Nyyttäreistä. Pitääkö minun tosiaan ruoka-aineallergisena viedä
sekä yleisesti tarjottavaa ruokaa, että ottaa vielä omat eväät. Tällaiset ohjeet sain. Sain vielä soiton perään, että voinko vielä käydä ostamassa sitä ja tätä, vaikka olen omani jo huomiseksi leiponut.
Tämä tuntuu hieman epäreilulta...
Kommentit (55)
Lievää ruoantuhlausta tuo.
ja päätti olla menemättä.
tukkoon...
ja päätti olla menemättä.
Miksi ei voi tuottaa iloa toisille? En ymmärrä sitä että kaikki pitää laskea niin tarkoin että ei varmasti muut pääse hyötymään enempää kuin itse. Mitä teille merkitsee antamisen ilo jne?
Miksi ei voi tuottaa iloa toisille? En ymmärrä sitä että kaikki pitää laskea niin tarkoin että ei varmasti muut pääse hyötymään enempää kuin itse. Mitä teille merkitsee antamisen ilo jne?
jos toinen tuo 2 pakettia jäätelöä ja itse pitäisi viedä kaksi piirakkaa (ap:lle ja muille sopivia), 2 savukalaa (ap ei voi syödä), mansikoita (ap ei voi syödä) ja vielä omat syötävät lisäksi...
-ei ap
mutta toisaalta,pitää se oma suu saada auki! Miksi ap ei soita sano/kysy et miks asia on näin ja voisinko tuoda mieluummin sitä&tätä kuin just tuota.
Olen itse huomannut,että suurimmalla osalla on todella vaikea ymmärtää allergioita,mutta toisaalta,en minäkään olisi uskonut että näin allerginen voi olla kukaan kuin mitä poikani nyt on. Mutta nyt kun poikani on ollut 6v allerginen (syntymästään saakka) niin olen myös oppinut aukaisemaan suuni ja selittämään allergiat vaadittaessa ja taas joissain tilanteissa olemaan hiljaa ja toimimaan itsekseni allergioiden rajoisssa,esim meillä on aina nyyttäreille,synttäreille yms mennessä (vaikka allergiat olisikin kerrottu) niin kassissa omat leipomukset jotka sitten ilman isompaa numeroa otetaan esiin jos huomataan että juhlissa ei olekaan sopivaa syömistä... olen myös oppinut miten sen voi sanoa loukkaamatta emäntää jos emäntä tulee kysymään et miksi teidän villekalle ei ota jäätelöä/kakkua/muffinsia jne.
puputat vaan sitä omaa känttyäsi ja juot vesijohtovettä niin ihan ok että viet vaan itsellesi. Toisaalta yleensä aikuiset eivät ole niin supermoniallergisia etteivät nyyttäreillä osa muustakin tarjoilusta kelpaisi vaikka keliakikollekin.
Ja kyllä mulla on tullut eteen esim. häissä, missä pitopalvelun ja morsiusparin välille oli tullut kommunikaatiokatkos ja KAIKKI erityisruokavalio ruuat paistoivat poissaolollaan eli niitä ei oltu tehty.
Mukana oli myös muutama allerginen lapsi + kolme keliaakikkoa..
Itse söin tuona päivänä sitten vaan;
Leipää voilla
Lohta
Perunoita
Että näin, kyllä noilla pärjäsi jne. enkä valittanut.
Salaateissa oli joko tomaattia tai paprikaa (ja noitahan ei voi vaan nyppiä pois.. Ja paprika on tuore paprika on mulle hengenvaarallinen).
Lihoissa oli mausteita (mulle sopii ainoastaan muutama mauste ja yrtti).
Ja kasvisversiossa oli sitten porkkanaa, selleriä mitä en voinut syödä..
Ja jälkkärinä oli mansikka juustokakkua, voileipäkakkuja ja jotain suolaista paprika piirakkaa eli en voinut syödä noita. Mutta onneksi siellä oli sitten karjalanpiirakoita, jotka sopivat.Pointtini oli se, että kyllä aikuisista löytyy moniallergisia..
Olen vienyt omia ruokia ja kaikille sopivaa. En ole kokenut sitä mitenkään hankalana. Koska kaverit tietävät allergiastani saan pitää oman ruuan omanani, ei se ole ongelma kenellekään.
Ehkä ap:n kannattaisi palauttaa mieleen nyyttikestien perusperiaatteet. Jos alkaa laskea omia tuomisiaan ja muiden syömisiä niin ei kannata mennää nyyttäreihin ollenkaan, oli sitten allerginen tai ei.
jaetaan sitten? Tai kysyitkö?
Kyllä minä olettaisin, että näitä ylimääräisiä pyydettiin tuomaan sen vuoksi, että olit jo muutenkin menossa kaupan kautta. Ja viet sitten kuitin myös ja pyydät muiden osuuden tuosta.
Kuten joku sanoi, nyyttärit järjestetään kulujen tasaamisen takia. Siksi on outoa, ettei niitä ole tasattu edes sinne päin. Jäätelöt = 5€, ap:n piirakat ja muut viemiset ainakin 40€. Ei minusta kovin tasaista. Vähän erilainen vaivakin leipoa kaksi piirasta kuin napata kaupasta jäätelöt.
Soittaisin emännälle että en ole tuomassa kaloja ja mansikoita vaan esim. jäätelöntuoja voi napata ne samalla kaupasta. Omaan piikkinsä.
ap soittaa suoraan sille jäätelöntuojalle ja pyytää tuomaan kalat ja mansikat. Miksi kierrättää asiaa emännän kautta? Hänellä voi olla muuta tekemistä kuin istua puhelimessa organisoimassa kun juhlat on ovella. Seuraavalla kerralla ap voi tarjoutua tuomaan niitä ruokia, joille ei ole allerginen.
Miten kiva asia, juhlat ystävien kesken, voidaan tehdä näin vaikeaksi ja ikäväksi? Hauskaa iltaa, tosiaan!
En muista enää numeroani, olin se, jolla ei ole ollut hankaluuksia oman ja muiden ruuan kanssa
Kuten joku sanoi, nyyttärit järjestetään kulujen tasaamisen takia. Siksi on outoa, ettei niitä ole tasattu edes sinne päin. Jäätelöt = 5€, ap:n piirakat ja muut viemiset ainakin 40€. Ei minusta kovin tasaista. Vähän erilainen vaivakin leipoa kaksi piirasta kuin napata kaupasta jäätelöt.
Soittaisin emännälle että en ole tuomassa kaloja ja mansikoita vaan esim. jäätelöntuoja voi napata ne samalla kaupasta. Omaan piikkinsä.
Mies hoitaa meillä kaupassa käynnit aina töistä palattuaan. Lähin kauppakin on meillä paljon kauempana kuin muilla (5 km kauppaan), muilla max 500m. Nämä meidän kauppa-asiat ovat kyllä tuttavapiirissäni tiedossa.
Ja kyllä, näillä nyyttäreillä oli myös ajatuksena, että myös kulut tasaantuvat...
jaetaan sitten? Tai kysyitkö?
Kyllä minä olettaisin, että näitä ylimääräisiä pyydettiin tuomaan sen vuoksi, että olit jo muutenkin menossa kaupan kautta. Ja viet sitten kuitin myös ja pyydät muiden osuuden tuosta.
Ihan todella,miksi et nyt vaan kysy,nätisti ja ystävällisesti,niinkuin aikuiset nyt pitäisi osata,että voisko tätä asia hoitaa jotenkin muuten jne?
E ole järkeä pilata kivaa tulossa olevaa nyyttäriä marinoitumalla itsesääliin ja ihmetykseen ennen julia ja katkeroitua siitä et joutuu hankalasti ostamaan jne. Useinkaan ihmiset ei vaan osaa ajatella toisten kantilta,sun emännälle on varmaan käynyt juts niin. Silloin ei auta kuin aukaista oma suu :)
t: se jonka lapsi on moniallerginen
et ap tekee kahta piirakkaa kaikille syötäväksi (ja samalla voi myös itse niitä syödä)
Jos ap:n pitää monella kympillä ostaa vielä sellasia tuotteita mitä ei itse voi syödä, ei ole reilua.
Myös jokaisen pitäisi silloin leipoa/tuoda jotain sellaista jota ap pystyy syömään.
En veisi noita kalliita kaloja ja mansikoita ja ilmoittaisin sen emännälle suoraan.
Voisin viedä jotain lisäksi siis jotain pientä esim. ne jäätelöt jne..
Emäntä voi hommata ne kalat ja mansikat, jos ei saa niitä kellekkään "ujutettua"..
Eikös nyyttäreitten tarkoitus ole et jokainen vie jotain ja kulut on kaikille suurinpiirtein samat??
Ei niin et jollekkin sysätään omat syömiset + 30€ lisäksi. Ja joku tuo pari litraa jäätelöä..
Huh!
sehän on nyyttäreiden idea.
vai kuvittelitko tosiaan,että muut vievät yleiseen jakoon,ja sinä ahneena vain itsellesi???????
vai kuvittelitko,että koska syöt vain omia eväitäsi,sinun ei tarvitse antaa muille mitään?
jo on taas ahnetta ja omahyväistä touhua!
kyllähän niitä allergisen ruokia muutkin pystyy syömään, ei niissä mitään myrkkyjä ole =D
Minusta on hassua kun meillä kaikissa sukujuhlissa on tarjolla kaksi kakkua, ja tädit vahtii silmä kovana ettei sitä diabeetikon kakkua syö ollenkaan kukaan muu kuin se yksi diabeetikko =p
Kakut ovat vielä niin suuria, että yksi riittäisi oikein hyvin koko porukalle ja silti jäisi yli; kyse ei siis ole siitä että pelätään diabeetikon jäävän ilman.
Toivottavasti muilla on vähän fiksumpia sukulaisia :)
ap:n tarkennuksen valossa:
Emäntä/järjestävä taho on joko tosi idiootti pyytäessään ap:ta tuomaan jotain noin ilmeistä jota ap ei missään nimessä voi itse syödä. Jos siis on tietoinen allergioista. Miksi ei voinut pyytää tuomaan vaikka patonkia (olettaen ettei ap ole keliaakikko) salaattia, kurkkua ja sellaisia leivonnaisia joita ap voi syödä.
Toisaalta eikö ap voinut noiden toiveiden ilmi tullessa kommentoida että ok, mutta vähän tylsää tuoda sellaista mitä en itse pysty edes maistamaan, voisiko vaihtaa jonkun kanssa ja tuoda esim. itse leipomiani piirakoita koko porukalle, joissa aineksina on sitä ja sitä ja sitä. JOtenkin niiiin outoa.
Kyllä meillä on aikuisten ihmisten kesken aina pystynyt neuvottelemaan eikä yksisilmäisesti totella mitä jossain joukkomeilissä kehitetaan. Jonkunhan pitää nähdä sekin vaiva, että jakaa osallistujille suunnilleen tasapuoliset tuomiset jos kyseessä on isompi porukka. Muistan esim. yksissä polttareissa kun mulle lankesi tuoda 2 kpl suolaisia piirakoita joita olisin tehnyt ekaa kertaa. Kysyin onko ok jos tuon pellillisen pizzaa sen sijaan ja tottakai se sitten sopi. Vähän luovuutta peliin myös ap:lle.
Jos taas emäntä/järjestävä taho ei tiedä ap:n allergioista niin eipä voi oikein syyttää kuin itseään.