Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettajien palkka huonompi kuin aineenopettajilla?

Vierailija
19.06.2011 |

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistuin noin 15 vuotta sitten, ja ei silloin kenelläkään aineenopettajaystävistäni mennyt opiskeluissa viittä vuotta pidempään.

Vierailija
62/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten opintoja voi suorittaa, voiko kursseja korvata tenttimällä, esseillä jne. Itselläni tosiaan oli todellisia ongelmia, kun pää- ja sivuaineiden pakollisia kursseja oli samaan aikaan, eikä niitä millään saanut muulla tavalla korvattua. Kyllähän sen harmitti, kun vaikkapa yhteiskuntatieteitä opiskelevat suorittivat opintoja tenttimällä pinoittain kirjoja. Mutta oma valintahan se oli. Keskimääräinen aika valmistumiseen laitoksellamme oli muuten juuri tuo seitsemän vuotta, siis ihan laitoksen tilastojen mukaan.

Kieltenopiskelijoilla menee yleensä 6-7 vuotta, sillä opinnot ovat hyvin koulumaisia. Siis ensin suoritat ekana vuonna läsnäoloa vaativan kurssin 1., jonka jälkeen seuraavana vuonna voit mennä seuraavalle kurssille jne. Ja palapeli on vaikea, jos opiskelee useampia kieliä, sillä monia kursseja ei voi korvata tenttimällä.

Itse opiskelin juuri tuon seitsemän vuotta, ja sama aika meni useimmilla opiskelukavereillani. Olisin pystynyt puristamaan kuuteenkin, mutta en sen alle aineyhdistelmälläni.

Ja opintoviikkoja sain tuossa ajassa kasaan 300. :) Eli ei tosiaankaan aineenopettajilla yleensä 7 vuotta mene. Minä en tiedä kuin muutaman, joilla on mennyt noin kauan, ja heilläkin siksi, että eivät saaneet graduaan millään äntiin.

Minulla on 190 ov:n opinnot aineenopen työhön. 160 olisi riittänyt pätevyyteen. Opiskelu kesti 4 vuotta, mutta olin kyllä harvinaisuus opiskelutahteineni. Mutta noin periaatteessa ärsyttää se, kun aina sanotaan, että aineenopettajien opinnot kestävät 7 vuotta. Riippuu aika lailla opiskelutahdista.

Toki tiedän humanisteja, jotka opiskelivat sen 7 vuotta kaikkea mahdollista kiinnostavaa, mikä tietenkin on sivistävää (mutta en tiedä, kuinka kannattavaa). Sitten oli niitä, jotka eivät vain saa jotain gradua aikaan sitten millään. Mitä lisäarvoa ne yliopistossa luuhatut vuodet tuovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen nyt kuudetta vuotta ja varmaan vuosi vielä menee. Mulla on kieliä yhteensä kolme ja siihen sitten muut sivuaineet (pedagogiset mukaan lukien yhteensä kolme) päälle, eli kyllä siihen saa aikaa upotettua, jos haluaa itselleen laaja-alaisen pätevyyden kielten alalla. Ja kun lähtökohtakin on se, että yksi kieli ei riitä mihinkään, jos meinaa töitä saada. Meillä (HY) ainakin saa vielä kielten kursseista niin vähän pisteitä, että kursseja joutuu kokonaisuuksien eteen tekemään todella paljon enemmän kuin monissa muissa aineissa.

Toki jotkut ovat opinto-ohjuksia, mutta heillä on sitten myös vähemmän aineita.

Vierailija
64/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoritin sen 160ov:n päälle lisää sivuaineita sekä yhden laajan.

Vierailija
65/66 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onkin erityiskoulu. Nuorten ystävien palveluksessa luokanopetaustaisilla erityisluokanopen/erityisopen palkka 30 viikkotunnilla vähintään reilu 3400 ja helposti pätevillä pitkälti yli 4000€ kuukaudessa. lisäksi lisäkorvaus liki kaikesta työajan ulkopuolisesta työstä, kuten yhteydenpidosta huoltajiin, tarvikehankintoihin kuluvasta ajasta tai hojksien tekemisestä. Ja toki firmalta puhelimet, mikä kaiketi on muissakin kouluissa.

Vierailija
66/66 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla palkka yläkoulussa & lukiossa noin 4200€/kk, vähän yli 10-v. työuraa takana. Paria reaaliainetta opetan, jokunen ylitunti. Yleensä kolupäivä päättyy kahdelta. Siihen sitten kotihommat päälle. 100% lukio-opena olisi liksa yli 4500€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan