Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukahdin aurinkoon ja paloin. Pitäisikö mennä päivystykseen?

Vierailija
16.07.2025 |

Ihan käsittämätön juttu. Olin tänään rannalla. Eka kerta tänä kesänä. Levitin viltin ja menin siihen makuulle tarkoituksenani, että lepään vähän aikaa, koska olin kävellyt 3 km paahtavassa helteessä. Ja sitten kävi niin, että nukahdin. Heräsin siihen, että oksetti ja pyörrytti. Olin nukkunut melkein tunnin suorassa auringonpaisteessa! Ja olin ihan punainen, en ollut ehtinyt laittaa aurinkorasvaa. Varmaan olin saanut jonkinlaisen auringonpistoksen. En tiedä miten kauan olisin nukkunut, ellen olisi herännyt erään lapsiperheen meluisaan saapumiseen rannalle. Nyt olen kotona ja päätä särkee ja olen punainen kuin krapu. Olisiko minun pitänyt käydä terveysasemalla varmuuden vuoksi? Minulla on astma ja diabetes, ikääni en kehtaa sanoa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloe vera -geeliä iholle! Ja jääpaloilla voit varovasti sivellä.

Vierailija
2/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo vettä kunnolla ainakin siten että päivän nesteet yhteensä 3,5 litraa. Käy suihkussa ja rasvaa iho perusrasvalla. Aamulla heti suihkuun ja rasvaus. Eipä muuta kuin särkylääkettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sua sinne ota 

juo kivennäisvettä tai lisää veteen suolaa 

piimäkin tai kefir toimii

nestehukka sulla on ja tietty edesauttoi ihosyöpää 

Vierailija
4/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edelleen muiden oireiden lisäksi oksettaa ja pyörryttää hakeudu päivystykseen. Samoin jos alkaa nousta korkea kuume.

Vierailija
5/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko juonut nestettä ja syönyt jotain suolaista? Entä kylmä suihku viilentämään kehoa?

PS. Kadehdin unenlahjojasi

Vierailija
6/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Jääpaloja olen käyttänyt ja olen juonut kylmää vettä runsaasti. Olo on onneksi muuten parantunut, mutta iho on aika hellänä. Harmittaa oma typeryyteni.

Vierailija
7/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä vesi ei riitä vaan pitää olla suoloja 

Vierailija
8/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissyä 

Vierailija
9/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa tilannetta, mene ainakin viileeseen suihkuun. Juo nestettä jos huono niin soittoa vaan.

Vierailija
10/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulossa tuskalliset päivät ja yöt. Palanut iho on ihan hemmetin arka ja kipeä. 

Jos tämä oli eka kerta kun palat pahasti, niin voin kertoa että jatkossa kyllä muistat rasvan ja varovaisuuden, on sen verran ikävä kokemus😖Ei unohdu ihan heti. 

Vierailija
11/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää ihan hyvin, jos on syönyt normaalisti. Makoillessa ei niin hirveästi hikoile. 

Vierailija
12/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä päivystyksessä varmaankaan mitään ihmekonsteja ole käytössä. Tietenkin jos tulee kova kuume tai meinaa taju lähteä niin sitten on ehkä aihetta.

Vierailija
13/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää onko lämpöhalvaus?

Oireita voivat olla kuuma ja kuiva iho, heikotus, päänsärky, pahoinvointi, tasapainon heikentyminen, hengityksen vaikeutuminen, nopea ja heikko sydämen syke, poikkeava käytös tai sekavuus, kouristelu ja äkillinen tajunnan menetys. Lämpöhalvausta epäiltäessä tulee välittömästi soittaa hätänumeroon 112.

Mikä on lämpöuupuminen?

Lämpöuupumisen oireet

Lämpöuupuminen johtuu elimistön neste- ja suolavajauksesta, joka taas seuraa vahvasta hikoilusta ja riittämättömästä nesteensaannista. Lämpöuupumuksen oireita voi olla vaikeaa erottaa lämpöhalvauksesta.

Lisäksi tuolla on hyviä ohjeita sekä auringonpistoksesta että lämpöhalvauksesta:

https://www.yliopistonapteekki.fi/ideat-ja-vinkit/helle-uuvuttaa-pysy-v…

Vierailija
14/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo vettä kunnolla ainakin siten että päivän nesteet yhteensä 3,5 litraa. Käy suihkussa ja rasvaa iho perusrasvalla. Aamulla heti suihkuun ja rasvaus. Eipä muuta kuin särkylääkettä. 

Ei se pelkkä vesi riitä, tarvii elektrolyyttejä ja suoloja ja nyt jos alkaa tankkaamaan kiireellä päivän nesteet niin voi vaan pahentaa oloaan ja saada ripulin joka kuivattaa entisestään. Ja tasvaiskin voi olla hankalaa jos on mahalleen nukahtanut. Auringonpistos sulla luultavammin on ja se kyllä nostattaa nopsaan kuumeen ja vaatii kyllä lääkärissä käyntiä.

Vierailija
15/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittää ihan hyvin, jos on syönyt normaalisti. Makoillessa ei niin hirveästi hikoile. 

Näissä lämpötiloissa hikoilee vaikkei liikuttaisi eväänsäkään.

Vierailija
16/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä päivystyksessä varmaankaan mitään ihmekonsteja ole käytössä. Tietenkin jos tulee kova kuume tai meinaa taju lähteä niin sitten on ehkä aihetta.

No pääsee ainakin tarkkailuun ja nesteytykseen ja saa palovammoihin apua.

Vierailija
17/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Jääpaloja olen käyttänyt ja olen juonut kylmää vettä runsaasti. Olo on onneksi muuten parantunut, mutta iho on aika hellänä. Harmittaa oma typeryyteni.

Järkevää olisi kyllä arvioda sen paloalueen koko, koska ensimmäisen asteen palovamma mitä ihon palaminen auringossa oikeasti on, on silläkin rajat milloin se jo vaarallinen.

Etsi hakukoneella palovammoista tietoa, katsot ensimmäisen asteen palovamman kohdalta mikä on alueen koko jota kannattaisi lähteä näyttämään terveyskeskukseen. Jos on niin toimit heidän antamien ohjeiden mukaan.

Jos se ei ole niin sitten ehkä. Vosit hyötyä seuraavista ohjeista mitä olen itse käyttänyt.

Kastele pyyhe ja laita jäätä tai kylmäkalleja sinne. Huomenna sitten kannattaa jo alkaa varautua siihen, että palanutta ihoa alkaa kutittaa ja nipistellä. Kipua voi lievittää hieman särkylääkkeillä, edelleen juomalla nestettä ja yllättäen jos sinulla on joghurttia niin sivelemällä sitä iholle. Joghurtin merkillä ja onko maustettua vai ei, ei ole mitään väliä mutta siitä on apua jos siinä on edes vähän rasvaa ettei ole rasvatonta.

Joghurtti on siksi hyvä, että se pysyy iholla, viilentää ihoa ja sen rasva voitelee hoitaen ihoa jota kutittaa järkyttävästi. Mitään paksua rasvaa tai öljyä ei kannata laittaa. Kylmä suihku väliläl auttaa, mutta se kuivattaa ihoa jos usein käy. Kokeile joghurttia jollain pienellä alueella suihkun jälkeen jos/kun siltä tuntuu että kaipaat viilennystä vaikka olkapäihin tms. missä joghurtti pysyy ja et sotke paikkoja silti. Tai no, vuoteeseen tai sohvalle pyyhe alle niin ei ole väliksi vaikka vähän joghurttia siihen pyykeeseen tulee, peset sitten myöhemmin sen.

t. yksi joka on myös nukahtanut kerran kauan sitten aurinkoon

Vierailija
18/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana ja suolaa ja nesteitä, viileä suihku. Jos olo muuttuu oudoksi ja huonoksi niin ota yhteyttä tk! Nyt ehkä vielä hyvä tarkkailla ja hoitaa itse. 

Mua kiinnostaa, enkä siis yritä kääntää veistä haavassa tms ku oikeesti kiinnostaa!, että miten ihmeessä päädyit muutenkin kuumissasi aurinkoon lepäämään? Luulisi että helteessä käveltyäsi olisit kaivannut varjoon? 

Toivottavasti ei hirveän kipeäksi vedä! Jatkossa muuten laita aurinkorasvaa heti kun ulos menet, jo kävellessä siis saa olla kunnon kerros, ei vasta kun olet esim rannalla :)

Paranemisia!

Vierailija
19/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä näitä i d i oo tt eja aina löytyy?

Vierailija
20/34 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkettä. Viilentäviä voiteita. Aloevera ja "after sun" voide.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi