Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tsempatkaa mua! Autokoulu pelottaa, ajaminen on vaikeaa

Vierailija
15.06.2011 |

Tuntuu, etten opi ollenkaan! Olen ajanut nyt kuusi kertaa. Olen siirtänyt autokoulun aloittamista jo monta kertaa, mutta nyt tarvitsen autoa, jotta voin ottaa uuden työn vastaan.

Olen siis ajanut jo tai vasta tuon 6kertaa, aiempaa ajokokemusta ei ole. Pelkää ajotunteja etukäteen heti edellisen päätyttyä niin paljon, että pelko vaikuttaa niin yöuniin kuin perhe-elämäänkin.

Teoriatunnit eivät pelota, ne olenkin jo kohta käynyt. Harjoitustesteistä olen päässyt joka kerta läpi.

Yritän analysoida tuota ajamista, että mikä siinä on niin kauheaa. Pelkään risteyksiä, en hallitse autoa, auto joko pysähtyy tai sitten ajan liian kovalla tilannenopeudella enkä ehdi jarruttamaan. En tiedä, mitä noissa tilanteissa pitäisi tehdä. En myöskään osaa peruuttaa tai vaihtaa kaistaa, koska en ymmärrä peilejä ollenkaan.

Tämä on aivan kauheaa! Opinko ikinä? Pelkään inssiajoa aivan hirveästi, luulen, etten selvitä sitä ikinä. Riittävätkö ne 16 ajotuntia oikeasti ajamisen opetteluun? Pitikö sinun ottaa lisätunteja? Mitä inssissä pitää osata/tehdä?

Auttakaa siskot!

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriakoe on läpi ja ajotunteja otettu jo muutama ylimääräinen ja koko homma menee päin persettä! Tekisi jo melkein mieli luovuttaa (mutten kuitenkaan vielä ole luovuttamassa). Inssi pelottaa hirveästi. Kaduttaa, etten mennyt automaattiautokouluun; tässä iässä (35) olisi hyvin voinut olla itselleen vähän armollisempi.

Tsemppiä!

Vierailija
22/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös, onko sinulla hyvä opettaja? Minä ajoin aikoinani kuorma-autokortin ja miesopettaja oli aika inhottava, vittuili ja heitteli sovinistisia kommentteja mikä vain lisäsi jännitystäni. Ja inssissä se tarkastaja oli varsinainen sovinistikusipää, tokaisi heti, ettei ymmärrä, mitä naiset kuorma-autokortilla muka tekee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi SIELLÄ on järkevää opetella ajamaan sellaisella.

Vierailija
24/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihteiden vaihtaminen on ihan turhaa, autohan rullaa silloin vapaalla koko ajan.

niin ajo toki hidastuu itsestään, mutta nopeammin, jos vaihtaa kakkoselle (moottorijarrutus). Lisäksi itse ainakin ajan käännökset sen verran hitaasti, että käännöksen jälkeen ei auto enää kulje kolmosella, vaan pitäisi kuitenkin vaihtaa kakkoselle.

Vierailija
25/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös, onko sinulla hyvä opettaja? Minä ajoin aikoinani kuorma-autokortin ja miesopettaja oli aika inhottava, vittuili ja heitteli sovinistisia kommentteja mikä vain lisäsi jännitystäni. Ja inssissä se tarkastaja oli varsinainen sovinistikusipää, tokaisi heti, ettei ymmärrä, mitä naiset kuorma-autokortilla muka tekee...

Mun inssi kysyi heti kyytiin kiivetessää, että ootko heppatyttöjä kun kuorma-autokorttia oot hankkimassa. Kyllä, juuri sitä tarkoitusta varten itseasiassa kuorkkikorttia hankin. Kyllä naisetkin siis kuorma-autoa tarvitsevat.

Vierailija
26/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas naislogiikka vauhdissa. Turvallisinta kun aloittaja ajelee julkisilla. Miksi pitää väkisin ajaa jos se ei onnistu???

Vierailija
27/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei onnistu, jos kytkin on koko ajan pohjassa, eikä mitään kontakstia ole vaihteiston ja moottorin välillä.

Vierailija
28/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajaa ajokorttia. Ikää 35 vuotta ja aina olen ilman autoa tullut toimeen. Ehkä kerran pari elämässä on tullut tilanne että autoa tarvitsee.

Vierailija
29/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta!

245 sain äsken maastoautomme mittariin kun tarpeeksi kauan pidin kaasun pohjassa.

Ei se ajaminen vaikeaa ole.

Vierailija
30/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun inssi kysyi heti kyytiin kiivetessää, että ootko heppatyttöjä kun kuorma-autokorttia oot hankkimassa. Kyllä, juuri sitä tarkoitusta varten itseasiassa kuorkkikorttia hankin. Kyllä naisetkin siis kuorma-autoa tarvitsevat.

Ihanko mua nyt valistat, että naisetkin tarttee kuorma-autoa...?

Vierailija
31/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi SIELLÄ on järkevää opetella ajamaan sellaisella.

Vierailija
32/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin autokoulun 3-vuotta sitten nelikymppisenä ja arvaa vaan pelottiko mennä autokouluun!

Nyt nautin todella paljon autolla ajamisesta ja pääsee lähtemään,kun tulee tarvis.

Alku aina hankala lopussa kiitos seisoo;)

Vierailija
33/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta nelikymppisenä ja nyt ajan päivittäin, oon ajanut jo muutaman kuukauden ja siltikin se on vaikeeta. Tai ei siinä ole muuta vaikeata kuin mäkilöhdöt, en vaan tajua sitä, voisitteko kiltit kertoa miten mäkilähdöt oonistuu helposti. Joskus sujuu kuin unelma mut sit ei joskus ollenkaan, tuntuu et auto karkaa ihan käsistä,

Vierailija
34/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta nelikymppisenä ja nyt ajan päivittäin, oon ajanut jo muutaman kuukauden ja siltikin se on vaikeeta. Tai ei siinä ole muuta vaikeata kuin mäkilöhdöt, en vaan tajua sitä, voisitteko kiltit kertoa miten mäkilähdöt oonistuu helposti. Joskus sujuu kuin unelma mut sit ei joskus ollenkaan, tuntuu et auto karkaa ihan käsistä,

Tähän kaikki miehet sanoo pian kommentin, mutta sanokoon: käytä mäkilähdössä käsijarrua. Voit keskittyä kuuntelemaan/tunnustelemaan jalalla, milloin kytkin alkaa harventaa (siis tulee siihen vaiheeseen kun jalkajarrulta siirretään jalka kaasulle) ja siinä vaiheessa otat käsijarrun pois päältä (oikea käsi on siis siinä käsijarrussa jo aiemmin kiinni, älä ala sitä vasta tässä vaiheessa sinne laittamaan). Oikealla jalalla ei tarvitse kuin kaasua painaa, sitä ei tarvi siirrellä mihinkään. Itse teen tätä vieläkin esim. liukkaalla, saan paljon paremmin tuntuman autoon.

Vierailija
35/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipeeksi. Miten autolla ajaminen voi olla noin vaikeata?

Olen ajanut manuaaleilla, automaateilla, oikealla puolen tieta ja vasemmalla.

Taalla kakarat oppivat ajamaan kuusitoistavuotiaina.

Vierailija
36/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan oppinut manuaalilla ajamaan pelkäämättä vaikka inssin toki manuaalilla läpäisinkin. Mun on jotenkin niin hankalaa hallita autoa ja liikennettä yhtä aikaa :) Kyllä sellaiselle ihmiselle automaattivaihteet on pelastus, pystyy keskittymään täysillä liikenteeseen. Uskon että toki mullekin olisi mahdollista oppia ajamaan jotenkuten manuaalilla, mutta kyllä vaan automaatilla on paljon iisimpi.

En kyllä tykkää ajamisesta ylipäänsäkään ja siksi ajan automaattivaihteisellammekin vain kerran kesässä mökkiympäristössä todistaakseni miehelleni, että saisin hänet kuskattua sairaalaan jos tarvis :)

Vierailija
37/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiällä opetteleminen on vaikeampaa. Mutta ihanaa, että osaat viihdyttää itsäsi. Vahingonilo lienee omin huumorinlajisi. Tajusitko muuten, että tässä ketjussa keskustelevat lähinnä ne, joille ajaminen on vaikeaa, eivät kaikki viisi miljoonaa suomalaista?

kipeeksi. Miten autolla ajaminen voi olla noin vaikeata? Olen ajanut manuaaleilla, automaateilla, oikealla puolen tieta ja vasemmalla. Taalla kakarat oppivat ajamaan kuusitoistavuotiaina.

Vierailija
38/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä päästä jonnekin harjoittelemaan vaikka parillakin eri automerkillä ihan auton peruskäsittelyä. Laillisesti sen saat tehdä, kun olet ns. suljetulla alueella, et siis yleisillä teillä tms. Kun peruskäsittely muuttuu varmemmmaksi, ehdit seurata liikennettä ja muistat säännötkin paremmin.

Toinen vinkki: mene ajelemaan polkupyörällä kaupunkisi keskustaan (tai johonkin taajamaan) liikenteen sekaan. On pakko muistaa liikennesäännöt, yksisuuntaiset sun muut kun joudut pyörällä ryhmittymään jne. Itse opettelin Oulussa aikoinaan ajamaan kaupungilla näin, siellä kun ei ole ihan keskustassa pyöräteitä lainkaan.

Vierailija
39/87 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa minäkin tähän ketjuun... Itse sain korttini toissapäivänä 25vuotiaana ja neljännellä inssiyrittämällä.

Auton ratissa olin aivan paniikissa,mitä lähemmäks inssi tuli. Kyyneleet saatto alkaa valuu silmistä kesken ajotunnin vaikka en virheit tehnytkään. Stressasin ja hermoilin tulevaa inssiä vain niin paljon:(.

Itse jouduin ottaa ylimääräisiä ajokertoja PALJON hylättyjen inssien takia... Elikkä yhteensä niitä tuli 24 (eli kävin ajotunneilla kaksi kertaa pakollisten tuntien määrän melkein... ja tämähän tarkoittaa sitä että maksoin autokoulun kahteen ekrtaan ennenkuin pääsin läpi)....Kyllä se siitä!

Nyt kortti siis ollut kaksi päivää, ja minulla vanha peltikottero pihassa. Koita nyt sellasella lähtee ajamaan:(. Pelottaa maan vietävästi.....

Ja jos rehellisiä ollaa,ni en edelleenkää pysty peruuttaa autoa ruutuun, ja en juurikaan hahmota mihin suuntaan sitä rattia tulee kääntää ym :(

Vierailija
40/87 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up