Te jotka olette saaneet "piiskaa"...
Onko teitä lyöty housujen päältä vai vedetty housut alas ja lyöty paljaalle iholle? Kuka on lyönyt?
Minua lyötiin paljaalle iholle. Traumatisoiduin siitä syvästi.
Kommentit (100)
mutta yleensä puhutaan että lapsille annetaan selkäsauna koska eivät käyttäydy kunnolla, kun taas aikuinen mies saattaa vetää naista turpaan ilman syytä. Jospa et vertailisi näitä asioita toiste
Eli lapsi siis ansaitsee selkäsaunansa? Jospa et puhuisi mitään niin et vaikuttaisi niin vajukilta.
lapsille annetaan selkäsauna koska eivät käyttäydy kunnolla, kun taas aikuinen mies saattaa vetää naista turpaan ilman syytä.
Jospa et vertailisi näitä asioita toiste
Miehen mielestä nainen ei varmaankaan ole käyttäytynyt kunnolla, joten sitä pitää vähän ojentaa. Sanoin kuin lasta. Asioita voi vertailla, jos on siihen älyä.
ja häpeästä ja vihasta, inhosta ja itseinhosta kesti todella pitkään päästä eroon: yli 30 vuotta. En ole antanut anteeksi vanhemmilleni. Kehtasi äitini vielä valittaa, miten rankkaa oli kasvattaa kolmea lasta kaukana sukulaisista. Mitäs rankaa siinä oli, kun sai pahoinpideltyä ja häpäistyä meidät "kilteiksi" ja hiljaisiksi? Sairasta touhua, enkä voisi kuvitellakaan tekeväni sellaista lapsilleni, joita on kohta myös kolme, kuten meitäkin aikanaan oli.
..ja mopin varresta.
äiti myös suuttuessaan välillä nosti meidät tytöt hiuksista ilmaan ja löi päät yhteen.
Muistan myös monesti juosseeni äitiä karkuun sydän pamppaillen.
Taistelen itseäni vastaan kun väsyneenä minusta itsestäni nousee sisimmästä se sama hirviöäiti.
Olen muutaman kerran läppäissyt lapsiani mutta katunut syvästi. Olen myös pyytänyt anteeksi sitä lapsiltani.
Olen myös huomannut että fyysiset rangaistukset eivät ole toimineet lasteni suhteen yhtä hyvin kuin muut. Voi kun vaan jaksaisin aina olla johdonmukainen :(
Miten vanhempi voi lyödä omaa lastaan? Tai vielä oudompaa on, että laittaa sisaruksen lyömään puolestaan. Mikäköhän tuossakin taustalla?
Kun otetaan huomioon että ei todellakaan ole kauan aikaa siitä kun hyvän vanhemman VELVOLLISUUS oli piiskata lapsiaan. Se nyt vaan oli sitä kasvatusta. Mitäs jos ihminen oikeasti onkin niin paha ettei käyttäydy oikein muuten kuin pakon edessä ja uhkan alla, niin kuin ennen vanhaan ajateltiin? Ns korkeampaan moraaliin pystyvät oikeasti vain harvat.
puolestaan kasvava lauma narsisteja, jotka tulevat elämänsä aikana tuhoamaan huomattavan määrän elämiä. Nämä ovat kukkahattutätien jeesustellen kasvatettuja pieniä herranterttuja, joilta ei ole koskaan vaadittu mitään, varsinkaan toisen ihmisen kunnioitusta.
Ja ei, en sano, että lapsia pitäisi lyödä, en itsekään sitä tee, mua vaan kauhistuttaa kun aina keskustellaan lasten oikeudesta fyysiseen koskemattomuuteen, mutta ei oikeudesta kunnolliseen, johdonmukaiseen kasvatukseen, joka olisi huomattavasti tärkeämpää.
Itse oeln sitä mieltä, että parempi on tuksitus siellä täällä joskus, kuin nämä onnettömat nyysäkeäidit,joita aina välillä näkee, jotka anelee nicopetteriltä, että voitaisko me nyt lähteä t'äältä puistosta pois, ja kun nicopetteri kirkuu ja haistattelee, niin äiti vaan ihmettelee ja jättää asian siihen.
verijäljet muistutti aina viikon verran jaloissa
äiti
Paljaalle pyllylle, isä antanut kerran kun olin penska. Meillä ei ole annettu piiskaa "oikein olan takaa" vaan ehkä siinä on yritetty antaa opetus, ihan vähän hipastu sillä.
Itse en edes muista miksi olen saanut piiskaa, joten opetus on mennyt ihan hukkaan. Ehkä siinä just on enempi ollut se nöyryyttämisen mieli, kuin satuttamisen. Mulla ei todellakaan ole jäänyt siitä traumoja, mutta en aio sitä harrastaa omille lapsilleni. En voi ymmärtää miksi lapsia pitäisi kasvattaa väkivallalla ja/tai sen pelolla.
opettaa toisen ihmisen kunnioittamista tukistamalla ". Mikä siinä tukasta repimisessä ja satuttamisessa on opettavaa?
Kyllä tuntuu pahalta lukea joidenkin kokemuksista. Olen aidosti pahoillani siitä mitä olette joutuneet kokemaan ja vieläpä omien, rakastavien ( ? ) vanhempien tekemänä. Silmiin osuvaa on se, kuinka lähes jokainen kirjoittaja ( joka ilmoittaa ettei traumoja ole jäänyt ) tekstissään puolustelee vanhempiaan ja vähättelee tapahtumaa. On niin vaikeaa nähdä ja myöntää omien vanhempien toimineen väärin.
En voi edes kuvitella mikälaisia tunteita joutuu kokemaan lapsi, jota oma äiti tai isä, ihmiset joita lapsi rakastaa pyytteettömästi ja ehdoitta, satuttaa ja nöyryyttää! ja tilanteeseen täytyy liittyä vihaa ja raivoa tai ainakin hallitsematonta suuttumusta. Aivan sadistista touhua.
Kukaan välittävä, toista ja itseään kunnioittava, tasapainoinen aikuinen, ei ikinä satuttaisi tahallaan omaa lastaan! Kyllä täytyy olla kasvatukseen muita keinoja. Ei lapset ole mitään pieniä aikuisia, jotka aina kykenisivät johdonmukaiseen ajatteluun. Etkö itse tee ikinä virhe arvioita tai vääryyttä?! Ihminen on erehtyväinen, jopa pieni lapsi.
kasvatetut lapsetkin heittelee tavaroita ja hakkaa toisia ja jopa murhaa ihmisiä.
Olisiko näillä naisilla, jotka heittelee tavaroita ja haluaisi hakata miestään jo luonne sellainen, että ovat lapsena olleet niin kaheleita, että on ollut pakko antaa selkään, että joku roti pysyisi. Todennäköisesti ilman selkäsaunaa edelleen heittelisivät tavaroita ja hakkaisivat miestään.
en tiedä onko traumoja mutta, kun muistan tapaukse tulen hyvin vihaiseksi.
En muista selkäsaunan syytä. Muistan , kun isä päätti antaa selkään ja minä olin pieni ja yritin peloissani karkuun. Muistan, kun housut vedettiin alas...tunsin itseni avuttomaksi. Muistan äidin ovensuussa ilmeettömänä. En kannata moista kasvatuskeinoa. En. En kannata kurittomuuttakaan.
Selkäsaunasta ei seurannut mitään hyvää. Tekisi mieli vaan edelleenkin antaa heille samalla mitalla. Aaarghh. Vapise faija, vielä minä kostan!
Minä ainakin olin lapsena melko harmiton, hiljainen ja kiltti. En ollut kiukuttelevaa tai rämäpäistä sorttia. Vasta aikuisena on alkanut patoutumat purkaantua.
T.56
Vasta aikuisena olen saanut piiskaa:=)
Lyöjänä äiti ja äidin pyynnöstä isoveli. Kipua pahempi oli häpeä.
kanssa heidän latonsa. Oli suurpalon vaara kuivalla ilmalla.
Ja ihan ilman housuja tuli vitsalla. Ei ole traumoja.
Mutta eikö lapsen piiskaaminen paljaalle pyllylle ole jotenkin perverssiä sen lisäksi että se on rikollista?
tämän takia en itse aio koskaan fyysisesti rangaista lasta.. saa rangaistuksensa kyllä joko koti-arestina tai kotiaskareina..
Siis mitä?? Mä en saa tästä mitään tolkkua.
Onko tää ihminen siis sitä mieltä, että selkään antaminen lapsille on ok, mutta jos aikuinen vetelee remmillä toista aikuista se on jotenkin väärin??
Tai jos Markun vaimo Kaija on liian myöhään baarissa, niin saako vai eikö saa tuon logiikan mukaan antaa remmistä?