinki on vain tuttu, oma kotipaikka, josta voidaan olla vilpittömästi ja rennosti iloisia sen kummemmin ylpeilemättä. Kuulostaa ihan naurettavalta, että voisin ruveta jotenkin "hienostelemaan" ainoastaan kotikaupunkini vuoksi - aika köyhältä ja nololta kuulostaisi moinen. Mitä hyötyä siitä olisi ja mitä sillä saavuttaisin?

Kieltämättä joskus ärsyttää kuunnella bussissa, kun joku kälättää yksityisasioitaan jollain murteella kovalla äänellä kännykkäänsä ja sotkee puheessaan joukkoon stadin slangin sanoja. Itse käytän hyvin varovaisesti stadin slangin sanoja (en viitsi käyttää niitä "turhan päiten", ellei ole mitään syytä) ja pyrin puhumaan yleiskieltä ihmisten kanssa kommunikoidessani esimerkiksi muualta muuttaneiden kanssa tai vieraillessani jollain toisella paikkakunnalla.

Vierailija
55/68 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin oon ihmetelly... et miks mä en sais tuntee kotiseuturakkautta ja ylpeyttä omasta kaupungistani! Ei se tee mun kaupungista yhtään sen parempaa tai huonompaa ku mikään muukaan paikka.

Jos nyt välttämättä pitäis jotain iha väkisin keksii, niin suosittelisin samaa kotiseuturakkautta kaikille muillekin niin ei se maaseutukaan autioituis. Enkä siis sano tota yhtään pahalla, mut tosiasiahan on et ei ne palvelut ja duunit siellä kannata missä ei oo tarpeeks ihmisiä.

Mä asun puolet vuodesta Milanossa ja siellä (kuten muuallakin) on ihan sama ilmiö, eli kaupunki olisi aika pieni jos siellä vaa syntyperäset asuisivat. Euroopan ja etenkin maailman mittakaavassa Suomesta ei löydy yhtään kaupunkia jos väkimäärästä puhutaan. Helsingissä on pientä yritystä (etenkin jos Espoo ja Vantaakin yhdistettäisiin), mutta paljon enemmän sais ihmisiä olla, koko Suomessa. Ite tykkään, arvostan ja puolustan maaseutua, vaik henk.kohtasesti oonkin täysin ns. kaupunkilainen enkä vois asua Suomessa muualla ku kotikaupungissani. Se mistä just tykkään ja miks haluisin enemmänkin ihmisiä, on se et kaupungit on vähän ku sulatusuuneja, niin paljon erilaista ja eri paikoista tullutta väkeä. Ns. maaseudulla tää tunne puuttuu ja tulee helposti ulkopuolisen tunne.

Vierailija
56/68 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joka ihmetteli, miksi me maalaiset tulemme Helsinkiin viemään heidän opiskelupaikkansa. Olisi kuulemma pitänyt mennä muihin yliopistoihin.

Jokin siis taitaa joskus ärsyttää :)

- myös maalta tullut

Niin se ärsyttää seutulaisia, mutta onhan Helsingin alueen koulut myös yliarvostettuja, liekö se juuri junantuomien toimihenkilöiden vika!

Vierailija
57/68 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaiset on aina maalaisia, vaikka asuisivat Helsingin Kalliossa ja leuhkisivat sillä. Savolaisille toivoisin porttikieltoa, niin kieroa porukkaa saa etsiä. Tunnistan nämä seläntakana puhujat ja seljäänpuukottajat kaukaa. He tuovat Helsinkiin TODELLA negatiivista ja pahansuopaa energiaa. Olen huomannut sen työpaikoissa ni, joissa Savosta tulleet ovat todella kieroja. Pysykää pls Savossa!

Vierailija
58/68 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon surutta vaikkapa että tykkään veskusta ja OLEN kolmannen polven stadilainen, heh landet!

Vierailija
59/68 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on tottunut oman alueensa puheeseen ja muu vain kuulostaa hassulta. Ei se sen kummempaa eikä sillä ole tarkoitus sen enempää loukata.

Minä kuulen helsinkiläisten puheessa paksun ällän, siis l-kirjaimen. Karahtaa korvassa. 

Vierailija
60/68 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään mikään, ihmisiä tässä ollaan kaikki. T. 4nen polven paljasjalkainen stadilainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi