ärsyttää kun sisko miehineen saa vauvan ja olettaa että annan kaikki meidän vauvakamppeet heille
tosta vaan ilmaiseksi. oikein soitti ja kysyi ohimennen muka milloin voi tulla hakemaan.. heillä töissä käyviä molemmat, ei todellakaan rahasta pulaa, mä yh-opiskelija jolle tehny tiukkaa haalia tytölle kaikki.. en vaan tiedä kuinka kohteliaasti kieltäytyä!
Kommentit (90)
kiitos vaan teille vastauksista.
Osittain vähän ihme urillekin lähtenyt keskustelu..Juu, mulla ei ole autoa, enkä ole käyttänyt siskon enkä miehensä autoa. Ihan julkisilla kuljetaan. Netti siäsltyy vuokraan. Vauvakamppeita en ole myynyt tähän mennessä koska yskinkertaisesti ei vaan ole ollut aikaa eikä energiaa tarpeeksi.
Aika aggressiivisia vastauksia osa,just tontyyppisiä ihmisiä arastelen ja oon oppinut pelkäämään - juuri kuin siskoni. Tiedän että oon ite vähän luuseri kun oon niin huono sanomaan ei. Ja meidän tapauksessa tosiaan ei ole kyse mistään vastavuoroisesta auttamisesta, mitään en ole koskaan häneltä saanut, ei tosin ole tullut mieleen uskaltaa pyytääkään. jäin yksin raskaana ja vauva-aikanakaan siskolta ei apua herunut, meni mieluummin kampaajalle kuin tuli mun ja vauvan seuraksi. on mun lapsen kummi, mutta mitenkään ei ole häntä muistanut kuin "pakolliset" synttäri- ja joululahjat, viime jouluna ei tullut sitäkään kun on niin keskittynyt omaan raskauteensa.
Lainaksi jos antaisin, tiedän etten niitä tavaroita enää näkisi. Nuorempana vei vaatteitani ja korujani "lainaksi" ja sille tielle jäi.Eikä hän lainaksi siis edes ole pyytänyt, vaan ilmoitti että tulee hakemaan.
jostain paidastanikin joskus sanoi että "eihän toi väri edes sovi sulle, anna mulle toi!"
Tiedän että kuulostan katkeralta, olenkin. Tuntuu että osa ihmisistä tosiaan olettaa että kaikki muut ovat heitä varten ja että heille automaattisesti lankeaa ilmaiseksi kaikki. Ärsyttää!
Tämä!
Minulla on yksi vauva ja lähipiirissä tulossa vauva. Useampi ystäväni on jo puhunut, miten kätevää on, kun kaverini uusi vauva saa minun vauvani vanhat vaatteet niin ei tartte ostaa paljon mitään. Enkä ole siis missään vaiheessa sanonut, että olisin pieneksi jääneet vauvanvaatteet hänelle antamassa. Meillä on haaveissa vielä toinen vauva ja mielelläni säästäisin hankkimani laadukkaat ja aika hintavat vaatteet ja tavarat mahdolliselle uudelle vauvalle. En kuitenkaan halua puhua vauvasuunnitelmistani kenellekään, sillä ensimmäisenkin saaminen oli vuosien rankka prosessi.
En halua laittaa ostamiani vaatteita vielä kiertoon vaan säilyttää ne itselle mahdollista uutta vauvaa varten. Nyt ne ovat vielä hyväkuntoisia enkä haluaisi antaa niitä toiselle kulutettavaksi. Mutta miten tämän voi sanoa kohteliaasti ilman, että joudun paljastamaan suunnitelmamme uuden vauvan hankinnan yrityksestä?
16 vuotta vanha ketju ja yhä aihe päivänpolttava.
Olen huomannut, että lasten vaatteiden ollessa kyseessä, on moni äiti aika hyeena. Ilmaiseksi haalitaan kaikki mitä saadaan ja ei yhtään hävetä pyytää toiselta äidiltä "kiertoon" tai "lainaan" jotain, mitä toinen ei enää käytä.
Esim joku pikkulapsen laadukas haalari tai juhla-asu voi helposti maksaa 40-60 e. Se pitäisi sitten antaa seuraavalle ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Minulla on yksi vauva ja lähipiirissä tulossa vauva. Useampi ystäväni on jo puhunut, miten kätevää on, kun kaverini uusi vauva saa minun vauvani vanhat vaatteet niin ei tartte ostaa paljon mitään. Enkä ole siis missään vaiheessa sanonut, että olisin pieneksi jääneet vauvanvaatteet hänelle antamassa. Meillä on haaveissa vielä toinen vauva ja mielelläni säästäisin hankkimani laadukkaat ja aika hintavat vaatteet ja tavarat mahdolliselle uudelle vauvalle. En kuitenkaan halua puhua vauvasuunnitelmistani kenellekään, sillä ensimmäisenkin saaminen oli vuosien rankka prosessi.
En halua laittaa ostamiani vaatteita vielä kiertoon vaan säilyttää ne itselle mahdollista uutta vauvaa varten. Nyt ne ovat vielä hyväkuntoisia enkä haluaisi antaa niitä toiselle kulutettavaksi. Mutta miten tämän voi sanoa kohteliaasti ilman, että joudun paljastamaan suunnitelmamme uuden vauvan hankinnan yrityksestä?
"en ole ajatellut, että laittaisin eteenpäin. Laitan muistojenlaatikkoon omalle lapselle. Noin mä siis tein. Mä jotenkin kiinnyin joihinkin tosi kivoihn vaatteisiin ja ne on meillä yhä, vaikka lapsetkin on 25 ja 22 vuotiaat nyt. :D
Ne perusvaatteet tuli äityispakkauksesta ja sitten muutama extra päälle. Tosin meidän esikoiselta ei paljon mitään jäänyt, kun se kulutti jo vauvana kaiken.
Meillä naapuri kyttäs lasten vaatteita. Kun jompikumpi sai jotain uutta, niin tämä heti silmät loisteessa, että tuo tulee näyttämään kauniilta "tiinan" päällä! omantyttärensä siis. Välillä hämmensi, kunnes totuin. Kyllä mä sille jotain annoin, mutta aika usein säästin. Sitten kun lapset alkoi olla koululaisia, niin pyysin rahaa. Lapsille, joko häneltä tai sitten mentiin kirpputorille. Sen mies kävi kerran haukkumassa mut pystyyn, että kehtaankin kaksista farkuista pyytää kympin! hän maksaa korkeintaa 50 senttiä kappale. Joo, nämä kaupat sitten oli tässä. Sain kirpparilta niistä kympin kummastakin ja lasten säästöön nekin meni.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Sanot, että et ole valmis vielä käymään niitä läpi ja päättämään, mistä haluat luopua. Jos joku tökerösti kyselee, että onko teillä itsellä sitten vauvahaaveita vielä, niin voit sanoa ihan vaan, että et tiedä. Käsittämätöntä lokkeilua kyllä ystäviltäsi ja vielä jonkun kolmannen osapuolen puolesta.
Vaikka olen kierrätyshenkinen ihminen, niin mua inhottaa lasten vaatteiden lainaaminen. Ei siis yhtä tai kahta kertaa esim pojan pukua voin lainata kaverin lapselle hautajaisiin tms.
Vaan semmoista, että perusvaatteita lainataan pariksi vuodeksi. Kaverin lapsi kasvaa niistä yli ja sitten palauttaa mulle, kun odotan seuraavaa. Semmoisia ikitahraisia, nuhjaantuneita ja nukkavierusia potkareita ja bodyja. Ei kiitos!
Jos mä annan eteenpäin pidä hyvänäs, älä tuo takas enää. Sanon tuon ääneenkin ja silti ne palautuu. No, heitän sitten roskiin. Sitten jengi tuo omiaankin lainaan - ei kiitos. Jos ei ota mukaansa, niin lähtee roskiin. Käyvät kyselemässä perään ja suuttuvat kun kerron, että heitin pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että lasten vaatteiden ollessa kyseessä, on moni äiti aika hyeena. Ilmaiseksi haalitaan kaikki mitä saadaan ja ei yhtään hävetä pyytää toiselta äidiltä "kiertoon" tai "lainaan" jotain, mitä toinen ei enää käytä.
Esim joku pikkulapsen laadukas haalari tai juhla-asu voi helposti maksaa 40-60 e. Se pitäisi sitten antaa seuraavalle ilmaiseksi.
Tämä! Hyeena on tosi termi. Ihmetellyt, että miten jengi voi muuttuakin semmoiseksi lasten vaatteiden takia. :D sitten ei kuunnella, kun sanon suoraan asiasta. En halua lainaan, en lainaa. Vaan ne on omaksi. Tuodaan vaan ne "lainatut" takas, jätetään vaikka muovikassit terassille.. No, kiikutan rodeen suoraan.
Kokemusta on lasten tarvikkeiden kyttäämisestä ja niiden "lainaan" pyytelystä. En antanut, kun haaveissa oli pienellä ikäerolla toinen lapsi. Haave toteutuikin ja tuli vielä samaa sukupuolta kuin esikoinen.
Härskiyden huippu on yksi serkkuni. Serkku halusi ja on kinunut jo vuosia siskontyttärensä barbien vaaleanpunaista urheiluautoa omille tyttärilleen. Siskonsa tyttö on jo yli kolmekymppinen, mutta ei halua autosta luopua, onhan se arvokaskin ja ihana esine. Täysin ymmärrettävää. Mutta tätinsä jaksaa autosta jauhaa.
Noh, niinhän täällä aina.
Mun ja ystäväni ystävä, sai kanssa lapsen. Pyöritteli aina silmiään ja kummasteli asiaa aina suureen ääneen, kun emme antaneet sille lastemme vaatteita. Onneksi sai tytön, niin mun, pojan äitinä, ei tarvinnut selitellä joka kerta miksen anna vaatteita ilmaiseksi.
Ystäväni joutui selittelemään joka kerta, miksei anna tyttönsä vaatteita ilmaiseksi, vaan jotain antoi lainaan. Ystäväni saikin parin vuoden päästä toisen tytön, ja oli erittäin kiitollinen, ettei ollut antanut esikoisensa vaatteita ilmaiseksi. Olisi joutunut ostamaan nyt kaikki vaatteet uudelleen, jos olisi lahjoittanut vanhat.
Lapsilla on ikäeroa 5 vuotta.
Vaikka ap onkin nyt yh opiskelija, ei se tarkoita että ap on ilman miestä vielä vaikka parin vuoden päästä. Ne samat vaatteet käy seuraavalle lapselle, jos on samaa sukupuolta. Itsehän sitä on ostanut sellaisia vaatteita joista tykkää. Tai sitten ap voi saada hieman rahaa kirpparilla. En nää syytä antaa niitä siskolle, jos niin ei itse halua tehdä.