Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyaan sanotaan 'aamupala'?

Vierailija
18.06.2011 |

Miksei se ole enaa aamiainen? Tulee sellainen mielikuva etta saa vain kuivan leivankannikan.

t.ulkosuomalainen.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjakielen puhuminen on YOK! Varmaan sitten minunkin puheelleni oksennellaan kun tulen kaymaan, jos nyt enaa uskaltaa. ap ulkosuomalainen.

tostakin pitää vetää herneet nokkaansa,jos aamiainen kuulostaa vieraalta??

Vierailija
62/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsesta lahtien olen puhunut aamupalasta.Ikaa minulla on vasta39 v ... Jotan aika uusi sanahan se on :)

Itse opin tana krsana uuden sanan: TERDE. Kaverini tosin kertoi, etta eipa sekaan ole mikaan uusi keksinto, vaan kaytossa jossain pain suomea on vuosikausia.

Taitaa olla ihan asuinpaikasta ja perheesta kiinni monet sanat.

Pissis oli muuten sellainen uudis-sana jota ihmettelin pitkaan ja mietin mita mahtaa tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt nopeastri pari kuivahkoa leivänpalaa ja kahvin tai kupillisen mysliä, ei sitä oikein voi kutsua aamiaiseksi.

Vierailija
64/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiaisen saa mm. hotellista, meillä saa vaan aamupalaa.

Kuppi kahvia ja voileipä on aamupala.

Jos tarjolla erittäin monipuolista ruokaa voileipätarpeiden ja puuron lisäksi niin kyse on aamiaisesta. Siis esim. munakokkelia, nakkeja, hedelmäsalaattia jne.

Vrt. illallinen/iltapala. Yksi jogurtti ei todellakaan ole illallinen, vaan iltapala

Vierailija
65/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siis tarkoittaa loukkaantumista.

Kyllä, kun käytte Suomessa, niin puheestanne huomaa välittömästi, että olette olleet pitkiä aikoja poissa. Se on kylmä tosiasia, eikä sitä voi mitenkään välttää. Tuskin teille silti kukaan nauraa. Suosittelen tosin itselle nauramista silloin tällöin, se rentouttaa ja pidentää ikää ;)

Aamupala on aivan tavallinen sana ja ollut käytössä vuosikymmeniä. Jotenkin se vain istuu kieleen ja on arkikäytössä helpompi. Itsekin puhun aamiaisesta vain, jos se on jotain spesiaalia, tai jos syömme aamiaista ulkona.

Vierailija
66/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjakielen puhuminen on YOK! Varmaan sitten minunkin puheelleni oksennellaan kun tulen kaymaan, jos nyt enaa uskaltaa.

ap ulkosuomalainen.

Suomi nyt vain sattuu olemaan kieli, jossa kirjakieli ja puhekieli ovat aika kaukana toisistaan, minkä takia kirjakielen käyttäminen puhuttaessa ei kuulosta luonnolliselta.

Vierailija
67/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siis tarkoittaa loukkaantumista. Kyllä, kun käytte Suomessa, niin puheestanne huomaa välittömästi, että olette olleet pitkiä aikoja poissa. Se on kylmä tosiasia, eikä sitä voi mitenkään välttää. Tuskin teille silti kukaan nauraa. Suosittelen tosin itselle nauramista silloin tällöin, se rentouttaa ja pidentää ikää ;) Aamupala on aivan tavallinen sana ja ollut käytössä vuosikymmeniä. Jotenkin se vain istuu kieleen ja on arkikäytössä helpompi. Itsekin puhun aamiaisesta vain, jos se on jotain spesiaalia, tai jos syömme aamiaista ulkona.

kunhan kyselin.

ap ulkosuomalainen

Vierailija
68/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se ole enaa aamiainen? Tulee sellainen mielikuva etta saa vain kuivan leivankannikan.

t.ulkosuomalainen.

ja kyllä jo mun lapsuudessani puhuttiin aamupalasta. Kuinka vanha oikein olet ap ?!

Vierailija
69/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se ole enaa aamiainen? Tulee sellainen mielikuva etta saa vain kuivan leivankannikan. t.ulkosuomalainen.

ja kyllä jo mun lapsuudessani puhuttiin aamupalasta. Kuinka vanha oikein olet ap ?!

Vierailija
70/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös varsinaista ruokailua, jos se tapahtuu ennen puolta päivää. Esim. puhelinkeskus saattoi sanoa:" Kysymänne henkilö on aamiaistunnilla" .Tämä taitaa olla nykyään jo ihan "historiaa"; puhutaan vain lounaasta ja lounastunnista.

Vierailija
71/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

me puhutaan välillä aamiaisesta, välillä aamupalasta. Itse taidan enemmän käyttää aamiaista.

Vierailija
72/72 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin olen osannut puhua.

Nykyään meillä on viikonloppuna prunssi. Se on laiskojen ja väsyneiden yhdistetty aamupala ja päiväruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi