Syntyperäiset stadilaiset! Kertokaas nyt, mikä meissä maalta tulleissa eniten ärsyttää!
En nyt halua lietsoa mitään riitaa tai kuulla " hauskoja" stereotypioita. Välillä vain törmään siihen, että puhutaan " oikeista" helsinkiläisistä ja maalaisista, kritisoidaan toisten käyttäytymistä jne.
terv. 10 vuotta sitten maalta tullut
Kommentit (68)
mulle ja ne ihmiset joihin tutuistuin olivat liian pinnallisia :( Muutin 3vuoden jälkeen Tampereelle ja ihmiset täällä jotenkin rennompia ja vastaanottavaisempia. Pidän tätä nyt enemmän kotiseutunani kuin synnyinseutuani :)
Suurin osa helsinkiläisistä on muualta muuttaneita.
Huvittavia ovat maalaiset, jotka eivät asu täällä tai eivät edes ole käyneet. Suureen ääneen toitotetaan miten siellä Hesassa on niin ahdasta ja meluista ja ihmiset töykeitä ja maalla niin mukavaa. Ex-maalaisia on suurin osa niistäkin ' töykeistä'
Silloin ei tartte jatkuvasti toitottaa oman asuinseutunsa paremmuutta jos siellä todella itse viihtyy. Ei mulla ole mitään tarvetta sellaiseen kun olen sinut oman valintani kanssa.
moniko kuulee joensuulaisten hehkuttelevan olevansa joensuulaisia jo viidennesä polvessa, ainakin..
Mut murteet toki kuulostavat jännältä....
Vierailija:
Sitten on tietysti niitä jotka ovat tulleet maalta joitakin vuosia sitten ja ovat olevinaan oikeita stadilaisia ja haukkuvat maalaisia.
Minua lähinnä naurattaa juuri nämä slangia puhuvat Hesalaiset! hih.
mm. Helsingin Sanomat on täynnä Maalaisia toimittajia kun eivät osaa edes paikan nimiä vääntää oikein Sörkkä= SörkkA Töölössä= TöölöÖssä jne.
Minulla On Juuret vahvasti Helsingissä, Isoisovanhemmista asti Kalliossa, mutta koska itse olen syntynyt ja asunut Vantaalla en missään tapauksessa sano olevani Stadilainen saati Helsinkiläinen.
Täällä Maalla ihmiset usein sanovat että sä olet sieltä Helsingistä, minusta on tärkeä tehdä ero Vantaalaisen ja Espoolaisen ja Helsinkiläisen välille. en osaa sanoa miksinäin on..?
mieheni joka on itäsuomesta kotoisin ei ymmärrä Helsinkiä laisinkaan ja se ärsyttää eniten.
esim. jos puhun vahingossa slangi sanoja mies pitää sitä snobbailuna! ja vertaa sitä suomenruotsalaisiin...
minusta se on vain Helsingin omaa murretta, siinä missä turkulaiset ja savolaisetkin vääntää omaansa. Pakostakin puheeni on muuttunut itäsuomalaisemmaksi.
Eniten tulokkaissa ärsyttää se että ne on usein paljon työteliäämpää sakkia. Tosi usein työelämässä tunnistaa jonkun tyypin löysästä tyylistä että se on syntyperäinen hesalainen. Mä oon samanlainen. Ehkä siellä maalla on opetettu pienestä tekeen töitä tai sit ne on ne pingottajat jotka päätyy tänne. Pohjalaiset on tietty ihan omaa luokkaansa.
Vierailija:
Eniten tulokkaissa ärsyttää se että ne on usein paljon työteliäämpää sakkia. Tosi usein työelämässä tunnistaa jonkun tyypin löysästä tyylistä että se on syntyperäinen hesalainen. Mä oon samanlainen. Ehkä siellä maalla on opetettu pienestä tekeen töitä tai sit ne on ne pingottajat jotka päätyy tänne. Pohjalaiset on tietty ihan omaa luokkaansa.
Törmäsin " maalaisiin" ekaa kertaa elämässäni vasta opskellessani yliopistossa ja pahalta tuntui kun ne ihmiset avoimesti hakkuivat kotikaupunkiani ja ylistuvät miten paljon ihanampaa ja etenkin miten paljon parempia ihmisiä siellä kotipuolessa on.
Työelämässä olen nähnyt näitä helsinginvihaajia enemmänkin, oikein stereotyyppi tuntuu olevan 30-vuotias Länsi-Suomesta tullut mies. Ihan avoimesti mollaavat Helsinkiä mulle ja ilkamoivat kun HIFK häviää jonkun lätkäottelun (lätkä ei kiinnosta mua pätkääkään) koska olen työpaikkani ainoa paljasjalkainen stadilainen.
että ollaan kotoisin jostain Perähikiältä ja sitten kun muutetaan Helsinkiin, on pakko saada kämppä ihan keskustasta. Ei tajuta, että monista lähiöistä pääsee nopeammin Stokkalle kuin vaikkapa Taka-Töölöstä.
muualta tulleissa mikään. maalta muuttaneita ns. stadilaisia sen sijaan ärsyttävät kaikki muut myöhemmin maaltatulevat. ns. stadilaiset ovat paljon stadilaisempia kuin syntyperäiset stadilaiset (ainakin pyrkivät siihen) ja siihen kuuluu maalaisten arvostelu (pukeutuminen, puhetyyli, tavat jne.)
ei siis ärsytä mikään... maalaisissa siis, miks pitäis?
Minua tämä juopa helsinkiläisten ja " maalaisten" välillä on ihan keinotekoinen, ketä se palvelee ja mitkä ovat sen tarkoitusperät? En tajua. Minulla on paljon tuttuja ympäri maailmaa, ja kyllä ihmiset pohjimmiltaan ovat aika samanlaisia, tietenkin yksilöllisiäkin eroja löytyy vaikka kuinka. Ei me täällä " stadissa/hesassa" olla sen erilaisempia kuin ihmsiet siellä " maalla" . Minä ainakin viihdyn ihan yhtä hyvin kummassakin paikassa. Ja ai niin, Suomessa on aika monta muutakin kaupunkia kuin Helsinki!
Asuinpaikkaan ja taustaan katsomatta ihmisissä häiritsevät eniten ahneus, suvaitsemattomuus ja toisten huomioimattomuus. Oman navan lisäksi maailmassa on miljardeja muitakin napoja!
Ainoa, joka ärsyttää, on joidenkin maalta tulleiden pakonomainen Helsingin mollaaminen ja helsinkiläisten tuomitseminen kylmäkiskoisiksi, kiireisiksi, vaikea tutustua jne. Omaakin käytöstään voisi tietysti tarkistaa. Jos minä tulisin sinun kotiseudullesi, haukkuisin sen lyttyyn ja sinut siinä sivussa, niin tuskin kovinkaan lämpimästi minuun suhtautuisit.
se ärsyttää myös, ettei saisi tuntea mitään kotiseuturakkautta Helsinkiä kohtaan. Minä sanon mielelläni ylpeydellä, että olen monen polven helsinkiläinen ja ylpeä kotipaikastani. Miksi se on niin tuomittavaa? Kun on kuitenkin täysin hyväksyttävää sanoa, että olen monen polven alajärveläinen ja ylpeä kotipaikastani??
olla vain yritystä sopeutua? Miksi siihen pitää suhtautua niin negatiivisesti, että joku alkaa puhua samaa " kieltä" kuin muutkin ympärillä? Kyllähän itäsuomalainenkin rupeaa lännessä vähitellen puhumaan länsisuomalaisittain, miksei Helsingissä saisi puhua helsinkiläisittäin?
on vain stadilainen, joksi synnytään, ei erikseen syntyperäistä
Vierailija:
on vain stadilainen, joksi synnytään, ei erikseen syntyperäistä
Mua ärsyttää eniten se asenne helsinkiläisiä kohtaan. Ihan uskomattomat ennakkoluulot ja jopa vihat saa niskaansa täysin ilman syytä.
Olen sinänsä samaa mieltä, että minkä hemmetin takia niin moni muuttaa opiskelemaan juuri Helsinkiin. Eikö muka lähimmissä yliopistoissa opiskelu kiinnosta. Tämän takia asunnot kalliita ja muutenkin alkaa ahtaus ahdistaa täällä. En siis millään pahalla tätä sano, jos jonkun ainetta ei voi lukea kun täällä niin tervetuloa, mutta jos valintakriteerinä on vaan " Helsinki" niin ei voi kun ihmetellä... Lähikaupungissa ihan yhtä hyvä opetus, mutta asunnot halvempia.
Töitäkään täällä ei ole joten sen perässä turha tulla...