Tsempatkaa mua! Autokoulu pelottaa, ajaminen on vaikeaa
Tuntuu, etten opi ollenkaan! Olen ajanut nyt kuusi kertaa. Olen siirtänyt autokoulun aloittamista jo monta kertaa, mutta nyt tarvitsen autoa, jotta voin ottaa uuden työn vastaan.
Olen siis ajanut jo tai vasta tuon 6kertaa, aiempaa ajokokemusta ei ole. Pelkää ajotunteja etukäteen heti edellisen päätyttyä niin paljon, että pelko vaikuttaa niin yöuniin kuin perhe-elämäänkin.
Teoriatunnit eivät pelota, ne olenkin jo kohta käynyt. Harjoitustesteistä olen päässyt joka kerta läpi.
Yritän analysoida tuota ajamista, että mikä siinä on niin kauheaa. Pelkään risteyksiä, en hallitse autoa, auto joko pysähtyy tai sitten ajan liian kovalla tilannenopeudella enkä ehdi jarruttamaan. En tiedä, mitä noissa tilanteissa pitäisi tehdä. En myöskään osaa peruuttaa tai vaihtaa kaistaa, koska en ymmärrä peilejä ollenkaan.
Tämä on aivan kauheaa! Opinko ikinä? Pelkään inssiajoa aivan hirveästi, luulen, etten selvitä sitä ikinä. Riittävätkö ne 16 ajotuntia oikeasti ajamisen opetteluun? Pitikö sinun ottaa lisätunteja? Mitä inssissä pitää osata/tehdä?
Auttakaa siskot!
Kommentit (87)
sanoisin etta aika ja ajaminen auttaa tassakin asiassa. Itsellani oli ihan sama tilanne, pelkasin autokoulussa ihan hirveasti. Lisatuntejakin tarvitsin, vaikka menin kylla lapi inssista ekalla yrittamalla (lisatunnit siis siksi, etta oli selvaa etten ollut valmis inssiin). Sitten en ajanutkaan moneen vuoteen, ennen kuin tuli pakkotilanne vastaan jossa oli pakko alkaa ajaa saannollisesti, ja vielapa suurkaupungissa ulkomailla. Ratkaisin ongelman siten, etta opettelin mieheni kanssa tarkeimmat ajoreittini (esim. lasten koulu, sairaala, ostoskeskus, ruokakauppa) enka edes alkuun yrittanyt ajaa muualle. Siita sitten olen pikkuhiljaa laajentanut reviiria, ja nyt - vuoden paasta siita kun aloin ajamaan - ajan jo lahes minne vaan. Auton kasittelyn oppii vain ajamalla, pikkuhiljaa, eika haittaa vaikka aluksi ajaisi liian varovaisesti. Kylla se siita!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 09:12"]
Olisipa kiva kuulla näin nelisen vuotta myöhemmin miten ap:n ajaminen sujuu. :) Tuskinpa hän tätä enää näkee, mutta jos satut paikalle niin mikä tilanne nyt on? T: Samanlaisessa tilanteessa ollut
Tämä.
Yllapidolle: Kirjoitamassani vastauksessa ei ollut mitaan "hyvaksymista", olivat omia kokemuksiani, kukaan muu ei voi "hyvaksya" ajokokemuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä kasa sellasia kuskeja joitten kanssa en haluis päätyä samaan paikkaan ajamaan autolla.. Jospelottaa niin paljon, niin ehkä autolla ajaminen ei vaan oo sua varten ja sun ei kannata inssiä suorittaa..
Ps. Automaattivaihteet on vaan sellasille jotka ei osaa ajaa oikeella autolla
No mikähän minunkin automaattivaihteiseni mahtaa olla, jos ei kerran ole oikea auto 🤔
Suoritin kortin vain automaatilla ja sekös tuntuu monia kiukuttavan. Automaatilla ajo on ihanan helppoa manuaalin verrattuna. Liikenteeseen uskalsi kortin saatua lähteä hyvin matalalla kynnyksellä ja kortin saatua olen ajellut liki päivittäin. Moottoritiellä ajo ihan peruskauraa.
Ja minulla on ollut kortti nyt siis noin puoli vuotta.
Harva autokoululainen pääsee ekalla inssistä nykyään läpi. Mutta oikeasti et tule oppimaan autokoulussa ajamaan, sen verran toivottavasti, että selviät inssistä. Ja sen jälkeen kun pääset itse ajelemaan rauhassa,opit ajamaan kunhan vaan ajat. Yleensä normitilanteessa ajellaan tuttuja reittejä, jokaisella on varmaan ne muutamat paikat mihin normisti ajellaan. Silloin tiedät jokaisen risteyksen eikä tarvi aina erikseen miettiä mistä pitää kääntyä ja missä on kolmio jne. Eli se "oikea" ajaminen on paljon helpompaakin. Tsemppiä, paniikki pois, niin hyvä tulee!!
Monissa - ainakin isommissa - autokouluissa on automaattivaihteisia autoja. Ajokortinkin voi ajaa automaattivaihteisella autolla, mutta silloin korttiin tulee merkintä, että ajolupa koskee vain automaattiautoja.