Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettajien palkka huonompi kuin aineenopettajilla?

Vierailija
19.06.2011 |

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun oppiaineissa ei opettajan tarvitse oman koulutuksensa päälle opiskella lisää. ainakin asioiden pitäisi lukion käyneelle olla yksinkertaisia. Aineenope yläkoulussa, lukiosta puhumattakaan, joutuu perehtymään opetettavaan aineeseen ihan eri tasolla.

Ota toki myös huomioon, kuinka monta eri ainetta lo opettaa aineopettajaan verrattuna. Lisäksi kun saisikin vain opettaa, mutta kun kasvatuksesta on tullut se päällisin tehtävä.

Vierailija
42/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samantasoista ja ajallisesti saman ajan vievää. 160ov oli aikoinaan maisterin tutkinnon laajuus kummassakin. Harva luokanopettaja pystyi jäämään tuohon 160 ov.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä alakoulun opettajia. Olen saanut ihan konkreettisesti kuulla tämän, kuinka puhutaan halveksivaan sävyyn luokanopettajista.

Vierailija
44/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä yliopiston opettajilla

Vierailija
45/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin hyvä palkka, niin kummallista kuin se onkin! Ainakin lukiossa ja AMK:ssa opettavat ovat paljon paremmin palkattuja ja siksi yliopistoista lähteekin väkeä näihin oppilaitoksiin.

Vierailija
46/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aineenopettajat ylipäätään saa opettaa koulussa, kuneivät ole tehneet gradua kasvatustieteistä. Voi olla vaikka tohtori, muttei silti omaa pedagigisia taitoja. Ylipäätään tämä keskustelu on tyhmää.

Kiitos ammattimme ja koulutuksemme arvostuksesta.

Olette omalla osaamisalueellanne toki tärkeitä ihmisiä, en missään nimessä sitä kiellä. Akateemisia te ette kuitenkaan ole samassa mittasuhteessa kuin aineenopettajat. He eivät saa opintopisteitä sirkustelusta.

Aineenopettajat ovat opetettavan aineen asiantuntijoita, jotka ovat saaneet lisäkoulutusta didaktiikassa.

Kumpikin ammatti vaatii aivan erilaiset valmiudet.

Vierailija
47/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samantasoista ja ajallisesti saman ajan vievää. 160ov oli aikoinaan maisterin tutkinnon laajuus kummassakin. Harva luokanopettaja pystyi jäämään tuohon 160 ov.

Aineenopettajalla on oman maisterintutkintonsa päälle se 60 op pedagogisia opintoja. Nykyään kandi+maisteri on siis tavallisesti 360 op.

Vierailija
48/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältyvät tutkintoon! Ne siis ovat minulla yksi sivuaine.

t. aineenope (kielet)

Ei pidä paikkaansa.

Aineenopettajalla on oman maisterintutkintonsa päälle se 60 op pedagogisia opintoja. Nykyään kandi+maisteri on siis tavallisesti 360 op.

Vierailija
49/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssaksi tutkintoaan. Useimmat kuitenkin jo opiskeluaikana suorittavat pedagogiset opinnot + kasvatustiedettä sivuaineenaan, eikä opintopisteitä tule yhtään sen enempää kuin esimerkiksi kasvatustieteiden maistereilla (luokanopettajilla).

Vierailija
50/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä pedagogisia ei tehty maisterintutkinnon päälle vaan sisään (toki ne saattoi tehdä päällekin).

Minulla on 190 ov:n opinnot aineenopen työhön. 160 olisi riittänyt pätevyyteen. Opiskelu kesti 4 vuotta, mutta olin kyllä harvinaisuus opiskelutahteineni. Mutta noin periaatteessa ärsyttää se, kun aina sanotaan, että aineenopettajien opinnot kestävät 7 vuotta. Riippuu aika lailla opiskelutahdista.

Toki tiedän humanisteja, jotka opiskelivat sen 7 vuotta kaikkea mahdollista kiinnostavaa, mikä tietenkin on sivistävää (mutta en tiedä, kuinka kannattavaa). Sitten oli niitä, jotka eivät vain saa jotain gradua aikaan sitten millään. Mitä lisäarvoa ne yliopistossa luuhatut vuodet tuovat?

Vierailija
51/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin väärin, koska teen itse niin monta pitkää sivuainetta, etteivät ne itse tutkintoon mahdu. Jokaisesta opetettavasta aineestahan on joka tapauksessa oltava cumu.

Kiitos korjauksesta.

Vierailija
52/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö yläkoulun puolellakin keskittyä enemmän siihen kasvattamiseen. Minusta ne oppisisällöt eivät sitä paitsi yläkoulun puolella niin kovin mittavia edes ole.

Vierailija
53/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutuksella mennään aineenopettajaksi myös lukioon, ammattikorkeaan jne., joissa vaatimukset ovatkin jo paljon kovemmat!

onko se tarpeen että aineope hallitsee jonkun aineen niin hienosti ja tarkkaan pitäisikö yläkoulun puolellakin keskittyä enemmän siihen kasvattamiseen. Minusta ne oppisisällöt eivät sitä paitsi yläkoulun puolella niin kovin mittavia edes ole.

Vierailija
54/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opintoviikkoja sain tuossa ajassa kasaan 300. :) Eli ei tosiaankaan aineenopettajilla yleensä 7 vuotta mene. Minä en tiedä kuin muutaman, joilla on mennyt noin kauan, ja heilläkin siksi, että eivät saaneet graduaan millään äntiin.

Minulla on 190 ov:n opinnot aineenopen työhön. 160 olisi riittänyt pätevyyteen. Opiskelu kesti 4 vuotta, mutta olin kyllä harvinaisuus opiskelutahteineni. Mutta noin periaatteessa ärsyttää se, kun aina sanotaan, että aineenopettajien opinnot kestävät 7 vuotta. Riippuu aika lailla opiskelutahdista.

Toki tiedän humanisteja, jotka opiskelivat sen 7 vuotta kaikkea mahdollista kiinnostavaa, mikä tietenkin on sivistävää (mutta en tiedä, kuinka kannattavaa). Sitten oli niitä, jotka eivät vain saa jotain gradua aikaan sitten millään. Mitä lisäarvoa ne yliopistossa luuhatut vuodet tuovat?

Vierailija
55/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä heikkoa ja onhan se luonnollista, kun lukevat sen 60op yhteensä opetettavia aineita. Siitäkin iso osa liikuntaa, musiikkia, taideaineita jne. Loppujen lopuksi opetus tapahtuu lukiopohjalta. Lukiopohja taas toisilla on hyvä ja toisilla huono. Kyllä mä hiukan ihmettelen, miten joku äidinkielen seitsikon lukiossa saanut voi opettaa vielä kuudennella äidinkieltä. Sen takia kannatankin, että viimeistään viidennellä tärkeimmät aineet irrotetaan aineenopettajille. Vastaavasti taas monilla luokanopettajilla on johonkin aineeseen aineenopettajapätevyys ja voivat opettaa sitten yläkoulun puolella. Tuota suuntausta pitäisi suosia jatkossa, että mennään enemmän ristiin.

Vierailija
56/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on maisteri esim. kemiassa voi hankkia pedagogisen pätevyyden opettaa aineenoptettajana. luokanopettajakoulutukseen sentään psykologiset haastattelut.

helpompaa opettaa melkein aikuisia ja ei vastuuta muista aineista, voi keskittyä omiian tunteihinsa.

palkka yli 1000 parempi ihan samoilla tunneilla. siksi luokanopettajilla on yleensä kutsumusalalle ei muuten hakeudus sinne ja siksi niin vähän miehiä siellä

Vierailija
57/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensin suoritat ekana vuonna läsnäoloa vaativan kurssin 1., jonka jälkeen seuraavana vuonna voit mennä seuraavalle kurssille jne. Ja palapeli on vaikea, jos opiskelee useampia kieliä, sillä monia kursseja ei voi korvata tenttimällä.

Itse opiskelin juuri tuon seitsemän vuotta, ja sama aika meni useimmilla opiskelukavereillani. Olisin pystynyt puristamaan kuuteenkin, mutta en sen alle aineyhdistelmälläni.

Ja opintoviikkoja sain tuossa ajassa kasaan 300. :) Eli ei tosiaankaan aineenopettajilla yleensä 7 vuotta mene. Minä en tiedä kuin muutaman, joilla on mennyt noin kauan, ja heilläkin siksi, että eivät saaneet graduaan millään äntiin.

Vierailija
58/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokeesta ei ole helppo päästä läpi.

joka on maisteri esim. kemiassa voi hankkia pedagogisen pätevyyden opettaa aineenoptettajana. luokanopettajakoulutukseen sentään psykologiset haastattelut.

helpompaa opettaa melkein aikuisia ja ei vastuuta muista aineista, voi keskittyä omiian tunteihinsa.

palkka yli 1000 parempi ihan samoilla tunneilla. siksi luokanopettajilla on yleensä kutsumusalalle ei muuten hakeudus sinne ja siksi niin vähän miehiä siellä

Vierailija
59/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tahansa joka on maisteri esim. kemiassa voi hankkia pedagogisen pätevyyden opettaa aineenoptettajana. luokanopettajakoulutukseen sentään psykologiset haastattelut.

Vierailija
60/66 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ensin suoritat ekana vuonna läsnäoloa vaativan kurssin 1., jonka jälkeen seuraavana vuonna voit mennä seuraavalle kurssille jne. Ja palapeli on vaikea, jos opiskelee useampia kieliä, sillä monia kursseja ei voi korvata tenttimällä.

Itse opiskelin juuri tuon seitsemän vuotta, ja sama aika meni useimmilla opiskelukavereillani. Olisin pystynyt puristamaan kuuteenkin, mutta en sen alle aineyhdistelmälläni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi