Miksi nykyaan sanotaan 'aamupala'?
Miksei se ole enaa aamiainen? Tulee sellainen mielikuva etta saa vain kuivan leivankannikan.
t.ulkosuomalainen.
Kommentit (72)
Ja lapsesta lahtien olen puhunut aamupalasta.Ikaa minulla on vasta39 v ... Jotan aika uusi sanahan se on :)
Itse opin tana krsana uuden sanan: TERDE. Kaverini tosin kertoi, etta eipa sekaan ole mikaan uusi keksinto, vaan kaytossa jossain pain suomea on vuosikausia.
Taitaa olla ihan asuinpaikasta ja perheesta kiinni monet sanat.
Pissis oli muuten sellainen uudis-sana jota ihmettelin pitkaan ja mietin mita mahtaa tarkoittaa.
Jos syöt nopeastri pari kuivahkoa leivänpalaa ja kahvin tai kupillisen mysliä, ei sitä oikein voi kutsua aamiaiseksi.
Aamiaisen saa mm. hotellista, meillä saa vaan aamupalaa.
Kuppi kahvia ja voileipä on aamupala.
Jos tarjolla erittäin monipuolista ruokaa voileipätarpeiden ja puuron lisäksi niin kyse on aamiaisesta. Siis esim. munakokkelia, nakkeja, hedelmäsalaattia jne.
Vrt. illallinen/iltapala. Yksi jogurtti ei todellakaan ole illallinen, vaan iltapala
Se siis tarkoittaa loukkaantumista.
Kyllä, kun käytte Suomessa, niin puheestanne huomaa välittömästi, että olette olleet pitkiä aikoja poissa. Se on kylmä tosiasia, eikä sitä voi mitenkään välttää. Tuskin teille silti kukaan nauraa. Suosittelen tosin itselle nauramista silloin tällöin, se rentouttaa ja pidentää ikää ;)
Aamupala on aivan tavallinen sana ja ollut käytössä vuosikymmeniä. Jotenkin se vain istuu kieleen ja on arkikäytössä helpompi. Itsekin puhun aamiaisesta vain, jos se on jotain spesiaalia, tai jos syömme aamiaista ulkona.
kirjakielen puhuminen on YOK! Varmaan sitten minunkin puheelleni oksennellaan kun tulen kaymaan, jos nyt enaa uskaltaa.
ap ulkosuomalainen.
Suomi nyt vain sattuu olemaan kieli, jossa kirjakieli ja puhekieli ovat aika kaukana toisistaan, minkä takia kirjakielen käyttäminen puhuttaessa ei kuulosta luonnolliselta.
Se siis tarkoittaa loukkaantumista. Kyllä, kun käytte Suomessa, niin puheestanne huomaa välittömästi, että olette olleet pitkiä aikoja poissa. Se on kylmä tosiasia, eikä sitä voi mitenkään välttää. Tuskin teille silti kukaan nauraa. Suosittelen tosin itselle nauramista silloin tällöin, se rentouttaa ja pidentää ikää ;) Aamupala on aivan tavallinen sana ja ollut käytössä vuosikymmeniä. Jotenkin se vain istuu kieleen ja on arkikäytössä helpompi. Itsekin puhun aamiaisesta vain, jos se on jotain spesiaalia, tai jos syömme aamiaista ulkona.
kunhan kyselin.
ap ulkosuomalainen
Miksei se ole enaa aamiainen? Tulee sellainen mielikuva etta saa vain kuivan leivankannikan.
t.ulkosuomalainen.
ja kyllä jo mun lapsuudessani puhuttiin aamupalasta. Kuinka vanha oikein olet ap ?!
Miksei se ole enaa aamiainen? Tulee sellainen mielikuva etta saa vain kuivan leivankannikan. t.ulkosuomalainen.
ja kyllä jo mun lapsuudessani puhuttiin aamupalasta. Kuinka vanha oikein olet ap ?!
myös varsinaista ruokailua, jos se tapahtuu ennen puolta päivää. Esim. puhelinkeskus saattoi sanoa:" Kysymänne henkilö on aamiaistunnilla" .Tämä taitaa olla nykyään jo ihan "historiaa"; puhutaan vain lounaasta ja lounastunnista.
me puhutaan välillä aamiaisesta, välillä aamupalasta. Itse taidan enemmän käyttää aamiaista.
kuin olen osannut puhua.
Nykyään meillä on viikonloppuna prunssi. Se on laiskojen ja väsyneiden yhdistetty aamupala ja päiväruoka.
tostakin pitää vetää herneet nokkaansa,jos aamiainen kuulostaa vieraalta??