Käsi sydämelle: Huolettaako korkojen nousu, tulevat leikkaukset, bensan hinnan
korotus ym. kaavailut? Kuinka paljon vaikuttaa teidän talouteen?
Kommentit (23)
iskevät pahiten. Ilmeisesti joudun luopumaan työpaikastani;(
ei ole lainaa. Lisäksi polttoaineveron nousu on hyvä asia, laittaa ihmisiä miettimään enemmän omaa yksityisautoiluaan.
Vaikea etukäteen sanoa millaiseksi tilanne menee, mutta vielä ei huoleta. Eniten harmittaa, että rahaa leikataan kunnilta eli lasten koulutuksesta, terveydenhuollosta ja vanhustenhoidosta. Ja näistä peruspalveluista säästetyt rahat annetaan pitkäaikaistyöttömille. Eipä juuri kannusteta työntekoon.
Enemmän huolettaa tuleva hallitus, jonka vakaus lienee nollan tuntumassa.
Taitaa käydä niin, että joudun luopumaan työpaikastani (omia ajoja ei ole enää ollenkaan, kaikki on työajoa, josta kilometrikorvaukset ovat naurettavan pienet). :( Nytkin bensa maksaa ihan liikaa, on se kumma, että autoilijoilta nyhdetään aina, mutta mitään ei saa vastineeksi.
ovat vettuuntuneet korotuksiin,toki. Ja yksityisautoilu ei välttämättä miettimällä muuksi muutu,kaikille ei julkisilla kulkeminen ole mahdollista.
eikä se sinänsä huoleta. Sen sijaan mua huolettaa kyllä just tuo asuntojen myyntivoiton verotus - se on tähän asti ollut se keino, milllä pienrakentaja voi saada työpalkkansa myös talonrakennuksesta. SAmoin mua huoletta pääomatulojen verotuksen kiristäminen: vuokraisin mielelläni asuntoani, mutta jos veroja kiristetään, on pakko nostaa myös vuokria. Mua huolettaa myös asuntolainojen korkovähennyksen poistaminen, vaikka merkitys on itselleni aika pieni. Myös bensan hinnan nosto harmittaa, mutta ei varsinaisesti huoleta.
Taitaa käydä niin, että joudun luopumaan työpaikastani (omia ajoja ei ole enää ollenkaan, kaikki on työajoa, josta kilometrikorvaukset ovat naurettavan pienet). :( Nytkin bensa maksaa ihan liikaa, on se kumma, että autoilijoilta nyhdetään aina, mutta mitään ei saa vastineeksi.
Mulla vielä se, että pitäis uusia kalustoa. Vanha auto vetelee viimeisiään, uuteen ja vähemmän kuluttavaan ei ole kertakaikkiaan varaa. Kilometrikorvaukset on ihan onnettomat, vituttaa maksaa siitä että saa käydä töissä.
Työajoa tulee 1000-2000km kuukaudessa, bensarahat pitää kaivaa omasta pussista, valtio palauttaa naurettavan pienen osan sitten veronpalautuksina joskus tulevaisuudessa.
Omat ajot on vedetty jo minimiin.
Kiva istua tuntitolkulla päivässä bussissa kun bensaan ei ole enää varaa. No, vielä on kuitenkin ruokaan rahaa, mutta kuinka pitkään?
t. akateemiset köyhät ja pari resuista lasta
eikä se sinänsä huoleta. Sen sijaan mua huolettaa kyllä just tuo asuntojen myyntivoiton verotus - se on tähän asti ollut se keino, milllä pienrakentaja voi saada työpalkkansa myös talonrakennuksesta. SAmoin mua huoletta pääomatulojen verotuksen kiristäminen: vuokraisin mielelläni asuntoani, mutta jos veroja kiristetään, on pakko nostaa myös vuokria. Mua huolettaa myös asuntolainojen korkovähennyksen poistaminen, vaikka merkitys on itselleni aika pieni. Myös bensan hinnan nosto harmittaa, mutta ei varsinaisesti huoleta.
Miksei yksikään iltapäivälehti ole tuota ottanut esille? ei ole osunut ainakaan mun silmiin. kiinnostaa! ap
Kiva istua tuntitolkulla päivässä bussissa kun bensaan ei ole enää varaa. No, vielä on kuitenkin ruokaan rahaa, mutta kuinka pitkään? t. akateemiset köyhät ja pari resuista lasta
Työmatkat kun joutuu autolla ajelemaan.
Työskentelen sairaalassa, jonne on kotoani erittäin huonot kuluyhteydet, jo nyt lapselle tulee yli 10 tunnin hoitopäivä, vaikka käyn autolla töissä. Jos töissä käymisestä tulee liian kallista hoitajan palkoilla käytäväksi on työt lopetettava ja etsittävä muun alan työtä kotoa lähempää. Harmi sinänsä että hoitoa tarvitsevia potilaita on ja henkilökunnasta on puutetta jo nyt, kun uusia työntekijöitä ei saada.
Myös bussien, laivojen ym. hinnat nousee. Ruuan hinta kallistuu kun kuljetuskustannukset nouset. Lähes kaikkia tavaroita kuljetetaan jollakin tavalla, joten ihan kaikkien hintaan vaikuttaa bensan hinnan korotus. Ei pelkästään työmatkoihin. Mitenköhän käy pienituloisten, joiden asemaa piti parantaa?
Enemmän kuitenkin olisin huolissani, jos korot eivät nousisi, tulevia leikkauksia ei tehtäisi ja valmisteeroa nostettaisi.
Vaikea etukäteen sanoa millaiseksi tilanne menee, mutta vielä ei huoleta. Eniten harmittaa, että rahaa leikataan kunnilta eli lasten koulutuksesta, terveydenhuollosta ja vanhustenhoidosta. Ja näistä peruspalveluista säästetyt rahat annetaan pitkäaikaistyöttömille. Eipä juuri kannusteta työntekoon.
Täysin vasuriohjelma hallituksella. Kun pitäisi panostaa siihen, että ihmiset saadaan töihin, panostetaankin enemmän siihen, mitä ihmiset saavat ilman, että tekevät yhtään mitään.
sitä asuntojen myyntivoiton verotusta - eli ei kai sitä sitten tulekaan??
As.lainan verovähennys vaikutta meillä n. 23 eur kuussa (sitten sen hallituskauden lopussa), NYKYkorkotasolla. Tietty jos/kun korot nousee, on vaikutus suurempi.
Sitten meillä 2 omaa autoa, eli bensan ja autoveron nousu vaikuttaa myös. en tiedä paljonko - onko jossain ollut selkeitä summia paljonko nuo sitten nousee.
(Autot on pakko olla työn takia, vaihtoehto olisi työsuhdeauto, mutta aiemmin laskimme että kannattaa ajaa meidän vanhemmilla rouskuilla ja ottaa km-korvaukset, kuin ottaa väkisin jotkut firman tyrkyttämät isot hienot autot ja maksaa kauheat verot niistä. Omia ajoja meillä ei ole juurikaan.)
As.lainan korkojen nousu on mun mielestä sellainen että se on ollut tiedossa jo lainaa ottaessa, että ne vaihtelevat, eli tavallaan se asia on pitänyt jo "hyväksyä", että nousevat välillä, vaikkei sekään tietty kivaa ole.
Mutta kyllähän nämä kaikki yhdessä + vielä välilliset vaikutukset (bensan hinta nostaa ruoan hintaa kuljetuskuluissa jne.) varmaan tekee pikkuhiljaa taas ison loven lompakkoon.
Että jos palkkoihin jotain pikkukorotuksia esim. tulisikin, niin reaalitaso ei sitten tosiaan nouse, ei....
ei huoleta.
Mutta pienituloisten puolesta huolettaa ja surettaa.
PALJON parempi kuin tää energiavero.
Se alv ois sentään jakautunut kaikkeen hömppään, kaikenmaailman krääsään ja luksustavaroihin jne. Joita ilmankin voi olla.
Nyt se sama sitten tulee just bensaan, jota monen on tosiaan pakko ostaa, köyhänkin, työssäkäyntiä varten. Ja joukkoliikenteen hinnat nousee myös.
Ainoastaan kotonamakaajaluusereita, joitten työttömyyskorvaus / tt-tuki nyt nousee myös, tämä ei hetkauta niinkään.
Mutta esim. pienituloisia työssäkäyviä nämä haittaavat.
koska laina on maksettu, jiihaa. Mutta tiedän monta perhettä joihin osuu kaikki leikkaukset, ja kun taloudet on jo valmiiksi aika kireällä, ei niissä perheissä varmaan hirveästi lähivuosina juhlita. Tosin ei juhlita meilläkään, koska palkat on niin pienet.