Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tsempatkaa mua! Autokoulu pelottaa, ajaminen on vaikeaa

Vierailija
15.06.2011 |

Tuntuu, etten opi ollenkaan! Olen ajanut nyt kuusi kertaa. Olen siirtänyt autokoulun aloittamista jo monta kertaa, mutta nyt tarvitsen autoa, jotta voin ottaa uuden työn vastaan.

Olen siis ajanut jo tai vasta tuon 6kertaa, aiempaa ajokokemusta ei ole. Pelkää ajotunteja etukäteen heti edellisen päätyttyä niin paljon, että pelko vaikuttaa niin yöuniin kuin perhe-elämäänkin.

Teoriatunnit eivät pelota, ne olenkin jo kohta käynyt. Harjoitustesteistä olen päässyt joka kerta läpi.

Yritän analysoida tuota ajamista, että mikä siinä on niin kauheaa. Pelkään risteyksiä, en hallitse autoa, auto joko pysähtyy tai sitten ajan liian kovalla tilannenopeudella enkä ehdi jarruttamaan. En tiedä, mitä noissa tilanteissa pitäisi tehdä. En myöskään osaa peruuttaa tai vaihtaa kaistaa, koska en ymmärrä peilejä ollenkaan.

Tämä on aivan kauheaa! Opinko ikinä? Pelkään inssiajoa aivan hirveästi, luulen, etten selvitä sitä ikinä. Riittävätkö ne 16 ajotuntia oikeasti ajamisen opetteluun? Pitikö sinun ottaa lisätunteja? Mitä inssissä pitää osata/tehdä?

Auttakaa siskot!

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen ajamiseen tottuu. Voit ajatella kuten asia on, että ajotunneilla vastuussa ajotuloksesta et ole sinä vaan se opettaja. Jos kolari tulee, on syy hänessä eikä sinussa.

Ota niin paljon tunteja kuin tunnet tarvitsevasi. Autokoulussa kyllä kerrotaan, mitä ajokokeessa on osattava, yleensä ainakin moottoritielle liittyminen, tasa-arvoiset risteykset, kaistanvaihto ja pysäköinti joko peruuttamalla tai taskuparkkeeraamalla.

Itse en tarvinnut ekstra-ajotunteja ja läpäisin kokeenkin ekalla kerralla. Ajoin tosin maalla pikkuhiekkateitä kortitta aika paljon sinä ajanjaksona kun olin autokoulussa. Ihan selvästi ne ratissa vietetyt tunnit tuovat lisää varmuutta ajamiseen.

Mutta siis, pelko pois. Tuntejahan on sulla jäljellä vielä vaikka kuinka paljon niin että vielä ei tarvitse olla täysinoppinut.

Vierailija
2/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin myös koko autokouluajan, tuplasin inssin ja otin kaksi kertaa lisätunteja.

Mutta tiedätkö, tuohon on vain yksi ratkaisu. Harjoittele, aja paljon, ota niin monta lisätuntia kuin tarvitsee.

Äläkä missään nimessä pidä taukoa ajamisessa kortin saatuasi, yksikin hieman pidempi tauko laukaisee taas tuon ajokammon. (kokemusta siitäkin)

Nykyään ajan paljon ja jopa nautin siitä. Sen verran olen arka että vieraissa paikoissa "pelottaa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki inssit samanlaisia? Mitä teillä muilla on vaadittu? Monennellako tunnilla teistä alkoi tuntua, että ehkä tämä vielä sujuu?

Vierailija
4/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

inssi ei mene läpi?

Vierailija
5/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli muuten niin, ettei autokoulunopettaja edes päästänyt inssiin ennen kuin kuvitteli läpäisyn olevan mahdollista. Itse jouduin ottamaan yhden kaksoistunnin ylimääräistä ennen inssiä.

Kyllä lakisääteiset temput on inssissä osattava. Toki jotkut ovat tiukempia kuin toiset.

Pääsisitkö ap ajamaan jonnekin yksityiselle pihamaalle tai sorakuopalle ympyrää? Kuulostaa siltä, ettei auton "ohjaamo" ole vielä ihan riittävän tuttu paikka sulle.

Vierailija
6/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea miettimään mitä kaikkea ihanaa ajokortti ja auto sun elämään tuokaan: vapautta mennä ja tulla ihan oman mielen ja aikataulun mukaan! Etkä ole riippuvainen kenestäkään muusta! Ja ajattele niinkin, että kaikki muutkin on oppineet ajamaan, miksi et siis sinä?

T. eräs autoilua rakastava

Vierailija
7/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siinähän en voi harjoitella niitä risteyksiä. Kertokaas mulle rautalangasta vääntäen, mitä teette, kun lähestytte kolmosvaihteella risteystä?

Vierailija
8/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kortin toisella yrittämällä. Stressihormonitaso oli tosi korkea aina kun ajoin autoa. Sydän hakkasi, pelotti, hermostutti, ajoin liian kovaa, auto sammui risteykseen enkä saanut sitä uudestaan käyntiin jne. Ajoin inssin jälkeen muutaman kerran, kunnes luovutin. Siitä on 15 vuotta.

Vierailija
9/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin autokoulun 17-18 vuotaana, ja autolla ajo ei ollut minun juttuni. Olin raskaana ja se mahakin pelotti kun tuntui etten hallinnut autoa... Auto ei vaan toiminut niinkun piti mielestäni. Olin sitä ennen ajanut paljon hevosilla, ja se aiheutti sen että jotenkin suhtauduin autoon niinkun hevoseen enkä niinkuin koneeseen. Kuulostaa tyhmältä nyt sanottuna... :D

Ajoin kortin pohjoisessa synnyinkotona kun en täällä etelässä uskaltanut, siellä ei ole liikaa risteyksiä eikä liikennevaloja 200km säteellä missään... Joten selvisin inssistä ekalla kerralla, ja olisinko 2 lisätuntia ottanut ennen inssiä. Inssin pääsin kai läpi koska inssitarkastaja tiesi isäni ja kysyi olenko sukua kun on samaa näköä, isäni on paikkakunnan kovin automies, ja se siitä tunnetaan. :D

Inssin jälkeen en ajanut autolla kertaakaan ennen kun oli pakko ajaa se kakkosvaihe kahden vuoden päästä. Sen jälkeen en taas ajanut muutamaan kuukauteen mutta sitten ostin itselle auton, ihanan pienen ja kirkkaankeltaisen. Sillä on mukava ajella ja nykyään nautin ajamisesta kun se on ainoa hetki päivästä jolloin saan laulella kaikessa rauhassa yksinäni. Siis työmatkalla. Tosin edelleen tykkään ajaa vaan tuolla omalla autollani, muilla en ole juuri ajanutkaan. Mieheni toiseen autoon en koske pitkällä tikullakaan ja toiseenkin vaan pakon edessä.

Että kyllä se siitä ap!

Vierailija
10/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaattivaihteinen auto. Ja ajaminen on lastenleikkiä!!

Vierailija
11/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siinähän en voi harjoitella niitä risteyksiä. Kertokaas mulle rautalangasta vääntäen, mitä teette, kun lähestytte kolmosvaihteella risteystä?

vaihde vapaalle, käsi pysyy vaihdekepillä, jalka jarrulle, jarruttelen jos ei itsestään hidastu, sitten katselen ympärille, jos pitää pysähtyä laitan ykkösen päälle, jos ei niin sitten kakkonen ja sitten vaan käännyn.

Pitää vaan muistaa tarpeeksi pitkään ennen risteystä kytkin pohjaan ja vaihde vapaalle. En tiedä onko noin oikea tapa tehdä mutta niin minä teen.

Minäkään en ole kyllä selkeästikään syntynyt auton rattiin... Sen verran kauan meni ennen kun opin tulemaan toimeen auton kanssa,´ja edelleen siis vain omani. Vieras auto on kauhistus.

Vierailija
12/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan tulet ylipäätään tutummaksi auton kanssa. Ei se ole risteyksestä kiinni, osaatko pysäyttää auton, näyttää suuntamerkkiä ja lähteä liikkeelle auton suuntaa mahdollisesti muuttaen. Kyllä se on kaikki nyt vaan sitä, ettet hallitse autoa sillä rutiinilla, mikä pitäisi olla.

Ja sen rutiinin sä kyllä saat, kunhan vaan ajat, ajat ja ajat. Ensin tunneilla, mahdollisesti jollain yksityisalueella ja lopulta sitten kortin kanssa maanteillä.

Vierailija
13/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisiahan ne kyllä ovat. Kannattaa kuitenkin opetella käsivaihde, sillä Suomessa valtaosa autoista on käsivaihteisia. Yllättävän tilanteen tulle on hyvä osata ajaa myös vierasta autoa.

Vierailija
14/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu kortti vuoden, ja olihan se autokoulu stressaavaa, mutta ajaminen muuttuu mukavammaksi koko ajan. En ole huippukuski vieläkään, mutta nyt uskallan jo yksin ajaa vilkkaallakin tiellä.

Muutama neuvo:

1) Ajotunneilla opettaja on sinusta ja autosta vastuussa ja hänellä on varapolkimet autossa. Koska hän kontrolloi koko ajan ajoasi, on epätodennäköistä, että sattuisi onnettomuuksia. Monet autokoulunopettajat voivat olla vähän kettumaisia virheiden sattuessa, mutta älä välitä siitä, olet autokoulussa oppimassa. Ihan varmasti maailmassa on ollut toivottomampiakin tapauksia kuin sinä.

2) Älä ota inssistä stressiä. Menet sinne vasta kun olosi tuntuu varmalta. Lisätunteja saa ottaa niin paljon kuin itse tuntuu. Itse otin 8 lisätuntia ennen inssiä ja läpi meni. Ystäväni on ajanut 36 lisätuntia ennen inssiä, mutta oppi lopulta ajamaan. Jos et pääse inssiä ekalla yrittämällä läpi, yrität niin monta kertaa, että onnistuu.

3) Kun saat kortin, aja paljon. Me olemme tehneet niin, että minä olen nykyään kuski aina kun ollaan menossa perheen kanssa jonnekin, niin saan enemmän harjoitusta. Aja aluksi helpompia reittejä, niin saat ajovarmuutta. Itselleni oli vaikeaa siirtyä autokoulun autosta omaan, vaihteet toimi meidän autossa ihan eri tavalla kuin autokoulun autossa.

4) Hanki autollesi kunnon vakuutukset, sekin tuo lisävarmuutta. Samoin kunnon renkaat yms. varusteet.

Tuohon risteysajoon, en ole ekspertti minäkään, mutta jos tulen kolmosella risteykseen:

-painan kytkimen pohjaan

-vaihdan kakkoselle hyvissä ajoin

-jos on tarvis, painan jarrua

-katson molempiin suuntiin, jos on tilaa, niin ajan.

-jos tilaa ei ole, pysähdyn ja vaihdan ykköselle

-risteyksen jälkeen vaihdan kolmoselle

(minulla on siis kytkin koko ajan pohjassa, en kyllä tiedä, että onko se pakollinen)

Tsemiä ap!

Vierailija
15/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihteiden vaihtaminen on ihan turhaa, autohan rullaa silloin vapaalla koko ajan.

Vierailija
16/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu kortti vuoden, ja olihan se autokoulu stressaavaa, mutta ajaminen muuttuu mukavammaksi koko ajan. En ole huippukuski vieläkään, mutta nyt uskallan jo yksin ajaa vilkkaallakin tiellä.

Muutama neuvo:

1) Ajotunneilla opettaja on sinusta ja autosta vastuussa ja hänellä on varapolkimet autossa. Koska hän kontrolloi koko ajan ajoasi, on epätodennäköistä, että sattuisi onnettomuuksia. Monet autokoulunopettajat voivat olla vähän kettumaisia virheiden sattuessa, mutta älä välitä siitä, olet autokoulussa oppimassa. Ihan varmasti maailmassa on ollut toivottomampiakin tapauksia kuin sinä.

2) Älä ota inssistä stressiä. Menet sinne vasta kun olosi tuntuu varmalta. Lisätunteja saa ottaa niin paljon kuin itse tuntuu. Itse otin 8 lisätuntia ennen inssiä ja läpi meni. Ystäväni on ajanut 36 lisätuntia ennen inssiä, mutta oppi lopulta ajamaan. Jos et pääse inssiä ekalla yrittämällä läpi, yrität niin monta kertaa, että onnistuu.

3) Kun saat kortin, aja paljon. Me olemme tehneet niin, että minä olen nykyään kuski aina kun ollaan menossa perheen kanssa jonnekin, niin saan enemmän harjoitusta. Aja aluksi helpompia reittejä, niin saat ajovarmuutta. Itselleni oli vaikeaa siirtyä autokoulun autosta omaan, vaihteet toimi meidän autossa ihan eri tavalla kuin autokoulun autossa.

4) Hanki autollesi kunnon vakuutukset, sekin tuo lisävarmuutta. Samoin kunnon renkaat yms. varusteet.

Tuohon risteysajoon, en ole ekspertti minäkään, mutta jos tulen kolmosella risteykseen:

-painan kytkimen pohjaan

-vaihdan kakkoselle hyvissä ajoin

-jos on tarvis, painan jarrua

-katson molempiin suuntiin, jos on tilaa, niin ajan.

-jos tilaa ei ole, pysähdyn ja vaihdan ykköselle

-risteyksen jälkeen vaihdan kolmoselle

(minulla on siis kytkin koko ajan pohjassa, en kyllä tiedä, että onko se pakollinen)

Tsemiä ap!

Heh, unohdin sanoa, että samalla kun vaihdan kakkoselle, niin laitan vilkun päälle (mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään)

Jollekkin edelliselle risteysajoa kommentoineelle: en koskaan laita vaihdetta vapaalle, kun ajan risteykseen, on varmaan monta tapaa tehdä se :)

Vierailija
17/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun mielestä paljon helpompaa. Pystyy keskittymään liikenteeseen enemmän eikä tartte ajatella kytkintä tai vaihteiden vaihtamisia. Pitää muistaa ainoastaan painaa kaasua tai jarrua :)

Vierailija
18/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko panna?

Vierailija
19/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne alkavat sujua ihan alitajuntaisesti, kun ajokokemusta kertyy. On todellinen karhunpalvelus itselleen opetella ajamaan vain automaatilla.

Vierailija
20/87 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne alkavat sujua ihan alitajuntaisesti, kun ajokokemusta kertyy. On todellinen karhunpalvelus itselleen opetella ajamaan vain automaatilla.