Luokanopettajien palkka huonompi kuin aineenopettajilla?
Kommentit (66)
on tismalleen sama peruspalkka kasvatustieteen maisteri luokanopepätevyydellä kuin esim. aineenopettajapätevyyden omaavalla maisterilla... Sieltä vaan taulukosta katsomaan ;)
palkkataulukon palkka on tismalleen sama opetusvelvollisuustunneilla ilman ikälisiä kuin luokanopettajallakin. Mistä te näitä tietoja revitte??? Ja aineenopella lukiossa, joka tienaa 4100 on ikälisiä, ylitunteja ja opetuksen ulkopuolisia velvollisuuksia, joista maksetaan. Sama mahdollisuus niihin on myös luokanopettajalla. Edes rehtorin listapalkka ei ala nelosella... Kaikkea tekin uskotte.
Oletko varma, ettet vertaile aineenopettajaa luokanopettajaa, jolla myös on aineenopettajan pätevyys peruskouluun jostain aineesta (esim. LO+EN)?
Mutta taulukkohan ei ole ainoa totuus, ja lähipiirissä ainakin kaikki aineenopettajat saavat hiukan parempaa liksaa kuin luokanopettajat.
P.S. Toivottavasti et opeta äidinkieltä.
koska se ei edusta riittävää näyttöä kyvystä - ja raportointityöhön. Pikkuyliopistossa voi olla toinen juttu, mutta niinhän niissä muillakin tieteenaloilla.
itsenäiseen tutkimus
tekeväthän luokanopettajatkin gradunsa pääaineestaan, joten en ymmärtäny tuota yhtä selitystä.
erityispedagogiikan laitoksella meitä kannustettiin tekemään graduja pareittain kun se on yliopistolle edullisinta, gradunohjaustahan tarvitsee silloin antaa vain "puolet" ja yliopisto saa määrärahoja valmistuneiden opiskelijoiden perusteella eikä gradujen määrän perusteella...
Sitä ennen luokanopettajakoulutus ei ollut millään muotoa akateeminen tai tieteellinen ala. Heitä on koulutettu yliopistoissa vasta kolmekymmentä vuotta. Jokainen voi vetää siitä johtopäätöksensä opintojen ja gradujen vaativuudesta verrattuna perinteisiin akateemisiin aloihin, joita aineenopettajat opiskelevat...
mahdollisimman lyhytsanaista puhekielt', johon nämä "omaamisetkin" passaa mainiosti ;) Eli älä turhaan ole huolissasi opetustaidoistani. Terv. Suomen kielen maisteri
on tismalleen sama peruspalkka kasvatustieteen maisteri luokanopepätevyydellä kuin esim. aineenopettajapätevyyden omaavalla maisterilla... Sieltä vaan taulukosta katsomaan ;)
palkkataulukon palkka on tismalleen sama opetusvelvollisuustunneilla ilman ikälisiä kuin luokanopettajallakin. Mistä te näitä tietoja revitte??? Ja aineenopella lukiossa, joka tienaa 4100 on ikälisiä, ylitunteja ja opetuksen ulkopuolisia velvollisuuksia, joista maksetaan. Sama mahdollisuus niihin on myös luokanopettajalla. Edes rehtorin listapalkka ei ala nelosella... Kaikkea tekin uskotte.
Oletko varma, ettet vertaile aineenopettajaa luokanopettajaa, jolla myös on aineenopettajan pätevyys peruskouluun jostain aineesta (esim. LO+EN)?
Mutta taulukkohan ei ole ainoa totuus, ja lähipiirissä ainakin kaikki aineenopettajat saavat hiukan parempaa liksaa kuin luokanopettajat.
P.S. Toivottavasti et opeta äidinkieltä.
Sitä ennen luokanopettajakoulutus ei ollut millään muotoa akateeminen tai tieteellinen ala. Heitä on koulutettu yliopistoissa vasta kolmekymmentä vuotta. Jokainen voi vetää siitä johtopäätöksensä opintojen ja gradujen vaativuudesta verrattuna perinteisiin akateemisiin aloihin, joita aineenopettajat opiskelevat...
t. lo
Kiitos ammattimme ja koulutuksemme arvostuksesta.
Olette omalla osaamisalueellanne toki tärkeitä ihmisiä, en missään nimessä sitä kiellä. Akateemisia te ette kuitenkaan ole samassa mittasuhteessa kuin aineenopettajat. He eivät saa opintopisteitä sirkustelusta.
minä nimittäin olen tehnyt aikoinaan pääaineestani englantilaisesta filologiasta. Gradun piti toki olla kokonaisuutena laajempi, kun sillä oli kaksi tekijää. Ja saimme muuten siitä hyvän arvsanankin. Riippuu ihan tiedekunnasta ja laitoksesta hyväksytäänkö yhteisgraduja.
Aineenopettaja tekee gradunsa pääaineestaan
onko parityö graduissa aineenopettajilla sitten kiellettyä?
eli esimerkiksi englantilaisesta filologiasta tai matematiikasta. Tai teoreettisesta fysiikasta. Ei niitä todellakaan pareittain tehdä!
minä nimittäin olen tehnyt aikoinaan pääaineestani englantilaisesta filologiasta. Gradun piti toki olla kokonaisuutena laajempi, kun sillä oli kaksi tekijää. Ja saimme muuten siitä hyvän arvsanankin. Riippuu ihan tiedekunnasta ja laitoksesta hyväksytäänkö yhteisgraduja.
Kaikissa yliopistoissa ja oppiaineissa ei taida onnistua. Joka tapauksessa se on paljon harvinaisempaa kuin luokaneopettajien koulutuksessa.
ennestään yliopistotutkinto toiselta alalta. Vertailupohjaa siis koulutuksessa löytyy. Täytyy myöntää, että luokanopettajan koulutus on aikalailla siinä rajoilla, pitäisikö sitä yliopistossa edes olla. Kasvatustiede jo itsessään on tosi helppoa ja menee melkein yleissivistyksellä. Muut aineopinnot ja POM-opinnot olivat aikamoista leikkimistä verrattuna muuhun yliopisto-opiskeluun. Vaatimustaso on tosi matalalla, valitettavasti.
Mitä taas palkkaan tulee, niin eihän se kovin kummoinen ole. Sain edellisessä ammatissa 4600 Euroa eli hurjasti enemmän. En vain jaksanut sitä ja ala oli täysin väärä. Työ oli kyllä vaativampaa ja tulospaineet kovemmat, mutta saihan siitä sitten sitä palkkaakin enemmän. Suo siellä, vetelä täällä.:)
kurssit ja tenttimateriaalit on aivan toisella tasolla kuin vaikkapa hum.tiedekunnan opintovaatimukset...
Olette omalla osaamisalueellanne toki tärkeitä ihmisiä, en missään nimessä sitä kiellä. Akateemisia te ette kuitenkaan ole samassa mittasuhteessa kuin aineenopettajat. He eivät saa opintopisteitä sirkustelusta.
Luokanopettajan koulutus oli hauskimpia aikoja elämässäni! Sai tehdä paljo mielenkiintoista ja hauskoja asioita luovien ja innostuneiden opiskelukavereiden seurassa.
Oi niitä kuvis-, luistelu-, bändi- ja teknisen työn kursseja! : )
Ja toisaalta sitten äärimmäisen mielenkiintoisia ja omaan ammattiin motivoivia luentoja (eri aineiden) didaktiikasta.
Ja saamani matikan sen didaktiikan opetus oli parasta ja pedagogisinta opetusta, mitä olen koskaan missään saanut!
Mikä luokanopettajan on?
Meidän koulussa ylitunteja ei voi saada, joten tuo on se palkka.Ikälisät sitten nostavat joitakin kymppejä.
1. kalleusluokan kunnassa on sekä luokanopella että aineenopella.
aika hassua arvostella toisten koulutusta, kun ei oo itte sitä käynyt läpi - perustuu paljolti oletuksiin, ei faktatietoon.
Minä ainakin puursin ihan ittekseni gradun läpi, kuten suurin osa muistakin kurssikavereistani, oisko ollu 2 -3 kahden tehtävää gradua kaikkinensa, eli ei kovin yleistä. Laadusta en osaa sanoa, muuta kuin että omaan graduuni oon ihan tyytyväinen...
Mulla on 2 ammattia, molemmat kasvatusalalta, tää viimeisin luokanope. Mun brutto on tällä hetkellä vähän yli 3400 euroa kuussa. Muutama kokemuslisä ja kolme ylituntia.
Luokanopen ja aineenopen ammattia ei kait kannata lopultakaan verrata, aivan erilaisia.
opetettavia aineita on opetusvelvollisuus 23 tai 24t.
Pienissä kouluissa usein aineenopella monia opetettavia aineita, vaikkei edes pätevyyttä kaikkiin, joten suunnittelutyötä riittää.
Alakoulun oppiaineissa ei opettajan tarvitse oman koulutuksensa päälle opiskella lisää. ainakin asioiden pitäisi lukion käyneelle olla yksinkertaisia. Aineenope yläkoulussa, lukiosta puhumattakaan, joutuu perehtymään opetettavaan aineeseen ihan eri tasolla.
Luokanopen ja aineenopen ammattia ei kait kannata lopultakaan verrata, aivan erilaisia.
Itse näen ammattikasvatustyön perusteet hyvin samankaltaisina, varsinkin yhtenäisessä peruskoulussa, jossa työnkuvat menevät aineen- ja luokanopettajilla paljonkin ristiin.
aika hassua arvostella toisten koulutusta, kun ei oo itte sitä käynyt läpi - perustuu paljolti oletuksiin, ei faktatietoon.
Minä ainakin puursin ihan ittekseni gradun läpi, kuten suurin osa muistakin kurssikavereistani, oisko ollu 2 -3 kahden tehtävää gradua kaikkinensa, eli ei kovin yleistä. Laadusta en osaa sanoa, muuta kuin että omaan graduuni oon ihan tyytyväinen...
Mulla on 2 ammattia, molemmat kasvatusalalta, tää viimeisin luokanope. Mun brutto on tällä hetkellä vähän yli 3400 euroa kuussa. Muutama kokemuslisä ja kolme ylituntia.
Miten aineenopettajat ylipäätään saa opettaa koulussa, kuneivät ole tehneet gradua kasvatustieteistä. Voi olla vaikka tohtori, muttei silti omaa pedagigisia taitoja. Ylipäätään tämä keskustelu on tyhmää.
koska se ei edusta riittävää näyttöä kyvystä - ja raportointityöhön. Pikkuyliopistossa voi olla toinen juttu, mutta niinhän niissä muillakin tieteenaloilla.
itsenäiseen tutkimus